Gå til innhold

Er det vanskelig å få antidepressiva?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en tung oppvekst, klart meg nok så bra utad, utdannelse, barn, mann, jobb, men alltid slitt i en viss grad med psyken. Spesielt det siste året har vært veldig tungt med mye angst, depresjon, selvmordstanker, (i veldig liten grad-)-selvskading etc. gått i terapi i 4 måneder men føler det kun har hjulpet til å ikke utvikle seg mer, men føler likevel at min verd er mindre og det går enda veldig dårlig, er redd for min egen psyke og fremtid, da det er liten livsgnist. Jeg kommer til å fortsette med terapi. Det går jo utad rundt, smiler de få gangene jeg klarer å være sosial, og er på jobb og så videre, men har så mange dårlige dager hvor det virkelig er lite motivasjon. Er det passendes for meg med antidepressiva? Er det vanskelig å få tak i? 

Anonymkode: 40ab8...ed2

AnonymBruker
Skrevet

Det må du vel nesten ta opp med din behandler og ta det derfra?

Anonymkode: cc915...c98

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hør med fastlegen. Det skal være greit hvis det kan være til hjelp. 

Endret av Baktusen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortell legen det du skriver her. Så kan legen ta den avgjørelsen når du spør om antidepressiva.

Min gjetting er at du er en av de som vil ha god virkning av antidepressiva.

Anonymkode: 0014a...431

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en åpent spørsmål fra personen jeg prater med, om jeg hadde tenkt på det. Har slitt og vært sykemeldt noen måneder. Jobber delvis nå, og etter å ha tenkt litt sendte meg melding til lege via pasientsky. Hun sa det var verdt å prøve. Men måtte høre om jeg hadde selvmordstanker.. Så mulig det er ganske avgjørende.

Anonymkode: f87fc...4a5

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sliter med tilbakevendende depressive perioder vil jeg heller anbefale stemningsstabiliserende. Jeg ble sykere av å gå på antidepressiva. 

Anonymkode: 59b28...359

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis du sliter med tilbakevendende depressive perioder vil jeg heller anbefale stemningsstabiliserende. Jeg ble sykere av å gå på antidepressiva. 

Hva er stemningsstabiliserende?

Skal til legen å høre selvsagt, har time neste uke. Ville bare høre andres erfaringer. Sliter med blant annet å føle meg til bry, så manner meg kanskje litt opp med å spørre her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjelder for noen. Ikke alle. Det er legen som skal videre ts sine symptom og historikk og gjøre en vurdering. Anbefalinger om konkrete medisiner som dette kan risikere å skade mer enn å hjelpe. 

Anonymkode: 4d930...f46

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at legene skriver ut resepter på antidepressiva altfor ofte uten noen oppfølging. 

Anonymkode: 815fc...821

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er stemningsstabiliserende?

Skal til legen å høre selvsagt, har time neste uke. Ville bare høre andres erfaringer. Sliter med blant annet å føle meg til bry, så manner meg kanskje litt opp med å spørre her.

Det er nokså enkelt å få resept på ssri ja.

Om du mistenker bakenforliggende diagnoser som adhd/autisme eller annet så bør du få medikamentvurdering hos DPS fremfor bare fastlege.  

Eneste du bør diskutere med legen er hva du faktisk trenger av virkning.

Trenger du stabilisere og dempe negative spiraler/depresjon og angst kan Cipralex og ting i den gaten være riktig.

Andre igjen kan ha mer stimulerende effekt, noe som ikke alltid er passende for de med mest angst men være beste valg for enkelte andre. 

Anonymkode: 75635...762

AnonymBruker
Skrevet

Hva er ssri? Jeg kan veldig lite om antidepressiva. 

AnonymBruker
Skrevet

bruker du rusmidler eller drikker for mye?

Anonymkode: 389a1...c22

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en gruppe av antidepressiva.

Altså, du behøver ikke kunne så mye om dette. Legen din kan alt dette fra før. Det eneste du behøver å gjøre er å si det du skriver i hovedinnlegget til fastlegen. Antidepressiva er ikke noen farlig medisin å prøve, så det er sannsynlig at du vil få lov til det.

Ved oppstart av antidepressiva vil du kunne få bivirkninger. Da må du huske at disse går som regel over i løpet av et par uker. Hvis du skulle oppleve at bivirkningene ikke går over i løpet av noen uker kan du be legen din om å få prøve en annen type. Noen må prøve flere typer før de finner en som fungerer godt for dem.

Lykke til! :)

Anonymkode: 15293...2b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ssri er antidepressiva. 

Snri er en annen type og ikke førstevalg.

Du vil sannsynligvis få tilbudt Cipralex eller Brintellix for eksempel. 

Anonymkode: 75635...762

AnonymBruker
Skrevet

Det er enkelt å få antidepressiva. Bare gå til legen og fortelle om humøret ditt og si du kunne tenke deg å forsøke medisin.

Anonymkode: 5be90...e62

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er en gruppe av antidepressiva.

Altså, du behøver ikke kunne så mye om dette. Legen din kan alt dette fra før. Det eneste du behøver å gjøre er å si det du skriver i hovedinnlegget til fastlegen. Antidepressiva er ikke noen farlig medisin å prøve, så det er sannsynlig at du vil få lov til det.

Ved oppstart av antidepressiva vil du kunne få bivirkninger. Da må du huske at disse går som regel over i løpet av et par uker. Hvis du skulle oppleve at bivirkningene ikke går over i løpet av noen uker kan du be legen din om å få prøve en annen type. Noen må prøve flere typer før de finner en som fungerer godt for dem.

Lykke til! :)

Anonymkode: 15293...2b0

Herregud, la nå dette være opp til legen å finne ut av.

Mennesker har dødd av bivirkningene, det skal ikke deles ut som drops.

Høres ikke ut som at du har lest pakningsvedlegget med bivirkninger. Selv om du var heldig, så gjelder ikke dette alle, og det er opp til legen å vurdere.

Anonymkode: 31e0b...28d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...