Gå til innhold

Ettervirkningene av ett grusomt år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det helt grusomt det siste året. Jeg har jobbet på team med to kollegaer som har mobbet meg, helt systematisk gjennom to år. Jeg sa ifra til både nærmeste leder, verneombud og tillitsvalgt uten at noe faktisk skjedde. I år har jeg endelig fått byttet til en annen avdeling. I tillegg til dette har jeg vært mye fysisk syk, har også vært gjennom utredning for kreftsykdom, men fikk heldigvis negativt svar der, men det var de verste 4 ukene i mitt liv. Nå har alt dette over. Men jeg greier ikke å slappe av, dette er min første fridag i sommerferien og alt jeg tenker på er hvor sliten jeg er. Og jeg tenker om og om igjen på hvordan jeg har blitt behandlet av de to som mobbet meg. Jeg er nesten sint på meg selv fordi jeg fant meg i det, og litt skuffet over nærmeste leder som tok deres parti hele veien fordi hun selv var redd for å ta en skikkelig prat med dem. 

Hva gjør jeg? Skal jeg la dette ødelegge sommerferien min? 

Anonymkode: 7be1b...8a1

• Liker 1
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Du bruker en dag eller to til å tenke, så tar du FERIE fra jobb og tankekjør. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, du skal ikke la det få ødelegge sommerferien din, men det kan hende du trenger å oppsøke hjelp. Noen å snakke med. Det er forsket på mobbing, og det er funnet sammenheng mellom å bli mobbet og å utvikle PTSD og andre psykiske lidelser. Jeg vil anbefale deg å enten benytte bedriftens helseforsikring til å skaffe psykologhjelp hvis de har en slik forsikring, eller å skrape sammen nok penger til i alle fall et par timer hos privat psykolog for å få sortert tankene og bearbeidet dette før det er gått for lang tid. 

Ønsker deg en god sommerferie og masse lykke til i ny avdeling. Håper det løser seg for deg nå 💗

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Minitroll skrev (1 time siden):

Nei. Du bruker en dag eller to til å tenke, så tar du FERIE fra jobb og tankekjør. 

Jeg er i utgangspunktet enig med deg. Men det er nå umulig for meg å legge det vekk, selvom jeg vil det. Klarer ikke å kontrollere tankekjøret 

AnonymBruker
Skrevet

Bytte jobb? 

Anonymkode: ac671...62b

AnonymBruker
Skrevet

Mobbing på jobb er i utgp ikke sykemeldingsgrunnlag, men dersom man blir syk av det kan man allikevel få sykemelding. Det du beskriver høres ut som sykemeldingsgrunn. Jeg ville tatt en prat med fastlegen. Du bør også be om å settes på venteliste for psykolog, eller betale for en selv. 

Dersom man sykemeldes i ferien så skal man få ta igjen ferien senere på året.

Anonymkode: 009e8...56e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er/på vei til å bli utbrent pg psykisk syk

Anonymkode: 29a27...c42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Bovina sancta skrev (1 time siden):

Nei, du skal ikke la det få ødelegge sommerferien din, men det kan hende du trenger å oppsøke hjelp. Noen å snakke med. Det er forsket på mobbing, og det er funnet sammenheng mellom å bli mobbet og å utvikle PTSD og andre psykiske lidelser. Jeg vil anbefale deg å enten benytte bedriftens helseforsikring til å skaffe psykologhjelp hvis de har en slik forsikring, eller å skrape sammen nok penger til i alle fall et par timer hos privat psykolog for å få sortert tankene og bearbeidet dette før det er gått for lang tid. 

Ønsker deg en god sommerferie og masse lykke til i ny avdeling. Håper det løser seg for deg nå 💗

Jeg fikk en time hos bedriftspsykologen, og det var alt. Jeg tror hovedgrunnen var for at det skulle se greit ut på papiret, siden jeg hadde meldt inn mobbesak. 

Jeg har dessverre ikke råd til privat psykolog, det er kjempedyrt og helt utenfor budsjettet vårt akkurat nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk en time hos bedriftspsykologen, og det var alt. Jeg tror hovedgrunnen var for at det skulle se greit ut på papiret, siden jeg hadde meldt inn mobbesak. 

Jeg har dessverre ikke råd til privat psykolog, det er kjempedyrt og helt utenfor budsjettet vårt akkurat nå. 

Og hva sier fastlegen din? Det er jo mye billigere for staten å betale for psykolog enn at du på sikt sykemeldes grunnet utbrenthet eller lignende. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt det helt grusomt det siste året. Jeg har jobbet på team med to kollegaer som har mobbet meg, helt systematisk gjennom to år. Jeg sa ifra til både nærmeste leder, verneombud og tillitsvalgt uten at noe faktisk skjedde. I år har jeg endelig fått byttet til en annen avdeling. I tillegg til dette har jeg vært mye fysisk syk, har også vært gjennom utredning for kreftsykdom, men fikk heldigvis negativt svar der, men det var de verste 4 ukene i mitt liv. Nå har alt dette over. Men jeg greier ikke å slappe av, dette er min første fridag i sommerferien og alt jeg tenker på er hvor sliten jeg er. Og jeg tenker om og om igjen på hvordan jeg har blitt behandlet av de to som mobbet meg. Jeg er nesten sint på meg selv fordi jeg fant meg i det, og litt skuffet over nærmeste leder som tok deres parti hele veien fordi hun selv var redd for å ta en skikkelig prat med dem. 

Prøv å nyte ferien din. Vær til stede i nuet og gjør hyggelige ting du har glede av. Dersom jobbsituasjon til høsten og utover ikke blir bedre må du vurdere å finne deg en ny jobb. Du blir jo syk av tankekjør og mistrivsel…Lykke til🙃

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og hva sier fastlegen din? Det er jo mye billigere for staten å betale for psykolog enn at du på sikt sykemeldes grunnet utbrenthet eller lignende. 

Jeg skal ringe og bestille time hos fastlegen på mandag og se om hun kan henvise meg til psykolog. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nyt ferien og vær glad du ikke jobber sammen med de nå. Det finnes alltid ett eller to troll på en arbeidsplass. 
For å føle deg litt bedre så vær forberedt på hva du vil svare om noen igjen sier noe eller gjør noe. Er du kjapp i replikken blir de redd. 

Anonymkode: e90d0...226

AnonymBruker
Skrevet

Nyt ferien og vær glad du ikke jobber sammen med de nå. Det finnes alltid ett eller to troll på en arbeidsplass. 
For å føle deg litt bedre så vær forberedt på hva du vil svare om noen igjen sier noe eller gjør noe. Er du kjapp i replikken blir de redd. 

Anonymkode: e90d0...226

Det har du rett i! Det finnes noen ugreie folk på alle arbeidsplasser, jeg har jobbet der i 8 år og ALDRI vært borti lignende. Å svare frekt tilbake greier jeg ikke, dessverre. Dette er sikkert hovedgrunnen til at jeg er ett lett bytte for sånne som de to. Selvtilliten min er så kjørt etter de to årene her. Jeg er veldig glad for at jeg slipper å forholde meg til de to mer, men samtidig så har alt det de har sagt og gjort satt sine spor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...