floydpink Skrevet 16. juni 2023 #1 Del Skrevet 16. juni 2023 Jeg er fullt klar over at jeg kanskje høres ut som en gretten gammel gubbe med dette innlegget, men jeg klarer ikke dy meg. I går kveld, som mange andre kvelder på sommeren, satt jeg i flere timer og måtte høre "dunk dunk dunk" i hele huset fra en konsert i byen. Det er umulig å unngå denne støyen, bassen penetrerer både vegger og støydempende headset. Det gjør det veldig vanskelig å hverken konsentrere seg eller å slappe av. Det skaper mye stress og det føles som om tiden stjeles fra meg siden jeg ikke klarer å bruke den til noe fornuftig mens konserten pågår. Og jeg vet at det ikke bare er meg det gjelder, mange andre plages av støy også, og det er faktisk et spørsmål om liv og død. Kanskje du sier "hvis du plages så mye av støy, hvorfor bor du i nærheten av konserter, da?" Her er greien: Jeg bor ikke i nærheten av disse konsertene. Konsertene holdes hele 3 kilometer unna huset mitt. Lite støy var faktisk en av kravene mine da jeg kjøpte dette huset, som ligger i et ellers stille strøk i utkanten av byen. Jeg hadde aldri trodd at jeg var innen rekkevidde for konsertstøy, men tydeligvis undervurderte jeg hvor ekstremt høyt volum disse konsertene holder. Jeg kan ikke tenke meg hvordan det er for folk som bor mye nærmere enn meg. Jeg grøsser. Jeg sier ikke at vi må slutte med konserter. Absolutt ikke. Jeg bare lurer på hvorfor de trenger dette ekstreme lydnivået? Sist jeg var på en slik konsert så måtte vi ha hørselsvern, fordi det var direkte farlig for hørselen å ikke ha det. Ikke hadde det vært gøy heller, siden man like gjerne kunne ha hørt på en jetmotor. Og med øreproppene så ble lyden ganske grumsete og ødelagt. Hva er poenget? Det virker helt meningsløst. Er det egentlig noen som liker det slik det er nå? Hadde ikke alle hatt det mye bedre, både på og utenfor konsertene, om de bare dempet volumet 20 dB eller noe slikt? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #2 Del Skrevet 16. juni 2023 Hahaha, er så hjertens enig! Jeg er autist og ekstremt følsom på lyd - musikkstøy og denne evige dunk dunk dunk i vegger, taking gulv er verste sort! Du satte akkurat rette ord på det - det føles som tiden min blir stjålet. Får ikke gjort noen verdens ting. Går bare rundt og stresser og venter på at det skal gi seg ☹️ Anonymkode: 1c85f...0f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #3 Del Skrevet 16. juni 2023 floydpink skrev (13 minutter siden): Og med øreproppene så ble lyden ganske grumsete og ødelagt. Enig i det du skriver, men anbefaler deg spesiallagde ørepropper for musikkbruk neste gang du har tenkt deg på konsert. Lydkvaliteten bevares, og det en virkelig behagelig opplevelse. Anonymkode: a5552...292 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 16. juni 2023 #4 Del Skrevet 16. juni 2023 floydpink skrev (28 minutter siden): Jeg er fullt klar over at jeg kanskje høres ut som en gretten gammel gubbe med dette innlegget, men jeg klarer ikke dy meg. I går kveld, som mange andre kvelder på sommeren, satt jeg i flere timer og måtte høre "dunk dunk dunk" i hele huset fra en konsert i byen. Det er umulig å unngå denne støyen, bassen penetrerer både vegger og støydempende headset. Det gjør det veldig vanskelig å hverken konsentrere seg eller å slappe av. Det skaper mye stress og det føles som om tiden stjeles fra meg siden jeg ikke klarer å bruke den til noe fornuftig mens konserten pågår. Og jeg vet at det ikke bare er meg det gjelder, mange andre plages av støy også, og det er faktisk et spørsmål om liv og død. Kanskje du sier "hvis du plages så mye av støy, hvorfor bor du i nærheten av konserter, da?" Her er greien: Jeg bor ikke i nærheten av disse konsertene. Konsertene holdes hele 3 kilometer unna huset mitt. Lite støy var faktisk en av kravene mine da jeg kjøpte dette huset, som ligger i et ellers stille strøk i utkanten av byen. Jeg hadde aldri trodd at jeg var innen rekkevidde for konsertstøy, men tydeligvis undervurderte jeg hvor ekstremt høyt volum disse konsertene holder. Jeg kan ikke tenke meg hvordan det er for folk som bor mye nærmere enn meg. Jeg grøsser. Jeg sier ikke at vi må slutte med konserter. Absolutt ikke. Jeg bare lurer på hvorfor de trenger dette ekstreme lydnivået? Sist jeg var på en slik konsert så måtte vi ha hørselsvern, fordi det var direkte farlig for hørselen å ikke ha det. Ikke hadde det vært gøy heller, siden man like gjerne kunne ha hørt på en jetmotor. Og med øreproppene så ble lyden ganske grumsete og ødelagt. Hva er poenget? Det virker helt meningsløst. Er det egentlig noen som liker det slik det er nå? Hadde ikke alle hatt det mye bedre, både på og utenfor konsertene, om de bare dempet volumet 20 dB eller noe slikt? Jeg klarer bare ikke tro på deg når du sier at du hører en konsert gjennom støydempende headset tre kilometer unna. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
floydpink Skrevet 16. juni 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 16. juni 2023 (endret) 16 minutter siden, Reign said: Jeg klarer bare ikke tro på deg når du sier at du hører en konsert gjennom støydempende headset tre kilometer unna. Vet ikke hva jeg kan gjøre for å få deg til å tro meg, men det er helt sant. Spesifikt bor jeg i fjellsiden til Damsgårdsfjellet i Bergen, og konsertene det er snakk om holdes på Koengen. Det var Iggy Pop konsert i går, og for en uke siden var det også Iron Maiden. Det er nesten 3 km avstand, men det er altså også luftlinje og jeg tror ene høytalertårnet er rettet direkte i min retning. Endret 16. juni 2023 av floydpink Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #6 Del Skrevet 16. juni 2023 Skaff deg bedre headset da. synes ikke det er høyt jeg Anonymkode: afd22...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 16. juni 2023 #7 Del Skrevet 16. juni 2023 floydpink skrev (13 minutter siden): Vet ikke hva jeg kan gjøre for å få deg til å tro meg, men det er helt sant. Spesifikt bor jeg i fjellsiden til Damsgårdsfjellet i Bergen, og konsertene det er snakk om holdes på Koengen. Det var Iggy Pop konsert i går, og for en uke siden var det også Iron Maiden. Det er nesten 3 km avstand, men det er altså også luftlinje og jeg tror ene høytalertårnet er rettet direkte i min retning. Du får måle det og klage det inn til kommune, evt. Statsforvalteren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #8 Del Skrevet 16. juni 2023 Om kravet ditt var lite støy så gjorde du en dårlig jobb da du valgte hus. På sommeren hører jeg støy fra mange konserter og festivaler, men jeg bor her fordi jeg liker de urbane "ulempene" og et samfunn som aldri sover. Du må flytte lenger unna rett og slett. Anonymkode: bd434...3aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #9 Del Skrevet 16. juni 2023 Jeg bor på Danmarksplass og lå i sengen for å sove, men hørte faktisk hva vokalisten sang ord for ord, fordi vinden bar musikken langt avgårde og mot mitt hus. Fra Koengen til Danmarksplass er det mer enn 3 km iallfall. Er forøvrig enig med ts i at lyden er altfor høy på konserter, og etter at jeg fikk tinnitus pga "gammel moro" på konserter som student, takler ikke hodet mitt høy lyd lenger desverre. Har ikke sjangs til å gå på store konserter ute, eller inne og det er en stor sorg Anonymkode: 50fed...160 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #10 Del Skrevet 17. juni 2023 Første gang det skjer noe i Bergen siden pester kom så er det selvfølgelig galt det også. Anonymkode: 1be92...d96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 17. juni 2023 #11 Del Skrevet 17. juni 2023 Tette ørepropper under et godt noise cancelling headset. Sett evt på motmusikk som du kjenner og liker. Slipp kreativiteten løs. Stortrommene til Iron Maiden blir du faktisk kvitt.. hvis du absolutt må. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå