Gå til innhold

Ble «tvunget» til å sette opp pride flagg.

kat-e

Anbefalte innlegg

Hank Amarillo skrev (11 minutter siden):

Verdens dårligste svar. Et forbud er et forbud er et forbud. Konsernledelsen gikk ut med flaggforbud for hvert enkelt hotell. Akkurat DET er ingen diskusjon. Klart du kan flagge hjemme, men det er flaggnekt på jobben din. De ansatte får ikke flagge på hotellet sitt. Daglig leder og de som drifter hotellet får altså ikke lov å heise flagg. FORBUD. Skal man ha en diskusjon om noe større, går det ikke an å krangle om helt opplagte banaliteter. Dette blir som å si at dasspapir ikke er dasspapir og at en snegle ikke er en snegle. 

Endret av Lava Anne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lava Anne skrev (1 minutt siden):

Verdens dårligste svar. Et forbud er et forbud er et forbud. Konsernledelsen gikk ut med et flaggforbud for hvert enkelt hotell. Et forbud er et forbud. Akkurat DET er ingen diskusjon.

Er du Goebbels? Tror du det blir sant bare du gjentar det nok?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

Er du Goebbels? Tror du det blir sant bare du gjentar det nok?

Ja, jeg er Goebbels. Siden et forbud ikke er et forbud, er det vel åpenbart at jeg ikke er meg, men Joseph Goebbels. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (6 minutter siden):

De ansatte får ikke flagge på hotellet sitt.

Det er ikke deres hotell. Thon eier hotellene. 

Om jeg nekter deg å låne deg bilen min så betyr ikke det at jeg har gitt deg et forbud mot å kjøre bil,

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pride er jo for lenge siden gått forbi "simpel støtte, medmenneseklighet "og tilhørende begreper de liker å bruke (for nå å normativt tvinge andre til å fremme deres politiske budskap. 

Derfor støtter jeg ikke pride lenger.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Hvis du ikke er med oss, er du mot oss». Dette er en farlig holdning.

Jeg synes det er flott med dem som ønsker å støtte Pride, men jeg synes det er skummelt i et samfunn der folk blir presset til å støtte noe uavhengig om de liker eller ikke liker det de må støtte…

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrende123 skrev (På 16.6.2023 den 12.52):

Det er helt greit å være bedrift som ikke støtter menneskerettigheter/er religiøs konservativ (og nekter å heise Pride-flagget), men da kan man heller ikke klage sin nød når man mister kunder. Det er jo hele hovedessensen i det frie marked? Det er ingen tvang noe sted.

Med tanke på terroren i fjor, så er det flott å se så mange heise flagget i år. Det betyr veldig mye for veldig mange i det skeive miljøet, og alle oss som kjenner noen/har noen i familien osv. Tenk deg følelsen av å være en 12-åring og se flagget som symboliserer at du skal få elske den du vil bli brent opp. For meg vil det alltid være viktigere å markere støtte til den skeive 12-åringen som er redd for å komme ut, enn å tilpasse seg den homofobe 60-åringen som blir støtt av regnbeflagget og som synes "det begynner å bli litt mye". 

Problemet er at en ikke vet om bedriftene støtter Pride eller om de utelukkende heiser flagg og farger hjemmesiden sin med regnbuefarger fordi de føler at det er forventet.

Og de fleste som er mot Pride er det ikke fordi de er negative til homofile. Det er holdningene til kjønn og barn som for mange er det store problemet.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (1 time siden):

Verdens dårligste svar. Et forbud er et forbud er et forbud. Konsernledelsen gikk ut med flaggforbud for hvert enkelt hotell. Akkurat DET er ingen diskusjon. Klart du kan flagge hjemme, men det er flaggnekt på jobben din. De ansatte får ikke flagge på hotellet sitt. Daglig leder og de som drifter hotellet får altså ikke lov å heise flagg. FORBUD. Skal man ha en diskusjon om noe større, går det ikke an å krangle om helt opplagte banaliteter. Dette blir som å si at dasspapir ikke er dasspapir og at en snegle ikke er en snegle. 

Jobber du? Som ansatt i en bedrift altså, ikke selvstendig næringsdrivende eller konsernsjef.

I så fall må jeg spørre, hvor ofte får du henge opp flagg for å vise dine sympatier på arbeidsplassen din? Og da snakker jeg om i offentligheten, ikke en liten vimpel på skrivebordet eller dashbordet. Får du henge opp LO-banner på 1. mai? Kvinnesaksparoler på kvinnedagen? Bodø/Glimt-banner når det spilles kamp, samtidig som Start.supporter Trond henger opp sitt? Henger du opp Palestinaflagg for å vise din sympati med palestinerne, mens kollega og Israel-venn Morten henger opp Israels? Henger du opp, tja, MDG-banner når det er valg, mens resten av veggen dekkes av den øvrige partifloraen?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (6 timer siden):

Jobber du? Som ansatt i en bedrift altså, ikke selvstendig næringsdrivende eller konsernsjef.

I så fall må jeg spørre, hvor ofte får du henge opp flagg for å vise dine sympatier på arbeidsplassen din? Og da snakker jeg om i offentligheten, ikke en liten vimpel på skrivebordet eller dashbordet. Får du henge opp LO-banner på 1. mai? Kvinnesaksparoler på kvinnedagen? Bodø/Glimt-banner når det spilles kamp, samtidig som Start.supporter Trond henger opp sitt? Henger du opp Palestinaflagg for å vise din sympati med palestinerne, mens kollega og Israel-venn Morten henger opp Israels? Henger du opp, tja, MDG-banner når det er valg, mens resten av veggen dekkes av den øvrige partifloraen?

De som drifter hotellet får ikke flagge fordi de har fått forbud. Det handler ikke om meg som personlig ansatt under hotell-ledelsen, men om en bedrift, altså en enhet som styrer seg selv, og som også utgjør en egen arbeidsplass, selv om den er eid.

Men du plukket ut én setning i innlegget mitt som var dårlig skrevet, så du kunne spinne videre på den private flaggfantasien din. Man må virkelig skrive helt perfekt for dere, for dere bruker enhver minianledning til å få gjennom meningen deres, som egentlig er - hva da? At et forbud ikke er et forbud? Eller at et forbud er et forbud, men at slike forbud overhodet ikke har noen betydning? Bestem dere. Eller diskuter sak og ikke semantikk.

Endret av Lava Anne
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (12 timer siden):

Men dette handler da vitterlig ikke om menneskerettigheter, og det skjedde jo til og med før han skjønte han var homofil. 

Jeg ble også brutalt mobbet på ungdomsskolen. Ser ikke på det som brudd på heterofiles menneskerettigheter. Veldig mange blir mobbet på skolen uten at det har noe med seksuell legning og gjøre. 

De homofile har prikk like rettigheter som oss heterofile. Og det skal de ha. 

At noen dessverre fortsatt blir utsatt for hets, trakkasering og vold er kjempetrist, men det er virkelig ikke bare homofile som opplever dette. 

Går du i tog og flagger en hel måned for andre som blir banket opp og mobbet? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (55 minutter siden):

De som drifter hotellet får ikke flagge fordi de har fått forbud. Det handler ikke om meg som personlig ansatt under hotell-ledelsen, men om en bedrift, altså en enhet som styrer seg selv, og som også utgjør en egen arbeidsplass, selv om den er eid.

Kanskje noen av de som driver disse hotellene ønsket å slippe dette valget. Kanskje har de homofile ansatte som de ikke vil såre, men at de kvier seg for å støtte FRI ved å henge opp flagget deres. 

Kanskje har hotellsjefene sett hva FRI egentlig jobber mot. Et kjønnsløst samfunn med forvirra barn som tror de er født helt feil, og at eneste håp for et lykkelig liv er livslang medisinsk behandling og store operasjoner med mange smertefulle komplikasjoner. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yamask skrev (23 minutter siden):

Kanskje noen av de som driver disse hotellene ønsket å slippe dette valget. Kanskje har de homofile ansatte som de ikke vil såre, men at de kvier seg for å støtte FRI ved å henge opp flagget deres. 

Kanskje har hotellsjefene sett hva FRI egentlig jobber mot. Et kjønnsløst samfunn med forvirra barn som tror de er født helt feil, og at eneste håp for et lykkelig liv er livslang medisinsk behandling og store operasjoner med mange smertefulle komplikasjoner. 

PRIDE er ikke FRI. Pride er en over femti år gammel tradisjonell markering for skeives rettigheter verden over.

Et forbud er et valg som konsernledelsen har tatt for alle hotellene sine, som dermed ikke får noe eget valg for bedriften, altså får ikke bedriftene ta stilling selv. Hele poenget er at dette burde vært opptil hvert enkelte hotell, altså at hver enkelt bedrift bestemmer om de skal flagge eller ikke - ikke at man utsteder flaggnekt ovenfra og ned. Det er heller ikke slik at hotellene ønsket forbudet velkomment. Det var intern kritikk av forbudet - altså overstyringen, blant annet av tillitsvalgte som sitter i samarbeidsutvalget. Forbud er ikke frihet til å slippe valg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (56 minutter siden):

PRIDE er ikke FRI. Pride er en over femti år gammel tradisjonell markering for skeives rettigheter verden over.

Så lenge FRI er en så stor del av PRIDE så vil nok folk ta avstand til PRIDE. FRI ødelegger derfor for de homofile og det PRIDE sto for i begynnelsen. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (På 16.6.2023 den 12.36):

Etter å ha lest litt om StarBucks, som ikke ønsker politisk markering, og ikke vil henge opp pride flagg 2023 , selskapet har fått panikk og sier nå at de aldri ville forby flagget, men heller ikke ville at det skulle dominere. Fagforeningen mener at de har fått instrukser om ikke å henge opp flagg. Samtidig så har selskapet tapt kunder fordi å handle der kan bli oppfattet som en støtte til intoleranse. 

Starbucks her jeg bor har ikke noe Pride  flagg, det kryr av folk det likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
yamask skrev (28 minutter siden):

Så lenge FRI er en så stor del av PRIDE så vil nok folk ta avstand til PRIDE. FRI ødelegger derfor for de homofile og det PRIDE sto for i begynnelsen. 

Det er ingen som har dokumentert på hvilken måte FRI er en stor del av PRIDE eller hva dette betyr, bortsett fra at de er største medarrangør i Oslo PRIDE. At det kommer til å være en parole i det laaange toget om kjønnskorrigerende behandling er helt sikkert, men dette ER altså ikke PRIDE. Det finnes hundrevis av paroler. Det er umulig å forstå om folk også er imot PRIDE-arrangementer der FRI ikke er arrangør, som i mindre byer. Det er heller ingen som har vist hva PRIDE var i begynnelsen og hva det har utviklet seg til som er så fælt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (4 timer siden):

Men du plukket ut én setning i innlegget mitt som var dårlig skrevet, så du kunne spinne videre på den private flaggfantasien din. Man må virkelig skrive helt perfekt for dere, for dere bruker enhver minianledning til å få gjennom meningen deres, som egentlig er - hva da? At et forbud ikke er et forbud? Eller at et forbud er et forbud, men at slike forbud overhodet ikke har noen betydning? Bestem dere. Eller diskuter sak og ikke semantikk.

Dette er ikke et forbud.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (2 timer siden):

Det er ingen som har dokumentert på hvilken måte FRI er en stor del av PRIDE eller hva dette betyr, bortsett fra at de er største medarrangør i Oslo PRIDE. At det kommer til å være en parole i det laaange toget om kjønnskorrigerende behandling er helt sikkert, men dette ER altså ikke PRIDE. Det finnes hundrevis av paroler. Det er umulig å forstå om folk også er imot PRIDE-arrangementer der FRI ikke er arrangør, som i mindre byer. Det er heller ingen som har vist hva PRIDE var i begynnelsen og hva det har utviklet seg til som er så fælt. 

Du, jeg prøver egentlig bare gi deg en forklaring på hvorfor helt normale folk som hører til hele det politiske spekteret nå kjenner på en motstand mot pride. Det hjelper ikke hvor mange paroler det er eller hvor mange som er sponsorer så lenge FRI er største arrangør - og også den mest fremtredende. Når selv homofile blir motstandere av pride så må det vel begynne ringe noen bjeller? 

Sånn har det blitt, og det er den radikale transbevegelsen som har skylda for at folk tar avstand fra noe som i utganspunktet var et flott arrangement. Dette er første året jeg ikke markerer PRIDE på sosiale medier privat eller for bedriften jeg har some-ansvar for. Bikkja mi hadde til og med regnbue-skål. Disse meningene mine om transbevegelsen har vært personlig veldig vanskelige og forvirrende for meg fordi jeg er superliberal når det gjelder det aller meste, men jo mer jeg leser, hører og ser om denne transtrenden så blir jeg sikrere i min sak på at jeg har rett! Man kan ikke bytte kjønn, barn og ungdom vokser opp kjempeforvirra og usikre på eget kjønn (!!!) og det kan ende med livslange medisinske og smertefulle forhold. Det finnes ikke noe liberalt med transbevegelsen! De sender mennesker inn i usikkerhet og vonde liv. FRI er pro trans og har støttet Espen Pirelli Benestad og er derfor i mine øyne ikke noe jeg vil feire eller markere. 

Jeg har blitt kalt de styggeste ting i disse trådene, ting jeg føler jeg absolutt ikke er, men som jeg forstår at dere bruker når dere ikke har nok kunnskap om temaet. For jeg kunne lett vært en av dere i fjor. Jo mer kunnskap jeg har fått, jo mer kritisk har jeg blitt. Jeg er utdannet journalist så jeg vet hvordan jeg skal sjekke kilder. Jeg anbefaler deg å bryte opp algorytmene på dine sosiale medier så du ikke bare får opp ting fra din egen lille boble. Søk opp hvordan det egentlig står til i statene feks. Der er begge sider like spinnville. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (8 timer siden):

Jeg forstår virkelig ikke hvordan det du skriver kan tolkes på annen måte enn at du mener det er greit at bedrifter markerer ansattes eller den lokale ledelsens sympatier utad, helt uavhengig av om disse sympatiene har noe med bedriftens virksomhet å gjøre eller om det er kontroversielt. Men da må du i så fall nesten omformulere deg slik at det er forståelig.

Du er veldig opphengt i det med forbud, du mener altså at konsernledelsen ikke har noe med hvordan konsernets underavdelinger framstår utad? Så ta Rema da, f.eks. Til høsten burde da Rema Holmenkollen i Oslo henge opp sine Høyre-bannere, Rema Grünerløkka i Oslo henger opp MDG-bannere og Rema Hamar henger opp AP.bannere, og det uten at Rema-Reitan leer på øyenbrynet? Siden altså slike markeringer for all del ikke skal forbys.

Eller hva er poenget ditt med alt dette forbud-snakket?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...