Gå til innhold

Hvorfor klarer ikke deprimerte å svare?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan det gå uker å få svar fra noen som er deprimert? Hva er det inni de som gjør at de ikke klarer å svare? Og hvorfor klarer de å svare kompiser og kollegaer men ikke daten? Jeg oppfatter det selvsagt avvisende og at det rett og slett bare ikke er nok interesse der, men han mener at jeg tar feil (lurer han meg for å holde meg på gress?) . Ofte sender han første meldingen men når jeg svarer blir han fraværende igjen. Hva er greia? 

Anonymkode: ea96f...de0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kan det gå uker å få svar fra noen som er deprimert? Hva er det inni de som gjør at de ikke klarer å svare? Og hvorfor klarer de å svare kompiser og kollegaer men ikke daten? Jeg oppfatter det selvsagt avvisende og at det rett og slett bare ikke er nok interesse der, men han mener at jeg tar feil (lurer han meg for å holde meg på gress?) . Ofte sender han første meldingen men når jeg svarer blir han fraværende igjen. Hva er greia? 

Ofte er det endel angst i bildet også. Det er vanskelig å forklare.

Anonymkode: c43f8...9e5

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Samme skjedde med meg. Han fungerte i arbeid men det å holde kontakten og å svare på meldinger var vanskelig. Jeg måtte tilslutt bare gi slipp for jeg begynte å tvile på meg selv pga det. Har dessverre ikke gode svar på spørsmålene dine, bare ville si at du ikke er alene og at jeg skjønner det er vanskelig. 

Anonymkode: 0f837...100

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Krever ofte mye av meg å formulere et godt svar. Det er også krevende i form av at jeg vet at om jeg svarer kommer det en ny melding som jeg må svare på, og da baller det på seg, og det kan kjennes litt overveldende ut. 

Men det er meg, vi er forskjellige 😊

Anonymkode: 23bbb...b20

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man bryr seg ikke. Blir likegyldig til det meste under depresjon. Klarer ikke ta ting innover seg

Anonymkode: 6a275...4be

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du svarte på det i eget spørsmål. 

De svarer ikke fordi de er deprimerte. Les deg opp på hva depresjon gjør med deg. 

Anonymkode: cbad5...2b3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor begynner man å date da, hvis man er deprimert og vet man antagelig ikke vi klare å følge opp?

Anonymkode: 9656d...916

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor begynner man å date da, hvis man er deprimert og vet man antagelig ikke vi klare å følge opp?

Deprimerte kan gjøre irrasjonelle ting, og sette i gang prosjekter, i håp om mestring, eller at de kanskje er på bedringens vei. 

Anonymkode: e793f...499

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Deprimerte kan gjøre irrasjonelle ting, og sette i gang prosjekter, i håp om mestring, eller at de kanskje er på bedringens vei. 

Deprimerte må begynne å ta ansvar for egne handlinger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Deprimerte må begynne å ta ansvar for egne handlinger.

Det må alle. Det jeg sa der, er slike ting som folk flest kan finne på å gjøre. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det samme lurte jeg på. 

Anonymkode: 956c9...f1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 20.21):

Skjønner den.. Men hvordan kan man som date stole på at det er det som er greia og ikke at man ikke bare holdes på gress av en mann som ikke liker meg godt nok? Mange legger dust oppførsel som psykiske problemer men så handler det mere om at de er duster uavhengig av hva de sliter med. 

Har blitt playet før og føler dette er ganske likt bortsett fra at denne mannen går i offerposisjon og sier jeg misforstår når jeg konfronterer han. Noen ganger har han også sagt at det er best vi avslutter fordi han ikke er bra nok for meg, men jeg syns han er bra nok så lenge han er genuin men sliter med å vite om han er genuin eller player 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Neste uke: Hvorfor sliter blinde sånn med å se ting? 

