Gå til innhold

Spotter gir varmt gulv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja og spottkassene har jo en funksjon å det er at det ikke skal bli brann/det rundt skal ta fyr oppe i taket

Anonymkode: 55235...6e0

Goddag mann økseskaft. 

Anonymkode: 828c8...2da

AnonymBruker
Skrevet
On 6/16/2023 at 10:59 PM, Tulla123 said:

Hjelp... Vi har noen gamle spotter i huset. De blir ganske varme, men i dag kunne jeg også kjenne varme flekker på gulvet i etg over akkurat der hvor spottene er. Er dette normalt? Vi bør vel skifte til LED-spotter, men har ikke så mye penger og bruke på det nå. Flere som har opplevd varmt gulv i etg over spotter? 

Ja det er normalt. Ikke sikkert du behøver å skifte spottene, det kan fort holde å bare skifte pærene 

Anonymkode: 22f45...a10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt med elektriker og de tar 1300 uten mva pr spot. Vi har ca 50-60 spotter i huset, så det blir dyrt.. Kanskje vi bare får ta pærene i første omgang og så være flinke til å begrense bruken av lyset fram til vi har råd til å bytte ut alt. Jeg ser at flere her mener at det går bra. 

Anonymkode: 25bde...4ca

Skrevet

Jeg hadde spotter og de var veldig varme. Nå byttet jeg alle for ett par år siden og da fikk jeg sjokk. De kassene som var over spottene var kølsvarte og han som byttet de sa jeg hadde flaks som ikke hadde fått brann i huset. De kassene var helt porøse og brann kunne oppstått når som helst.

Var elektriker som satte opp de gamle også og den gang fantes det ikke led spotter.

Nå er jeg 100% trygg på at de ikke avgir varme mellom 1 og 2 etg.

Jeg kjøpte alt på elektorgrosissten og det var i grunn ikke så dyrt. 25 spotter fordelt på 3 rom kom på ca 15.000. Gratis montering fordi jeg har elektriker i familien.

Anbefaler virkelig å sjekke hvordan det ser ut der spottene er. Er det svart, så kan brann skje når som helst.

Skrevet
Tulla123 skrev (På 17.6.2023 den 7.56):

Så hvis det er en spotkasse går det bra, selv om det er varme på gulvet over? 

Mine spottkasser var svarte og porøse. Så de er ikke 100% sikret mot brann.

Skrevet
Eva-Lena skrev (29 minutter siden):

Jeg hadde spotter og de var veldig varme. Nå byttet jeg alle for ett par år siden og da fikk jeg sjokk. De kassene som var over spottene var kølsvarte og han som byttet de sa jeg hadde flaks som ikke hadde fått brann i huset. De kassene var helt porøse og brann kunne oppstått når som helst.

Var elektriker som satte opp de gamle også og den gang fantes det ikke led spotter.

Nå er jeg 100% trygg på at de ikke avgir varme mellom 1 og 2 etg.

Jeg kjøpte alt på elektorgrosissten og det var i grunn ikke så dyrt. 25 spotter fordelt på 3 rom kom på ca 15.000. Gratis montering fordi jeg har elektriker i familien.

Anbefaler virkelig å sjekke hvordan det ser ut der spottene er. Er det svart, så kan brann skje når som helst.

Skummelt! Må få sjekket bak ja. Hvis det er sånne forhold hjelper det kanskje ikke så mye og bare skifte til LED-pærer. 

Skrevet

Nå fikk jeg sjekket bak. Ingen boks, men ganske romslig oppi der. Ca 20-30 cm avstand til taket/gulvet over. Det var ingen ting som var svart eller så skadet ut. Men ser ut som det er papp mot taket, så jeg tør definitivt ikke ha de gamle pærene iallefall. Ut ifra beskrivelsen og bildet, går det greit og bare bytte til LED pærer? At dimmeren må byttes ut, er det av estetisk grunn eller er det ikke bra mtp brannfare og ha gammel dimmer til nye LED-pærer? Tusen takk for alle nyttige svar!

IMG_20230619_205228.jpg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tulla123 skrev (20 minutter siden):

Nå fikk jeg sjekket bak. Ingen boks, men ganske romslig oppi der. Ca 20-30 cm avstand til taket/gulvet over. Det var ingen ting som var svart eller så skadet ut. Men ser ut som det er papp mot taket, så jeg tør definitivt ikke ha de gamle pærene iallefall. Ut ifra beskrivelsen og bildet, går det greit og bare bytte til LED pærer? At dimmeren må byttes ut, er det av estetisk grunn eller er det ikke bra mtp brannfare og ha gammel dimmer til nye LED-pærer? Tusen takk for alle nyttige svar!

