AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #1 Skrevet 16. juni 2023 Er det noen som har barn med autisme her, som har tannregulering? Fikk prosessen greit? Mitt barn har behov grunnet stort overbitt, men er redd det ikke er gjennomførbart. Har vist han bilder av hvordan regulering ser ut og forklart litt. Han sa det skulle han IKKE ha. Det jeg er mest redd for er at han skal få panikk av følelsen rundt det. At det kjennes rart ut i munnen, ol. Og at vi ender opp med tannlegevegring(igjen).. Noen som har erfaring? Anonymkode: 0e481...d66
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #2 Skrevet 16. juni 2023 Jeg har er søskenbarn med autisme som hadde tannregulering. Vet at de brukte ekstremt lang tid på forberedelser før de satte den på. Det ble pratet om hjemme og hos tannlegen i over 1 år, vist bilder og hvis jeg ikke husker feil så fikk han en modell av tannlegen også slik at hadde noe konkret å ta på også. Tror det hjalp litt også at de fleste av oss barna rundt han også hadde tannregulering i den perioden. Vet at det ikke var så enkelt i begynnelsen pga han følte det gnagde, men de brukte noe gummi/voks utenpå reguleringen for å unngå det. Hva med å prøve en skinne han kan ta av og på først? Da får han en glidende overgang. Anonymkode: 1dd82...c4a 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #3 Skrevet 16. juni 2023 Her gikk det bra. Men her var vi heldige med at et eldre søsken hadde regulering og, og tannlegen der var helt fantastisk, samme med tannlege assistentene. Og de var så flotte med han, så rolige, og forklarte alt i detalj, tok seg god tid. Så da gikk det fint, og han følte seg trygg der. Så det viktigste blir vel og finne de som er flinkest på dette. Så hadde hørt rundt om erfaringer fra der dere bor. Anonymkode: f0271...46d 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #4 Skrevet 16. juni 2023 Min har fått tannregulering nylig. Av samme grunn som din, TS, overbitt. Hun har store aversjoner mot metall, klarer ikke ta på det eller ha det inntil kroppen, så jeg så mørkt på dette. Men reguleringstannlegen fikk satt på plast-klosser i stedet for metallklosser på tennene, og da aksepterte jenta det. Takk og lov. Men selvsagt ble det ekstra dyrt for mor.... Anonymkode: 5f500...809 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #5 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min har fått tannregulering nylig. Av samme grunn som din, TS, overbitt. Hun har store aversjoner mot metall, klarer ikke ta på det eller ha det inntil kroppen, så jeg så mørkt på dette. Men reguleringstannlegen fikk satt på plast-klosser i stedet for metallklosser på tennene, og da aksepterte jenta det. Takk og lov. Men selvsagt ble det ekstra dyrt for mor.... Anonymkode: 5f500...809 Oi, så bra. Viste ikke at det gikk an. Gikk det bra ifht ubehag etterpå? At det strammer eller er ømt? Hva koster det foresten? Fikk du dekt noe gjennom helfo? Måtte hun ha både oppe og nede? Anonymkode: 0e481...d66
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #6 Skrevet 16. juni 2023 Det er jo fra person til person. Jeg er aspie og hadde regulering i 2 år, det gjorde meg ingenting. Anonymkode: 357df...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #7 Skrevet 16. juni 2023 Jeg har en gutt på 12 med autisme som har litt skjeve tenner, men han får ikke regulering, det hadde han ikke taklet noe bra. Han er heldigvis flink til å pusse tenner ☺️❤️ Jeg er bare veldig glad for at han ikke har så rotete tenner som jeg hadde på samme alder - jeg måtte ha kjeveortopedi, regulering og styr fra jeg var 9 til jeg var 18 ☺️ Anonymkode: fc2e5...13e
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #8 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Oi, så bra. Viste ikke at det gikk an. Gikk det bra ifht ubehag etterpå? At det strammer eller er ømt? Hva koster det foresten? Fikk du dekt noe gjennom helfo? Måtte hun ha både oppe og nede? Anonymkode: 0e481...d66 Vet ikke helt hva totalprisen er, men tipper rundt 40 000 kr. Har kommet halvveis nå. Har ikke fått noe dekt gjennom Helfo, hvis du tenker på de ekstra utgiftene pga autismen? Vet ikke helt hvilke rettigheter vi har til slikt, rett og slett... Det strammer litt, men de er skikkelig flinke på den klinikken. Først fikk hun noen strikk som ikke strammet så veldig, nå har hun fårr noen nye som strammer mer. De tar det gradvis. Jeg må bare holde meg langt unna, hun takler alt så mye bedre hvis jeg ikke er med inn. Anonymkode: d0930...6da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå