Gå til innhold

Tidsfrist på ølsalg i butikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor åpner matbutikk f.eks. syv om morgenen, men de kan ikke selge øl før åtte? Det gir ingen mening for meg. 

Anonymkode: d7ff4...59e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi alkoholloven åpner ikke opp for salg av alkoholholdigdrikke før kl 8

https://lovdata.no/lov/1989-06-02-27/§3-4a

Anonymkode: fb664...94e

Takk, jeg er klar over hva det står der, men hvorfor?  Skjer det fæle ting i samfunnet eller med folk om øl også blir solgt som en helt vanlig vare fra klokka syv? 

Anonymkode: d7ff4...59e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi noen alkiser drikker hele natta og de må skjermes mot seg selv 

Anonymkode: bb029...b48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir ingen mening for meg at en trenger å kjøpe øl kl 07.00 på morgenen. 

Anonymkode: 2d68f...eec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk, jeg er klar over hva det står der, men hvorfor?  Skjer det fæle ting i samfunnet eller med folk om øl også blir solgt som en helt vanlig vare fra klokka syv? 

Anonymkode: d7ff4...59e

Fordi det ville føre til en uthuling av alkoholloven. En butikk kunne åpnet klokken 03.30 og solgt øl rett etter at utestedene stengte.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gir ingen mening for meg at en trenger å kjøpe øl kl 07.00 på morgenen. 

Anonymkode: 2d68f...eec

Poenget er nok det at når butikken er åpen, burde man kunne handle alle varene. 

Grunnen til at vi ser at butikker holder åpen både før og etter alkoholsalget, handler om at det finnes kjøpemønster som ikke er koblet til alkoholsalg. 

Skulle jeg ønske endringer i alkoholsalget i butikk, hadde jeg prioritert å åpne opp til 7 volumprosent igjen, sånn at vi får sterkøllet tilbake, og slutt på utvanning av øl. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi noen alkiser drikker hele natta og de må skjermes mot seg selv 

Anonymkode: bb029...b48

De blir ikke mindre "alkis" av å vente til kl 0800.... En alkoholiker pleier å ordne seg uansett. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det gir ingen mening for meg at en trenger å kjøpe øl kl 07.00 på morgenen. 

Anonymkode: 2d68f...eec

Kanskje ikke for deg.... Alle er ikke deg. Jeg handler ofte om morgenen pga det ikke er så mye folk da og jeg skal handle mye og inn til helg og hele uka etter. Blir for dumt å stå å vente til kl 0800 for å gå inn igjen å kjøpe øl pga. en regel som ikke hindrer alkoholikere i å drikke mindre.  

Anonymkode: 6d70a...04d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholpolitikken i Norge er basert på fanatisk moralisme og er fullstendig feilslått. Det er kun strenge islamistiske stater og Nord-Korea som fører den samme ekstreme restriktive alkoholpolitikken. Her hvor jeg bor kan jeg kjøpe all slags alkohol på 7-eleven rundt hjørnet frem til klokka er 2 på natta. Allikevel opplever jeg så å si aldri fylle-slagsmål og slikt her - slikt som skjer i omtrent hver eneste jævla by og småby (og bygder) i Norge hver eneste helg... 

Anonymkode: 5e056...b91

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alkoholpolitikken i Norge er basert på fanatisk moralisme og er fullstendig feilslått. Det er kun strenge islamistiske stater og Nord-Korea som fører den samme ekstreme restriktive alkoholpolitikken. Her hvor jeg bor kan jeg kjøpe all slags alkohol på 7-eleven rundt hjørnet frem til klokka er 2 på natta. Allikevel opplever jeg så å si aldri fylle-slagsmål og slikt her - slikt som skjer i omtrent hver eneste jævla by og småby (og bygder) i Norge hver eneste helg... 

Anonymkode: 5e056...b91

Alkoholisme i samfunnet vises ikke så godt, er det noen statistikk på at landet du bor i har mindre alkoholisme enn Norge? 

Anonymkode: c50c1...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alkoholisme i samfunnet vises ikke så godt, er det noen statistikk på at landet du bor i har mindre alkoholisme enn Norge? 

Anonymkode: c50c1...ad5

Alkoholisme er ikke en enkel definert diagnose. Hva er kriteriene? I forhold til hva? Poenget mitt er at folk her ikke blir voldelig utagerende av å ta seg en tur ut 'på byen'. Jeg har bodd her i omtrent ti år, og har sett det meste. Norge er et av de verste landene (pluss et par andre europeiske land) å gå ut i om helgene - det er min erfaring. Og jeg mener at det har mye å gjøre med den ikke-fungerende alkoholpolitikken i landet. Her er det normalt å drikke vin til de fleste måltider, for eksempel, og det er like normalt å drikke en øl som å drikke en Cola. Mindre stigma = mindre problematisk bruk (som går ut over andre) etter min erfaring. 

Anonymkode: 5e056...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern alkoholen fra butikkene, holder at vinmonopolet selger det.

Jeg mener man burde stoppe alkoholen helt i samfunnet.

Anonymkode: 955b1...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det gir ingen mening for meg at en trenger å kjøpe øl kl 07.00 på morgenen. 

Anonymkode: 2d68f...eec

Man drikker jo ikke ølen da. Men kanskje er det da man handler. 

Anonymkode: 338cf...341

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, jeg er klar over hva det står der, men hvorfor?  Skjer det fæle ting i samfunnet eller med folk om øl også blir solgt som en helt vanlig vare fra klokka syv? 

Anonymkode: d7ff4...59e

Det er av moralistiske grunner. Henger igjen fra da vi var kristne.

Regjeringen ser ikke på folket som i stand til å ta vare på seg selv.

Anonymkode: b1aa9...592

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alkoholisme er ikke en enkel definert diagnose. Hva er kriteriene? I forhold til hva? Poenget mitt er at folk her ikke blir voldelig utagerende av å ta seg en tur ut 'på byen'. Jeg har bodd her i omtrent ti år, og har sett det meste. Norge er et av de verste landene (pluss et par andre europeiske land) å gå ut i om helgene - det er min erfaring. Og jeg mener at det har mye å gjøre med den ikke-fungerende alkoholpolitikken i landet. Her er det normalt å drikke vin til de fleste måltider, for eksempel, og det er like normalt å drikke en øl som å drikke en Cola. Mindre stigma = mindre problematisk bruk (som går ut over andre) etter min erfaring. 

Anonymkode: 5e056...b91

Forskning sier det motsatte mener jeg å ha lest. 

Anonymkode: 5a7cc...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fjern alkoholen fra butikkene, holder at vinmonopolet selger det.

Jeg mener man burde stoppe alkoholen helt i samfunnet.

Anonymkode: 955b1...86f

Det burde vært et totalt frislipp. Hva som helst burde få lov til å selge når som helst. Døgnet rundt, 365 dager i året. Jeg har aldri lest et godt argument for å ikke ha det på denne måten.

Sjenkebevillingen burde også fjernes. Dersom jeg har lyst til å fylle en kjølebag med øl fra butikken og ta med på stranda for å selge til dobbel pris, så burde jeg få lov til det uten at staten skal blande seg inn.

Anonymkode: b1aa9...592

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forskning sier det motsatte mener jeg å ha lest. 

Anonymkode: 5a7cc...e39

Forskningen er ikke ufeilbar. Og såvidt jeg kan huske så har jeg ikke lest at nordmenn konsumerer vesentlig mer eller mindre alkohol enn andre europeere - forskjellen er drikke-mønsteret - pga. den restriktive alkoholpolitikken, finner jeg sannsynlig å anta. 

Anonymkode: 5e056...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fjern alkoholen fra butikkene, holder at vinmonopolet selger det.

Jeg mener man burde stoppe alkoholen helt i samfunnet.

Anonymkode: 955b1...86f

Jeg synes absolutt at brukt på riktig måte er alkohol et gode i samfunnet.

Problemet er de som enten misbruker alkohol, eller ikke burde drikke fordi de får uhensiktsmessige reaksjoner på alkohol (f.eks. vold/aggresjon). 

Men for begge disse gruppene er nok ikke løsningen å forby alkohol. Da finner man bare et annet (og potensielt verre) rusmiddel. Verden er ikke ideell.

Men igjen - for de av oss som går til glasset med vår glede (og tar noen kalde øl i sola med venner, drikker vin til et godt måltid, osv) og aldri har vært voldelige eller aggressive - så kan jeg forstå at man reagerer på Alkoholloven.

Endret av isw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isw skrev (3 minutter siden):

Jeg synes absolutt at brukt på riktig måte er alkohol et gode i samfunnet.

Problemet er de som enten misbruker alkohol, eller ikke burde drikke fordi de får uhensiktsmessige reaksjoner på alkohol (f.eks. vold/aggresjon). 

Men for begge disse gruppene er nok ikke løsningen å forby alkohol. Da finner man bare et annet (og potensielt verre) rusmiddel. Verden er ikke ideell.

Men igjen - for de av oss som går til glasset med vår glede (og tar noen kalde øl i sola med venner, drikker vin til et godt måltid, osv) - så kan jeg forstå at man reagerer på Alkoholloven.

Vin til sauser ja, der kokes alkoholen ut. All annen bruk handler om rusen, inget annet. Alkohol er jo et av de mest skadelige rusmidler vi har.

Anonymkode: 955b1...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vin til sauser ja, der kokes alkoholen ut. All annen bruk handler om rusen, inget annet. Alkohol er jo et av de mest skadelige rusmidler vi har.

Anonymkode: 955b1...86f

Det er sant at det er det mest skadelige rusmiddelet som er lovlig, dessverre (ja til cannabis!). Det dreier seg om både smak og rus. Rus er fullstendig naturlig å søke. Selv i dyreriket ruser de seg. /basic biology 

Anonymkode: 5e056...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...