AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #1 Skrevet 16. juni 2023 Er 34 år og jobber som namsfullmektig, er gift og har ett barn og har med andre ord «klart meg bra». Problemet mitt er at jeg sliter mye med tics/tvangshandlinger og typisk OCD. Dette har jeg slitt med siden barndommen og jeg hadde mye tics som barn, men klarte å skjule det når jeg skjønte at det var rart å gjøre. Har hatt diverse bevegelser i 30 år. Jeg klarer alltid å stoppe de, men det gir seg ikke før jeg er alene og kan utføre det. Er det da tics? Ett nys klarer jeg ikke å stoppe til sammenligning. Jeg har hatt store rusproblemer fra jeg var 16-21 og har vært utredet for det meste men ikke fått noen diagnoser. Jeg har alltid klart å skjule tics og «rar» oppførsel, og aldri snakket om det - sikkert derav ingen diagnose, men jeg merker at jeg ønsker å komme til bunns i det. Jeg har mye «mentale» tics som at jeg MÅ tenke på dette, også gjør jeg bevegelser for å klare å gjennomføre tankegangen på en måte. Jeg klarer alltid å skjule det blant folk, men det er ekstremt ille hvis jeg er alene. Tenker ofte at hvis noen hadde sett meg nå hadde de tenkt at jeg var gæren. Jeg gjør ofte bevegelser med hendene samtidig som jeg snakker, også må jeg gjøre en spesiell bevegelse med munnen hvis ikke blir det ekstremt ubehagelig. Jeg har lest at for å få diagnosen tourettes må man ha minst en ufrivillig lyd også, og det har jeg ikke hatt. Jeg føler veldig at jeg har en blanding av OCD og tourettes, fordi det er både tanker og bevegelser som henger sammen. Ventet 10 mnd på henvisning til Dps, men de mente at jeg var frisk fordi jeg ikke hadde noen tics mens jeg var der. Hadde masse i bilen hjem. Føles som mentale tics blandet med ritualer blandet med bevegelser. har noen erfaring med kombinasjonen OCD/tvangshandlinger/tics? Anonymkode: 40422...9d3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #2 Skrevet 16. juni 2023 Hva er din ocd? Jeg har gjort det men fikk tics i en alder av 25 år. Tror jeg klarer å skjule det, men så ser folk det likevel og og kommenterer det ofte. Veldig flaut, men vet ikke om det er hjelp å få? Anonymkode: 1cf79...9dc
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #3 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hva er din ocd? Jeg har gjort det men fikk tics i en alder av 25 år. Tror jeg klarer å skjule det, men så ser folk det likevel og og kommenterer det ofte. Veldig flaut, men vet ikke om det er hjelp å få? Anonymkode: 1cf79...9dc At jeg må gå gjennom rekkefølge på ting, kan være alt fra hva jeg har spist, til en samtale jeg nettopp har hatt, til hva jeg skal ha på meg i morgen, til en samtale jeg hadde for ett år siden, til listen over betalte regninger i nettbanken til værmeldingen. Alt mulig hele tiden. Sikkert 100 forskjellige ting ila dagen. Må først puste på en spesiell måte 5 ganger, og gjøre masse bevegelser (typ tics) før jeg kan gå gjennom tankerekken. Kan noen ganger gjøre «ritualet» altså tankerekken på nytt 30 ganger til det «føles riktig». Så går det en halvtime også er det en ny ting jeg må «gå gjennom» med samme rituale også er det påen igjen.. Må først puste riktig inn, så trekke pusten inn fem ganger også gjøre noen bevegelser med hånden for å lage den bokstaven tanken begynner på. Vanskelig å forklare og høres sykt ut, men det er jo også det .. Anonymkode: 40422...9d3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #4 Skrevet 16. juni 2023 Ticks skal man ha i 1 år mener jeg før man evt får diagnosen Tourettes. Min sønn har det. Mye ufrivillige ticks, å bevegelser som «må» gjøres på en spesiell måte fordi bare slik de blir «rett». De som utreder deg vet at ticksen ofte forsvinner i møte med leger o.l fordi du «tar» deg sammen, og det er kjent at om man fortrenger ticksene så blir de enda verre etterpå. Anonymkode: 106a8...d71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå