AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #1 Del Skrevet 16. juni 2023 Jeg har alltid hørt den vanlige "Wi"-uttalen av ordet, men nå ser jeg på serien om brannen i Notre Dame på Netflix, og her sier de konsekvent "Wæ". Vet noen grunnen til dette? Er det bare en slappere og mer dagligdags måte å si det på? Anonymkode: cf812...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 16. juni 2023 #2 Del Skrevet 16. juni 2023 Ja. Litt som "yeah" i stedet for "yes" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #3 Del Skrevet 16. juni 2023 Ja, det skrives "ouais". 😄 Anonymkode: 195b2...d8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DuMåkkeKommeHer Skrevet 16. juni 2023 #4 Del Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har alltid hørt den vanlige "Wi"-uttalen av ordet, men nå ser jeg på serien om brannen i Notre Dame på Netflix, og her sier de konsekvent "Wæ". Vet noen grunnen til dette? Er det bare en slappere og mer dagligdags måte å si det på? Anonymkode: cf812...3f1 Mange uttaler "ouais", som ikke blir så formelt. Det er nok litt kontekstbestemt (kanskje litt frekt å si "ouais" sjef eller lærer vil jeg tro) samt regionsbestemt, i Sveits sier de omtrent utelukkende "ouais" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #5 Del Skrevet 16. juni 2023 Da lærte jeg noe nytt i kveld - takk for svar! 🎉 Anonymkode: cf812...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #6 Del Skrevet 16. juni 2023 Fransk slang er et kapittel for seg. Vil du lære deg litt fransk slang så lytt til noen av Diam's gamle sanger. https://www.youtube.com/watch?v=oRVivXC83hA https://www.youtube.com/watch?v=Jsz43hm4GgI Anonymkode: 8b2bb...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 16. juni 2023 #7 Del Skrevet 16. juni 2023 Det gjør de sikkert ulikt. Er vel dialekter og sosiolekter i Frankrike som andre steder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #8 Del Skrevet 16. juni 2023 Ja, det vil jeg jo tro. Akkurat som at folk på forskjellige steder i Norge har forskjellig uttale på ord. Anonymkode: b411a...2ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 16. juni 2023 #9 Del Skrevet 16. juni 2023 Har noen venner der. En venn fra Angers sier wæ. En annen Fra Enghien les Bains sier det litt annerledes, men høres likevel ut som en versjon av wæ men litt annerledes. Sikkert dialekter der og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #10 Del Skrevet 16. juni 2023 aksase skrev (6 minutter siden): Det gjør de sikkert ulikt. Er vel dialekter og sosiolekter i Frankrike som andre steder. Nei, Frankrike har ødelagt alle sine dialekter og varianter av smågrupper med egne språk. På begynnelsen av 1900-tallet var det flere forskjellige franske språk som ble talt i Frankrike. Flere franske språk enn bare fransk. I tillegg var landet fullt av dialekter. Så fikk sosieteten for seg at alle fra nå av skulle prate Paris-fransk. Det ble innlemmet ved lov. Skolene ble pålagt å lære barn og unge å lese, skrive og ikke minst, prate pariser-fransk. I dag er det den eneste dialekt som finnes i Frankrike. Det og slang. Nå holder jo samme sak på å skje her i landet, selv uten forordning. Mange ungdommer reiser inn til storbyene for å studere. Der finner de ut av at folk sier, "hæ?", når de prater dialekt. Så for å slippe å måtte gjenta seg når de er på butikken eller andre steder så legger de om til "bokmål". Når de flytter tilbake til småplassene sine, de som gjør det, så slår de ikke tilbake til dialekten sin igjen, men beholder den måten å prate på som de har lært seg. Blant annet fordi de da unngår å måtte gjenta seg på telefon og lignende. Det, pluss at det å prate annen dialekt enn de som prates i de større byene fortsatt blir sett ned på av mange. Anonymkode: 8b2bb...af9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå