Gå til innhold

Kognitive problemer etter korona

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter jeg hadde korona for vel 1,5 år siden så har hukommelsen min vært dårligere, jeg kan glemme hva jeg snakker om og jeg leter mye etter ord. Dette er ting jeg merker selv.

En ting jeg derimot ikke merker, men som familien min mener skjer innimellom er at jeg sier at jeg har ting, som de sier jeg ikke har sagt, eller at jeg mener å ha sagt en ting, men de mener jeg har sagt noe annet.

Dette gjelder hele kjernefamilien min. Jeg blir ofte sur fordi jeg er helt sikker på at jeg har sagt noe, og de mener jeg ikke har sagt noe eller annerledes. Dette er mildt sagt skremmende. Flere som har det likt etter korona?

Anonymkode: 34ef4...f8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les bøker.

AnonymBruker
Skrevet
Melodiana skrev (Akkurat nå):

Les bøker.

Jo takk for tips. Likevel var det ikke helt det jeg spurte om.

AnonymBruker
Skrevet

En kollega av meg fikk så store kognitive problemer at hen ikke lenger fungerte som sykepleier. Du burde snakke med lege

Anonymkode: 43118...079

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette har vi opplevd både min søster og jeg . Det er spesielt dette med å finne ord som plager meg. Jeg er rett og slett blitt tregere der . Og jeg leser mer enn gjennomsnittet , til den som tipset om det 😂

Endret av Aragon
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke akkurat en ukjent fremstilling, så vil tro det er flere som opplever dette - selv om de ikke henger på KG. Ta kontakt med lege

Anonymkode: f00d2...9ff

AnonymBruker
Skrevet

Lion's mane

Anonymkode: a65db...5bb

Skrevet

Ja til alt. Opplever det selv.

Like etter at jeg fikk corona og ble frisk, og kom tilbake på jobb, trodde jeg en kveld at jeg hadde fått slag også.

Alt jeg sa skrek språkdelen av hjernen min at jeg sa feil, men når jeg hørte meg selv si det, så var det helt riktig. Både uttalelse og hvor ordene lå i setningen. Og det skjedde flere ganger på rad på få dager, så jeg reiste til legen og var skikkelig bekymra. Fikk tatt bilder av hjernen og der var det ingenting galt.

Det greiene der har gitt seg, men jeg sliter med både lang- og korttidshukommelsen, med ordforståelse både å lese og å skrive innimellom når jeg er sliten, sliter med språk, har noen falske minner(som er det du snakker om) og jeg jobber med det hver eneste dag, for å få det til å bli bedre. Det er enten det å jobbe med det på egenhånd eller å bli sykemeldt og bli sendt på rehabiliteringssenter i flere uker, og det vil jeg ikke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har merket at jeg prater mye tregere nå enn det jeg gjorde før korona tiden og at jeg sliter en gang i blant å uttale en setning selv om jeg allerede har den setningen klar i hode mitt..... Sikkert derfor jeg prater så tregt. 😅

AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (13 timer siden):

Ja til alt. Opplever det selv.

Like etter at jeg fikk corona og ble frisk, og kom tilbake på jobb, trodde jeg en kveld at jeg hadde fått slag også.

Alt jeg sa skrek språkdelen av hjernen min at jeg sa feil, men når jeg hørte meg selv si det, så var det helt riktig. Både uttalelse og hvor ordene lå i setningen. Og det skjedde flere ganger på rad på få dager, så jeg reiste til legen og var skikkelig bekymra. Fikk tatt bilder av hjernen og der var det ingenting galt.

Det greiene der har gitt seg, men jeg sliter med både lang- og korttidshukommelsen, med ordforståelse både å lese og å skrive innimellom når jeg er sliten, sliter med språk, har noen falske minner(som er det du snakker om) og jeg jobber med det hver eneste dag, for å få det til å bli bedre. Det er enten det å jobbe med det på egenhånd eller å bli sykemeldt og bli sendt på rehabiliteringssenter i flere uker, og det vil jeg ikke.

