Gå til innhold

Kant til blomsterbed

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I våres overtok vi en enebolig med stor hage, og i hagen er det mange blomsterbed som vi nå ser at er fulle av stauder. Dette er jo vel og bra - men ingen av blomsterbedene har noen kant, og de ser dermed ganske «rotete» ut, og gresset fra plenen vokser inn i bedene.

Jeg har googlet «kant til blomsterbed» og ser at det er mange ulike typer å få kjøpt, både i metall, i plast og i tre. Vi ønsker noe som er pent og helst vedlikeholdsfritt - pris er underordnet. Har prøvd å se litt rundt her hva andre folk har, men de fleste har sten/murkanten, og det passer ikke så godt her siden hagen er på ett plan.

Noen som har noen tips til inspo ? Gjerne med bilder 😊

Anonymkode: 1fed7...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan kanter av cortenstål være noe for deg?  Det finnes lave kanter på 10 cm.  Har det ikke selv, men det ser ut til at de bare bankes ned.  Synes de er fine til mange hus- og hagestiler :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google plenkant/hagekant. Vi har denne fordi den var vesentlig billigere enn en del andre alternativer: https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/hage/stell-og-vedlikehold/kantbaand-og-barkstopper/gresskant-galvanisert-16cm-x-5-50322842/ Men hvis pris ikke var en faktor ville jeg nok heller valgt en av de typene som er rett kant med spisser som man slår ned. Den bølgete her var litt vrien å få ned. Men den funker kjempebra! Har den som skille mellom grus/gress og gress/bark. Stikker vel bare en cm over terrenget, så den er helt usynlig bak gresset. Null gress over i grusen på de årene vi har hatt den 😊

Edit: Ellers synes jeg også sånne i plast som er litt mer synlig er fine. Se bilde.

Screenshot_20230616_230316_Maps.jpg

Endret av MarenogAron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel bare å dra til butikker som selger sånt for å titte. Kanskje dere finner noe dere liker.

Anonymkode: 4511d...06f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også flatt bed og vi har lagt runde steiner som en kant. Veldig upraktisk fordi det vokser gress igjennom og blir rotete. Hvis jeg skulle hatt noe nytt hadde jeg tatt en metallkant sånn som på bildet. Synes det er ganske fint. 

Screenshot_20230617_081834.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker stein, billig og lett å sette opp. Kan ha kantstein eller belegningsstein på høykant, også mulig med større naturstein :)

Anonymkode: 2936b...d8e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi kjøpte plenkant i rust på Plantasjen. De finnes også i svart. Jeg liker godt ting i hagen som er i rust. 

Anonymkode: d0c44...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for mange gode innspill, folkens 🥰

ts

Anonymkode: 1fed7...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla123 skrev (På 17.6.2023 den 8.23):

Vi har også flatt bed og vi har lagt runde steiner som en kant. Veldig upraktisk fordi det vokser gress igjennom og blir rotete. Hvis jeg skulle hatt noe nytt hadde jeg tatt en metallkant sånn som på bildet. Synes det er ganske fint. 

Ligner plater hentet opp fra Titanic :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tulla123 skrev (På 17.6.2023 den 8.23):

Vi kjøpte sånne kanter på clas ohlson i går, ble veldig fornøyd med resultatet. Litt knot å bøye de så de ble runde, for de løsnet lett i festene. Men det gikk til slutt. De er sølvfarget nå, men får den rustfargen etterhvert.  Tror det kostet 230kr for en pakke med 2*1 meter.

Anonymkode: 58160...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...