AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #1 Skrevet 16. juni 2023 Vi ønsket ikke så stort bryllup. Vi ønsker at gjestene skal kunne slappe av og kose seg, og ønsker ikke stive og overfladiske samtaler og snobbestemning. Min familie er 6 stk, mannens også, så totalt 12 (inkludert oss) familie. Jeg har tre barndomsvenninner som inviteres med mennene sine fordi vi kjenner mennene veldig godt og de er en del av gjengen. Tror mannen inviterer ca. tilsvarende fra sin barndomsgjeng men der er ikke ting helt avklart enda. Jeg har i tillegg en gjeng fra studiet, vi var 7 stk, hvor jeg kun har nær kontakt med to den dag i dag. Vurderer å kun invitere de to jeg har et nært forhold til. Spørsmålet er bare om det er innafor å kun invitere 2 av 6. De er begge singel (så da slipper man unna med to gjester hihi). De er typen jeg kan ringe en dag jeg har behov for å ventilere, sende meldinger med typen: «hvilken av disse to kjolene skal jeg velge». Føler at de burde få komme når vi har så tett forhold. De andre har jeg lite kontakt med. En av de jeg har lite kontakt med bor i samme nabolag som meg og vi er der at vi sliter med å holde samtalen igang hvis vi treffer hverandre på bussen. En annen kan være direkte spydig mot meg, så har kuttet henne mer og mer ut. Flere av dem er gift/samboer og hadde nok forventet å få ha med følge. Jeg kjenner jeg hadde vært ukomfortabel av tanken på å ha mennene deres der. De er veldig snobbete typer som nok ikke hadde likt det mer avslappa opplegget vi planlegger (leker, quiz, ablegøyer, ikke noe særlig champagneføring). Aldri følt meg på bølgelengde med mennene deres og det er nok litt av grunnen til at vi ikke har så nær kontakt i dag. Når vi en sjelden gang møtes alle i gruppen er samtalen ofte litt på det overfladiske, og jeg opplever ikke at de synes jeg er spesielt spennende å snakke med (som selvfølgelig er helt i orden, alle trenger ikke være like nære venner). Hadde noen av dem giftet seg i dag hadde jeg ikke blitt fornærmet om jeg ikke fikk komme. Hun ene giftet seg for 7 år siden, da var vi alle invitert med følge (men halve gjengen var singel). Men etter den tid har vi hatt minimal kontakt. hva tenker dere? Anonymkode: efea6...61a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #2 Skrevet 16. juni 2023 Ts her igjen! Beklager, ser denne skulle vært plassert i bryllupstråden. Hvordan flytter man? Anonymkode: efea6...61a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #4 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ts her igjen! Beklager, ser denne skulle vært plassert i bryllupstråden. Hvordan flytter man? Anonymkode: efea6...61a Bare rapporter tråden og be dem om å flytte den😊 Anonymkode: 28368...fb8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #5 Skrevet 17. juni 2023 Dere var en gjeng for flere år siden, dere er ikke en gjeng idag. Be dem du vil ha med videre i livet ditt. Ikke dem du treffer en sjelden gang fordi du en gang vanket med dem. Anonymkode: 309ba...dae
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #6 Skrevet 17. juni 2023 Absolutt innafor å be bare de du har kontakt med i dag. Anonymkode: e8191...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #7 Skrevet 17. juni 2023 Høres helt riktig og greit ut. Har selv sånne «grupper» der vi møtes som gjeng og har det hyggelig, men hvor jeg har et en-til-en venninneforhold med enkelte. Det vil være naturlig å be den eller de jeg er nær venn med, og slik ser jeg andre gjør også. Anonymkode: 2f04c...c91
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #9 Skrevet 17. juni 2023 Helt innafor, det er også 2/6 og ikke 5/6, det hadde gjort saken verre. Anonymkode: 53a5f...9fe 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #10 Skrevet 29. juni 2023 Jeg hadde en lignende problemstilling da vi skulle gifte oss. Var i en gjeng med 5 studievenninner (vi studerte sammen da bryllupet skulle være), men jeg følte meg egentlig nær bare to av dem, og ville aldri vært venner med de to siste om vi ikke var i en gjeng. I tillegg syntes jeg disse to kunne være noe ufine mot meg egentlig. For meg føltes det egentlig veldig godt å invitere bare to. Det hører med til historien at vennegjengen etterhvert ble oppløst, og jeg har ingen kontakt med de to siste i dag. Anonymkode: d3c1c...269
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #11 Skrevet 29. juni 2023 Tommelfingerregelen er vel at det er akseptabelt å invitere deler av en gjeng dersom de man inviterer utgjør maks en tredel av gruppa. Og med 2/6 er du vel akkurat innafor der.:) Det kan jo hende at de andre vil føle på det (jeg hadde nok syntes det var litt kjipt dersom noen i min studiegjeng på 7 inviterte 2–3 og ikke meg), men det høres jo ikke ut som at det er så farlig om noen bryr seg hvis dere uansett ikke har kontakt..? Anonymkode: 87faf...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #12 Skrevet 29. juni 2023 Dere var en gjeng, eller dere er en gjeng? Vennskap er dynamiske. Fra studietiden har jeg kun god kontakt med deler av "gruppene", de kan jeg invitere separat. Per nå har jeg en "gjeng" på seks stykker, meg selv inkludert. Jeg er klart nærmere to av de. Men når vi møtes er vi alltid seks stykker, innimellom to og to. Da kan jeg ikke splitte, selv om jeg er nærmere to av de. Anonymkode: 40d44...c63
Ullvott Skrevet 29. juni 2023 #13 Skrevet 29. juni 2023 Det kommer an på hvor lenge siden det er at dere egentlig hang sammen som en gjeng, synes jeg. Hvis det er en del år siden dere hadde kontakt sammen, er det greiere enn om det bare var for et par år siden. Samtidig må jeg understreke at jeg er veldig for tanken om å ha et bryllup som ikke er kjempestort, og å invitere nære venner, og å utelate mer perifere. Konklusjonen min er derfor at å invitere 2 av 6 må være innafor i de aller fleste tilfeller.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #14 Skrevet 30. juni 2023 Ønsket å tilføye at om det er en definert gjeng der partneren ikke er en naturlig del av fellesskapet, som 6 studievenninner eller 4 kollegaer, så er det ok å invitere alle uten følge. Anonymkode: 40d44...c63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå