AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #1 Skrevet 16. juni 2023 Det ene barnet var skoleflink og kom inn på et bra studium som var gratis. Det andre barnet fikk ikke like gode karakterer, og tok en utdanning på en privat høyskole. Jeg finansierte skolepengene. Er dette urettferdig? Bør den andre kompenseres? Eller dette sånn livet er, på en måte. Begge har fått utdannelse, det ene kostet, det andre ikke, ferdig snakka. Anonymkode: 5f189...195
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #2 Skrevet 16. juni 2023 Kan ikke se hvorfor du skal trenge å kompensere for noe. Anonymkode: aefde...ddc 12
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #3 Skrevet 16. juni 2023 Ja, det synes jeg så absolutt. Det bør være likt. Anonymkode: 38228...09f 9 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #4 Skrevet 16. juni 2023 Urettferdig er det jo. Det ene barnet ditt kjøper en liten leilighet h*n har råd til. Det andre barnet ditt vil ha et stort hus h*n ikke har råd til, og du betaler. Urettferdig? Anonymkode: 0190f...267 12
BobbySocks Skrevet 16. juni 2023 #5 Skrevet 16. juni 2023 Nei, om begge nå sitter med samme utgangspunktet tenker jeg det er innenfor. 12
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #6 Skrevet 16. juni 2023 Akkurat samme situasjon hadde jeg med mine brødre: det løste vi ved å få rentefrie lån av mine foreldre for skolepengene. Jeg betaler fortsatt 1000kr i mnd tilbake 15 år etter. Anonymkode: 778b1...126 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #7 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det synes jeg så absolutt. Det bør være likt. Anonymkode: 38228...09f Det er jo likt. Begge har nå utdannelsen de ønsker og ingen penger. Jeg synes det er hårreisende urettferdig om den andre skal få masse penger for å virkelig gni inn at den andre ikke kom inn på gratis utdannelse. Hvis det ene barnet får cøliaki og derfor trenger dyrere brød, bør det andre barnet som spiser billig hjemmebakt brød kompanseres for dette? Det gir jo akkurat like mye mening 😵💫 Anonymkode: 5da1b...49a 24 13
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #8 Skrevet 16. juni 2023 Altså, pengene gjør jo et innhogg på arven, hvis man velger å se på det sånn. Så da blir det jo ikke likt. Eller om dere teller det som en gave så får jo ene barnet ikke gave da. Så spørs det jo hvor mye penger det var. Og så har dere jo belønnet det barnet som slappa på vgs, og ikke den som gjorde det bra. Syns dere fint kan hjelpe nr 2 også med litt penger. Anonymkode: b6d60...623 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #9 Skrevet 16. juni 2023 Jeg synes denne er vanskelig. Og syns egentlig ikke det er «ferdig snakka» at ene kostet og den andre ikke, da det er flere faktorer som spiller inn på om man føler seg forfordelt eller ei. Er utdanningen av typen «administrasjon og ledelse» som man får både offentlig og privat, eller kun på privatskole? prøvde det mindre skoleflinke (eller dedikerte?) barnet å ta opp fag for å forbedre utgangspunktet i et forsøk på å komme inn på offentlig? Var det drømmestudiet (til begge barna)? Her er det vel snakk om et par hundre tusen i skolepenger. Jeg hadde nok kjent på en urettferdighet rundt det som det skoleflinke (eller dedikerte?) barnet, men det trenger ikke gjelde ditt barn. Hva sier de selv? Anonymkode: 958b3...f2d 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #10 Skrevet 16. juni 2023 Jeg synes ikke du trenger å kompensere det ene barnet her. Det blir litt som å gi penger til barnet som ikke trengte briller eller regulering tenker jeg. Vårt ene barn skal gå på privat ungdomsskole, fordi dette er en skole hun virkelig brenner for å gå på. Har aldri tenkt tanken at de andre barna skal få kompensert den summen det koster. Anonymkode: 48af8...71c 10 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #11 Skrevet 16. juni 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo likt. Begge har nå utdannelsen de ønsker og ingen penger. Jeg synes det er hårreisende urettferdig om den andre skal få masse penger for å virkelig gni inn at den andre ikke kom inn på gratis utdannelse. Hvis det ene barnet får cøliaki og derfor trenger dyrere brød, bør det andre barnet som spiser billig hjemmebakt brød kompanseres for dette? Det gir jo akkurat like mye mening 😵💫 Anonymkode: 5da1b...49a Det hadde vært rettferdig hvis nr 2 hadde tatt opp studielån istedet. Da hadde begge også hatt utdannelse. Du kan ikke sammenligne allergier mot utdanning. Skal den med allergi ikke spise da? Begge hadde kunnet ta utdanning uansett om foreldrene hadde betalt eller ikke. Anonymkode: b6d60...623 4 2
Ullvott Skrevet 16. juni 2023 #12 Skrevet 16. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jo likt. Begge har nå utdannelsen de ønsker og ingen penger. Jeg synes det er hårreisende urettferdig om den andre skal få masse penger for å virkelig gni inn at den andre ikke kom inn på gratis utdannelse. Hvis det ene barnet får cøliaki og derfor trenger dyrere brød, bør det andre barnet som spiser billig hjemmebakt brød kompanseres for dette? Det gir jo akkurat like mye mening 😵💫 Anonymkode: 5da1b...49a Helt helt uenig med deg. For det første: man får offentlig stønad for en hel del helsetilstander som gir økte kostnader, så den sammenlikningen er irrelevant. For det andre: skal man virkelig premiere en som ikke har giddet å nedlegge en skikkelig innsats på skolen, mens den som har vært arbeidssom og samvittighetsfull ikke skal få noe? Det synes jeg er hårreisende. 😵💫 Alternativene her er dessuten ikke enten privatskole eller ingen utdannelse. Det finnes drøssevis av offentlige utdanninger som alle kommer inn på. TS valgte selv å sponse en privatutdanning til det ene barnet. Til TS: jeg mener at den andre også bør få en tilsvarende pengesum, for eksempel som tilskudd til bolig. Endret 16. juni 2023 av Ullvott 1 2
Goodtimes Skrevet 16. juni 2023 #13 Skrevet 16. juni 2023 Både ja og nei. Nå er det jo slik at noen rett og slett ikke er like flink på skolen som andre, selv om de prøver alt de maktet og gjorde sitt absolutt beste. Hvis dette er tilfellet, så synes jeg ikke det er urettferdig. Hvis den som gikk privatskole ga litt faen ellers og derfor måtte gå privatskole fordi denne personen ikke giddet å prøve engang, så synes jeg det blir urettferdig. 3
Yodas Skrevet 16. juni 2023 #14 Skrevet 16. juni 2023 Jeg synes ikke det er sammenliknbart med f.eks tannregulering, da dette er noe man må ha når man er barn og blir forsørget av foreldrene. Høyere utdannelse tar man som voksen, og da har man ikke "rett" på økonomisk støtte fra foreldrene lenger. Det blir mer som en gave.
Reign Skrevet 16. juni 2023 #15 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det hadde vært rettferdig hvis nr 2 hadde tatt opp studielån istedet. Anonymkode: b6d60...623 Begge har jo sikkert studielån. TS finansierte skolepengene. Jeg har tatt gratis utdannelse fordi jeg hadde gode karakterer. Søsteren min gikk på privatskole pga mindre gode karakterer. Det hadde ikke brydd meg foreldrene mine betalte dette for henne. Livet er mer enn penger. 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #16 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det hadde vært rettferdig hvis nr 2 hadde tatt opp studielån istedet. Da hadde begge også hatt utdannelse. Du kan ikke sammenligne allergier mot utdanning. Skal den med allergi ikke spise da? Begge hadde kunnet ta utdanning uansett om foreldrene hadde betalt eller ikke. Anonymkode: b6d60...623 Den med allergi kan jo få et rentefritt lån til å kjøpe det dyre brødet sitt også 🙄 Dette er utjevning. Rettferdighet er ikke å gjøre nøyaktig likt. Ullvott skrev (1 minutt siden): Helt helt uenig med deg. For det første: man får offentlig stønad for en hel del helsetilstander som gir økte kostnader, så den sammenlikningen er irrelevant. For det andre: skal man virkelig premiere en som ikke har giddet å nedlegge en skikkelig innsats på skolen, mens den som har vært arbeidssom og samvittighetsfull ikke skal få noe? Det synes jeg er hårreisende. 😵💫 Til TS: jeg mener at den andre også bør få en tilsvarende pengesum, for eksempel som tilskudd til bolig. Man får ikke lenger tilskudd ved cøliaki nei, man må betale selv. Hvor leser du at den ene var arbeidsom og samvittighetsfull og den andre lat? Ts skriver at den ene var skoleflink. For alt vi vet jobbet den med dårlige karakterer tre ganger så mye med skolen fordi vedkommende rett og slett har dårligere evner. Anonymkode: 5da1b...49a 8 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #17 Skrevet 16. juni 2023 Jeg hadde ikke reagert på det og hadde syntes det var supert at mitt søsken fikk en utdannelse. Et av mine søsken hadde garantert syntes det var urettferdig. Jeg har et barn med læringsvansker og et uten. Jeg synes ikke det hadde vært riktig å se på de to som "en som jobber hardt og en som ikke gidder å gjøre en stor nok innsats". Dette og mye annet har nok preget meg til å tenke at rettferdighet er faktisk noe helt annet enn likhet. Jeg synes det mest rettferdig er å se på den enkeltes behov og bidra utfra det. Anonymkode: 0f880...e8b 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #18 Skrevet 16. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Den med allergi kan jo få et rentefritt lån til å kjøpe det dyre brødet sitt også 🙄 Dette er utjevning. Rettferdighet er ikke å gjøre nøyaktig likt. Man får ikke lenger tilskudd ved cøliaki nei, man må betale selv. Hvor leser du at den ene var arbeidsom og samvittighetsfull og den andre lat? Ts skriver at den ene var skoleflink. For alt vi vet jobbet den med dårlige karakterer tre ganger så mye med skolen fordi vedkommende rett og slett har dårligere evner. Anonymkode: 5da1b...49a Nei, når man er barn kan man ikke ta lån. Og foreldrene har forsørgeransvar og ansvar for at barnet får mat. Skal foreldrene fortsette å betale spesialkost når barnet er voksen da? Hvis barnet hadde dårlige evner hadde det vel ikke klart seg noe særlig på høyere utdanning. Anonymkode: b6d60...623 1
Ullvott Skrevet 16. juni 2023 #19 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man får ikke lenger tilskudd ved cøliaki nei, man må betale selv. Hvor leser du at den ene var arbeidsom og samvittighetsfull og den andre lat? Ts skriver at den ene var skoleflink. For alt vi vet jobbet den med dårlige karakterer tre ganger så mye med skolen fordi vedkommende rett og slett har dårligere evner. Anonymkode: 5da1b...49a Til det med cøliaki: der tar du feil. Man har rett til grunnstønad. Sitat NAV: Sitat Flere sykdommer, som for eksempel cøliaki og cystisk fibrose, gir rett til grunnstønad etter faste satser uten krav om å dokumentere ekstrautgiftene. Til det andre: ja, jeg antyder en lat-flittig-kontrast, men det spiller egentlig ingen rolle. Utdanninger finnes i søkk og kav også for de som ikke har gode karakterer fra videregående. Personen det er snakk om har åpenbart klart å fullføre en utdanning fra en privat utdanningsinstitusjon, så det er jo ikke nødvendigvis tilretteleggingsbehov vi snakker om her, selv om du prøver å antyde akkurat det med din illustrasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #20 Skrevet 16. juni 2023 Man betaler ikke for voksne barn. Det går selvfølgelig an å hjelpe, gi pengegaver eller forskudd på arv. Dette burde jo fordeles likt blant søsken. Anonymkode: 0190f...267 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå