GrønnNellik68 Skrevet 17. juni 2023 #1 Skrevet 17. juni 2023 (endret) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3E78we/det-siste-aleksander-tenkte-foer-narkosen-fikk-ham-til-aa-slukne-var-hjelp-meg-jeg-vil-ikke-gjoere-dette vi er på ville veier… med dette kjønns hysteriet . spesielt er jeg sjokkert over at legestanden lar barn få skifte kjønn. de er ikke mentalt voksen nok til å ta et slikt valg. Å la barna få bestemme dette er verre enn at de ser en film med for høy aldersgrense eller spiller spill med litt for høy aldersgrense. d vil alltid være 2 kjønn. Mann og kvinne. Alt dette pride hysteriet. Endret 17. juni 2023 av GrønnNellik68 20 2 10
A-hunter Skrevet 17. juni 2023 #2 Skrevet 17. juni 2023 Kjønnsidentitet handler egentlig bare om psykisk sykdom. Stort sett hos foreldrene, en sjelden gang hos barnet. Twittervenstre som er nybakte foreldre makter ikke å presentere sine barn med kjønn, de skal få velge selv etterhvert. Vi lærte åpenbart lite av sist gang vi opererte psykisk sykdom (lobotomi) og går nok en gang inn for å "forbedre naturen". Det går til helvete hver gang, men den som gir seg er - som kjent - en ikke binær dritt. 18 6
Misanthropis Skrevet 17. juni 2023 #3 Skrevet 17. juni 2023 Ja det er på ville veier, føler det er nymoderne å bare skape nye bokser å tilhøre, samtidig som det er en slags protest mot å skulle høre til i «gamle bokser» man ikke følte seg hjemme nok i. en slags nyrelgiøsitet er det blitt, noe som skal gi fellesskap og tilhørighet, og mening, og fylle behov vi alle innerst søker etter. om det er kjønn eller legninger, Kan man ikke bare drite i bokser og betegnelser snart 9 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4 Skrevet 17. juni 2023 Bra at baksiden av dette kommer frem. Man blir nærmest beskyldt for å forårsake selvmord hvis man uttrykker noen skepsis mot å "skifte kjønn". Anonymkode: 528e4...dfc 14 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #5 Skrevet 17. juni 2023 Som det står i artikkelen, man skifter ikke kjønn, man blir en transperson. Anonymkode: bff5f...add 12 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #6 Skrevet 17. juni 2023 Han tok kjønns operasjonen i Thailand og ikke i Norge. Men helt ærlig, jeg tror mange hadde gått ett steg tilbake om de hadde havnet selv i en omsorgssituasjon der du har ett forvirret barn. Du har ubetinget kjærlighet for dine barn uansett. Om man ikke støtter selve valget så står du ved siden av barnet ditt ved blant annet mobbing eller psykiske vansker. Om det handler om en slik reise som han har vært igjennom så har han stått mye alene i det. Han skulle bekrefte ovenfor sine nærmeste og mobberne at de ikke hadde korrekt. Man trigger jo og hjelper ikke med bastante meninger som ytringer som det over her. Han skulle også få møtt kjærlighet og omsorg før det gikk for langt. Jeg tenker hvorfor var det ingen som så han før det var forsent, man kan ikke skylde alt på helsevesenet. Lærere, foreldre eller samfunnet generelt... Hvor mange tar vell ikke selvmord, begynner å ruse seg eller har ett sterkt ønske om å være noen helt andre når man har den bagasjen han har. Jeg ser ting gikk forlangt i hans sak, jeg får vondt av han ♥️ Anonymkode: 95c26...816 2 1
GrønnNellik68 Skrevet 17. juni 2023 Forfatter #7 Skrevet 17. juni 2023 Jeg har søkt etter informasjon om hvordan er det etter en kjønnsoperasjon for menn som er operert til kvinner og motsatt men finner veldig liten info om det på nett. hvis noen har linker så legg ut
GrønnNellik68 Skrevet 17. juni 2023 Forfatter #8 Skrevet 17. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Han tok kjønns operasjonen i Thailand og ikke i Norge. Men helt ærlig, jeg tror mange hadde gått ett steg tilbake om de hadde havnet selv i en omsorgssituasjon der du har ett forvirret barn. Du har ubetinget kjærlighet for dine barn uansett. Om man ikke støtter selve valget så står du ved siden av barnet ditt ved blant annet mobbing eller psykiske vansker. Om det handler om en slik reise som han har vært igjennom så har han stått mye alene i det. Han skulle bekrefte ovenfor sine nærmeste og mobberne at de ikke hadde korrekt. Man trigger jo og hjelper ikke med bastante meninger som ytringer som det over her. Han skulle også få møtt kjærlighet og omsorg før det gikk for langt. Jeg tenker hvorfor var det ingen som så han før det var forsent, man kan ikke skylde alt på helsevesenet. Lærere, foreldre eller samfunnet generelt... Hvor mange tar vell ikke selvmord, begynner å ruse seg eller har ett sterkt ønske om å være noen helt andre når man har den bagasjen han har. Jeg ser ting gikk forlangt i hans sak, jeg får vondt av han ♥️ Anonymkode: 95c26...816 Jo til en hvis grad kan en skylden på systemet rundt han. Er ikke bare hans feil. Mobbing er i mine øyne aldri offerets feil. Nullvisjonen om mobbing som regjeringa for noen år siden vedtok er jo bare tull. Kommer aldri til å bli null visjon på mobbing. Endret 17. juni 2023 av GrønnNellik68 1
Gjest Refreng Skrevet 17. juni 2023 #9 Skrevet 17. juni 2023 Det er nok defintivt 1 gruppe innen de som anser seg som trans som er drevet dit fordi de føler de ikke klarer leve opp til forventningene eget kjønn har, eller ikke føler de passe inn. For eks en myk mann kan føle han aldri vil klare bli en "ekte mann" som er bratuete, arrogant og uten følelser. Hva er løsningen da? Evig selvhat og følelse av at man er feil? Eller byte til det kjønnet der man kan føle seg akseptert som den man er, den myke personen man er? For noen blir det svaret Det bygger jo på ideen om at kvinner er slik, og menn sånn. Det er veldig gammeldags måte å tenke kjønn på, egentlig. Det at det eksisterer myke menn betyr at det er mandig å være myk også. Det er en av flere uttrykk og måter å være på innad kategorien mann. Man er bare mann på sin egen måte dersom man ikke passer med stereotypen. Man kan være bra nok og bra på sin egen måte. Alle har negative og positive sider. Som sagt, dette gjelder 1 gruppe innen de som kaller seg trans, det er ikke sånn for alle. Men disse er da ikke egentlig trans, de søker bare en løsning på de vonde følelsene de bærer på. Dess yngre man er, dess verre kan det være å finne ut av hva man egentlig føler og hva som er en bra løsning. Men selv godt voksne kan slite med å forstå egne følelser, og forstå hva de skal gjøre om de føler seg dårlig. 30 minutter siden, Misanthropis said: Ja det er på ville veier, føler det er nymoderne å bare skape nye bokser å tilhøre, samtidig som det er en slags protest mot å skulle høre til i «gamle bokser» man ikke følte seg hjemme nok i. en slags nyrelgiøsitet er det blitt, noe som skal gi fellesskap og tilhørighet, og mening, og fylle behov vi alle innerst søker etter. om det er kjønn eller legninger, Kan man ikke bare drite i bokser og betegnelser snart Ja, det er et steg tilbake mtp feminismen. Feminismen prøvde bryte disse barrierene, stereotypene og skape mer rom for induvidualitet innenfor kjønn. Mye av transdebatten tar alt et steg tilbake der man ikke kan være "feminin og myk" som mann, nei da er man egentlig kvinne. Men det er mulig å være "feminin og myk" som mann, det er helt naturlige egenskaper i menn. Det er bare at en lang historie med krig osv har i større grad gitt traumatiserte menn som ikke klarer eller kan uttrykke følelser. Menn som har vokst opp med at man skal fremstå som hard og tålelig. Skal sies at jeg tror ikke kvinner har vært så veldig mye mykere. Jeg tror vi mange kjenner oldemødre/ bestemødre fra tidligere generasjoner som har vært ganske lukket. Det at oppvekst og miljø har dyrket disse egenskapene, betyr ikke at de egentlig er maskuline eller at det er sånn menn "egentlig" er. Menn og kvinner har ulike uttrykk alt etter miljø og oppvekst. I noen perioder av historien har menn vært kaldere, andre ganger varmere. Det kommer an på hva de har vært gjennom og hvordan livene deres har vært. Kultur påvirker også hva som er greit å uttrykke. Det er alltids sånn at noen mønstre kan være sterkere og svakere blant menn og kvinner, men det betyr ikke at vi må tenke at alle kvinner er sånn og alle menn er slik. Vi må slutte presse disse veldig snevre boksene på folk. Vi må også slutte anta at vi vet nøyaktig hva som er "maskulint" og "feminint". Har det i det hele tatt noen hensikt å bruke disse ordene i særlig grad utenom fysiske trekk? Om jeg hogger ved, er jeg plustelig maskulin? Om mannen min vasker klær, er han plustelig feminin? Det blir bare tullete, og det er en helt unødvendig måte å tenke på som bare gir en dårligere forståelse for mennesker og deres nyanser
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #10 Skrevet 17. juni 2023 GrønnNellik68 skrev (5 minutter siden): Jo til en hvis grad kan en skylden på systemet rundt han. Er ikke bare hans feil. Mobbing er i mine øyne aldri offerets feil. Nullvisjonen om mobbing som regjeringa for noen år siden vedtok er jo bare tull. Kommer aldri til å bli null visjon på mobbing. Mobbing kommer alltid til å eksistere dessverre, blant voksne og barn. Jeg tenker bare at det er så mye dystre skjebner der ute og dette var en av de. Og det handler ikke bare om kjønnoperasjonen han tok, det handler mye om faktorer rundt han. Man kan ikke skylde på en ting alene i slike komplekse saker. Anonymkode: 95c26...816
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #11 Skrevet 17. juni 2023 La de være i fred. De har det tøft nok Anonymkode: 7119a...35c 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #12 Skrevet 17. juni 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Som det står i artikkelen, man skifter ikke kjønn, man blir en transperson. Anonymkode: bff5f...add «Aleksander sier at han ikke vil transpersoner noe vondt, men at hverken Benestad eller andre bør fortelle unge mennesker at de kan skifte kjønn. – Du kan aldri bli det motsatte kjønn. I beste fall kan du bli en transkvinne eller en transmann. Da har du et mer realistisk bilde på hva din fremtid kan bli.» Tenker på alle dem som sier de ER kvinner, etter operasjoner. Jeg tenker som Aleksander, man blir en transkvinne, aldri en kvinne. Det er det kun de som er født som det som er. Anonymkode: 14904...903 21 1 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #13 Skrevet 17. juni 2023 Tøft av han og stå frem med dette 👏 Han har helt rett, det er blitt en slags pandemi i samfunnet .. Anonymkode: 04354...0e2 13 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #14 Skrevet 17. juni 2023 Refreng skrev (8 minutter siden): Det er nok defintivt 1 gruppe innen de som anser seg som trans som er drevet dit fordi de føler de ikke klarer leve opp til forventningene eget kjønn har, eller ikke føler de passe inn. For eks en myk mann kan føle han aldri vil klare bli en "ekte mann" som er bratuete, arrogant og uten følelser. Hva er løsningen da? Evig selvhat og følelse av at man er feil? Eller byte til det kjønnet der man kan føle seg akseptert som den man er, den myke personen man er? For noen blir det svaret Det bygger jo på ideen om at kvinner er slik, og menn sånn. Det er veldig gammeldags måte å tenke kjønn på, egentlig. Det at det eksisterer myke menn betyr at det er mandig å være myk også. Det er en av flere uttrykk og måter å være på innad kategorien mann. Man er bare mann på sin egen måte dersom man ikke passer med stereotypen. Man kan være bra nok og bra på sin egen måte. Alle har negative og positive sider. Som sagt, dette gjelder 1 gruppe innen de som kaller seg trans, det er ikke sånn for alle. Men disse er da ikke egentlig trans, de søker bare en løsning på de vonde følelsene de bærer på. Dess yngre man er, dess verre kan det være å finne ut av hva man egentlig føler og hva som er en bra løsning. Men selv godt voksne kan slite med å forstå egne følelser, og forstå hva de skal gjøre om de føler seg dårlig. Ja, det er et steg tilbake mtp feminismen. Feminismen prøvde bryte disse barrierene, stereotypene og skape mer rom for induvidualitet innenfor kjønn. Mye av transdebatten tar alt et steg tilbake der man ikke kan være "feminin og myk" som mann, nei da er man egentlig kvinne. Men det er mulig å være "feminin og myk" som mann, det er helt naturlige egenskaper i menn. Det er bare at en lang historie med krig osv har i større grad gitt traumatiserte menn som ikke klarer eller kan uttrykke følelser. Menn som har vokst opp med at man skal fremstå som hard og tålelig. Skal sies at jeg tror ikke kvinner har vært så veldig mye mykere. Jeg tror vi mange kjenner oldemødre/ bestemødre fra tidligere generasjoner som har vært ganske lukket. Det at oppvekst og miljø har dyrket disse egenskapene, betyr ikke at de egentlig er maskuline eller at det er sånn menn "egentlig" er. Menn og kvinner har ulike uttrykk alt etter miljø og oppvekst. I noen perioder av historien har menn vært kaldere, andre ganger varmere. Det kommer an på hva de har vært gjennom og hvordan livene deres har vært. Kultur påvirker også hva som er greit å uttrykke. Det er alltids sånn at noen mønstre kan være sterkere og svakere blant menn og kvinner, men det betyr ikke at vi må tenke at alle kvinner er sånn og alle menn er slik. Vi må slutte presse disse veldig snevre boksene på folk. Vi må også slutte anta at vi vet nøyaktig hva som er "maskulint" og "feminint". Har det i det hele tatt noen hensikt å bruke disse ordene i særlig grad utenom fysiske trekk? Om jeg hogger ved, er jeg plustelig maskulin? Om mannen min vasker klær, er han plustelig feminin? Det blir bare tullete, og det er en helt unødvendig måte å tenke på som bare gir en dårligere forståelse for mennesker og deres nyanser Jeg elsker dette innlegget! Du burde sende det til en avis Det er akkurat dette jeg mener, men synes er vanskelig å uttrykke. Og føler at ingen er enig når jeg forsøker å forklare hva jeg mener. Jeg er ikke imot kjønnsskifte, og jeg tror det er riktig for en del. Men for de som ikke skifter fysisk kjønn, og mange av de unge som nå går inn i en androgyn «hen»-kategori, tror jeg går dit fordi vi er så innmari stenge på hva som er kvinnelig og hva som er mannlig. Jeg var barn/ung tenåring på 70-tallet, og for oss var kategoriene mindre strenge enn i dag. Det med rosa til jenter var ikke som i dag - til barn var det primærfarger som gjaldt, rød, grønn, gul og blå. Som femtenårig jente var sminkekravet ikke-eksisterende, om noen hadde noe var det mascara og litt øyeskygge eller eyeliner. Jenter kunne ha kort eller langt hår, vi gikk mest i bukser og hadde skjørt/kjoler bare i selskap. Anonymkode: 8e8ec...fd0 10
