AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #1 Skrevet 16. juni 2023 Hvilke symptomer/utfordringer har du og hvordan gikk du frem for å bli utredet? Anonymkode: 95e62...9d4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #2 Skrevet 16. juni 2023 Hva er poenget med det hvis du ikke jobber innen et fag med matematikk? Anonymkode: 968b3...b1f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #3 Skrevet 16. juni 2023 Det plager/hindrer meg i dagliglivet. Har alltid tatt skoledag lett, bortsett fra matematikk. I voksenlivet når jeg skal regne ut ting, kan jeg tro at jeg har regnet rett (etter nøye gjennomgang av ulike regninger f.eks), men kan ende opp med et helt feil svar/resultat. Dette skaper usikkerhet og fortvilelse hos meg, og jeg sliter ekstra mye hvis jeg må regne ut noe under press f.eks på jobb. Hvis noen spøker med det, kan jeg bli helt på gråten. Jeg er skoleflink i de fleste andre fag, særlig i språkfag og har høyere utdanning. Mannen min har dysleksi, noe jeg absolutt ikke kjenner meg igjen i, men det virker på meg som at jeg kan ha tilsvarende vansker innenfor matematikkfaget. TS Anonymkode: 95e62...9d4 1
Maskinfører Skrevet 16. juni 2023 #4 Skrevet 16. juni 2023 Mange på stortinget har nok dette Vedum er en av disse mulig det finnes noen intervju med disse verdt og lese
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #5 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det plager/hindrer meg i dagliglivet. Har alltid tatt skoledag lett, bortsett fra matematikk. I voksenlivet når jeg skal regne ut ting, kan jeg tro at jeg har regnet rett (etter nøye gjennomgang av ulike regninger f.eks), men kan ende opp med et helt feil svar/resultat. Dette skaper usikkerhet og fortvilelse hos meg, og jeg sliter ekstra mye hvis jeg må regne ut noe under press f.eks på jobb. Hvis noen spøker med det, kan jeg bli helt på gråten. Jeg er skoleflink i de fleste andre fag, særlig i språkfag og har høyere utdanning. Mannen min har dysleksi, noe jeg absolutt ikke kjenner meg igjen i, men det virker på meg som at jeg kan ha tilsvarende vansker innenfor matematikkfaget. TS Anonymkode: 95e62...9d4 Dyskalkuli er så mye mer enn det du beskriver,så helt ærlig om det det du sliter med er en utredning bortkastet. Og ja jeg har dyskalkuli. Anonymkode: c3941...415 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #6 Skrevet 17. juni 2023 Lurer på dette jeg også. Sliter med det samme, og har rukket å bli en dame på 35 år. Men det preger meg i hverdagen, skulle gjerne hatt svar på hva som kan være årsaken.... Anonymkode: 48499...6a0 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #7 Skrevet 17. juni 2023 Dysleksi er jo helt vanlig i dag men jeg har aldri hørt om noen som er utredet for dyskalkuli. Og man vet jo at mange sliter med matte på skolen. Sønnen min har slitt i alle år og da jeg tok opp dette med dyskalkuli har skolen avfeid det med en gang. Det er ønskelig at flere skal satse på realfag men dyskalkuli snakkes det ikke om i motsetning til dysleksi. Anonymkode: f4184...8ce
Jane Eyre Skrevet 17. juni 2023 #8 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva er poenget med det hvis du ikke jobber innen et fag med matematikk? Anonymkode: 968b3...b1f Med denne kommentaren viser du din manglende forståelse av diagnosen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #9 Skrevet 17. juni 2023 Har ikke erfaring. Men kan du ikke bare forsøke det? Det skader jo ikke. Kan du når du blir bedt/presset om å regne ut ting, bare le det bort og si at du har dyskalkuli? Anonymkode: df40f...87d
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #10 Skrevet 17. juni 2023 Jane Eyre skrev (4 timer siden): Med denne kommentaren viser du din manglende forståelse av diagnosen. Det kan man si om ts også. Anonymkode: c3941...415
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #11 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kan man si om ts også. Anonymkode: c3941...415 Nei. Det er mange sammenhenger og jobber man trenger enkel forståelse for tall og matematikk. Så ser ikke helt problemet med å bli utredet når det er noe ts har utfordringer med i hverdagen. Anonymkode: f7b99...e80 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #12 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nei. Det er mange sammenhenger og jobber man trenger enkel forståelse for tall og matematikk. Så ser ikke helt problemet med å bli utredet når det er noe ts har utfordringer med i hverdagen. Anonymkode: f7b99...e80 Dyskalkuli et så mye mer enn problemet med å løse noen regnestykker,så ts vil ikke få utredning basert på du hun beskriver i hi. Anonymkode: c3941...415
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #13 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det kan man si om ts også. Anonymkode: c3941...415 Men ts spør pent fordi h*n sliter. Så desto større ansvar til deg og dine som har mer innsikt i problemet. Hvorfor komme med slike kommentarer når du heller kan bidra til å forklare hvorfor du mener ts ikke har dyskalkuli? Anonymkode: c7c7f...720
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #14 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dyskalkuli et så mye mer enn problemet med å løse noen regnestykker,så ts vil ikke få utredning basert på du hun beskriver i hi. Anonymkode: c3941...415 Så hvorfor ikke opplyse hvorfor når du veit så mye? Anonymkode: c7c7f...720
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #15 Skrevet 17. juni 2023 Jane Eyre skrev (5 timer siden): Med denne kommentaren viser du din manglende forståelse av diagnosen. Hva skal en evt diagnose hjelpe henne med? Min søster er utdannet sykepleier. Har hatt medikamentregning og legger opp medisiner - MED diagnose dysklalkuli Anonymkode: 968b3...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #16 Skrevet 17. juni 2023 Jeg er sykepleier med dyskalkuli og det går helt fint. Mitt største problem har alltid vært høyre vs venstre, orientering, struktur og konsentrasjon. Ble utredet som 23-åring. Anonymkode: e028c...424 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #17 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men ts spør pent fordi h*n sliter. Så desto større ansvar til deg og dine som har mer innsikt i problemet. Hvorfor komme med slike kommentarer når du heller kan bidra til å forklare hvorfor du mener ts ikke har dyskalkuli? Anonymkode: c7c7f...720 Jeg svarte at dyskalkuli handler om så mye mer og med det har jeg svart på hvorfor et mener at ts ikke har det. Og nei det er ikke mitt ansvar å informere dypere. Alt finnes på nett og mener at en selv har ansvar for å lese seg opp før man hopper til en konklusjon om man har den ene eller den andre diagnosen. Anonymkode: c3941...415 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #18 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så hvorfor ikke opplyse hvorfor når du veit så mye? Anonymkode: c7c7f...720 Ikke mitt ansvar. Anonymkode: c3941...415
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #19 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke mitt ansvar. Anonymkode: c3941...415 Da forstår jeg ikke hvorfor du i det hele tatt er i tråden. Anonymkode: e028c...424
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #20 Skrevet 17. juni 2023 Ser jeg glemte å svare på hvordan jeg gikk frem for å bli utredet. Det var mattelæreren på påbygg som tok meg til sides en dag. Jeg sleit med selv den enkleste mattematikken, diktet opp egne regler og begynte til slutt å tro at jeg var ufattelig dum. Ved en tilfeldighet hadde hun hørt meg forklare noen i klassen at jeg aldri i livet kom til å lære forskjell på høyre og venstre. Hun la til slutt sammen to og to. Å få en forklaring på hvorfor man er for ”dum”til å fungere normalt hjelper mye. Man vet i det minste at det ikke er mangel på IQ som gjør at du feiler. Anonymkode: e028c...424
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå