Gå til innhold

Regler for postkasse / plassering osv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig vært i kontakt med Posten blant annet med spørsmål om å flytte to postkasser til et eget stativ ved innkjørselen min, og det var ikke aktuelt, de påpekte at Posten kan bestemme at postkassene skal samles på felles postkassestativ inntil 100 meter unna innkjørselen. 

Om du virkelig er redd for posten din, må du 1) anmelde hærverk, 2) skaffe deg postboks og/eller 3) skaffe deg en skikkelig (bra) postkasse.

Anonymkode: 6531b...407

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har nylig vært i kontakt med Posten blant annet med spørsmål om å flytte to postkasser til et eget stativ ved innkjørselen min, og det var ikke aktuelt, de påpekte at Posten kan bestemme at postkassene skal samles på felles postkassestativ inntil 100 meter unna innkjørselen. 

Om du virkelig er redd for posten din, må du 1) anmelde hærverk, 2) skaffe deg postboks og/eller 3) skaffe deg en skikkelig (bra) postkasse.

Men går det egentlig noe vei å anmelde hærverk? Hverken Posten eller Politiet vil vel kunne gjøre noe når det ikke kan ferskes. Stativet er slik at om jeg skal ha ny postkasse så må den uansett passe akkurat inn der min står, størrelsesmessig (har postkasser over og under min). Og de virkelig gode kassene vil ikke passe der tror jeg 😬

Hadde jeg kunne satt postkasse på tomta mi, kunne jeg overvåket og dermed også fersket vandalene.

(Det var ikke ment som kritikk til deg, jeg er ikke uenig, jeg bare skjønner ikke hvorfor Posten holder på slik)

Anonymkode: 8f52f...dcd

AnonymBruker
Skrevet

Postboks er nok tingen for deg.

Anonymkode: 47a6c...ad9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Postboks er nok tingen for deg.

Anonymkode: 47a6c...ad9

Jeg syns det virker så dyrt og uøkonomisk kontra tryggere boks og overvåking, som er engangssummer 😬

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

(...)

(Det var ikke ment som kritikk til deg, jeg er ikke uenig, jeg bare skjønner ikke hvorfor Posten holder på slik)

Det er jo selvfølgelig av effektivitetsgrunner - det går veldig mye raskere å levere post når postkasser til husene i 200 meters avstand i gata er samlet på ett stativ, kontra oppdeling i flere fellesstativer eller egne stativer til hvert hus. Det synes jeg egentlig ikke er noe å klage på, det er jo helt fair så lenge feks. handikappede kan få innvilget egne løsninger etter behov. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som får post lenger? Jeg får post kanskje en gang i måneden. Alle regninger på på Avtalegiro, og andre offentlige ting kommer på Digipost. En sjelden gang får jeg noe i kassen, og det er noe helt uvesentlig. 

Anonymkode: 9af31...aa7

Skrevet (endret)

Jeg flytta postkassen min fra fellesstativ til privat tomt, og sendte inn melding til posten om flyttingen av kassa. 

Hengte først kassa helt ved døra, som betyr at Posten må gå 15m fra veikanten og til døren min med posten. Det gikk greit en stund, helt til Posten så seg lei av å gå disse 15m. Så jeg fikk brev fra Posten om å flytte kassa nærmere vei, og da maks 3m fra veikant. Jeg har hagegjerde, så det var ingen problem for meg, så jeg hang kassa på hagegjerdet. Der har den hengt siden. 

Etterhvert gjorde alle de andre naboene på stativet det samme, så nå må Posten gå fra tomt til tomt med posten istedenfor å levere på stativ. Men sånn er det. Det er absolutt ikke pålagt med stativ i boligstrøk. Ikke nå, og ikke her, iallfall. For trenden her jeg bor er at det er mer eller mindre slutt på stativ. Det var for 15 år siden postkassestativ overalt, nå finnes dem ikke lengre.

Endret av Bombasi
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvem er det som får post lenger? Jeg får post kanskje en gang i måneden. Alle regninger på på Avtalegiro, og andre offentlige ting kommer på Digipost. En sjelden gang får jeg noe i kassen, og det er noe helt uvesentlig. 

Anonymkode: 9af31...aa7

Jeg bestiller en del ting i alle fall.

Det kan være at fra bøker, spill, elektriske dinger, ting fra Ebay, hobbygreier osv. Av og til får jeg brev og pakker fra venner, av og til sender jeg brev/pakker og bruker postkasse som pickup point til Posten.

Butikkene her har aldri noe på lager, for det er visst avleggs. Er bare skallsjapper her i byen, så skal jeg ha noe så må jeg skaffe det selv på nett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...