Anonymkode: 9d942...1d4

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner den.. Men hvordan kan man som date stole på at det er det som er greia og ikke at man ikke bare holdes på gress av en mann som ikke liker meg godt nok? Mange legger dust oppførsel som psykiske problemer men så handler det mere om at de er duster uavhengig av hva de sliter med. 

Har blitt playet før og føler dette er ganske likt bortsett fra at denne mannen går i offerposisjon og sier jeg misforstår når jeg konfronterer han. Noen ganger har han også sagt at det er best vi avslutter fordi han ikke er bra nok for meg, men jeg syns han er bra nok så lenge han er genuin men sliter med å vite om han er genuin eller player 

Du kan ikke vite sikkert at du ikke blir played. Hvis det skjer kommer det i hans hode til å være «fordi du sikkert kommer til å dra fra han».

Uansett. Du kan ikke fikse han. Det virker som han er på et sted der han ikke er istand til å være en ok kjæreste, og at du lett kan bli ødelagt av mistenksomhet, beskyldninger og ugrei oppførsel.

Anonymkode: c7c48...c7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som en som sliter med depresjon selv, så anbefaler jeg virkelig ikke å begynne å date noen som er deprimerte. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som en som sliter med depresjon selv, så anbefaler jeg virkelig ikke å begynne å date noen som er deprimerte. 

Kan du utdype? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du utdype? 

Å være i et forhold/date kan være utfordrende nok. En person som er deprimert har vanligvis redusert selvbilde, ønske om å dø, mangler motivasjon til å gjøre helt grunnleggende ting (som å svare på en melding), er nedstemt, kan virke/være avvisende overfor andre, osv. Det er fryktelig slitsomt å forholde seg til. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Neste uke: Hvorfor sliter blinde sånn med å se ting? 

Men blinde later jo ikke som om de kan se, for så å la være å stille spørsmål når folk følger opp.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men blinde later jo ikke som om de kan se, for så å la være å stille spørsmål når folk følger opp.

Du ville blitt overrasket over hvor mange som ikke er åpne om at de har dårlig syn på ene øyet, eller tom er så svaksynte på begge øyne at de regnes som blinde. Samme med hørsel og andre problemer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tror ikke folk helt vet hva det vil si å være skikkelig deprimert. 

Det handler ikke om å være litt trist, nedstemt og giddalaus. 

I min verste periode var det en overlevelse fra dag til dag. Jeg måtte ha en dagsplan for å kunne gjøre helt grunnleggende ting som og vaske meg selv og spise. Jeg lå i senga i en bekmørk leilighet for jeg våget ikke å forholde meg til virkeligheten. Jeg gledet meg kun til å sove for å slippe og være ved bevissthet. Jeg googlet for å finne metoder for å slippe unna denne tilværelsen. Jeg turte ikke å se på mobilen for og måtte forholde meg til folk utenfra. Jeg følte jeg var uten noe form for kontroll og var livredd for hva som skjedde med meg. Jeg følte jeg hadde mistet meg selv. Det var den ene og alene verste følelsen og torturen jeg noengang har vært borti, og noe jeg ikke ønsker min verste fiende. Det å kun føle vondt, ikke se noe håp og lide er noe jeg ikke unner min verste fiende. Jeg forstår ikke hvordan noen kan leve med dette over lang tid. Det er absolutt helt grusomt og ikke sammenlignbart med noe jeg har opplevd tidligere. Og etter å ha vært gjennom noe slikt kan jeg forstå hvorfor folk velger å avslutte det hele og hvorfor depresjon er en av de største "killerne" der ute. 

Dette er noe en bør være klar over når en dater en faktisk deprimert person. 

Når det er sagt er det viktig å poengtere at depresjon har nyanser som alt annet. Det jeg skisserer ovenfor er alvorlig depresjon. Om en har en mild til moderat depresjon kan en fungere nogenlunde i det vanlige. Bare vit at en deprimert person ofte har mer enn nok med seg selv, og ikke er enkel å date. 

Anonymkode: cbad5...2b3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...