Gå til innhold

MÅ jeg begynne på blodtrykksmedisiner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Greia er, jeg har helseangst. Jeg hater, og da mener HATER å bruke medisiner. Livredd for bivirkninger osv. 

Nå målte legen min et undertrykk på 92, men da var jeg veldig stressa og syk (blodmangel). 
Hun ønsket at jeg begynte på blodtrykksmedisin. Jeg har fått prøve faren min sin blodtrykksmåler, og da hadde jeg et undertrykk på 87 hele helgen. 

Må jeg da likevel bruke blodtrykksmedisin? 

Anonymkode: e94d5...835

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at du er stresset hos legen, og spør om 24 timers blodtrykksmåling for å se blodtrykket gjennom hele døgnet før oppstart av medisin. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Gåsemor skrev (1 minutt siden):

Si at du er stresset hos legen, og spør om 24 timers blodtrykksmåling for å se blodtrykket gjennom hele døgnet før oppstart av medisin. 

Jeg hadde det for et halvt år siden, og da hadde jeg variert blodtrykk. På kanten til forhøyet, men igjen; da hadde jeg store blåmerker etter måleapparatet (må ha vært noe feil med det) så jeg satt å var superanspent hvor hver måling. Jeg sa ifra om dette, men legen virket å ikke bry seg. 

Jeg fikk ikke ubehag / blåmerker av faren min sitt apparat. 

Anonymkode: e94d5...835

Skrevet

Et undertrykk på 87 er fortsatt litt i høyeste laget.

Det hadde sikkert vært greit å fått tatt en døgnmåling.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men bivirkninger er jo ikke farlige. Kanskje du vil kjenne et slags ubehag under oppstart, men det går gjerne over etterhvert. Jo eldre vi blir, jo flere medisiner må vi regne med å bruke. Kanskje det hadde vært fint for deg å utfordre angsten din litt og oppleve at dette går bra. Blodtrykksmedisin er jo veldig fin å starte med da dette er gamle medisiner som er veldig trygge og godt utprøvde. Har gått på blodtrykksmedisin selv og det jeg fikk av bivirkning var altså ingenting å snakke om. Dette kommer til å gå kjempefint TS.

Anonymkode: 8b713...ba5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør be om å få en 24 timers måling før du begynner på medisin. Om du har høyt blodtrykk, er det bedre å få medisin, som vil hjelpe å holde det stabilt, og hindre deg i å få tilleggsykdommer pga dette.

Anonymkode: 6ab49...f67

• Liker 2
Skrevet

Ja, for det er undertrykket legene er mest redde for, i den forstand at det er mangel på normal blodforsyning til hjerte og hjerne. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 135-140/90-95 fra jeg var 17 og begynte ikke på blodtrykksmedisin før 10 år senere. Bruker propranolol og trenger bare 60 mg for å få perfekt trykk. 

Anonymkode: 46c53...87b

AnonymBruker
Skrevet

Legen bør ikke sette deg på medisiner basert på én enkeltmåling. Jeg hadde samme undertrykk da jeg var hos legen. Litt stressa når jeg er der. Han var ikke bekymret. Fikk beskjed om å måle blodtrykket tre ganger om dagen i en uke. Blodtrykket er fint på mine egne målinger.

Anonymkode: 212bd...729

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...