Gå til innhold

Ble «tvunget» til å sette opp pride flagg.

kat-e

Anbefalte innlegg

Pride burde stoppes. Understreker at jeg ikke har noe i mot homofile og det har jeg aldri hatt. Men pride og individuelle mennesker og deres frihet til å elske hvem de vil har ikke lenger noe med hverandre å gjøre.

Å påtvinge andre å henge opp flagg for å få andre til vise støtte til deres holdninger, er manipulerende og har heller ingenting med frihet å gjøre. Har egentlig ikke ord.

Endret av Tutte
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare tilføre kort at den nevnte hendelsen ikke hadde noe med religiøse synspunkter, eller at noen av de ansatte var i mot homofiles og trans rettigheter, det handler mer om frykten for å skille seg ut, tror neppe å ikke ha regnbue flagg ville betydd mye økonomisk. Derimot så har slagordet de som ikke er med oss er i mot oss, begynt å få gjennomslagskraft, noe jeg mener er helt feil. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (3 minutter siden):

Pride burde stoppes. Understreker at jeg ikke har noe i mot homofile og det har jeg aldri hatt. Men pride og individuelle mennesker og deres frihet til å elske hvem de vil har ikke lenger noe med hverandre å gjøre.

Å påtvinge andre å henge opp flagg for å få andre til vise støtte til deres holdninger, er manipulerende og har heller ingenting med frihet å gjøre. Har egentlig ikke ord.

Det er motsatt av det som fremstilles, med FRI har jo ødelagt dette enda mer. https://www.foreningenfri.no/pride-for-alle/

"Pride er et så viktig pusterom for mange, og derfor er det helt nødvendig at vi som arrangerer Pride klarer å gjøre våre arrangementer trygge og inkluderende for alle."......

Ok ...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (På 16.6.2023 den 12.03):

Det er nok en liten, men høylytt, minoritet som pusher den slags. Folk flest ville ikke brydd seg. Men selvsagt, man kan jo risikere at denne høylytte minoriteten går i media, og da kan jo en stakkars liten bedrift i verste fall måtte stå i en storm de ikke kan overleve. Så forstår at han ikke ville risikere det

Kjendisene er kanskje en liten minoritet, men fy faen så sint de blir hvis de ikke folk følger deres regler og forventninger! Det er syke tilstander der ute nå, som dessverre virker veldig mot sin hensikt! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (6 timer siden):

Du skjønner vel at homofile ikke er interessert i å gifte seg med noen fra motsatt kjønn? På hvilken måtte er det ''lik rettighet'' når de ikke fikk lov å gifte seg med den de vil og ikke fikk lov å adoptere barn med mindre de var i proforma ekteskap med noen av motsatt kjønn? 

At man ikke ønsker å bruke en juridisk rettighet, i dette tilfellet å gifte seg, betyr ikke at man ikke har denne rettigheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (På 16.6.2023 den 12.00):

Jeg har noen i familien som driver en middels stor butikk med under 10 ansatte. For noen dager siden ble daglig leder konfrontert med at de ikke hadde dekorert forsiden med pride flagg. Det var viktig fordi butikken ligger på et veldig synlig sted, og fordi enkelte grupper ikke følte seg inkludert (fordi det manglet pride-flagg), ble det påstått.

Det resulterte i at han fikk panikk, fikk noen i familiene til å ta fri noen timer for å lete opp flagg (han turde ikke selv). Nå er det små flagg både ute og inne, de har også bestilt et stort flagg/vimpel til flagg-stanga. Det er vist litt leveringstid på store flagg, noe som bekymrer de, men til gjengjeld er det småflagg flere steder.

Jeg synes fint at LBTQ har fått anerkjennelse,  men selv om dette og reaksjonen var komisk så synes jeg det hele også er litt alvorlig. En slik markering burde være med glede, ikke i frykt for sosial fordømmelse eller frykt for økonomisk tap.

Illustrerer egentlig hvordan hele samfunnet har blitt. Det er nok mange flere enn han som føler seg tvunget.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som om mange her har glemt hva som startet konflikten:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oGE5R/thon-hotell-nekter-aa-heise-pride-flagg

Kortversjon: Thon-ledelsen nedla forbud mot å heise regnbueflagget uten å ha tatt dette opp med de tillitsvalgte. Det ble selvsagt rabalder, og ledelsen ble snart nødt til å oppheve forbudet.

Jeg skjønner ikke helt at så mange her mener at forbudet og overkjøringen av de ansatte var helt i orden, mens det oppfattes som tvang at vedtaket ble omgjort. Jeg kan heller ikke skjønne at regnbueflagget oppfattes som ekskluderende – hvem er det egentlig som ekskluderes? Religiøse fanatikere og høyreekstreme homofobe?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (7 minutter siden):

Det virker som om mange her har glemt hva som startet konflikten:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oGE5R/thon-hotell-nekter-aa-heise-pride-flagg

Kortversjon: Thon-ledelsen nedla forbud mot å heise regnbueflagget uten å ha tatt dette opp med de tillitsvalgte. Det ble selvsagt rabalder, og ledelsen ble snart nødt til å oppheve forbudet.

Jeg skjønner ikke helt at så mange her mener at forbudet og overkjøringen av de ansatte var helt i orden, mens det oppfattes som tvang at vedtaket ble omgjort. Jeg kan heller ikke skjønne at regnbueflagget oppfattes som ekskluderende – hvem er det egentlig som ekskluderes? Religiøse fanatikere og høyreekstreme homofobe?

Forbud?

Fikk gjester ikke lov å markere pride?

Fikk de ansatte ikke lov å markere pride på fritiden?

Å kalle det at man ikke får lov å bruke arbeidsplassen som en plattform for å fremme sine egne politiske meninger et forbud må være et ordbokseksempel på frekkhetens nådegave.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (9 minutter siden):

Jeg kan heller ikke skjønne at regnbueflagget oppfattes som ekskluderende – hvem er det egentlig som ekskluderes? Religiøse fanatikere og høyreekstreme homofobe?

Fordi de homofile allerede har fått rettighetene vi alle kjempet for at de skulle få. Vi oppnådde det vi ville. Nå kjemper pride og FRI for helt andre ting enn likeverd og kjærlighet, og det vil ikke alle være med på. Vet å skape et forbud sparte de mange hotellsjefer for vanskelige situasjoner. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, yamask said:

Fordi de homofile allerede har fått rettighetene vi alle kjempet for at de skulle få. Vi oppnådde det vi ville. Nå kjemper pride og FRI for helt andre ting enn likeverd og kjærlighet, og det vil ikke alle være med på. Vet å skape et forbud sparte de mange hotellsjefer for vanskelige situasjoner. 

Vi er nok ikke helt i mål ennå:

https://www.dagbladet.no/kjendis/trodde-jeg-skulle-do/79587583

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (6 minutter siden):

Alt startet på barneskolen, lenge før Petterson visste at han var homofil eller hva det ville innebære.

Observant, i hvertfall, de han gikk på skole med - som visste at han var homofil før han visste det selv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hank Amarillo said:

Alt startet på barneskolen, lenge før Petterson visste at han var homofil eller hva det ville innebære.

Observant, i hvertfall, de han gikk på skole med - som visste at han var homofil før han visste det selv.

Frykten kom tilbake etter terrorangrepet under Pride i fjor, hvor to personer mistet livet og 21 personer ble skadet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undrende123 skrev (På 16.6.2023 den 23.31):

Det går ikke an å være nøytral til Pride. Enten støtter man skeives rettiheter, eller så gjør man det ikke. Thon-saken ville for øvrig ikke vært en sak hvis det ikke var for den spinnville mailen om Pride-forbud som helt uoppfordret ble sendt til de ansatte. Man må gjerne være imot skeives rettigeter, men da må man være ærlig om det, og ikke minst tåle de sosiale konsekvensene man da vil få fra omverden. 

Pride er heller ikke en maktinstitusjon, kun en felles markering av menneskers rett til å elske den man vil uten å bli forfulgt, trakassert, fengslet og drept. 

Hva slags rettigheter er det "skeive" (hva nå det innebærer) mangler? Det er vel forbudt å ha sex med barn, dyr og døde, og det er vel også visse begrensninger på å ha sex på offentlig sted - er det dette som er problemet? Ellers er det såvidt jeg vet ingen som står og kikker inn gjennom soveromsvinduet ditt for å se hva du driver med, enda mindre kikker inn i hodet ditt for å se hvem du elsker, og dermed blir du neppe fengslet og drept for det heller.
Eller snakker vi ikke om Norge her? Slik at man har plikt til å støtte et måneds langt arrangement her til lands i håp om at dette skal ha noen som helst innvirkning på andre land, slik som f.eks Saudi-Arabia?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver ikke være motstander av Pride fordi om man ikke feirer med flagg.

Man behøver ikke være motstander av Jul fordi om man ikke setter opp juletre.

Endret av PITTY
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, latterliggjøring, brukerangrep og svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hank Amarillo skrev (2 timer siden):

Minn oss på hvem som utførte det angrepet.

Så vi trenger ikke pride fordi det var en islamist som utførte angrepet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (7 minutter siden):

Så vi trenger ikke pride fordi det var en islamist som utførte angrepet? 

Sa jeg at vi ikke trenger pride?

Når man drar frem terrorhandlingen er det under argumentet om at vi må vise at samfunnet støtter homofile osv.

De vet det allerede. De vet at samfunnet er liberale både sånn og sånn som bla omfatter aksept for homofile. 

Disse er i opposisjon mot samfunnet. De vet at samfunnet godtar homofile. Deres opposisjon består bla av at vi aksepterer homofili - de ser på aksept for homofili som en grunnleggende del av samfunnet.

Å tvinge folk til å henge opp flagg for dermed unngå terror er dermed smør på flesk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (9 minutter siden):

Sa jeg at vi ikke trenger pride?

Når man drar frem terrorhandlingen er det under argumentet om at vi må vise at samfunnet støtter homofile osv.

De vet det allerede. De vet at samfunnet er liberale både sånn og sånn som bla omfatter aksept for homofile. 

Disse er i opposisjon mot samfunnet. De vet at samfunnet godtar homofile. Deres opposisjon består bla av at vi aksepterer homofili - de ser på aksept for homofili som en grunnleggende del av samfunnet.

Å tvinge folk til å henge opp flagg for dermed unngå terror er dermed smør på flesk.

All denne flaggtvangen som er ute og går, ja - jeg hører dere sier det hele tiden. Til og med når man kjemper mot et eksplisitt forbud, er det egentlig flaggtvang man driver med. Tror for øvrig ikke på ts. Ingen tar fri fra jobb for å kjøpe småflagg, og ingen blir så livredde (fikk panikk!! turte ikke selv!) og mister hodet av at noen sier noe om at noen ikke flagger.

Det er for øvrig når man henger opp pride-flagg at man risikerer terror, eller flaggbrenning.

Endret av Lava Anne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (11 minutter siden):

All denne flaggtvangen som er ute og går, ja - jeg hører dere sier det hele tiden. Til og med når man kjemper mot et eksplisitt forbud, er det egentlig flaggtvang man driver med.

Hank Amarillo skrev (5 timer siden):

Forbud?

Fikk gjester ikke lov å markere pride?

Fikk de ansatte ikke lov å markere pride på fritiden?

Å kalle det at man ikke får lov å bruke arbeidsplassen som en plattform for å fremme sine egne politiske meninger et forbud må være et ordbokseksempel på frekkhetens nådegave.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...