Isambard Skrevet 17. juni 2023 #21 Skrevet 17. juni 2023 Det var en veldig trist fortelling. Jeg er åpen for at kjønnsskifte kan være riktig for noen. De som gikk den veien i 1990 var ikke utsatt for ytre påvirkning Jeg tror det har vært en hallalujah-bølge som har gjort at mange som føler seg annerledes har sett på det som en trylleløsning, sånn som Aleksander i artikkelen. Bra at han har der bedre nå i alle fall. 10
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #22 Skrevet 17. juni 2023 Refreng skrev (45 minutter siden): Det er nok defintivt 1 gruppe innen de som anser seg som trans som er drevet dit fordi de føler de ikke klarer leve opp til forventningene eget kjønn har, eller ikke føler de passe inn. For eks en myk mann kan føle han aldri vil klare bli en "ekte mann" som er bratuete, arrogant og uten følelser. Hva er løsningen da? Evig selvhat og følelse av at man er feil? Eller byte til det kjønnet der man kan føle seg akseptert som den man er, den myke personen man er? For noen blir det svaret Det bygger jo på ideen om at kvinner er slik, og menn sånn. Det er veldig gammeldags måte å tenke kjønn på, egentlig. Det at det eksisterer myke menn betyr at det er mandig å være myk også. Det er en av flere uttrykk og måter å være på innad kategorien mann. Man er bare mann på sin egen måte dersom man ikke passer med stereotypen. Man kan være bra nok og bra på sin egen måte. Alle har negative og positive sider. Som sagt, dette gjelder 1 gruppe innen de som kaller seg trans, det er ikke sånn for alle. Men disse er da ikke egentlig trans, de søker bare en løsning på de vonde følelsene de bærer på. Dess yngre man er, dess verre kan det være å finne ut av hva man egentlig føler og hva som er en bra løsning. Jeg er veldig enig i det du skriver om den ene gruppen. Som liten ville jeg desperat være gutt. Jeg øvde meg på å stå og tisse (svært lite heldig 😂), jeg klippet håret kort, lekte kun med gutter, gikk kun i nøytrale (helst store) klær og jeg gruet meg til å få pupper. Mine foreldre lot meg være som jeg var. Og det var liksom ikke noe snakk om noenting, jeg var meg og jeg var tøff. Som pretenåring, og tenåring, fant jeg ikke min plass. Og jeg er redd for at hvis jeg hadde vokst opp i dag, så hadde jeg plassert meg selv i transboksen. Og jeg hadde overbevist meg selv om at det var her keg hørte til. Men det var en boks som ikke fantes i min verden på 90tallet. Så jeg var aldri i en annen boks enn boksen "Petra". Nå er jeg voksen, og selv om jeg fremdeles ikke bryr meg nada om sminke eller å pynte meg så er jeg definitivt kvinne. Og jeg fant meg en mann som fikk meg til å føle meg hjemme i boksen kvinne. Jeg tenker det er svært skummelt å sette folk i bokser så tidlig. Noen venner av meg hadde en gutt som gikk i kjole hele barneskolen. Men det var ingen boks, det var kun "Per", han liker kjoler. Og ingen tenkte noe mer over det - ikke høyt ihvertfall. Nå er Per i voksen og han er fremdeles, som han alltid har vært, mann. Fremdeles mer feminin enn maskulin. Men mann likevel. Selvfølgelig finnes det folk som er født i feil kjønn. Men det finnes også mange som bare ikke finner sin plass i en boks som føles for snever. Og dette må vi fikse ved å endre boksene rammer, ikke ved å operere dem som ikke føler umiddelbar tilhørighet. Anonymkode: 17d81...6ac 15 1 7
herzeleid Skrevet 17. juni 2023 #23 Skrevet 17. juni 2023 Som et apropos denne saken, der gutten fremhever at han skulle ønske han ble utfordret, la regjeringen frem et forbud mot såkalt "konverteringsterapi". Det er interessant å merke seg at det ut fra pressemeldingen kan leses som at leger og psykologer som hjelper noen å finne seg til rette i egen kropp også rammes av dette forbudet. Det er verdt å ha i bakhodet når "angrere" etterlyser alternative tilbud; De kan bli forbudt: Sitat Forbudet mot å utføre konverteringsterapi vil ramme «den som krenker en annen ved å anvende psykoterapeutisk, medisinsk, alternativmedisinsk eller religiøst baserte metoder eller lignende systematiske fremgangsmåter, i den hensikt å påvirke vedkommende til å endre, fornekte eller undertrykke sin seksuelle orientering eller kjønnsidentitet». https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-har-lagt-frem-forbud-mot-konverteringsterapi/id2985344/ 5 9
GrønnNellik68 Skrevet 17. juni 2023 Forfatter #24 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare et lite tips: du kan rette opp skrivefeilen i overskriften hvis du vil. Det er bare å gå inn på "rediger" på startinnlegget ditt. Anonymkode: dae73...84a Ja men ikke det som du ikke ser av teksten da må du ta bort alt hvis en ikke er på pc og kan bruke pil taster men hele overskrifta kom ut før jeg ble ferdig og skrive så da ble d rart. Men satser på at folk uansett hva jeg mente😁
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #25 Skrevet 17. juni 2023 Et viktig punkt i denne artikkelen er dette: Sitat I dag tror Aleksander det var fatalt at han ikke fikk møte en terapeut på Rikshospitalet. – Jeg er sikker på at de ville sett rett gjennom meg, sier han. Det er mange som avvises av Rikshospitalet, og i dette tilfellet fikk han heller ikke hjelp på distrikspsykiatrisk senter. Uten denne hjelpen gikk han videre til en sexolog i Warsawa som ga ham hormoner, da var ballen i gang, så trillet den ut av kontroll derfra. I stedet for å bare fokusere på at han angrer, og at derfor skal ingen få lov til å motta behandling for kjønnsinkongruens, kanskje man skulle fokusere på at han ikke fikk hjelp når han var på det mest sårbare punktet. Noen som kunne hjulpet han å se at dette ikke var den rette døra for han å gå gjennom. Ikke spikre igjen døra for alle. Anonymkode: ec915...6ff 2
Isambard Skrevet 17. juni 2023 #26 Skrevet 17. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Et viktig punkt i denne artikkelen er dette: Det er mange som avvises av Rikshospitalet, og i dette tilfellet fikk han heller ikke hjelp på distrikspsykiatrisk senter. Uten denne hjelpen gikk han videre til en sexolog i Warsawa som ga ham hormoner, da var ballen i gang, så trillet den ut av kontroll derfra. I stedet for å bare fokusere på at han angrer, og at derfor skal ingen få lov til å motta behandling for kjønnsinkongruens, kanskje man skulle fokusere på at han ikke fikk hjelp når han var på det mest sårbare punktet. Noen som kunne hjulpet han å se at dette ikke var den rette døra for han å gå gjennom. Ikke spikre igjen døra for alle. Anonymkode: ec915...6ff Ja, du har rett i dette tilfellet, men mange som får behandlig i dag har faktisk vært innom rikshospitalet og fått nei til hormonbehandling der. Da går de bare videre til en mer slepphendt aktør som helt lovlig gir dem kjønnsbekreftende behandling. De useriøse aktørene kommer til å lande hardt. Forsåvidt har Benestad krasjlandet allerede, og flere vil følge etter. Endret 17. juni 2023 av Isambard 7
tussi680 Skrevet 17. juni 2023 #27 Skrevet 17. juni 2023 Piggsopp skrev (2 timer siden): Så utrolig bra at VG skriver om dette! De har jo hatt flere kritiske artikler om Benestad. Godt at de setter lys på at pasienter av Benestad faktisk angrer og har blitt skadet. Enig. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #28 Skrevet 17. juni 2023 Det er helst transmenn som angrer. Altså biologisk sett kvinne. Anonymkode: d4471...43c 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #29 Skrevet 17. juni 2023 Utfordringene jeg har fordi jeg er kvinne er grunnen til at jeg er deprimert. Men jeg er ikke en transperson av den grunn. Anonymkode: a0b33...466 1 3
GrønnNellik68 Skrevet 18. juni 2023 Forfatter #30 Skrevet 18. juni 2023 (endret) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q7KnaA/rikshospitalet-om-aleksander-en-medisinsk-katastrofe bra dette får mer oppmerksomhet er synd hvis de ikke har oppretta nasjonalt register over de som setter i gang en sånn prossess Endret 18. juni 2023 av GrønnNellik68 2
AnonymBruker 42 Skrevet 19. juni 2023 #31 Skrevet 19. juni 2023 Altså... Hvorfor har verden blitt så besatt av dette med "identiteteteter" (iaf. vestlige land), uansett hva de/dem/det måtte være Dette er jo virkelig GALSKAP.... Kan noen fortelle meg, prizuUuu? Uansett hvor man snur eller vender seg så er det ett eller annet som handler om "identitet" - være seg "kjønn", "rase", "#tro" eller noe annet fjas Why? ? ? 4
Peachly Skrevet 20. juni 2023 #32 Skrevet 20. juni 2023 Jeg håper at det etterhvert blir mer balanse i det temaet her. Det er mange som er positive til flere kjønnsuttrykk/skifte kjønn uten at man svelger alt ved det ukritisk. Synes ikke barn under en viss aldre skal kunne gjøre det, de kan heller ikke drikke, kjøre bil, ta viktige avgjørelser. Med tanke på de massive hormonene som driver rundt i unge tenåringer, synes jeg det er skremmende at de kan ta slike valg. er man eldre og bakgrunnen for at man vil ta en operasjon ikke er fordi man vil løpe vekk fra noe og det kommer fra et sted hvor man vet at det er det man vil, da synes jeg det er helt greit.
Gjest Sirisiri10 Skrevet 20. juni 2023 #33 Skrevet 20. juni 2023 Det plager virkelig ikke meg at noen ønsker å skifte kjønn. Det må være tøft å gå igjennom, tøft å stå i og alle følelser og tanker rundt dette. Det skal jo være et ganske strengt regime rundt det å skifte kjønn som skal minimere sjansen for at det var feil valg. Det er vel noe med der at det også er enklere å skifte kjønn før puberteten eller noe? Arrestert meg hvis jeg tar feil. Uansett, tenker det er bedre at vi som ikke forstår holder oss unna både dømming og tanker, lar disse leve livene sine så lenge de ikke skader andre.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. juni 2023 #34 Skrevet 20. juni 2023 herzeleid skrev (På 17.6.2023 den 9.47): Noe av det vonde i artikkelen er hvordan han egentlig ikke var særlig sikker men ikke fikk til å avvike fra "planen" og hvordan han tror ting kunne vært annerledes om han ble utfordret litt mer. Akkurat det er et veldig viktig moment å ha med seg i en tid er aktivister prøver å gjøre det enklere å få slik behandling, og der kritiske spørsmål blir møtt med en tidvis ganske voldsom aggressivitet. Det viktigste her er tross alt de menneskene det gjelder, og jeg tror vi bør ha i bakhodet at vi ikke nødvendigvis gjør usikker og forvirret ungdom noen tjenester ved å snakke dem etter munnen eller senke terskelen for omfattende medisinsk behandling. Dette tror jeg er veldig viktig. Som han i artikkelen skrev, "jeg skulle ønske noen hadde utfordra meg på det" (sitert etter hukommelsen). Mens regelen i dag er jo å ikke utfordre, bare bekrefte. Hvis sønnen din sier han er jente, skal du ikke si "hvorfor tror du det?", men bare nikke og bekrefte at han er akkurat det han føler seg. Jeg tviler ikke på at noen mennesker virkelig føler at de er det motsatte kjønn, men at det er så mange som det har blitt nå de siste åra, har jeg ingen tro på. Jeg tror mange er som Aleksander, de prøver å "skifte kjønn" som løsning på et annet problem, på samme måte som noen prøver ut rus av samme årsak. Og jeg tror at dersom vi ikke hadde hatt så utrolig stereotype kjønnsforventninger til barn og unge, så hadde minst 80 prosent av tilfellene løst seg selv.
Drizzt Skrevet 20. juni 2023 #35 Skrevet 20. juni 2023 GrønnNellik68 skrev (På 17.6.2023 den 8.21): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3E78we/det-siste-aleksander-tenkte-foer-narkosen-fikk-ham-til-aa-slukne-var-hjelp-meg-jeg-vil-ikke-gjoere-dette vi er på ville veier… med dette kjønns hysteriet . spesielt er jeg sjokkert over at legestanden lar barn få skifte kjønn. de er ikke mentalt voksen nok til å ta et slikt valg. Å la barna få bestemme dette er verre enn at de ser en film med for høy aldersgrense eller spiller spill med litt for høy aldersgrense. d vil alltid være 2 kjønn. Mann og kvinne. Alt dette pride hysteriet. Det er ikke mulig å skifte kjønn. Vi er født med kroppen vi er født med. Man kan skifte kun kjønnsidentitet og det er noe man velger selv og noe som er subjektivt og ikke lar seg bekrefte på en objektiv måte. Selvfølgelig er det farlig og skummelt å behandle barn som i ganske mange tilfeller sliter med andre tilstander og ikke er født i feil kropp. Nå leser jeg at Benestad får lov å praktisere med begrensninger i en underordnet stilling i det offentlige med en annen lege som fører tilsyn. Da, tenker jeg, at det eneste stedet å bruke sin kompetanse blir Rikshospitalet og å følge det strenge regelverket der. Jeg mener kun Rikshospitalet bør få lov å utrede og behandle disse pasientene. Spesielt når det er snakk om barn. Den unge mannen som sto nylig frem i media og angret ble avvist av Rikshospitalet og med god grunn. De aller aller fleste trenger en helt annen type behandling enn hormoner og operasjoner. 5
Leselusa Skrevet 23. juni 2023 #36 Skrevet 23. juni 2023 Tråden er ryddet for avsporing. Mvh. Leselusa, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå