AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #1 Skrevet 16. juni 2023 Noen erfaringer? Vi har snakket om å få barn, men at han skal ta hovedpermisjonen sånn at jeg slipper å være mye alene siden ingen av oss her noe særlig familie her vi bor nå. Men pga medisinsk tilstand må jeg ha keisersnitt. Og jeg er livredd for at han må ut i mine obligatoriske uker hvis jeg ikke engang kan løfte 😭 What to do? Anonymkode: 18ddc...718
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #2 Skrevet 16. juni 2023 Han kan vel få permisjon for å ta vare på deg og den likle? Vet ikke hva det heter, omsorgspermisjon eller noe? Og da mener jeg utover de to ukene alle har rett på. Anonymkode: 9faa5...2a7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #3 Skrevet 16. juni 2023 Han kan få overta (deler av) din permisjon hvis du er for syk til å ta deg av barnet. Da blir du rett og slett sykmeldt i stedet. Anonymkode: bc88c...70c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #4 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han kan få overta (deler av) din permisjon hvis du er for syk til å ta deg av barnet. Da blir du rett og slett sykmeldt i stedet. Anonymkode: bc88c...70c Man blir ikke sykmeldt bare fordi man har keisersnitt. Da skal det ekstraordinære greier til. Jeg hadde masse komplikasjoner både under og etter, men klarte akkurat å reise meg / sette meg ned i sofaen med ungen i armene før mannen måtte på jobb etter to uker. Føler det var et minstekrav for at vi skulle klare oss alene. Vanlig kontorjobb på mannen, hadde vært problematisk om han hadde reisejobb. Men tror ikke jeg kunne blitt sykmeldt uansett, jeg klarte jo å ta hånd om ungen selv om det var slitsomt. Anonymkode: d3ce0...4c7 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #5 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han kan få overta (deler av) din permisjon hvis du er for syk til å ta deg av barnet. Da blir du rett og slett sykmeldt i stedet. Anonymkode: bc88c...70c Ok, men går det utover ordningen med at han skal ta hoveddelen senere da? Anonymkode: 18ddc...718
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #6 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man blir ikke sykmeldt bare fordi man har keisersnitt. Da skal det ekstraordinære greier til. Jeg hadde masse komplikasjoner både under og etter, men klarte akkurat å reise meg / sette meg ned i sofaen med ungen i armene før mannen måtte på jobb etter to uker. Føler det var et minstekrav for at vi skulle klare oss alene. Vanlig kontorjobb på mannen, hadde vært problematisk om han hadde reisejobb. Men tror ikke jeg kunne blitt sykmeldt uansett, jeg klarte jo å ta hånd om ungen selv om det var slitsomt. Anonymkode: d3ce0...4c7 Men er vel litt forskjell på at han kommer hjem klokken 16 eller blir borte to uker 😅 Anonymkode: 18ddc...718 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #7 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man blir ikke sykmeldt bare fordi man har keisersnitt. Da skal det ekstraordinære greier til. Jeg hadde masse komplikasjoner både under og etter, men klarte akkurat å reise meg / sette meg ned i sofaen med ungen i armene før mannen måtte på jobb etter to uker. Føler det var et minstekrav for at vi skulle klare oss alene. Vanlig kontorjobb på mannen, hadde vært problematisk om han hadde reisejobb. Men tror ikke jeg kunne blitt sykmeldt uansett, jeg klarte jo å ta hånd om ungen selv om det var slitsomt. Anonymkode: d3ce0...4c7 Jeg skrev "hvis du er for syk til å ta deg av barnet". Da kan du få sykmelding. Legen avgjør hva som er "for syk". Anonymkode: bc88c...70c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #8 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er vel litt forskjell på at han kommer hjem klokken 16 eller blir borte to uker 😅 Anonymkode: 18ddc...718 Jeg hadde jo klart å ta vare på ungen hele døgnet, det hadde bare vært dødsslitsomt. Og jeg hadde masse komplikasjoner. Ved et normalt keisersnitt får du ikke sykmelding fordi du har en mann med reisejobb. Anonymkode: d3ce0...4c7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #9 Skrevet 16. juni 2023 Spedbarnstiden er vel det minste problemet her? I den perioden har dere jo en del rettigheter og du går hjemme. Det jævlige blir nok helst når ungen lærer å gå og du er alene om å springe etter den, flere uker per mnd. Anonymkode: 7ab02...089
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #10 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde jo klart å ta vare på ungen hele døgnet, det hadde bare vært dødsslitsomt. Og jeg hadde masse komplikasjoner. Ved et normalt keisersnitt får du ikke sykmelding fordi du har en mann med reisejobb. Anonymkode: d3ce0...4c7 Ved et normalt keisersnitt får du beskjed om å ikke løfte noe som er tyngre enn babyen. Ts er redd for at hun skal bli sykere enn det. Blir hun det, kan hun få sykmelding, blir hun det ikke er jo alt OK og hun kan ta seg av babyen selv. Hva er vanskelig å forstå? Anonymkode: bc88c...70c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #11 Skrevet 16. juni 2023 Jeg har et barn med en som jobber nordsjøturnus. Det er tidvis veldig slitsomt å være alene med barnet i 2 uker. Under søvnregresjon nektet baby å sove alene og jeg måtte rett og slett legge meg mellom klokken 6 og 7. Har til tider nesten mistet melken fordi jeg ikke har hatt tid til å spise. Baby er 1,5 år nå og det går seg til. Man finner løsninger. Snakk med alenemødre for tips om hvordan komme seg gjennom hverdagen når du er alene. Vi har ingen familie rundt oss, men har hatt barnepass et par ganger. Baby hadde også dagmamma deltid før han fikk plass i barnehage. Anonymkode: 067aa...9d7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #12 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ved et normalt keisersnitt får du beskjed om å ikke løfte noe som er tyngre enn babyen. Ts er redd for at hun skal bli sykere enn det. Blir hun det, kan hun få sykmelding, blir hun det ikke er jo alt OK og hun kan ta seg av babyen selv. Hva er vanskelig å forstå? Anonymkode: bc88c...70c Nei, det er ikke det hun sier. Hun sier hun er livredd han må ut ila de første 6 ukene hvor man ikke kan løfte noe. Det er jo en generell keisersnittregel. Står ikke noe i HI om spesielle issues ut over vanlig keisersnitt. Anonymkode: d3ce0...4c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå