Gå til innhold

Skjult feil og mangel ved kjøp av eldre Toyota Landcruiser på finn


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

I oktober 2022 kjøpte faren min en Toyota Landcruiser (tror det var 2004 modell) via en privatselger på finn.no. Bildene på annonsen inkluderte var av karroseriet og innside, men ingen bilder av undersiden og ramma. Bilen var EU-godkjent, og selgeren hevdet med dokumentasjon at han har gitt bilen en fullstending tilstandssjekk en del tid før salget. Dette tror jeg ikke vi har tilgang til nå lenger. Alt så fint ut, og det var kun noen små, bulker og andre emballasjefeil vi ble fortalt om.

Bilen har stått nærmest uberørt siden kjøpet i en lang periode. Faren min oppdaget litt rust på en liten del av rammen ned på bilen, tok bilde og vi gikk til mekonomen for å se om dette var sveisbart. Etter at de tok den inn for en sjekk, var rustskadene så omfattende at dette var en jobb verken de eller et bilfirma i nærheten ville påta seg. Nå er jeg ikke noe bilmekaniker, så kan ikke si akkurat hva som var problemet, men det var vertfall store rustskader. Dette kom som et sjokk.

Vi snakket med di, og hos di på et Toyota verksted, og de hevdet at dette er ikke noe som kunne ha blitt EU-godkjent etter standardene. Dette her er jo skader som har tatt lang tid å bygge opp, og ikke noe som har dukket opp på snaue 8 månender. Da stusser jeg litt over hvordan bilen var EU-godkjent allerede da vi kjøpte den. Dette var skader som ikke var informert via bilder, skriftlig i annonsen eller etter å ha kjørt over 600km for å hente den. Bilen ble kjøpt for 110 000kr.

Jeg skjønner at det er vårt ansvar å se over bilens tilstand før vi kjøper, og at med tanke på at det er bruktbil så forventes noen reperasjoner og litt rust, men dette er langt over det vi ble vist og fortalt. Jeg skjønner også hvis det er lite vi kan gjøre juridisk sett, men det er derfor jeg kommer hit. Er dette noe som er verdt å klage på? Kan dette bli sett på som en svindelsak? Hvordan er egentlig grunnlinjene når du kjøper fra en privatperson på finn- har vi et juridisk sikkerhetsnett vi kan forholde oss til? Er dette en sak som vi kan kontakte forliksrådet på, og trenger vi en eventuell advokat? Kan dette bli kategorisiert som en skjult feil og mangler? Går dette under forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven siden vi er jo innenfor den absolutte reklamasjonsfristen?

Eventuelt, hva er det vi egentlig kan gjøre i en slik situasjon som denne?

Takk på forhånd for alle svar.

Anonymkode: ded75...2b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

EU-godkjenning er dessverre ingen "tilstandsrapport" for bilen. En bil kan være i nokså elendig stand og likevel bli EU-godkjent, da denne i hovedsak fokuserer på sikkerhet for en selv og andre. Men hvis det er mye rust i bærende konstruksjoner, så synes jeg det er rart at bilen er EU-godkjent. 

Forbrukerkjøpsloven handler om salg fra næringsdrivende til forbruker (der forbruker er den sårbare part og næringsdrivende er den profesjonelle part). For avtaler mellom forbrukere er det litt annerledes - jeg tror det relevante her handler om hvor mye av dette selger visste da han solgte bilen. Biler selges typisk "som den står" og kjøper har en undersøkelsesplikt. Det skulle vært interessant å se kontrakten, om man har frasagt seg reklamasjonsretten på 2 år?

Forliksrådet er neppe rette instans her. Da må du ha etablert et krav mot vedkommende. Men jeg synes absolutt du skal ta opp dette med en advokat med kompetanse innen bil. Det finner du hos NAF hvis du er medlem der?

Litt mange ubesvarte spørsmål her :) Men jeg ville nok uansett tatt en time hos advokat for å se hvordan saken står, og få kontrakten vurdert.

Lykke til!

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Bilen ble kjøpt for 110 000kr.

Dere har ikke peiling på bil, og kjøpte en 18 år gammel bil for 110.000 kr...?

Wow.

Anonymkode: c6411...b50

  • Liker 2
Skrevet

Tror ikke dere kommer noen vei her. En 2004 Landcruiser er verdt ganske mye selv som delebil. Muligheten er om dere greier å finne denne tilstandsrapporten og kan bruke den til å bevise at selger lyver. Hvor mye rusten har beveget seg siden eu er vanskelig å vite uten tidspunkt for eu, men det er jo bare ramma som teller på denne bilen så lenge karosseriet ikke detter av bilen ved kjøring. Hvis ramma klart er utrygg og eu er nylig er vel vegvesenet interessert i å få vit hvilket verksted som har godkjent den. 

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre dere klarer å bevise at selger visste om mangelen og ikke opplyst om det så er det ikke så mye gjøre.

Jeg kjenner til disse bilene og de er notoriske for å ruste, spesielt i ramma bak hvis tidligere eiere har vært sløve med rengjøring. Ramma bør som regel spyles innvendig en gang i blant for det samler seg utrolig mye sand, salt og fuktighet inni der.

Hvis den er tecktylert så kan den se fin ut ved visuell inspeksjon men siden ramma ruster fra innsiden så kan det være bare tecktylen som holder den sammen.   

Det kan godt være at verkstedet som tok siste PKK ikke kunne se at det var alvorlig rust eller at de vurderte det dit hen at det ikke var alvorlig nok for en anmerkning, jeg mener også at toyotaverkstedet kan ta feil her siden slik rust kan forverre seg dramatisk i løpet av en vinter. Jeg har selv sett biler som bare er 3-4 år gamle og som har alvorlig rust på understell og bremser. 

Anonymkode: 2faff...0bd

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg pleier å tenke at 20 år er forventet levetid på en normal bil. Om du kjøper en 18 år gammel bil så kan du regne med 2 års levetid på den og da nå kjøpesummen avskrives på 2 år. Når det er sagt så kan klassiske biler ha lengre livssyklus. Om en Landcruiser er i den kategorien vet jeg ikke, men jeg vet at man uansett på sjekke slike biler nøye om man har tenkt å betale en betydelig kjøpesum. I dette tilfellet har dere sannsynligvis forsømt undersøkelsesplikten og det svekker saken. Når det er sagt så kan dere likevel hevde at bilen ikke er som forventet. Det spørs hva selger har lovet eller skapt av forventninger. Var den presentert og omtalt som god stand eller rustfritt? Har selger forsøkt aktivt å skjule manglene?. Jeg ville tatt høflig kontakt med selger. Kanskje dere får en kompensasjon? Bilen kan nok uansett selges som donorbil hel eller i deler. Det kan bidra til å redusere tapet. Lykke til. 

Skrevet

Mener denne hadde problemer med Injektorer (Dieseldyser) som ble byttet på garanti av Toyota (Svakhet) sjekk på https://www.nlck.no/forum/ 😃 

AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (44 minutter siden):

Mener denne hadde problemer med Injektorer (Dieseldyser) som ble byttet på garanti av Toyota (Svakhet) sjekk på https://www.nlck.no/forum/ 😃 

Det er ikke bare 120 serien som har problemer med dyser, 150 serien har det og enkelte motorer på 100 og 90 serien.

Er også en del problemer med EGR og innsug som sotes ned, men det kommer mye av at de blir brukt til småkjøring noe som ingen nyere dieselbiler tåler noe særlig.

Kontakten på hengerkroken er også et problem, den ruster innvendig og når man kobler på tilhenger så lyser dashbordet opp som et juletre.

Anonymkode: 2faff...0bd

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke bare 120 serien som har problemer med dyser, 150 serien har det og enkelte motorer på 100 og 90 serien.

Er også en del problemer med EGR og innsug som sotes ned, men det kommer mye av at de blir brukt til småkjøring noe som ingen nyere dieselbiler tåler noe særlig.

Kontakten på hengerkroken er også et problem, den ruster innvendig og når man kobler på tilhenger så lyser dashbordet opp som et juletre.

Anonymkode: 2faff...0bd

Det er korrekt var mye problemer med dette husker jeg vurderer sterkt og kjøpe meg en Hilux/Land Cruiser etter hvert :) nå er det sånn har jeg har diagnoseutstyr og skrur selv så det er ikke helt den store kostnaden for meg :D 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...