Gå til innhold

Ble «tvunget» til å sette opp pride flagg.

kat-e

Anbefalte innlegg

Undrende123 skrev (2 minutter siden):

Nå er det vel stort sett religiøse fanatikere som er motstandere av skeives rettigheter...

Man kan fint være motstander av skeives rettigheter, jøders adgang til riket, kvinners stemmerett og minoriterters menneskerettigheter for øvrig, men da må man også forvente å bli kraftig motsagt, om ikke også hengt ut. Minoriteters vern er selvsagt viktigere enn andres rett til å undertrykke. 

Mange trenger også denne påminnelsen: At andre grupper i samfunnet får se samme rettighetene som deg betyr ikke at du mister dine. 

Jeg er ikke på noen måte motstander av skeives rettigheter, jøder, kvinners stemmerett etc, men pride-gjengen forventer faktisk at alle offentlige bygg, butikker og privatpersoner flagger pride og hylle dem, det skjønner jeg ikke. 

Dette i en tid da liksom alt av skole  offentige instutusjoner ikke skal være styrt av interessegrupperinger/relgiøse meninger, men være nøytralt.... der skurrer det for meg..... siden pride skal hylles av alle uansett....

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mann1977 skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke på noen måte motstander av skeives rettigheter, jøder, kvinners stemmerett etc, men pride-gjengen forventer faktisk at alle offentlige bygg, butikker og privatpersoner flagger pride og hylle dem, det skjønner jeg ikke. 

Dette i en tid da liksom alt av skole  offentige instutusjoner ikke skal være styrt av interessegrupperinger/relgiøse meninger, men være nøytralt.... der skurrer det for meg..... siden pride skal hylles av alle uansett....

Jeg tror i utgangspunktet ikke på historien i denne tråden. At folk tar seg fri fra jobb og kjøper inn flagg i alle størrelser fordi én person sier at de må det, gir ikke mening. Hvem er denne flaggdiktatoren? Men om jeg skal ta utgangspunkt i at historien er sann, og en person har sagt til en butikkeier at vedkommende på flagge ellers er det ditt og datt, blir det for meg det samme som da én person klaget på toalettruller det det sto "God jul" da det var blasfemi, og leverandøren trakk alle rullene fra markedet. Vi må tåle at noen er uenige, uten at det er press og tvang. Man kan si nei, og argumentere for hvorfor.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (1 time siden):

Ja, i teorien er det greit å ikke aktivt støtte Pride, men i praksis er mange tvunget til å støtte det, og da har det gått for langt. Da har Pride blitt for stort og fått for mye makt.

Helt enig. Når nøytralitet ift pride blir oppfattet som å være mot pride og skeives rettigheter blir det helt feil etter min mening.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Jeg tror i utgangspunktet ikke på historien i denne tråden. At folk tar seg fri fra jobb og kjøper inn flagg i alle størrelser fordi én person sier at de må det, gir ikke mening. Hvem er denne flaggdiktatoren? Men om jeg skal ta utgangspunkt i at historien er sann, og en person har sagt til en butikkeier at vedkommende på flagge ellers er det ditt og datt, blir det for meg det samme som da én person klaget på toalettruller det det sto "God jul" da det var blasfemi, og leverandøren trakk alle rullene fra markedet. Vi må tåle at noen er uenige, uten at det er press og tvang. Man kan si nei, og argumentere for hvorfor.

Det er vel egentlig ikke utgangspunktet for akkurat bare denne historien som diskuteres , men det er mange forskjellige eksempler på bedrifter, kommuner og organisasjoner blir uthengt om en ikke heiser regnbueflagget.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann1977 skrev (5 minutter siden):

Det er vel egentlig ikke utgangspunktet for akkurat bare denne historien som diskuteres , men det er mange forskjellige eksempler på bedrifter, kommuner og organisasjoner blir uthengt om en ikke heiser regnbueflagget.

Jeg mener at flagging tar all for stor plass, enten man flagger eller ikke. Jeg er opptatt av unge homofile og transpersoner som blir utsatt for vold og hets, ikke om store firmaer blir presset til å endre facebookbildet sitt til en regnbue. Homo er et skjeldsord for mange og det finnes religiøse grupper og enkeltmennesker som bryr seg om hvem andre mennesker lever sammen med og elsker basert på kjønn. Vi hadde terror under pride i fjor. Man må ikke være enig i alt alle andre mener og sier, men vi bør strebe etter å respektere hverandre selv om vi er ulike. Våre påstander bør baseres på fakta og ikke historier om "press om å flagge" Det er ikke det det handler om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
6 hours ago, Undrende123 said:

Nå er det vel stort sett religiøse fanatikere som er motstandere av skeives rettigheter...

Man kan fint være motstander av skeives rettigheter, jøders adgang til riket, kvinners stemmerett og minoriterters menneskerettigheter for øvrig, men da må man også forvente å bli kraftig motsagt, om ikke også hengt ut. Minoriteters vern er selvsagt viktigere enn andres rett til å undertrykke. 

Nei, man må ikke bli hengt ut og "kraftig" motsagt om man har en mening folk ikke liker. Det skal være lov å mene at gud er ekte uten å bli hengt ut og skjelt ut. Det skal være lov å mene at homofili er feil uten å bli hengt ut. Det skal være lov å mene at annanas på pizza er bra uten å bli hengt ut

Så lenge man ikke trakkasserer, oppfordrer til eller benytter seg av vold, så er det ok å ha meninger man ikke liker. Det er noe man har saklige diskjoner om i et fritt samfunn. Vi lever ikke i konservative land der ateister skal henges ut og irettesettes av religiøse. Vi lever i et land der det er ok å ha meninger, selv om vi ikke alltid er enige med alle

Det må man bare akseptere. Dersom vi ikke tillater meninger, så er vi ikke lenger et fritt samfunn. Da symboliserer pride et autoritært samfunn der alle skal bøye seg eller straffes. Da har Norge blitt fascistisk der folk er enten venner ELLER fiender og feil meninger ikke er tillatt. Pride har blitt den nye religionen som skal diktere hva folk tenker.

Prisen av et fritt samfunn er å måtte leve med meninger man syntes er ubehagelige.

Mange trenger også denne påminnelsen: At andre grupper i samfunnet får se samme rettighetene som deg betyr ikke at du mister dine. 

Du trenger denne påminnelsen: At noen har andre meninger enn deg betyr ikke at de vil nekte andre leve livene sine eller trakkassere dem. Å mene at homofili eller trans er feil, er ikke det samme som å ville forby eller nekte folk å være det. For eks mener jeg at det er negativt å være overvektig, men jeg ville aldri sagt noe stygt til overvektige eller bøllet dem eller diktert hvordan de skulle leve livene sine. Det går an å ha meninger uten at det betyr at man nekter noen noe, plager dem eller ønsker skade dem.

Endret av Refreng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stonegiant skrev (20 timer siden):

Tviler sterkt på at det å ikke ha Pride-flagg utenfor butikken ville gått ut over økonomien på noen som helst måte.

Enig. Det at én person kommenterer det, betyr ikke at det er noen tvang. De fleste tenker ikke over om det henger flagg ute eller ikke. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clefable skrev (1 minutt siden):

Enig. Det at én person kommenterer det, betyr ikke at det er noen tvang. De fleste tenker ikke over om det henger flagg ute eller ikke. 

Nei, men du vet når flokken rotter seg sammen. Da blir det fort giftig i Norge, siden vi er eksperter på å konforme.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (20 timer siden):

Jeg har noen i familien som driver en middels stor butikk med under 10 ansatte. For noen dager siden ble daglig leder konfrontert med at de ikke hadde dekorert forsiden med pride flagg. Det var viktig fordi butikken ligger på et veldig synlig sted, og fordi enkelte grupper ikke følte seg inkludert (fordi det manglet pride-flagg), ble det påstått.

Det resulterte i at han fikk panikk, fikk noen i familiene til å ta fri noen timer for å lete opp flagg (han turde ikke selv). Nå er det små flagg både ute og inne, de har også bestilt et stort flagg/vimpel til flagg-stanga. Det er vist litt leveringstid på store flagg, noe som bekymrer de, men til gjengjeld er det småflagg flere steder.

Jeg synes fint at LBTQ har fått anerkjennelse,  men selv om dette og reaksjonen var komisk så synes jeg det hele også er litt alvorlig. En slik markering burde være med glede, ikke i frykt for sosial fordømmelse eller frykt for økonomisk tap.

Det er en smule ironisk at det som skal være feiring av mangfold har en såpass begrenset toleranse for mangfold av meninger. 

Jeg er enig med Choi her:

Det mest problematiske, er det nærmest religiøse tilsnittet, der alle må bukke under. Jeg tror aktivistene da gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å oppføre seg slik, fordi mange vil reagere med avsky mot en slik bevegelse, sier Choi til TV 2.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hvis-du-skal-feire-mangfold-ma-du-akseptere-et-mangfold/15798572/

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrende123 skrev (23 timer siden):

Homofile har alltid hatt alle de samme rettighetene som alle andre. Det er en myte at de har blitt diskriminert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (29 minutter siden):

Homofile har alltid hatt alle de samme rettighetene som alle andre. Det er en myte at de har blitt diskriminert. 

Dette er strengt talt feil.

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/diverse/homofili-assistert-befruktning-rettigheter/

De er først de siste årene par av samme kjønn fikk lov å gifte seg, adoptere og lesbiske par få assistert befruktning. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (19 minutter siden):

Dette er strengt talt feil.

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/diverse/homofili-assistert-befruktning-rettigheter/

De er først de siste årene par av samme kjønn fikk lov å gifte seg, adoptere og lesbiske par få assistert befruktning. 

Nei. Det er ikke feil, for retten til å gifte seg har alle hatt i alle år. Det er retten til å gifte seg med en av samme kjønn som ble vedtatt med virkning fra og med 2009, men den retten gjelder oss alle, akkurat som alle har hatt rett til å gifte seg med en av ulikt kjønn. Homofile har også kunnet adoptere hvis de var gift med en av ulikt kjønn. Før lovendringen kunne heller ikke heterofile adoptere hvis de var i et likekjønnet forhold. Det samme gjelder assistert befruktning. Homofile i ulikekjønnet forhold har hatt akkurat den samme retten som heterofile i ulikekjønnet forhold til assistert befrukning

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paprikaskrue
On 6/16/2023 at 12:36 PM, kat-e said:

Etter å ha lest litt om StarBucks, som ikke ønsker politisk markering, og ikke vil henge opp pride flagg 2023 , selskapet har fått panikk og sier nå at de aldri ville forby flagget, men heller ikke ville at det skulle dominere. Fagforeningen mener at de har fått instrukser om ikke å henge opp flagg. Samtidig så har selskapet tapt kunder fordi å handle der kan bli oppfattet som en støtte til intoleranse. 

Link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undrende123 skrev (På 16.6.2023 den 23.31):

Det går ikke an å være nøytral til Pride. Enten støtter man skeives rettiheter, eller så gjør man det ikke. Thon-saken ville for øvrig ikke vært en sak hvis det ikke var for den spinnville mailen om Pride-forbud som helt uoppfordret ble sendt til de ansatte. Man må gjerne være imot skeives rettigeter, men da må man være ærlig om det, og ikke minst tåle de sosiale konsekvensene man da vil få fra omverden. 

Pride er heller ikke en maktinstitusjon, kun en felles markering av menneskers rett til å elske den man vil uten å bli forfulgt, trakassert, fengslet og drept. 

Som enkeltperson kan det være vanskelig å være nøytral til Pride, det er jeg enig i. Men det må bli opp til hver enkelt, og jeg vil ikke blande meg i det.

Mitt poeng er at offentlige virksomheter og større bedrifter bør forholde seg nøytrale til Pride av hensyn til ansatte og kunder som har ulike meninger om det Pride står for. Virksomheter klarer jo å holde seg nøytrale til religion, stort sett, og det samme bør de gjøre med Pride. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (9 timer siden):

Nei. Det er ikke feil, for retten til å gifte seg har alle hatt i alle år. Det er retten til å gifte seg med en av samme kjønn som ble vedtatt med virkning fra og med 2009, men den retten gjelder oss alle, akkurat som alle har hatt rett til å gifte seg med en av ulikt kjønn. Homofile har også kunnet adoptere hvis de var gift med en av ulikt kjønn. Før lovendringen kunne heller ikke heterofile adoptere hvis de var i et likekjønnet forhold. Det samme gjelder assistert befruktning. Homofile i ulikekjønnet forhold har hatt akkurat den samme retten som heterofile i ulikekjønnet forhold til assistert befrukning

Det er nettopp det jeg sier det er feil når du skriver at homofile har alltid hatt samme rettigheter som alle andre. 

Du skjønner vel at homofile ikke er interessert i å gifte seg med noen fra motsatt kjønn? På hvilken måtte er det ''lik rettighet'' når de ikke fikk lov å gifte seg med den de vil og ikke fikk lov å adoptere barn med mindre de var i proforma ekteskap med noen av motsatt kjønn? 

Heterofile i likekjønnet forhold ... Hvorfor skal de det?

Du beviser nettopp mine poeng med ditt innlegg.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner opplysninger om hvem som konfronterte han og hvordan det ble kommunisert, @kat-e.

- Var det de ansatte? Hvis ja, så kan en eller to ansatte få med seg de andre. Ingen vil ha noe problemer. Folk jobber bare for å få betalt regninger. Og så er jo folk flest sauer, som sier: "Pride bra. Flagget bra.". På denne måten framstår alle ansatte enige om at butikken skal flagge, og eier skjønner hvilken vei det går hvis han sier nei.

- Var det kunder? Ble det sagt noe om at de skulle skrive på Face eller Twitter om at han ikke ville støtte Pride?

Etter Thon ser alle bedrifter, store som små, hva de skal gjøre. "Jeg, for min del, ønsker velkommen våre nye skeive overherrer, og flagger for å vise min lojalitet".

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noen tvil om at det er mobbing på skolene. Jeg mistenker at de samme skolene hvor homofile får høre "Jævla homo" slenges det rundt "Jævla hore, jævla pakkis, jævla svarting, jævla potet, jævla snitch, jeg skal knulle mora di" og lignende. Et gjennområttent skolemiljø.

Å ta tak i det ved roten koster tid og penger. Kjøpe et Prideflagg og heise det, og skrive noe blabla på skolens hjemmeside om at "Her på Bakkebygrenda skole feirer vi mangfold og alle er velkomne", er nesten gratis. Koster bare noen kroner for flagget.

Så kan skolen sole seg i sin fortreffelighet, mens alt fortsetter som før. Prideflagget har blitt gjerning uten innhold, farger uten mangfold.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (På 17.6.2023 den 6.21):

trenger denne påminnelsen: At noen har andre meninger enn deg betyr ikke at de vil nekte andre leve livene sine eller trakkassere dem. Å mene at homofili eller trans er feil, er ikke det samme som å ville forby eller nekte folk å være det. For eks mener jeg at det er negativt å være overvektig, men jeg ville aldri sagt noe stygt til overvektige eller bøllet dem eller diktert hvordan de skulle leve livene sine. Det går an å ha meninger uten at det betyr at man nekter noen noe, plager dem eller ønsker skade dem.

Trøst deg med dette:

Dine meninger -som har sin opprinnelse fra før den spanske inkvisisjonen- blir ikke truet av at noen henger opp et flagg i regnbuefargene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paprikaskrue
On 6/17/2023 at 6:21 AM, Refreng said:

Nei, man må ikke bli hengt ut og "kraftig" motsagt om man har en mening folk ikke liker. Det skal være lov å mene at gud er ekte uten å bli hengt ut og skjelt ut. Det skal være lov å mene at homofili er feil uten å bli hengt ut. Det skal være lov å mene at annanas på pizza er bra uten å bli hengt ut

Så lenge man ikke trakkasserer, oppfordrer til eller benytter seg av vold, så er det ok å ha meninger man ikke liker. Det er noe man har saklige diskjoner om i et fritt samfunn. Vi lever ikke i konservative land der ateister skal henges ut og irettesettes av religiøse. Vi lever i et land der det er ok å ha meninger, selv om vi ikke alltid er enige med alle

Det må man bare akseptere. Dersom vi ikke tillater meninger, så er vi ikke lenger et fritt samfunn. Da symboliserer pride et autoritært samfunn der alle skal bøye seg eller straffes. Da har Norge blitt fascistisk der folk er enten venner ELLER fiender og feil meninger ikke er tillatt. Pride har blitt den nye religionen som skal diktere hva folk tenker.

Prisen av et fritt samfunn er å måtte leve med meninger man syntes er ubehagelige.

Du trenger denne påminnelsen: At noen har andre meninger enn deg betyr ikke at de vil nekte andre leve livene sine eller trakkassere dem. Å mene at homofili eller trans er feil, er ikke det samme som å ville forby eller nekte folk å være det. For eks mener jeg at det er negativt å være overvektig, men jeg ville aldri sagt noe stygt til overvektige eller bøllet dem eller diktert hvordan de skulle leve livene sine. Det går an å ha meninger uten at det betyr at man nekter noen noe, plager dem eller ønsker skade dem.

Som et eksempel. Hvis jeg mener du er feil av en eller annen grunn, at du er homofil for å bruke det. Tror du det kan ha en påvirkning på hvordan jeg behandler deg? Ikke nødvendigvis bare det jeg sier, men også gjennom ikke-kommunikasjon og handlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
5 hours ago, paprikaskrue said:

Som et eksempel. Hvis jeg mener du er feil av en eller annen grunn, at du er homofil for å bruke det. Tror du det kan ha en påvirkning på hvordan jeg behandler deg? Ikke nødvendigvis bare det jeg sier, men også gjennom ikke-kommunikasjon og handlinger?

Hvorfor skal man behandle andre mennesker bedre enn nøytralt eller med normal respekt? Jeg antar du har møtt mennesker i løpet av livet ditt som irriterer deg. Kanskje en kollega på jobb som er nedlatende, kanskje en person som er detaljstyrende eller som skal rette på deg hele tiden. Det irriterer deg og du misliker vedkommende. Du forsøker kanskje behandle personen med normal høflighet, men du vil jo behandle personen litt verre enn en person du liker. Men, er det et problem? Må man være bestevenn med alle? Er det ikke nok å vise andre mennesker normal grad av høflighet? Jeg møter ofte mennesker som har veldig annerledes holdninger enn meg, noen meninger irriterer. Men jeg behandler dem som likeverdige mennesker så fremt de ikke er aggressive. Mer kan man ikke forvente. Om noen misliker homofile, så kan man fortsatt forvente at de skal behandle dem med respekt, men det har ingen hensikt å tvinge personen til å like og bli bestevenn med homofile. Det kommer av seg selv i løpet av livet til vedkommende- eller ikke. Det er uansett ikke en problemstilling et flagg vil løse eller hjelpe det tødd. Det er overfladisk symbolpolitikk som ikke egentllig engasjerer seg i en befolkning og går ned på menneskenivå og tar diskusjoner. Det er en feig symbolpolitikk der man later som om alt er perfekt på utsiden, uansett hvor råttent noe er på innsiden.

Endret av Refreng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...