Gå til innhold

quetapin som beroligende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kptsd. Har fått seroquel som sovemedisin. Lav dose. Noen andre som bruker det på samme vis? Legger det litt lokk på følelsene? Føler jeg blir så dorsk av det?

Anonymkode: 30ad0...425

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer det sikkert en eller annen her som sier at Quetiapin ikke er sovemedisin.

Anonymkode: ee626...bcb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå kommer det sikkert en eller annen her som sier at Quetiapin ikke er sovemedisin.

Åja, et dette et vanlig spørsmål og svar her på KG?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Den er jo ikke det, den misbrukes av leger til dette. Livsfarlig.

TS kan selv lese på google.

Anonymkode: acaa2...ff1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig bruk av medisinen ja. Seroquel brukes som sovemedisin i lave doser og som antipsykotisk medisin i høye doser. Seroquel kan ikke behandle psykoser i lave doser, da er det ikke en psykosemedisin. Derfor er det bare å overse innleggene som eventuelt kommer om at Seroquel er en antipsykotisk medisin og ikke skal brukes som sovemedisin. Noen medikament har ulike bruksområder i ulike doser. 

Anonymkode: 693b8...91f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt som finnes på Google er vel ikke relevant og riktig informasjon. Den misbrukes ikke, den skrives ut som søvnstøtte i doser for å behandle søvnstøtte. 

Anonymkode: 693b8...91f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk seroquel som sovemedisin. Jeg sluttet med den fordi jeg fikk vondt i hjertet av den. Leste litt om det på nett og ja, det er en link mellom hjerteproblemer og Seroquel. Det var også masse annet fælt som sto om den medisinen. Jeg bruker nå i stedet 1 mg melatonin i kombinasjon med veldig lav dose mirtazapin og føler ingen ubehag med dette

Anonymkode: f5acc...b6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ps: den er veldig vanskelig å slutte med. Måtte seponere i lang tid

AnonymBruker
Skrevet

Quetapin brukes visst mot alt mulig. Fatter ikke hvordan man har fått trumfet gjennom dette. 

Anonymkode: f272a...437

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også kptsd. Fikk Seroquel i lav dose for å ikke føle uro når jeg skulle prøve å sove. Jeg ble søvnig av den, men det var vanskelig å sovne for meg. Bivirkningen jeg fikk var at jeg fikk stor matlyst og gikk opp i vekt. Sluttet derfor med Seroquel. Bruker sovetabletter for å klare å sove.

Anonymkode: 40bfb...7c1

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som er så farlig med Quetapin? Jeg har brukt det i mange år for å få sove. Har Adhd og et intenst tankekjør, derfor problemer med å sove. Gjør alt for å få sove.

Anonymkode: 4d110...852

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 7.37):

Quetapin brukes visst mot alt mulig. Fatter ikke hvordan man har fått trumfet gjennom dette. 

Hva er negativt med det? En sykehuslege jeg snakket med sa at medisinen var effektiv mot alt fra depresjon til psykoser til søvnproblemer og angst. Hvorfor skal man ikke bruke den til det den har god effekt mot? 

Anonymkode: a4850...c72

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er negativt med det? En sykehuslege jeg snakket med sa at medisinen var effektiv mot alt fra depresjon til psykoser til søvnproblemer og angst. Hvorfor skal man ikke bruke den til det den har god effekt mot? 

Anonymkode: a4850...c72

Jeg blir skvett hakke gæærn av seroquel. Seriøst. Urolig, får hallusinasjoner, verste søvnen, sløv, tung, ulvehunger. De det legene kan får teste det selv over tid. Medisinen overselges så det holder. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 7.14):

Livsfarlig??!! Hvordan da?

Jeg har brukt quetiapin siden 2017 og sover godt. Årsaken til at denne medisinen brukes for søvn er fordi ene bivirkningen er at man blir trøtt. Jeh bruker 75 mg og har kun den ene bivirkningen at jeg blir trøtt.

Velger heller quetiapin enn zolpidem som jeg gikk fast på i 12 år. 

Anonymkode: 0fe99...981

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 7.27):

Ps: den er veldig vanskelig å slutte med. Måtte seponere i lang tid

Du kan slutte med den fra ene dagen til en annen. Den er ikke vanedannende. Det vil selvsagt gå en tid før du får sove når du slutter med den. Å seponere over lang tid er bare tull.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 6.43):

Har kptsd. Har fått seroquel som sovemedisin. Lav dose. Noen andre som bruker det på samme vis? Legger det litt lokk på følelsene? Føler jeg blir så dorsk av det?

Jeg bruker det! Er for å roe ned tankene så jeg får til å sove. Ikke alltid det virker.

Anonymkode: 2f5a1...3ce

AnonymBruker
Skrevet

Kommer til å bli rettssak av det overforbruket og feilbruken av denne medisinen. Hvordan har legemiddelfirmaene solgt det inn så bra? Hvordan er det lov?

Anonymkode: c85fb...3fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det mange ikke forstår er at folk tåler ulik medisin ulikt. Noen får bivirkninger. Andre merker ingenting. Noen får god effekt, andre merker ikke like god effekt. 

Anonymkode: 0016f...f60

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt 50mg Quetiapine i tre år for søvn. Har ADHD og søvnproblemer, samt medisinene jeg bruker for det gir meg redusert matlyst. Quetiapine gjør meg søvnig og sulten - vinn vinn. 

Anonymkode: 7eb80...66b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kommer til å bli rettssak av det overforbruket og feilbruken av denne medisinen. Hvordan har legemiddelfirmaene solgt det inn så bra? Hvordan er det lov?

Anonymkode: c85fb...3fa

Utdyp hvorfor du mener en vel fungerende medisin skal ende opp i en rettsak? Jeg kjenner 4 andre som også bruker den for søvn og de er også fornøyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...