AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #1 Skrevet 16. juni 2023 Er en liten gjeng som trener styrke sammen. Jeg rehabiliteres pga skade etter ulykke, men de andre har friske kropper og trener for å se sterkere ut visuelt og stramme opp. De siste månedene har de snakket om måling av hrv, null sukker og ikke carbs (som de kaller det) tatt helt av. De har alle kjøpt seg svindyre Garmin klokker så de kan bruke hrv appen, og lever etter den slavisk. Jeg skjønner jo at dette er en trend som nå har kommet til oss vanlige og som toppidrettsutøvere har brukt lenge, men jeg skjønner ikke helt hvorfor friske sunne damer med mye energi, som er i full jobb og fint kan trene styrke etter jobb og gå en fjelltur om kvelden, skal leve så ekstremt. Jeg er på grunn av skaden min lite energi og mye problemer med sentralnervesystemet, og burde selvfølgelig ha satt meg inn i alle disse greiene, men det virker så ekstremt og det tapper meg for krefter å lese meg opp på alskens dietter, hrv målinger og det å bruke avanserte pulsklokker og apper. Jeg har nok med å holde meg på beina, og spise nogenlunde vanlig mat som jeg ikke reagerer på og som gjør meg mett og gi meg energi. Etter at jeg skadet meg tåler jeg lekegrind dårlig melkeprodukter, egg og hvetemel så jeg kan bare ikke spise det som de spiser. Er dette litt ekstremt eller har "alle" blitt sånn nå? Føler meg mislykket i forhold til de. Anonymkode: c315a...141 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #2 Skrevet 16. juni 2023 Samme tullet som Caroline Berg Eriksen drev med i 2008 eller noe. Det virker for noen, men for oss vanlige folk er det en forbigående trend. Anonymkode: 9a3c0...ba7 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #3 Skrevet 16. juni 2023 Jeg er ikke toppidrettsutøver, men kronisk syk, og HRV er ett av de parametrene som har hjulpet meg mye i hverdagen de siste 10 årene. Jeg følger den ikke slavisk, men ved å følge den verdien kan jeg være litt mer aktiv, uten alt for store konsekvenser på helsen. Anonymkode: 3f633...1d1 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #4 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Føler meg mislykket i forhold til de. Anonymkode: c315a...141 Fokuser på ditt løp, din utvikling. De overdriver og er ekstreme Anonymkode: d416e...651 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #5 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samme tullet som Caroline Berg Eriksen drev med i 2008 eller noe. Det virker for noen, men for oss vanlige folk er det en forbigående trend. Anonymkode: 9a3c0...ba7 Jeg tror det er nyttig for sånne som er i min situasjon som sliter med utmattelse og et nervesystemet som ikke funker optimalt pga hodeskade, med det blir for omfattende for meg. Trenger da et lite kurs for å forstå det og en ernæringsfysiologi og kokk. Ts Anonymkode: c315a...141
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #6 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke toppidrettsutøver, men kronisk syk, og HRV er ett av de parametrene som har hjulpet meg mye i hverdagen de siste 10 årene. Jeg følger den ikke slavisk, men ved å følge den verdien kan jeg være litt mer aktiv, uten alt for store konsekvenser på helsen. Anonymkode: 3f633...1d1 Har du utmattelse? Ts Anonymkode: c315a...141
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #7 Skrevet 16. juni 2023 Min veninne viste meg på appen i dag at hun var litt lav på energi, derfor kun hun ikke trene kondisjon. Jeg spurte henne om hun følte seg sliten, men det gjorde hun ikke i det hele tatt. Like mye energi som vanlig sa hun. Er det ikke da mest fornuftig å kjenne etter i kroppen istedenfor å tro bombastisk på appen? spurte jeg, men hun stolte helt på appen. Høres koko ut synes jeg. Ts Anonymkode: c315a...141 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #8 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du utmattelse? Ts Anonymkode: c315a...141 Ja, det er en følgetilstand som av en kronisk betennelsessykdom. Jeg må bare legge til at HRV har ingenting med "sukker og carb" å gjøre, men handler mer om dagsform og restitusjon. Anonymkode: 3f633...1d1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #9 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, det er en følgetilstand som av en kronisk betennelsessykdom. Jeg må bare legge til at HRV har ingenting med "sukker og carb" å gjøre, men handler mer om dagsform og restitusjon. Anonymkode: 3f633...1d1 Men kjenner du ikke på kroppen at "i dag er jeg tom for krefter og må ta det rolig"? Må man ha en app som forteller at man må ta det med ro, eller er det noe jeg ikke forstår ved denne appen? Ts Anonymkode: c315a...141 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #10 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men kjenner du ikke på kroppen at "i dag er jeg tom for krefter og må ta det rolig"? Må man ha en app som forteller at man må ta det med ro, eller er det noe jeg ikke forstår ved denne appen? Ts Anonymkode: c315a...141 Jo jeg kjenner det når jeg er tom for krefter, men da har det allerede gått for langt. Jeg vil helst ikke havne der, for det betyr at jeg er en dusj eller tannpuss unna å være sengeliggende de neste 3-4 dagene. Det som har hjulpet meg er å unngå å bli så sliten at jeg tenker "jeg skulle ikke tatt den gåturen i går". Anonymkode: 3f633...1d1 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #11 Skrevet 16. juni 2023 Utrolig mange sånne berter blir vanvittig oppgitt av trening og kosthold når de runder tredve, etter å ha festet seg gjennom tjueårene. Enkelte bare er som "alle andre" til det latterlige. Bare å ignorere. Anonymkode: a2070...602 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #12 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jo jeg kjenner det når jeg er tom for krefter, men da har det allerede gått for langt. Jeg vil helst ikke havne der, for det betyr at jeg er en dusj eller tannpuss unna å være sengeliggende de neste 3-4 dagene. Det som har hjulpet meg er å unngå å bli så sliten at jeg tenker "jeg skulle ikke tatt den gåturen i går". Anonymkode: 3f633...1d1 Aha, da skjønner jeg poenget ja. Ts Anonymkode: c315a...141
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #13 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men kjenner du ikke på kroppen at "i dag er jeg tom for krefter og må ta det rolig"? Må man ha en app som forteller at man må ta det med ro, eller er det noe jeg ikke forstår ved denne appen? Ts Anonymkode: c315a...141 Her kan du se et eksempel fra min app som viser hvordan formen min er i dag, og da merket jeg ikke i går at jeg var sliten. Anonymkode: 3f633...1d1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #14 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her kan du se et eksempel fra min app som viser hvordan formen min er i dag, og da merket jeg ikke i går at jeg var sliten. Anonymkode: 3f633...1d1 Anonymkode: 3f633...1d1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #15 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anonymkode: 3f633...1d1 Hvilken pulsklokke har du? Ts Anonymkode: c315a...141
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #16 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvilken pulsklokke har du? Ts Anonymkode: c315a...141 Fitbit sense. Anonymkode: 3f633...1d1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #17 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Fitbit sense. Anonymkode: 3f633...1d1 Ok takk Anonymkode: c315a...141
BobbySocks Skrevet 16. juni 2023 #18 Skrevet 16. juni 2023 Jeg følger til dels klokka mi og det har hjulpet mye på min følelse av utmattelse. Spiser dog bare vanlig mat. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #19 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er en liten gjeng som trener styrke sammen. Jeg rehabiliteres pga skade etter ulykke, men de andre har friske kropper og trener for å se sterkere ut visuelt og stramme opp. De siste månedene har de snakket om måling av hrv, null sukker og ikke carbs (som de kaller det) tatt helt av. De har alle kjøpt seg svindyre Garmin klokker så de kan bruke hrv appen, og lever etter den slavisk. Jeg skjønner jo at dette er en trend som nå har kommet til oss vanlige og som toppidrettsutøvere har brukt lenge, men jeg skjønner ikke helt hvorfor friske sunne damer med mye energi, som er i full jobb og fint kan trene styrke etter jobb og gå en fjelltur om kvelden, skal leve så ekstremt. Jeg er på grunn av skaden min lite energi og mye problemer med sentralnervesystemet, og burde selvfølgelig ha satt meg inn i alle disse greiene, men det virker så ekstremt og det tapper meg for krefter å lese meg opp på alskens dietter, hrv målinger og det å bruke avanserte pulsklokker og apper. Jeg har nok med å holde meg på beina, og spise nogenlunde vanlig mat som jeg ikke reagerer på og som gjør meg mett og gi meg energi. Etter at jeg skadet meg tåler jeg lekegrind dårlig melkeprodukter, egg og hvetemel så jeg kan bare ikke spise det som de spiser. Er dette litt ekstremt eller har "alle" blitt sånn nå? Føler meg mislykket i forhold til de. Anonymkode: c315a...141 Du velger jo fritt hva du vil bruke tid på. «Alle» bruker det selvsagt ikke, men populariteten er økende. Og så skjønner jeg virkelig ikke hvordan det å ikke tåle melkeprodukter, egg og hvetemel skulle hindre deg i å spise kjøtt, fisk, nøtter, grønnsaker og bær, som er et helt vanlig kosthold uten sukker og for mye «carbs»…? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men kjenner du ikke på kroppen at "i dag er jeg tom for krefter og må ta det rolig"? Må man ha en app som forteller at man må ta det med ro, eller er det noe jeg ikke forstår ved denne appen? Ts Anonymkode: c315a...141 Jo, men da er det jo allerede for sent, poenget er å ta den lille hvilen FØR man er tom for krefter. Anonymkode: 0765f...0b1
Reign Skrevet 16. juni 2023 #20 Skrevet 16. juni 2023 Det er helt meningsløst at helt vanlige folk med helt vanlige jobber skal leve som om de er toppidrettsutøvere. 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå