Gå til innhold

Ble «tvunget» til å sette opp pride flagg.

kat-e

Anbefalte innlegg

Enda en tulling skrev (18 timer siden):

Jeg forstår virkelig ikke hvordan det du skriver kan tolkes på annen måte enn at du mener det er greit at bedrifter markerer ansattes eller den lokale ledelsens sympatier utad, helt uavhengig av om disse sympatiene har noe med bedriftens virksomhet å gjøre eller om det er kontroversielt. Men da må du i så fall nesten omformulere deg slik at det er forståelig.

Du er veldig opphengt i det med forbud, du mener altså at konsernledelsen ikke har noe med hvordan konsernets underavdelinger framstår utad? Så ta Rema da, f.eks. Til høsten burde da Rema Holmenkollen i Oslo henge opp sine Høyre-bannere, Rema Grünerløkka i Oslo henger opp MDG-bannere og Rema Hamar henger opp AP.bannere, og det uten at Rema-Reitan leer på øyenbrynet? Siden altså slike markeringer for all del ikke skal forbys.

Eller hva er poenget ditt med alt dette forbud-snakket?

Jeg har formulert meg klinkende klart. Bedriftene bør selv få avgjøre om de vil flagge eller ikke og pride er ikke et politisk parti, heller ingen forening. Det er et arrangement som er kampdag for og feiring av skeives rettigheter - det er ikke  et standpunkt som tilhører høyre- eller venstresiden og derfor heller ikke det samme som å flagge politiske sympatier. Dersom man mener at dette flagger politiske sympatier, har man kjøpt narrativet om at pride er noe mer enn skeives kamp for likebehandling i alle samfunn, og det er en diskusjon som overhodet ikke er avgjort. Her forblir vi totalt uenige. Jeg er opphengt i forbudet av den simple grunn at folk forsøker å få det til å ikke være mulig å utstede forbud for hoteller de eier, selv om det står helt klart og tydelig at deg går an. Og at det nå visstnok er blitt slik at motstanden mot dette forbudet er å tvinge bedrifter til å flagge. Dette er fullstendig latterlig og saken uvedkommende. Rent støy som skygger for saken man eventuelt vil diskutere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yamask skrev (20 timer siden):

Du, jeg prøver egentlig bare gi deg en forklaring på hvorfor helt normale folk som hører til hele det politiske spekteret nå kjenner på en motstand mot pride. Det hjelper ikke hvor mange paroler det er eller hvor mange som er sponsorer så lenge FRI er største arrangør - og også den mest fremtredende. Når selv homofile blir motstandere av pride så må det vel begynne ringe noen bjeller? 

Sånn har det blitt, og det er den radikale transbevegelsen som har skylda for at folk tar avstand fra noe som i utganspunktet var et flott arrangement. Dette er første året jeg ikke markerer PRIDE på sosiale medier privat eller for bedriften jeg har some-ansvar for. Bikkja mi hadde til og med regnbue-skål. Disse meningene mine om transbevegelsen har vært personlig veldig vanskelige og forvirrende for meg fordi jeg er superliberal når det gjelder det aller meste, men jo mer jeg leser, hører og ser om denne transtrenden så blir jeg sikrere i min sak på at jeg har rett! Man kan ikke bytte kjønn, barn og ungdom vokser opp kjempeforvirra og usikre på eget kjønn (!!!) og det kan ende med livslange medisinske og smertefulle forhold. Det finnes ikke noe liberalt med transbevegelsen! De sender mennesker inn i usikkerhet og vonde liv. FRI er pro trans og har støttet Espen Pirelli Benestad og er derfor i mine øyne ikke noe jeg vil feire eller markere. 

Jeg har blitt kalt de styggeste ting i disse trådene, ting jeg føler jeg absolutt ikke er, men som jeg forstår at dere bruker når dere ikke har nok kunnskap om temaet. For jeg kunne lett vært en av dere i fjor. Jo mer kunnskap jeg har fått, jo mer kritisk har jeg blitt. Jeg er utdannet journalist så jeg vet hvordan jeg skal sjekke kilder. Jeg anbefaler deg å bryte opp algorytmene på dine sosiale medier så du ikke bare får opp ting fra din egen lille boble. Søk opp hvordan det egentlig står til i statene feks. Der er begge sider like spinnville. 

Dere? Javel, nok en gang offerrollen. Jeg har ikke kalt deg noe som helst. Denne forestillingen du har om dere, viser at det foregår en produksjon av forestillinger om det som anses som en motpart og dere som mottagere av hets. Du er klar over at dette er en helt vanlig diskusjon og at jeg i utgangspunktet ikke har noe som helst ansvar for om du beveger deg mot høyre eller venstre, støtter pride eller ikke? Det er fullstendig din beslutning - ikke si fra deg valgfriheten din og omtal deg selv som en reaksjon. Du tar dine valg, jeg tar mine. Du er i din fulle rett til å gjøre hva du vil og oppgi de grunner du vil. Men å bli motsagt er en del av debattkulturen. Og PRIDE handler fremdeles om langt mer enn rettigheter for transpersoner. Det handler om rettigheter og likebehandling for alle skeive, over hele verden. Nok en gang er det en mangel på skiller, som man ser ved at du glir rett over i en diskusjon om forvirrede barn. Dette ER ikke pride.

Pride er fremdeles et arrangement. Hvis din motstand handler om aktivister i transmiljøet, så værsågod, men å late som pride er ugjenkjennelig er merkverdig for de fleste som har sett toget eller deltatt på noen av de arrangementene som finnes, år etter år. Dagens pride ligner på gårsdagens pride. Og i tillegg virker det som en del her ikke skjønner at dette ikke er et knefall for FRI sine kampsaker, som jeg for øvrig har diskutert mange ganger. Jeg har deltatt i flere diskusjoner om pubertetsblokkere, alder, og delt min skepsis for desentralisring av slike tilbud, men det gir meg ikke skylapper sånn at alt jeg ser på som handler om mangfold og skeives rettigheter handler om dette også. Det er overhodet ikke bare pride sin skyld at folk tar avstand. Det er den utbredte manglende evnen til å skille ting fra hverandre og sause sammen alt. Og akkurat det får det du kaller ‘’dere’’ ta ansvar for selv og slutte å skylde på andre for.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da jeg savner litt baller til å si nei. Tror de de vil tape penger på det? Trolig ikke. Bortsett fra en liten ekstrem gruppe, så er det ingen som går rundt og sjekker om alle har Pride-flagg.

For meg blir dette så ekstremt at det gir avsmak mot hele markeringen. 

Selv er jeg glad for at kommunen valgte å flagge med regnbueflagget i år. Det er politisk spørsmål, og det synes jeg er fint. For private bedrifter handler det i stor grad kun om markedsføring. Vi vet at noen større bedrifter velger regnbuefarger i land dette er positivt, mens dropper dem i andre land. Da kan de heller la være. Regnbueflagget har for mange kun blitt et billig markedsføringsgimmick. 

Å droppe et flagg for en mindre bedrift går helt fint. Disse ekstreme som går og sjekker dette er neppe kundegruppe uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Vi føler oss ikke inkludert med mindre det er prideflagg». Så disse menneskene går typ på Cubus og Elkjøp kun i juni da, eller? Og føler seg ekskludert resten av året, fordi det ikke finnes flagg da? 

Jeg støtter 100 % de skeives rettigheter, har deltatt på debatter under pride tidligere, og har flere skrive venner, men jeg synes likevel at Pride dessverre har blitt litt masete de siste årene. Jeg føler at visse ekstreme grupperinger innad i miljøet ødelegger for resten. Også er det ikke lov til å si i fra, for da krenker man en minioritet. Men minioriteter kan også oppføre seg svært dårlig. Faktisk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (På 20.6.2023 den 11.04):

Jeg har formulert meg klinkende klart. Bedriftene bør selv få avgjøre om de vil flagge eller ikke og pride er ikke et politisk parti, heller ingen forening. Det er et arrangement som er kampdag for og feiring av skeives rettigheter - det er ikke  et standpunkt som tilhører høyre- eller venstresiden og derfor heller ikke det samme som å flagge politiske sympatier. Dersom man mener at dette flagger politiske sympatier, har man kjøpt narrativet om at pride er noe mer enn skeives kamp for likebehandling i alle samfunn, og det er en diskusjon som overhodet ikke er avgjort. Her forblir vi totalt uenige. Jeg er opphengt i forbudet av den simple grunn at folk forsøker å få det til å ikke være mulig å utstede forbud for hoteller de eier, selv om det står helt klart og tydelig at deg går an. Og at det nå visstnok er blitt slik at motstanden mot dette forbudet er å tvinge bedrifter til å flagge. Dette er fullstendig latterlig og saken uvedkommende. Rent støy som skygger for saken man eventuelt vil diskutere.

Nei, det du sier er på ingen måte klinkende klart, selv om det kanskje er det i ditt eget hode.

Hva er det med dette forbudet du egentlig vil diskutere? Det juridiske? Jeg er ikke jurist, enda mindre noen spesialist på selskapsrett, men kanskje noen andre her er. Men for i det hele tatt å ha en formening om dette måtte jeg i det minste ha kjent den nøyaktige ordlyden i beskjeden som gikk ut til hotellene, samt hvilke sanksjoner brudd på dette forbudet ville medføre. Et "forbud" uten sanksjonsmulighet er tross alt bare en anmodning. Dessuten måtte jeg kjenne eierstrukturen i Thon-konsernet.

Problemet her er jo at Thon ble mobbet til å trekke dette forbudet eller anmodningen eller hva det nå er. Siden det at de gikk ut med noe slikt i utganspunktet jo er en ganske så klar pekepinn om deres holdning. Du vil kanskje ikke innrømme det, men Pride er faktisk kontroversielt. Thon har formodentlig gjester fra begge sider av debatten, samt gjester fra land hvor Pride er utenkelig. I motsetning til hva Pride-tilhengerne later til å tro, er ikke manglende flagg en anti-Pride markering. Det er som Thon selv sier, å forholde seg nøytral, og dermed også ønske alle velkommen. En protest derimot ville vært f.eks et brennende, istykkerrevet eller tilsølt Pride-flagg. Jeg tror virkelig ikke Thon hadde planer om noe slikt.

Pride er uten tvil politisk - de ønsker å påvirke politikken, dermed er det politisk. Politikk er (mye) mer enn høyre/venstre.

Men kanskje du kan svare på noe jeg forgjeves prøvde å spørre en annen bruker om da: Hvilke rettigheter, helt konkret, er det de såkalt "skeive" mangler, og hvem er egentlig de "skeive"? Siden du nå hevder at det er hele poenget med Pride.

Forresten, sånn apropos Rema som ble nevnt i et tidligere innlegg: Jeg har til gode å se en Rema-butikk med Pride-flagg. Forsåvidt har jeg heller ikke sett noen Prix, Kiwi, Meny, Bunnpris eller noen andre kjeder som flagger heller. Har de innført forbud, mon tro? Hvordan takler de ansatte dette?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clefable skrev (På 17.6.2023 den 8.28):

Enig. Det at én person kommenterer det, betyr ikke at det er noen tvang. De fleste tenker ikke over om det henger flagg ute eller ikke. 

Nok at EN person tipser media om denne butikken som ikke flagger, så er den konkurs. Slik er Pride diktaturet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agnesjenta skrev (4 timer siden):

Nok at EN person tipser media om denne butikken som ikke flagger, så er den konkurs. Slik er Pride diktaturet.

Nei. Så stor makt har aktivistene. Makten ligger i trusselen, ikke hva som skjer om man trosser trusselen. 

For å si det enkelt. De fleste av oss støtter fri kjærlighet på tvers av kjønn, men de færreste av oss vil bry om den lokale Rema-butikken flagger til Pride. Vi vil neppe begynne å handle på en Meny-butikk som ligger lenger unna av den grunn.

Om den lokale kjøpmannen hadde gått ut med for eksempel homofientlige uttalelser i lokalavisa, kunne vi dog boikottet i større grad.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (33 minutter siden):

Nei. Så stor makt har aktivistene. Makten ligger i trusselen, ikke hva som skjer om man trosser trusselen. 

For å si det enkelt. De fleste av oss støtter fri kjærlighet på tvers av kjønn, men de færreste av oss vil bry om den lokale Rema-butikken flagger til Pride. Vi vil neppe begynne å handle på en Meny-butikk som ligger lenger unna av den grunn.

Om den lokale kjøpmannen hadde gått ut med for eksempel homofientlige uttalelser i lokalavisa, kunne vi dog boikottet i større grad.

Ikke enig, det er nok at en Pride aktivist/kjendis finner dette ut og går til media med det. Da blir butikken tvunget til å heise Pride flagget for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (På 20.6.2023 den 11.19):

Dere? Javel, nok en gang offerrollen. Jeg har ikke kalt deg noe som helst. Denne forestillingen du har om dere, viser at det foregår en produksjon av forestillinger om det som anses som en motpart og dere som mottagere av hets. Du er klar over at dette er en helt vanlig diskusjon og at jeg i utgangspunktet ikke har noe som helst ansvar for om du beveger deg mot høyre eller venstre, støtter pride eller ikke? Det er fullstendig din beslutning - ikke si fra deg valgfriheten din og omtal deg selv som en reaksjon. Du tar dine valg, jeg tar mine. Du er i din fulle rett til å gjøre hva du vil og oppgi de grunner du vil. Men å bli motsagt er en del av debattkulturen.

Jeg vet ikke om du misforstår og tolker innlegget mitt feil med vilje eller hva det er, men jeg sliter med å forstå hvordan du kommer frem til det der. Jeg har aldri gitt deg personlig noe ansvar for noe som helst, jeg prøver bare forklare deg hvorfor mange er motstandere av pride. Kanskje det er fordi vi kommuniserer med tekst, så jeg anbefaler deg å lese innleggene mine med et blidt tonefall :)

At pride handler om andre ting også spiller ingen trille når selve arrangøren står for ting man er grunnleggende uenig i. Blir som å feire dyrevern i regi av gjengen bak "nei til ulv i norsk natur" typ. 

Kan hende ordet "dere" var feil i innlegget mitt, men i disse trådene er det som regel to sider, hvor du hører til på motsatt side av meg. Noen er mer radikale enn andre på begge sider selvsagt.  

Lava Anne skrev (På 20.6.2023 den 11.19):

Det er overhodet ikke bare pride sin skyld at folk tar avstand.

Nei, det er ikke pride sin skyld i det hele tatt. Det er FRI og den radikale transbevegelsen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.spectator.co.uk/article/my-dog-has-been-cancelled-by-pride/

Denne fyren hadde en GPS-tracker på halsbåndet til hunden sin, og dette gjorde det selvfølgelig mulig å følge med på hvor hunden var til en hver tid. Men dette krever at man har abbonnement på en nettside, og denne nettsiden kansellerer folk som de påstår "ikke støtter Pride" 

Så folk som bruker denne nettsiden må velge mellom Alternativ A: å betale for en greie som ser ut som et regnbue-flagg, til å feste på GPS-trackeren til hunden. Eller Alternativ B: man blir kansellert fra hele den nettsiden deres. Så nettsiden forsøker å tvinge folk til å betale mer for produktene deres, og så blir man tvunget til å gå med regnbue-flagg for å vise at man støtter Pride.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (På 16.6.2023 den 12.00):

Jeg har noen i familien som driver en middels stor butikk med under 10 ansatte. For noen dager siden ble daglig leder konfrontert med at de ikke hadde dekorert forsiden med pride flagg. Det var viktig fordi butikken ligger på et veldig synlig sted, og fordi enkelte grupper ikke følte seg inkludert (fordi det manglet pride-flagg), ble det påstått.

Det resulterte i at han fikk panikk, fikk noen i familiene til å ta fri noen timer for å lete opp flagg (han turde ikke selv). Nå er det små flagg både ute og inne, de har også bestilt et stort flagg/vimpel til flagg-stanga. Det er vist litt leveringstid på store flagg, noe som bekymrer de, men til gjengjeld er det småflagg flere steder.

Jeg synes fint at LBTQ har fått anerkjennelse,  men selv om dette og reaksjonen var komisk så synes jeg det hele også er litt alvorlig. En slik markering burde være med glede, ikke i frykt for sosial fordømmelse eller frykt for økonomisk tap.

Nei, det er ikke alvorlig. Ro ned nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinkySocks skrev (På 1.7.2023 den 11.07):

https://www.spectator.co.uk/article/my-dog-has-been-cancelled-by-pride/

Denne fyren hadde en GPS-tracker på halsbåndet til hunden sin, og dette gjorde det selvfølgelig mulig å følge med på hvor hunden var til en hver tid. Men dette krever at man har abbonnement på en nettside, og denne nettsiden kansellerer folk som de påstår "ikke støtter Pride" 

Så folk som bruker denne nettsiden må velge mellom Alternativ A: å betale for en greie som ser ut som et regnbue-flagg, til å feste på GPS-trackeren til hunden. Eller Alternativ B: man blir kansellert fra hele den nettsiden deres. Så nettsiden forsøker å tvinge folk til å betale mer for produktene deres, og så blir man tvunget til å gå med regnbue-flagg for å vise at man støtter Pride.   

Kanskje han skal slutte å oppføre seg som en drittsekk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...