Hvordan jobber du med dette? Det som for meg er verst er det du kaller falske minner. Jeg er ofte bombesikker på det jeg har sagt, og når de andre i familien sier det ikke stemmer så blir jeg nesten alltid irritert og sint. For i mitt hodet så er jeg sikker på jeg husker rett og på automatikk mener jeg da at familien husker feil eller ikke har fulgt med på det jeg har sagt. Men det er nok jeg som husker feil, og det er fryktelig skremmende og vanskelig å ta innover seg 🥺

AnonymBruker
Skrevet
Jonas95 skrev (13 timer siden):

Jeg har merket at jeg prater mye tregere nå enn det jeg gjorde før korona tiden og at jeg sliter en gang i blant å uttale en setning selv om jeg allerede har den setningen klar i hode mitt..... Sikkert derfor jeg prater så tregt. 😅

Tror ikke jeg prater tregere, har alltid pratet tregt 😅 Men jeg sliter tidvis med å uttale setninger, og har lett for å si "den der", eller "det der" istedenfor å bruke ordet på gjenstanden eller tanken. Og setningen blir ofte litt stakkato. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Aragon skrev (13 timer siden):

Dette har vi opplevd både min søster og jeg . Det er spesielt dette med å finne ord som plager meg. Jeg er rett og slett blitt tregere der . Og jeg leser mer enn gjennomsnittet , til den som tipset om det 😂

Jeg forsøker både å lese, og løse kryssord 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er jo ikke akkurat en ukjent fremstilling, så vil tro det er flere som opplever dette - selv om de ikke henger på KG. Ta kontakt med lege

Anonymkode: f00d2...9ff

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En kollega av meg fikk så store kognitive problemer at hen ikke lenger fungerte som sykepleier. Du burde snakke med lege

Anonymkode: 43118...079

Hva kan legen gjøre med dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan jobber du med dette? Det som for meg er verst er det du kaller falske minner. Jeg er ofte bombesikker på det jeg har sagt, og når de andre i familien sier det ikke stemmer så blir jeg nesten alltid irritert og sint. For i mitt hodet så er jeg sikker på jeg husker rett og på automatikk mener jeg da at familien husker feil eller ikke har fulgt med på det jeg har sagt. Men det er nok jeg som husker feil, og det er fryktelig skremmende og vanskelig å ta innover seg 🥺

Jeg bruker øvelser til å trene opp igjen hukommelsen, kognitive teknikker for å huske ting(som å henge et navn på en knagg for noe, en kar med en grønn skjorte blir til "Hans med den grønne skjorta") og bruker hjelpemidler når jeg er på jobb, for der trenger jeg å være på topp, men har trengt mindre og mindre hjelpemidler til å huske ting nå.

Ja, det er utrolig slitsomt for meg, og jeg har blitt litt repetiv for mine nære nå, men de skjønner hvor det kommer fra. Jeg nevner ting med en gang det kommer opp i hukommelsen, sånn at jeg er HELT sikker på at jeg har nevnt det. Også har jeg blitt mindre skråsikker på at jeg husker ting riktig, og lener meg litt på samboeren.

Skrevet

Et kjent post-covid-symptom dette. I Sverige har de opprettet egne poliklinikker og mottak for post-covid-pasienter, er vel ikke noe slikt her enda, men flere studerer dette, så henvend deg til legen din så kanskje du kan bli henvist til noen aktuelle? 

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet

Det er veldig vanlig etter å ha hatt korona. Koronavirus kan tydeligvis angripe hele kroppen også hjernen, så det er ikke bare sånn som en vanlig forkjølelse nei. 

Har det ikke selv, men du er langt i fra alene om det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også dette problemet i tillegg til utmattelse og influensafølelse i kroppen.

Jeg har blitt bedre for den første måneden husket jeg ikke hvor jeg bodde hen hvis jeg gikk ut, men samboer sier nesten daglig til meg at ;"dette har jeg fortalte deg","husker du ikke at du gjorde det i går?" eller ikke huske filmer jeg så for én måned siden, og se filmen på nytt og tror at jeg ikke har sett den før eller kun huske litt av handlingen.

Anonymkode: ff0be...6a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...