Gå til innhold

Spotter gir varmt gulv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp... Vi har noen gamle spotter i huset. De blir ganske varme, men i dag kunne jeg også kjenne varme flekker på gulvet i etg over akkurat der hvor spottene er. Er dette normalt? Vi bør vel skifte til LED-spotter, men har ikke så mye penger og bruke på det nå. Flere som har opplevd varmt gulv i etg over spotter? 

Skrevet

Hos oss og

AnonymBruker
Skrevet

Det høres virkelig ikke bra ut. Det er risiko for at gamle spotter med mye varmetap er brannfarlige.

Anonymkode: 292d5...413

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om de blir så varme at det blir varmt på gulvet i etasjen over hadde jeg ikke brukt dem, de må jo være brannfarlige 

Anonymkode: 48c07...5a0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta ut en spot og se hva som er på baksiden.
Det bør være en spotkasse montert på oppsiden.

Anonymkode: 55235...6e0

• Nyttig 1
Skrevet

Uff ja, de må nok byttes.. Men godt og høre at vi ikke er de eneste med varmt gulv da. Halogenpærer gir jo fra seg veldig mye varme, så det er jo ikke så rart at det går litt varme opp også kanskje. Men ja, spottene må ut. Vi rundt 50 spotter, så det blir dyrt.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ta ut en spot og se hva som er på baksiden.
Det bør være en spotkasse montert på oppsiden.

Så hvis det er en spotkasse går det bra, selv om det er varme på gulvet over? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tulla123 skrev (8 timer siden):

Hjelp... Vi har noen gamle spotter i huset. De blir ganske varme, men i dag kunne jeg også kjenne varme flekker på gulvet i etg over akkurat der hvor spottene er. Er dette normalt? Vi bør vel skifte til LED-spotter, men har ikke så mye penger og bruke på det nå. Flere som har opplevd varmt gulv i etg over spotter? 

Det kan faktisk være brannfarlig......jeg hadde selv slike spotter men byttet til led. Når jeg demonterte de gamle så fikk jeg sett hvor varmt det ble,det var helt svart flere steder,så dette er kanskje noe du ikke bør vente lenge med.

Anonymkode: 685bf...e4a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan faktisk være brannfarlig......jeg hadde selv slike spotter men byttet til led. Når jeg demonterte de gamle så fikk jeg sett hvor varmt det ble,det var helt svart flere steder,så dette er kanskje noe du ikke bør vente lenge med.

Anonymkode: 685bf...e4a

Brukte du elektriker til dette? Hvor mye betalte du? Mannen har funnet noen LED pærer som kan settes inn i de gamle spottene, men vet ikke om det beste er å bytte hele opplegget? 

AnonymBruker
Skrevet
Tulla123 skrev (12 minutter siden):

Så hvis det er en spotkasse går det bra, selv om det er varme på gulvet over? 

Det er jo en grunn at det skal være spottkasse og det er for at de ikke skal gjøre at det blir brann i det som er rundt men om det er farlig at det avgir varme i taket over er jeg ikke 100% sikker men det skal alltid være spottkasse uansett hva

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bytte til led-pærer så sant dimmeren er beregnet for LED :) Det finnes også halogen-pærer som kaster varmen nedover men tipper led er billigere.

Med en gang spotter kom var det ikke vanlig å bruke spotkasser over isolasjon, så om de er gamle er det mye mulig de står i isolasjon. 

Anonymkode: 29a1e...adf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo en grunn at det skal være spottkasse og det er for at de ikke skal gjøre at det blir brann i det som er rundt men om det er farlig at det avgir varme i taket over er jeg ikke 100% sikker men det skal alltid være spottkasse uansett hva

Her har du ikke 100% rett. Krav om spotkasse kom etter at mange hadde installert spotter i tak og sånne krav har ikke tilbakevirkende kraft. Nyere led-spotter har heller ikke krav til spotkasser lengre, selv om jeg fortsatt anbefaler å montere det opp :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan bytte til led-pærer så sant dimmeren er beregnet for LED :) Det finnes også halogen-pærer som kaster varmen nedover men tipper led er billigere.

Med en gang spotter kom var det ikke vanlig å bruke spotkasser over isolasjon, så om de er gamle er det mye mulig de står i isolasjon. 

Hvordan vet jeg om dimmeren er beregnet for LED? Litt grønn her... LED pærene som allerede er byttet ut (men i de gamle spottene) kan dimmes, men langt ifra like bra som som de gamle pærene. 

Skrevet
Tulla123 skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet jeg om dimmeren er beregnet for LED? Litt grønn her... LED pærene som allerede er byttet ut (men i de gamle spottene) kan dimmes, men langt ifra like bra som som de gamle pærene. 

Er det noen år siden det ble satt opp, er dimmer mest sannsynlig ikke brukendes til LED pærer. Få en elektrikker til å se på dimmeren. 

• Liker 2
Annonse
Skrevet
tdm900 skrev (Akkurat nå):

Er det noen år siden det ble satt opp, er dimmer mest sannsynlig ikke brukendes til LED pærer. Få en elektrikker til å se på dimmeren. 

Kanskje det holder og bytte ut alle pærene til LED og bytte dimmer da? Hvis alt ellers ser greit ut bak spotten? Det blir jo sikkert rimeligere enn og bytte ut alt.. 

Skrevet
Tulla123 skrev (Akkurat nå):

Kanskje det holder og bytte ut alle pærene til LED og bytte dimmer da? Hvis alt ellers ser greit ut bak spotten? Det blir jo sikkert rimeligere enn og bytte ut alt.. 

Jeg vil tro det skal la seg gjøre. De aller fleste kjente halogenpærer, som eks GU10 er å få i LED, og passer rett i gamle armaturer. Bare tilstanden på de er god. Er dimmer innfelt i veggen, er det en standard som er lik i dag, slik at ny burde passe rett inn.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tulla123 skrev (2 minutter siden):

Høres ut som du slipper med å bytte dimmer ja. Bra du tok grep! Venninna mi hadde ei spotlignende taklampe som gav varme oppover, til slutt tok den full fyr, halve taket stod i flammehav. Heldigvis var de hjemme og hadde apparater å bruker

Anonymkode: f1fc8...21c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her har du ikke 100% rett. Krav om spotkasse kom etter at mange hadde installert spotter i tak og sånne krav har ikke tilbakevirkende kraft. Nyere led-spotter har heller ikke krav til spotkasser lengre, selv om jeg fortsatt anbefaler å montere det opp :) 

Nyere spotter med led har fortsatt samme krav om kasse for å hindre isolasjon. Ønsker man derimot å montere direkte mot isolasjon finnes det  noen typer som er godkjent for dette. Da er de spesifikt merket for dette formålet.

Anonymkode: 828c8...2da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nyere spotter med led har fortsatt samme krav om kasse for å hindre isolasjon. Ønsker man derimot å montere direkte mot isolasjon finnes det  noen typer som er godkjent for dette. Da er de spesifikt merket for dette formålet.

Anonymkode: 828c8...2da

Ja og spottkassene har jo en funksjon å det er at det ikke skal bli brann/det rundt skal ta fyr oppe i taket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...