IMG_20230619_205228.jpg

Gamle dimmere passer ikke til LED pærer. LED er elektronisk, noe som de gamle halogenlampene ikke er. Derfor går ikke dimmere til begge. Om en LED pære skulle bli mørk, kan man heller ikke sjekke om den er gåen, på samme måte som glødepærer/halogen. Det er fordi de er elektronisk oppbygd.

• Liker 2
Skrevet
Tulla123 skrev (På 17.6.2023 den 7.53):

Uff ja, de må nok byttes.. Men godt og høre at vi ikke er de eneste med varmt gulv da. Halogenpærer gir jo fra seg veldig mye varme, så det er jo ikke så rart at det går litt varme opp også kanskje. Men ja, spottene må ut. Vi rundt 50 spotter, så det blir dyrt.. 

Med dagens strømpriser blir det fort dyrere å la være. 

Når vi flyttet inn her vi bor nå i '98 byttet vi ut 5 utelamper til nyere typer med PL-S pære (sparepære). Bare det ene grepet sparte oss for 1000kWh per år. Det er nå 25 år siden, 25.000kWh spart og den originale investeringen var vel rundt 4-5000,-.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tulla123 skrev (6 timer siden):

Dimmere fungerer ved å kutte ut en gitt del av en sinusbølge på 50 hz (nettfrekvens). En LED vil blinke ved 50 hz, mens gamle glødetråder ikke rekker å reagere. Kort forklart.

Dimming av LED må et eller annet sted ha en driver, noe som ikke følger med en vanlig lyspære (stort sett).

Du kan sette inn LED-pærer uten at det er noe fare for at noe går galt, men dimmingen blir ikke bra. Ville også valgt warm-dim. Det du har ser ut som GU5-sokler. Det finnes dimbare pærer men de

Du kan kjøpe en haug med lyspærer som er dimbare men de er dyre. Om det ikke er snakk om mange spotter ville jeg bare byttet dem, det er ikke veldig dyrt. 

Namron Alfa Downlight WarmDim 10W matt hvit | Elektroimportøren AS (elektroimportoren.no)

Et eller annet slikt. Da blir det skikkelig og du får med driver.

Namron ZigBee Dimmer 400W | Elektroimportøren AS (elektroimportoren.no)

Med en slik dimmer kan du bruke hue og slikt også. Og den kan stilles inn på "minimumdimming" f.eks. slik at du unngår at LEDs skrur seg av om du dimmer for mye.

Hvis du ikke har råd akkurat nå ville jeg bare kjøpt veldig billige gu5-pærer med LED og varm fargetemperatur (2500k+) og levd med at dimmingen ikke er optimal en stund mens du venter.

Anonymkode: 81e4b...664

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dimmere fungerer ved å kutte ut en gitt del av en sinusbølge på 50 hz (nettfrekvens). En LED vil blinke ved 50 hz, mens gamle glødetråder ikke rekker å reagere. Kort forklart.

Dimming av LED må et eller annet sted ha en driver, noe som ikke følger med en vanlig lyspære (stort sett).

Du kan sette inn LED-pærer uten at det er noe fare for at noe går galt, men dimmingen blir ikke bra. Ville også valgt warm-dim. Det du har ser ut som GU5-sokler. Det finnes dimbare pærer men de

Du kan kjøpe en haug med lyspærer som er dimbare men de er dyre. Om det ikke er snakk om mange spotter ville jeg bare byttet dem, det er ikke veldig dyrt. 

Namron Alfa Downlight WarmDim 10W matt hvit | Elektroimportøren AS (elektroimportoren.no)

Et eller annet slikt. Da blir det skikkelig og du får med driver.

Namron ZigBee Dimmer 400W | Elektroimportøren AS (elektroimportoren.no)

Med en slik dimmer kan du bruke hue og slikt også. Og den kan stilles inn på "minimumdimming" f.eks. slik at du unngår at LEDs skrur seg av om du dimmer for mye.

Hvis du ikke har råd akkurat nå ville jeg bare kjøpt veldig billige gu5-pærer med LED og varm fargetemperatur (2500k+) og levd med at dimmingen ikke er optimal en stund mens du venter.

Takk for nyttig svar og linker. Det er GU10 sokkel vi har der hvor det ble veldig varmt. I 2.etg er det GU5, de oppe er visst ikke like varme i følge samboer. Godt og høre at det ikke haster og bytte ut, men at vi kan kjøpe LED pærer i mens. Så får bare leve med at dimmingen ikke er så bra. 😊

Skrevet (endret)
Tulla123 skrev (1 time siden):

Takk for nyttig svar og linker. Det er GU10 sokkel vi har der hvor det ble veldig varmt. I 2.etg er det GU5, de oppe er visst ikke like varme i følge samboer. Godt og høre at det ikke haster og bytte ut, men at vi kan kjøpe LED pærer i mens. Så får bare leve med at dimmingen ikke er så bra. 😊

Downlights med GU10 er 230V, der kan du enkelt bytte hele til ordentlig LED med driver. Det hadde jeg gjort. Der du har GU5.3 er det 12V, dvs. at det ligger trafoer der som forsyner typisk 3-4 downlights. Da er det mer komplisert å bytte til 230V LED siden trafoer må fjernes og ledninger som regel trekkes om. Ligger ledningene da ikke i rør kan det bli komplisert. 

Her er en del 230V LED downlights å velge i til gode priser:

https://nordic-led.no/produktkategori/belysning/led-downlights/er-lavtbyggende-ja/?orderby=price&paged=1

Endret av -jk-
Skrevet
-jk- skrev (10 timer siden):

Downlights med GU10 er 230V, der kan du enkelt bytte hele til ordentlig LED med driver. Det hadde jeg gjort. Der du har GU5.3 er det 12V, dvs. at det ligger trafoer der som forsyner typisk 3-4 downlights. Da er det mer komplisert å bytte til 230V LED siden trafoer må fjernes og ledninger som regel trekkes om. Ligger ledningene da ikke i rør kan det bli komplisert. 

Her er en del 230V LED downlights å velge i til gode priser:

https://nordic-led.no/produktkategori/belysning/led-downlights/er-lavtbyggende-ja/?orderby=price&paged=1

Ja, det hørtes lurt ut. Må vel ha en elektriker til å installere de bare. Men visst det er en enkel jobb kan vi kanskje finne noen som gjør det for mindre enn 1300 pr spot som var det prisforslaget vi fikk? 

Skrevet

Jeg hadde glovarme downlights med dimmer. Byttet til LED-pærer. Problem solved. Dimmingen virker OK, bortsett fra at de lar seg ikke dimme til veldig svakt lys, noe jeg ikke ser behov for hos meg.

• Liker 1
Skrevet
Tulla123 skrev (9 timer siden):

Ja, det hørtes lurt ut. Må vel ha en elektriker til å installere de bare. Men visst det er en enkel jobb kan vi kanskje finne noen som gjør det for mindre enn 1300 pr spot som var det prisforslaget vi fikk? 

Det er nok bedre å hyre inn en elektriker på timepris fremfor stk.- pris.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tulla123 skrev (På 20.6.2023 den 20.37):

Kjøp noen med samme diameter hull som de du har (mål) og så er jobben seriøst superlett.

Hvis du kommer til lett (f.eks. om man har tilgang fra loft) er det bare å bytte drivere, og så bytte dimmeren. Det burde gå an å komme under 1300 per spot. Hvis opplegget er der er det 10 minutter per spot, i alle fall der du har gu-35.

Alternativt:

Namron LED Pære WarmDim 6W hvit GU10 | Elektroimportøren AS (elektroimportoren.no)

... og så helst bytte dimmer, som er veldig raskt.

Disse er satt ned fra 549,- til 349,- nå. Følger med driver. så de går på 220V.

Namron Zigbee LED Dimmer 250W | Elektroimportøren AS (elektroimportoren.no)

Digital dimmer med støtte for flere fjernkontroller og HUE

Hadde bare gått for noe slikt, har du prøvd "mittanbud"? Det er en sykt lett jobb om det allerede er riktige hull og man har god tilgang til kabler. Det må vel være en elektriker som kan gjøre det svart. Man trenger ikke skrujern engang på de der, klips på kontaktene.

Vet ikke hvor mange du har, men la oss si 10 stykker... med riktige hull og slikt burde det ikke ta mer enn et par timer.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eh, mente ikke svart, mente utenom arbeidstid eller noe slikt, eller eget foretak. Det er virkelig en superlett jobb som jeg lett hadde gjort relativt billig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...