Gå til innhold

Er betalingsoppfordring det samme som inkasso? 😕

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men her har du ikke betalt en regning 3-4 dager etter fristen. Du har først fått en regning med en forfallsdato, deretter en purring OG et inkassovarsel. Du er mange uker over frist allerede. 

Anonymkode: cd953...daf

Se her. Fristen for regningen var 14.06. og allerede 16.juni sender de denne oppfordringen. Burde de ikke vente et par dager til, i tilfelle jeg betalte men det ble ikke registrert ennå? Noen ganger kan det jo ta et par-tre dager før pengene er på kontoen, spesielt hvis det var helg 

Anonymkode: c5865...95b

AnonymBruker
Skrevet

Ps, du er ikke registrert i andre systemer enn inkassobyråets egne pluss de du opprinnelig skylder penger. Du kan sjekke deg selv i Gjeldsregisteret og se selv. 

Anonymkode: b32bd...d29

AnonymBruker
Skrevet

For det første; du har ikke fått betalingsanmerkning.

Dersom du har fått det; den slettes når regningen betales.

Dette er ingenting å bekymre seg for.

Inkasso (dvs betalingsanmerkninger) som slettes etter noen år er hvis regningen fortsatt står uoppgjort. 

Pust.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Betalingsanmerkninger slettes innen en måned etter at utestående er betalt. 

Men det trenger du ikke bekymre deg over. Du har ikke fått betalingsanmerkning. :) 

Betalingsoppfordringen er ikke en anmerkning? Håper virkrlig det. 

AnonymBruker
Skrevet

Betalingsoppfordringen er ikke en anmerkning? Håper virkrlig det. 

Vet ikke hvor mange forskjellige måter vi må si dette til deg på.

Som tidligere sagt, nei. Dersom du skal få betalingsanmerkning får du varsel og 30 dager på å betale. 

Og angående argumentet ditt med at det kan ta 2-3 dager og være helg, så HAR DET IKKE vært helg nå. Derfor har du fått dette. Og 2-3 dager er det svært sjeldent det tar. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For det første; du har ikke fått betalingsanmerkning.

Dersom du har fått det; den slettes når regningen betales.

Dette er ingenting å bekymre seg for.

Inkasso (dvs betalingsanmerkninger) som slettes etter noen år er hvis regningen fortsatt står uoppgjort. 

Pust.

Inkasso/betalingsanmerkninger skal slettes etter 30 dager når utestående beløp er betalt. I "gamle dager" kunne det ta flere år, men dette er (heldigvis) endret. Hvis utestående beløp ikke betales blir selvsagt anmerkningen stående, og den vil ikke slettes heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Inkasso/betalingsanmerkninger skal slettes etter 30 dager når utestående beløp er betalt. I "gamle dager" kunne det ta flere år, men dette er (heldigvis) endret. Hvis utestående beløp ikke betales blir selvsagt anmerkningen stående, og den vil ikke slettes heller. 

Det øverste stemmer.

Under referer jeg ikke til treg saksgang før i tiden, men:

En betalingsanmerkning står bare i 4 år. Ved lønnstrekk 2 år, ved intet til utlegg 3 år. Dersom den skal forlenges må nye rettslige skritt tas ut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vet ikke hvor mange forskjellige måter vi må si dette til deg på.

Som tidligere sagt, nei. Dersom du skal få betalingsanmerkning får du varsel og 30 dager på å betale. 

Og angående argumentet ditt med at det kan ta 2-3 dager og være helg, så HAR DET IKKE vært helg nå. Derfor har du fått dette. Og 2-3 dager er det svært sjeldent det tar. 

Takk! Jeg fikk bare skikkelig panikk da jeg så denne regningen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det øverste stemmer.

En betalingsanmerkning står bare i 4 år. Ved lønnstrekk 2 år, ved intet til utlegg 3 år. Dersom den skal forlenges må nye rettslige skritt tas ut. 

Så hvis jeg betaler denne oppfordringen i dag, kan jeg puste rolig? 😀

AnonymBruker
Skrevet

..  hvilket igjen betyr at det er mange her i landet som har inkasso, men ingen betalingsanmerkning. Dette fordi de 4 år er gått ut, og det ikke foreligger grunnlag til å nedlegge nye rettslige skritt (f.eks ved at man har undertegnet gjeldserskjennelse.) Det vil da ikke være hensiktsmessig med ny anmerkning før eventuelt sikring mot foreldelse/pant/lønnstrekk er aktuelt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvis jeg betaler denne oppfordringen i dag, kan jeg puste rolig? 😀

Yes!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det øverste stemmer.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

..  hvilket igjen betyr at det er mange her i landet som har inkasso, men ingen betalingsanmerkning. Dette fordi de 4 år er gått ut, og det ikke foreligger grunnlag til å nedlegge nye rettslige skritt (f.eks ved at man har undertegnet gjeldserskjennelse.) Det vil da ikke være hensiktsmessig med ny anmerkning før eventuelt sikring mot foreldelse/pant/lønnstrekk er aktuelt. 

Takk for informasjon, dette visste jeg faktisk ikke. Min erfaring er at de fleste gjerne går til nye rettslige skritt da. Gjelder dette når det foreligger dom fra Forliksrådet/Namnsmann altså? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk for informasjon, dette visste jeg faktisk ikke. Min erfaring er at de fleste gjerne går til nye rettslige skritt da. Gjelder dette når det foreligger dom fra Forliksrådet/Namnsmann altså? 

Du har rett i at de fleste har gått til nye rettslige skritt stort sett innen denne perioden, men mange står også på "overvåkingsliste" fordi de har dårlig økonomi over lang tid med lite utsikt til bedring. De kan også ha mange betalingsanmerkninger i samme sak, f.eks en for dom, en for rettslig skritt, en for misligholdt avdragsordning osv. Det er samme regler hva gjelder antall år for disse. 

Mange lurer på hvordan noen får tatt opp nye lån når de har inkasso fra før, og det er nettopp på grunn av dette her- det kan hende de står uten betalingsanmerkning fordi inkassobyrået ikke har sett grunn til å sende rettslig (f.eks lav ligning de siste årene.) Plutselig endrer situasjonen seg, og vedkommende kan rekke å arve/få inntekt og deretter ta opp nye lån før inkassobyrået fanger opp endringen og får sendt rettslige skritt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Seriøst? 

Burde vært sånn 

Anonymkode: 059ee...5a5

AnonymBruker
Skrevet

..en dom fra Forliksrådet sikrer saken i 10 år mot foreldelse, men selve anmerkningen står bare i 4 år. Dvs, ved dårlig inntekt, 6 år her hvor vedkommende potensielt står uten betalingsanmerkning før saken tas frem på nytt for å se om det er hensiktsmessig å sikre videre.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Burde vært sånn 

Anonymkode: 059ee...5a5

Burde ja? 

AnonymBruker
Skrevet

Betalingsoppfordringen viser at saken har gått til inkasso. Det høres ut som alt har gått etter boka, du fikk varsel om inkasso, betalte ikke det innen fristen, og dermed gikk saken til inkasso - slik du ble varslet om. Det er relativt rett frem egentlig.

Og hvor mye gebyr de kan legge på kommer an på det opprinnelige beløpet. Les lenke i tidligere innlegg.

Anonymkode: 63d3d...012

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Se her. Fristen for regningen var 14.06. og allerede 16.juni sender de denne oppfordringen. Burde de ikke vente et par dager til, i tilfelle jeg betalte men det ble ikke registrert ennå? Noen ganger kan det jo ta et par-tre dager før pengene er på kontoen, spesielt hvis det var helg 

Men det er jo ikke snakk om helg. I dag er fredag, den 16. Den 14. var onsdag.

Hvis du hadde kunne vise til at du faktisk hadde betalt innen fristen, så hadde du sluppet unna, det står i loven. Men det er jo ikke tilfellet for din del.

At du synes de burde vente noen dager til kan jeg jo alltids si meg enig i, men de følger loven, og da kan vi i grunn synes og mene hva vi vil, det har lite å si.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Betalingsoppfordringen viser at saken har gått til inkasso. Det høres ut som alt har gått etter boka, du fikk varsel om inkasso, betalte ikke det innen fristen, og dermed gikk saken til inkasso - slik du ble varslet om. Det er relativt rett frem egentlig.

Og hvor mye gebyr de kan legge på kommer an på det opprinnelige beløpet. Les lenke i tidligere innlegg.

Men nå har jeg betalt denne oppfordringen. Blir alt slettet da? 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men nå har jeg betalt denne oppfordringen. Blir alt slettet da? 

Inkassosaken er gjort opp da, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...