AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #1 Skrevet 16. juni 2023 Jeg har en fast jobb jeg har hatt i over 20 år, en jobb jeg kan ut og inn og som jeg nå tjener 850.000 i året på, etter videreutdanning. Det er også mulig med godt betalt overtid. Problemet er at jeg virkelig hater flere sider av jobben min, kollegaene mine og organisasjonen. Men hvis jeg skifter jobb må jeg regne med å gå ned flere hundre tusen i lønn. Jeg lurer på hva som gjorde at dere valgte å skifte jobb til noe lavere lønnet? Var du enslig eller hadde en partner? Jeg tenker at enten skifter jeg jobb eller så reduserer jeg den jobben jeg har, men jeg vet ikke om det er nok… jeg er 48 år og aleneforsørger til to tenåringer, og føler det blir veldig egoistisk å gå ned i lønn og redusere inntekt. Anonymkode: 069d4...699
Zwish Skrevet 16. juni 2023 #2 Skrevet 16. juni 2023 Tok jobb som stipendiat og gikk flere hundretusen ned i lønn. Var/er samboer og da akkurat gravid. Har gått helt fint, sikkert fordi bla både barn og korona gjorde at vi har reist mye mindre og fått litt andre reise/ferievaner. Verdt det for min del, men skjønner det kan være litt å tenke på som aleneforsørger. Da må du kanskje regne på hvor lite du kan klare deg greit med, og tenke litt på hva du/dere kan gi avkall på.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #3 Skrevet 16. juni 2023 Redusere til 80% vil gi et løft av fritid. Selv dro jeg det lenger, da boliglånet ble ferdig. Gikk ned til 50%, jobber annenhver uke. For en glede og lykke å ha den friuken, den verdien er så stor at jeg lever gjerne nøkternt liv for å klare det. Men tjener over 400k på denne stillingen, i perioder kan jeg jobbe overtid arbeidsuken også. Jeg er enslig, barna flytta ut. Anonymkode: 36968...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #4 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Redusere til 80% vil gi et løft av fritid. Selv dro jeg det lenger, da boliglånet ble ferdig. Gikk ned til 50%, jobber annenhver uke. For en glede og lykke å ha den friuken, den verdien er så stor at jeg lever gjerne nøkternt liv for å klare det. Men tjener over 400k på denne stillingen, i perioder kan jeg jobbe overtid arbeidsuken også. Jeg er enslig, barna flytta ut. Anonymkode: 36968...8f5 Ja, det er det jeg lurer på, om det vil gi et såpass løft å redusere stillingen at jobben ikke lenger blir uutholdelig. Kanskje jeg burde prøve det. Anonymkode: 069d4...699
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #5 Skrevet 16. juni 2023 Men pass på at stillingen faktisk reduseres da. Min erfaring er at man gjør like mye, på kortere tid og med dårligere lønn. Anonymkode: 38a2a...a89 2 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #6 Skrevet 16. juni 2023 Har byttet til mer interessant jobb med lavere lønn flere ganger. Det har likevel alltid vært nok til faste utgifter, så ikkecet økonomisk problem. Blir dog mindre oppsparte midler. En hverdag med jobb man trives i er langt viktigere enn mye sparepenger. Anonymkode: 7f330...b9a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #7 Skrevet 16. juni 2023 Ja. Gikk fra lederjobb til butikkjobb. Nå selger jeg garn og stortrives med det! Jobber bare 60% Gikk ned 450.000 i lønn, men er gjeldsfri (kun 45 år) og jobber med hobbyen min og stortrives! Ikke personalansvar, lite stress og mye hygge nå! Elsker jobben! Anonymkode: 1d236...e7a 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #8 Skrevet 16. juni 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Redusere til 80% vil gi et løft av fritid. Selv dro jeg det lenger, da boliglånet ble ferdig. Gikk ned til 50%, jobber annenhver uke. For en glede og lykke å ha den friuken, den verdien er så stor at jeg lever gjerne nøkternt liv for å klare det. Men tjener over 400k på denne stillingen, i perioder kan jeg jobbe overtid arbeidsuken også. Jeg er enslig, barna flytta ut. Anonymkode: 36968...8f5 Lov å spørre hvilken bransje/utdanning vi snakker om her. Hadde vært en drøm å finne en sånn ordning med 400 k for en 50 % stilling. Anonymkode: 5f158...974
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #9 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja. Gikk fra lederjobb til butikkjobb. Nå selger jeg garn og stortrives med det! Jobber bare 60% Gikk ned 450.000 i lønn, men er gjeldsfri (kun 45 år) og jobber med hobbyen min og stortrives! Ikke personalansvar, lite stress og mye hygge nå! Elsker jobben! Anonymkode: 1d236...e7a Dette er min drøm! ❤️🧶 Anonymkode: 0643c...233
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #10 Skrevet 16. juni 2023 Jeg var i nesten nøyaktig samme situasjon for ti år siden, var alene med to barn. Jeg lagde en STRENG 3-årsplan hvor jeg skar ned budsjettet til et minimum og jobbet så mye overtid jeg hadde mulighet til. Det var litt tungt for barna da det pågikk men de forsto hvorfor. Jeg brukte alle pengene utover det jeg MÅTTE bruke på mat og hverdag til å nedbetale på boliglånet og bygge meg en solid buffer. Så bytta jeg jobb og fikk det ekstremt mye bedre - uten at det gikk på permanent bekostning av økonomien. Anonymkode: 043ad...c19 2
Danseskjørt Skrevet 17. juni 2023 #11 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dette er min drøm! ❤️🧶 Anonymkode: 0643c...233 Min og❤️
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #12 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dette er min drøm! ❤️🧶 Anonymkode: 0643c...233 Danseskjørt skrev (2 minutter siden): Min og❤️ Det forstår jeg godt! Jeg er så heldig at jeg fikk jobb i en veldig populær butikk som blant annet selger garn (mest av det, men også litt småting av andre tilsvarende varer) og de kundene er de hyggeligste. Her har vi en lounge-avdeling hvor vi kan strikke sammen med kunder om/når vi har tid. Flere som kommer innom bare for å prate, få tips og inspirasjon og det er så hyggelig! det er noe annet enn å ha det ansvaret jeg hadde tidligere, med oppfølging av personale, ansvar for økonomi, mye stress hele tiden. Men vet jeg er heldig, for hadde jeg ikke gjort noen grep før jeg tok dette valget, hadde det ikke gått og det er jeg evig takknemmelig for ❤️ Anonymkode: 1d236...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #13 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg var i nesten nøyaktig samme situasjon for ti år siden, var alene med to barn. Jeg lagde en STRENG 3-årsplan hvor jeg skar ned budsjettet til et minimum og jobbet så mye overtid jeg hadde mulighet til. Det var litt tungt for barna da det pågikk men de forsto hvorfor. Jeg brukte alle pengene utover det jeg MÅTTE bruke på mat og hverdag til å nedbetale på boliglånet og bygge meg en solid buffer. Så bytta jeg jobb og fikk det ekstremt mye bedre - uten at det gikk på permanent bekostning av økonomien. Anonymkode: 043ad...c19 Inspirerende! Vet ikke om jeg hadde klart det, det er liksom alltid noe man «trenger»… Anonymkode: 069d4...699
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #14 Skrevet 17. juni 2023 Jeg er litt i motsatt ende. Har egentlig en jobb jeg er skikkelig glad i, men det er litt sånn lavstatus og ikke voldsomt bra betalt. Så derfor har jeg tenkt å ta studie. Frykter jo litt å ende opp med en kontorjobb som er godt betalt men som jeg egentlig ikke liker. Vil i alle fall ikke ha en jobb med personalansvar og masse stress. Kanskje jeg har det like bra der jeg er.... ?? Anonymkode: 5f158...974
Eneri Skrevet 17. juni 2023 #15 Skrevet 17. juni 2023 Kan du ha 20% permisjon en stund; 1 fridag i uka? Prøve med et halvt år el noe først og se hvordan det går økonomisk. Evt beregne hva 80% stilling utgjør i netto lønn for deg og forsøke å leve av den summen en stund FØR du evt søker permisjon . Hvis du får påvirke hvilke oppgaver du da skal kutte når du går ned i stilling, kan du velge bort de du syns er verst. Ellers: er det mulig å jobbe 50% der du er nå kombinert med 50% i en annen jobb med mer fristende oppgaver selv om lønna er lavere? Da blir ikke lønnsnedgangen så dramatisk.
got2go Skrevet 17. juni 2023 #16 Skrevet 17. juni 2023 Enkelt. Jeg mistrivdes i den forrige, godt betalte jobben. Jobber nå i et lavtlønnsyrke og jeg ELSKER det. Gleder meg til å gå på jobb hver dag til et fantastisk arbeidsmiljø 😋 så lenge jeg har råd til pålegg på brødskiva så er jeg fornøyd. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #17 Skrevet 17. juni 2023 Gikk ned fra 700 til 500k. Fra privat til statlig. Jobb er nå jobb, og jeg tenker aldri på den på fritida. Lite ansvar, fleksitid, en uke i måneden jobber jeg fra 08-14 ved å bruke fleksitimer jeg har spart opp(alltid mye å gjøre, så ingen problem å sitte ekstra en ettermiddag eller fem) Jeg elsker forutsigbarheten, tryggheten og å kunne sitte å jobbe i ro og fred i 7,5 timer for å så gå hjem og ikke tenke jobb. 500 er ikke noe fest av ei lønn, men har nok. Den dagen jeg er borte arver barna bolig til 6 millioner. De klarer seg. Og jeg har blitt flink på brukt-kupp, matbudsjett og tenke over hva vi egentlig trenger. Klarer du det økonomisk, så gjør det. Det er dette ene livet du har, og jobb er en stor del av det! Anonymkode: 38321...c80 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #18 Skrevet 18. juni 2023 Gikk ned masse pga. Yrkesskifte. Jeg prioriterte barn og familien. Det vil si jeg er mindre sliten på fritiden og jeg jobber nå kun dagtid. Angrer til tider da jeg føler de andre på jobben ser ned på meg pga. yrke jeg har nå (de fleste vet ikke hva jeg var før). Anonymkode: ff937...0f3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #19 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gikk ned masse pga. Yrkesskifte. Jeg prioriterte barn og familien. Det vil si jeg er mindre sliten på fritiden og jeg jobber nå kun dagtid. Angrer til tider da jeg føler de andre på jobben ser ned på meg pga. yrke jeg har nå (de fleste vet ikke hva jeg var før). Anonymkode: ff937...0f3 Ser de andre skriver om sin økonomiske situasjon. Jeg var gjeldsfri da jeg byttet jobb. Sitter med nærmere 2 mill på konto/fond. Eier bolig med samboer verdt ca 6,5. Tjener nå 500 ca og er 31 (to barn). Det går fint an å spare med den lønna. Anonymkode: ff937...0f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå