Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så saken er at min far har tatt over etter mamma døde. De har ikke hatt noe regninger på mange år og hun er vært anmerkningsfri. Men etter mamma døde har det kommet mange rare regninger som ikke har stemt så etter å ringt dem har de trekt tilbake hele regningen. Like frustrerende hvergang det har skjedd får det er høye beløp og veldig gamle. Mamma og pappa har alltid delt økonomi og han har stått får og betale regningene heletiden og vet at ikke han har sett de regningene før. Samt hun har ikke hatt problemer med å kjøpe mobiler , fått lån osv. ingen anmerkninger. Men den siste regningen som kom er 10 år gammel. Får det første tviler jeg på den heller er ekte men det er en sjangs da den kommer fra en plass hun har vært før. Men 10 år gammel og ikke hørt om den før nå. Er det ikke noe for eldring på den tiden? Pappa skal naturligvis gjøre sånn som han har gjort med de andre å ringe der regningen kommer fra før inkassoselskapet som krever det inn men greit å vite når man står i en sånn situasjon. Når de har trekt tilbake så mange regninger etter vi har ringt der regningen kom fra å de sier det aldri har vært regning der blir man jo usikker på alle regningene skal være svindel forsøk. Synes bare det er rart at de alltid kommer fra store vanelige selskaper 

Anonymkode: f37be...246

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta en telefon og spørr de? 

Anonymkode: e044d...76c

• Liker 1
Skrevet

Det høres rart ut. 10 år gammel regning. Jeg ville ha kontaktet firmaet 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke dette, men har lest flere steder at vanlige fakturaer er foreldet etter 3 år.. 

https://conta.no/fakturering/foreldelsesfrist-pa-fakturaer/

Det høres veldig rart ut at det skal komme regninger etter så lang tid. Da mannen min døde tok det 2 år før jeg ikke fikk post til ham lenger.

Anonymkode: efe80...031

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er en vanlig regning er foreldelsesfristen på 3 år.

Usikker på om det er noe annet hvis det var en inkassosak allerede for 10 år siden.

Anonymkode: e2658...4da

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir disse regningene til? Får bedriftene beskjed om at noen er gått bort, så prøver de seg bare på dødsboet? Jævla sleipe saker.

Anonymkode: 7d8b5...104

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan blir disse regningene til? Får bedriftene beskjed om at noen er gått bort, så prøver de seg bare på dødsboet? Jævla sleipe saker.

Anonymkode: 7d8b5...104

Hva er sleipt med å ville ha kravet sitt?

Anonymkode: c2039...292

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

10 år!!!

Det er 7 år lengre enn den juridiske foreldelsesfristen. Det er bokstavelig talt kriminelt det de gjør. "Sleip" er en massiv underdrivelse!

Anonymkode: 8d05a...1b9

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ved dødsfall bør man alltid sende ut proklama, da må de som har noe til gode svare innen en frist, ellers kan de ikke komme med krav senere. Dessverre koster proklama noen tusen, så mange dropper det av den grunn, Pluss at de tror de har full oversikt over foreldrenes økonomi. Men mange som har skjulte forbrukslån osv, så vil anbefale å koste det på seg uansett.

Anonymkode: 6a609...223

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er ikke sleipt hvis det er et reelt krav. Men det er veldig sleipt hvis det er svindlere som prøver seg fordi de regner med at de etterlatte ikke har oversikt over avdødes økonomi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hei, jeg hadde ikke betalt så gamle fakturaer. 

Send de et svar tilbake med at foreldelsfristen for pengekrav 3 år og be om bevis på at de har forsøkt å kreve inn pengene før fristen, om de ikke kan stille med det, så bestrider du kravet og bes om at kravet slettes asap. 

Alle kan prøve seg på ting, for all del, men et ti år gammelt pengekrav skal du vitterlig få krangla ut av meg, for å si det sånn. 

Anonymkode: 8a22d...85a

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg ringt de og forhørt meg om dette. 

Anonymkode: 9ea6f...3af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

10 år!!!

Det er 7 år lengre enn den juridiske foreldelsesfristen. Det er bokstavelig talt kriminelt det de gjør. "Sleip" er en massiv underdrivelse!

Mye sleipere å ikke betale regningene sine. 

Anonymkode: 6b5f9...086

• Liker 1
Skrevet

Foreldelsesfristen er 3 år mener jeg og huske jeg fikk en regning etter 10 år jeg også jeg betalte den bare for å ha ett godt forhold til innehaveren av dette firmaet betaler man får man jo kreditt til tross for at firmaet mitt ble nedlagt for 9 år siden :) handler og får faktura etterpå dvs rett ut fra hans firma ikke klarna eller noe er jo vanligvis bare de med org.nr som får kreditt men ligger nå inne som eneste privatkunde :D (Sveise og vaier utstyr selger han :D 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 14.43):

10 år!!!

HVIS DET ER INKASSO KAN DE HOLDE LIV I DEN I LANG, LANG TID. STORE BOKSTAVER ER FORRESTEN SLITSOMT.

Anonymkode: ff7b4...aa2

Endret størrelse på skrift. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff, jobbet selv på et sted som drev på som dette. 

Det var ikke ondt ment, men heller det arbeidsgiver hadde null kontroll på regnskap. Han var en ledende entreprenør på et lite sted, og ordre / bestillinger kom ofte muntlig. Så skrev han en lapp om at den og den kunden hadde kjøpt noe. 

Til slutt ble det så ille at kundene selv oppsøkte oss med jevne mellomrom fordi de mente de hadde ubetalte regninger hos oss, men det var jo totalt kaos å finne noe som helst. Tror det verste jeg så var en 15 år gammel regning...var riktig nok småting, type under 1000 kr.

Anonymkode: 1b682...a78

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det sleipe er å prøve seg lenge etter foreldesesfristen er gått ut. Som bestiller av varer og tjenester forplikter man i utganspunktet å betale for seg. Men selger er også forpliktet etter loven å sende krav om betaling innen 3 år. Dersom selger, som er den profesjonelle part, ikke har orden nok i papirene sine til å få dette gjort, bortfaller kravet og han må ta det på sin tabbekonto.

Anonymkode: e2658...4da

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Foreldelsesfristen er 3 år. Det vil da si at et krav kan være 10 år gammelt, men det skal purres opp ila 3 årsfristen for å holde kravet «i live». 
Dersom ikke det er blitt gjort er kravet foreldet. 

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...