Gå til innhold

Tidsfrist på ølsalg i butikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vin til sauser ja, der kokes alkoholen ut. All annen bruk handler om rusen, inget annet. Alkohol er jo et av de mest skadelige rusmidler vi har.

Anonymkode: 955b1...86f

Her er jeg uenig med deg.

Rus er ikke nødvendigvis negativt, og ikke synonymt med avhengighet. Vi "ruser oss" på kaffe, sukker/karbohydrater, osv - hele tiden - et middel som har en stemningshevende effekt er ikke nødvendigvis skadelig i seg selv.

Det er ved feilbruk og avhengighet man får problemer. Men jeg opplever at du setter et likhetstegn mellom disse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er sant at det er det mest skadelige rusmiddelet som er lovlig, dessverre (ja til cannabis!). Det dreier seg om både smak og rus. Rus er fullstendig naturlig å søke. Selv i dyreriket ruser de seg. /basic biology 

Anonymkode: 5e056...b91

Det mest skadelige lovlige rusmiddelet vi har er med god margin sigaretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vin til sauser ja, der kokes alkoholen ut. All annen bruk handler om rusen, inget annet. Alkohol er jo et av de mest skadelige rusmidler vi har.

Nei, det handler om smak for min del, overhodet ikke rusen. Drikker veldig lite da. 

Anonymkode: 338cf...341

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isw skrev (12 minutter siden):

Det mest skadelige lovlige rusmiddelet vi har er med god margin sigaretter.

Forskerne er uenige om hvilke er mest skadelige.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forskerne er uenige om hvilke er mest skadelige.  

Det er egentlig en interessant diskusjon i seg selv.

Det er jo klart mer skadelig å drikke 20 halvlitere om dagen enn å røyke 20 sigaretter. Men hvis du ser på helseskader av et moderat inntak av alkohol (som er så og si ingen - eller veldig få) i forhold til å røyke daglig, så er det ekstremt mye mer skadelig å røyke daglig. Jeg klarer å se de positive effektene av alkohol, men jeg klarer ikke se noe positivt med sigaretter. I tillegg skader det menneskene rundt en selv. Var det opp til meg kunne man godt forby sigaretter, og heller beholde snus i en overgangsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

isw skrev (1 minutt siden):

Det er egentlig en interessant diskusjon i seg selv.

Det er jo klart mer skadelig å drikke 20 halvlitere om dagen enn å røyke 20 sigaretter. Men hvis du ser på helseskader av et moderat inntak av alkohol (som er så og si ingen - eller veldig få) i forhold til å røyke daglig, så er det ekstremt mye mer skadelig å røyke daglig. Jeg klarer å se de positive effektene av alkohol, men jeg klarer ikke se noe positivt med sigaretter. I tillegg skader det menneskene rundt en selv. Var det opp til meg kunne man godt forby sigaretter, og heller beholde snus i en overgangsperiode.

Klart. Selv prøver jeg å gå over fra sigaretter til 'vaping'. Ikke at det andre alternativet er sunt, men det er vesentlig mindre skadelig enn sigaretter (og det går ikke utover andre), akkurat som snus er beviselig mindre skadelig enn å røyke tobakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klart. Selv prøver jeg å gå over fra sigaretter til 'vaping'. Ikke at det andre alternativet er sunt, men det er vesentlig mindre skadelig enn sigaretter (og det går ikke utover andre), akkurat som snus er beviselig mindre skadelig enn å røyke tobakk. 

Jeg sluttet å røyke i 2004 og gikk over til snus da. Jeg syntes den overgangen egentlig var uproblematisk, og det var utrolig behagelig å 1) slutte og hoste, 2) ha kondis igjen og 3) ikke lukte røyk og ikke få kjeft av mamma.

Så har det vel vært perioder med snus og perioder med nikotintyggis før jeg kuttet ut alt sammen for en god stund siden. Jeg synes egentlig det har gått greit - ikke noe stort savn. Og man sparer jo også godt med penger.

Men absolutt bedre med vaping enn med sigaretter. Lykke til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk, jeg er klar over hva det står der, men hvorfor?  Skjer det fæle ting i samfunnet eller med folk om øl også blir solgt som en helt vanlig vare fra klokka syv? 

Anonymkode: d7ff4...59e

Det er en måte å regulere rus i samfunnet på.

Loven er gammel, stat og regjering får råd og oppfordring på ruspolitikk fra blant annet actis, og da blir det slik.

Anonymkode: fb664...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alkoholisme er ikke en enkel definert diagnose. Hva er kriteriene? I forhold til hva? Poenget mitt er at folk her ikke blir voldelig utagerende av å ta seg en tur ut 'på byen'. Jeg har bodd her i omtrent ti år, og har sett det meste. Norge er et av de verste landene (pluss et par andre europeiske land) å gå ut i om helgene - det er min erfaring. Og jeg mener at det har mye å gjøre med den ikke-fungerende alkoholpolitikken i landet. Her er det normalt å drikke vin til de fleste måltider, for eksempel, og det er like normalt å drikke en øl som å drikke en Cola. Mindre stigma = mindre problematisk bruk (som går ut over andre) etter min erfaring. 

Dette her er jeg veldig enig i. Selv om jeg bare har bodd i Norge. 

I Norge skal man helst ikke drikke alkohol med barn til stede. Så vi lærer ikke barn et normalt forhold til alkohol. Når barna blir gamle nok til å drikke, går det helt over styr, som dem tar med seg inn i voksen livet. 

Alkoholikere får tak i drikka si uansett hvor kort eller lenge alkoholsalget hadde vært. 

Anonymkode: 4abad...7f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er en måte å regulere rus i samfunnet på.

Loven er gammel, stat og regjering får råd og oppfordring på ruspolitikk fra blant annet actis, og da blir det slik.

Anonymkode: fb664...94e

Krf går med på det meste på Stortinget pga. alkoholloven. 

Anonymkode: 326e9...9e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir ikke mening nei, det er gammeldags krf-politikk. Pinlige greier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isw skrev (12 minutter siden):

Jeg sluttet å røyke i 2004 og gikk over til snus da. Jeg syntes den overgangen egentlig var uproblematisk, og det var utrolig behagelig å 1) slutte og hoste, 2) ha kondis igjen og 3) ikke lukte røyk og ikke få kjeft av mamma.

Så har det vel vært perioder med snus og perioder med nikotintyggis før jeg kuttet ut alt sammen for en god stund siden. Jeg synes egentlig det har gått greit - ikke noe stort savn. Og man sparer jo også godt med penger.

Men absolutt bedre med vaping enn med sigaretter. Lykke til :)

Grattis! Og takk :) 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette her er jeg veldig enig i. Selv om jeg bare har bodd i Norge. 

I Norge skal man helst ikke drikke alkohol med barn til stede. Så vi lærer ikke barn et normalt forhold til alkohol. Når barna blir gamle nok til å drikke, går det helt over styr, som dem tar med seg inn i voksen livet. 

Alkoholikere får tak i drikka si uansett hvor kort eller lenge alkoholsalget hadde vært. 

Anonymkode: 4abad...7f6

Ja, helt enig. Selv om jeg fremdeles syns det er rart å se små unger sammen foreldrene sine på bar her relativt sent, hehe... Men du har helt rett, etter min mening - rus er ikke alltid negativt, det kommer an på individet... Noen takler det helt fint, andre ikke... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 11.55):

Fjern alkoholen fra butikkene, holder at vinmonopolet selger det.

Jeg mener man burde stoppe alkoholen helt i samfunnet.

Slutt nå

Anonymkode: b94bb...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 11.18):

Takk, jeg er klar over hva det står der, men hvorfor?  Skjer det fæle ting i samfunnet eller med folk om øl også blir solgt som en helt vanlig vare fra klokka syv? 

Anonymkode: d7ff4...59e

Det får du spørre puritanere i KrF om.

Anonymkode: 0c55b...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 11.55):

Fjern alkoholen fra butikkene, holder at vinmonopolet selger det.

Jeg mener man burde stoppe alkoholen helt i samfunnet.

Og jeg mener man burde nektes tilgang til å skrive på internett med mindre man har IQ på minst 110, men vi kan ikke alle få vilja vår.

Anonymkode: 0c55b...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...