Gjest Adobyen Skrevet 17. juni 2023 #15 Skrevet 17. juni 2023 Hvordan kan vi standardmennesker vite noe som helst om dette? Ikke jeg iallfall.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #16 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg elsker dette innlegget! Du burde sende det til en avis Det er akkurat dette jeg mener, men synes er vanskelig å uttrykke. Og føler at ingen er enig når jeg forsøker å forklare hva jeg mener. Jeg er ikke imot kjønnsskifte, og jeg tror det er riktig for en del. Men for de som ikke skifter fysisk kjønn, og mange av de unge som nå går inn i en androgyn «hen»-kategori, tror jeg går dit fordi vi er så innmari stenge på hva som er kvinnelig og hva som er mannlig. Jeg var barn/ung tenåring på 70-tallet, og for oss var kategoriene mindre strenge enn i dag. Det med rosa til jenter var ikke som i dag - til barn var det primærfarger som gjaldt, rød, grønn, gul og blå. Som femtenårig jente var sminkekravet ikke-eksisterende, om noen hadde noe var det mascara og litt øyeskygge eller eyeliner. Jenter kunne ha kort eller langt hår, vi gikk mest i bukser og hadde skjørt/kjoler bare i selskap. Anonymkode: 8e8ec...fd0 Så enig. Hvordan ble begrepene "jente" og "gutt" så snevre som de er i dag? Det har jo blitt så mye vanskeligere å passe inn i sitt eget kjønn. Hvorfor kan ikke menn få være menn akkurat slik de vil, og kvinner være kvinner akkurat slik de vil? Jeg er for en romslig og inkluderende forståelse av kjønnene. Anonymkode: 3c2cc...d0d 14 1
Piggsopp Skrevet 17. juni 2023 #17 Skrevet 17. juni 2023 Så utrolig bra at VG skriver om dette! De har jo hatt flere kritiske artikler om Benestad. Godt at de setter lys på at pasienter av Benestad faktisk angrer og har blitt skadet. 10 4
herzeleid Skrevet 17. juni 2023 #18 Skrevet 17. juni 2023 Noe av det vonde i artikkelen er hvordan han egentlig ikke var særlig sikker men ikke fikk til å avvike fra "planen" og hvordan han tror ting kunne vært annerledes om han ble utfordret litt mer. Akkurat det er et veldig viktig moment å ha med seg i en tid er aktivister prøver å gjøre det enklere å få slik behandling, og der kritiske spørsmål blir møtt med en tidvis ganske voldsom aggressivitet. Det viktigste her er tross alt de menneskene det gjelder, og jeg tror vi bør ha i bakhodet at vi ikke nødvendigvis gjør usikker og forvirret ungdom noen tjenester ved å snakke dem etter munnen eller senke terskelen for omfattende medisinsk behandling. 17 1 6
tussi680 Skrevet 17. juni 2023 #19 Skrevet 17. juni 2023 Vi skulle vært reker alle mann, da hadde alle fått skiftet kjønn. 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #20 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så enig. Hvordan ble begrepene "jente" og "gutt" så snevre som de er i dag? Det har jo blitt så mye vanskeligere å passe inn i sitt eget kjønn. Hvorfor kan ikke menn få være menn akkurat slik de vil, og kvinner være kvinner akkurat slik de vil? Jeg er for en romslig og inkluderende forståelse av kjønnene. Anonymkode: 3c2cc...d0d Hvordan??? Altså hallo folkens - se på gjengen med påvirkere/influensere på sosiale medier idag da!! Det er de som skaper båsene for hvordan jenter skal se ut! Fillers i lepper og ansikt, store pupper, store rumper, thigh gap, langt bleika hår, sminket og filtrert til det ukjennelige. Og dette er folk DERE gir likes, kommenterer og følger! Hyper opp og kjøper alt de produserer/gir ut av produkter. Vi gjør dem suksessfulle og rike!! Det er VI som er feilen!! Vi gir en plattform til disse folka som gjør at de fremheves som IDEALET blandt kvinner, det vi må strekkes oss etter for å være den perfekte dama! Og den boksen der er noe av det mest innsnevra man finner i verden - KUN slik må du være som KVINNE for å få alt du vil ha i livet og for å være sexy! Derfor var det ikke slik på 70 tallet, men hadde vi hatt sosiale medier med influensere da også, så ville det 100% ha vært slik da også. Fantes influensere da også, men i mindre skala og de nådde en mindre gjeng folk enn over hele verden som idag. Vi må slutte å gi influensere oppmerksomhet og penger! Ungdommen følger bare i våre fotspor, kjør Sophie, Kardashians, Andrew Tate, Oskar Westerlin osv osv og dette er samfunnet vi får! Anonymkode: 7a8b7...f91 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå