AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #1 Skrevet 16. juni 2023 Min 1 årige hund er aggressiv mot barn. hunden er ikke mottakelig for kommandoer, og bjeffer og knurrer. Mot våre egne barn er han en engel. Hvordan kan jeg bli kvitt dette? Anonymkode: 4efc0...abb
Tabris Skrevet 16. juni 2023 #2 Skrevet 16. juni 2023 I hvilke situasjoner vil han bjeffe og knurre mot barn?
Try2 Skrevet 16. juni 2023 #3 Skrevet 16. juni 2023 hunder MÅ sosialiseres /preges av/på barn, voksne og ikke minst andre hunder. Altfor mange holder sine hunder borte fra "vanskelige situasjoner", dermed blir de bare mer og mer vanskeligere og mer og mer aggressive. 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #4 Skrevet 16. juni 2023 Try2 skrev (26 minutter siden): hunder MÅ sosialiseres /preges av/på barn, voksne og ikke minst andre hunder. Altfor mange holder sine hunder borte fra "vanskelige situasjoner", dermed blir de bare mer og mer vanskeligere og mer og mer aggressive. Ts skal selvfølgelig ikke begynne å sosialisere hunden sin med barn på dette tidspunktet. Å utsette hunden for barn nå kan gjøre ting verre, og man skal ikke bruke barn som forsøkskaniner for å sjekke hvor høy terskel hunden har for å bite når under press. Ts, at hunden er ok med dine egne barn er irrelevant. Jeg har én hund som elsker den andre hunden i huset og som er ok med hunder den møtte som valp, men nye, fremmede hunder er skumle. Hunden ble godt sosialisert, men hunder den "alltid" har kjent og fremmede hunder er to helt forskjellige ting. Utageringen kom da den ble kjønnsmoden, og jeg måtte jobbe hardt for å lære hunden å være nøytral til passerende hunder. Det er godt mulig den kan vennes på en ny hund over tid, men den vil aldri like fremmede hunder eller ønske å omgås fremmede hunder. At hunden din liker dine egne barn handler rett og slett om at den er vant til akkurat de barna. Hunden har kjent de fra han var valp. Fremmede barn er noe helt annet. Nå har han begynt å bli kjønnsmoden også, som kan føre til økt skepsis. Om han i tillegg går igjennom en spøkelsestid, kan det føre til enda mer skepsis. Det er også mulig at hunden kun tolererer dine egne barn fordi han alltid har kjent de, men har langt lavere terskel for å tolerere fremmede barn nettopp fordi de er fremmede. Om jeg var deg, ville jeg tatt kontakt med en adferdsspesialist (ikke hundetrener). @Tabris har en link til en hjemmeside med en liste over adferdsspesialister rundt om i landet om jeg husker riktig. I hvilke situasjoner hunden utagerer, signalene den gir før knurringen kommer, generelt kroppsspråket den gir, vil si mye om akkurat hva den reagerer på, hvorfor den reagerer som den gjør og hvordan man bør jobbe med det. En slik reaksjon rettet mot barn bør man gjerne ha hjelp fra en ekspert på å se på og utrede. Anonymkode: 91d5d...1ee 1
Tabris Skrevet 16. juni 2023 #5 Skrevet 16. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Om jeg var deg, ville jeg tatt kontakt med en adferdsspesialist (ikke hundetrener). @Tabris har en link til en hjemmeside med en liste over adferdsspesialister rundt om i landet om jeg husker riktig. Anonymkode: 91d5d...1ee Du kan se om du finner noen her: https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund Eller her: https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå