Gå til innhold

Når klarte barnet seg selv om morningen før skole?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som tittelen sier, når begynte barna deres å klare seg selv med matpakke, pakke sekk og det å komme seg avgårde på tiden før skolen? 

Anonymkode: 8cc6d...0e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det KAN allerede fra 7 års alderen om de blir gitt ansvaret og får kred. Imidlertid blir det ofte til at vi ikke gir de nok tiltro og bare liksomgir ansvaret og da faller de tilbake på at foreldrene ordner opp. Hadde de visst at foreldrene dro etter vekking så hadde de kunnet. Det kommer faktisk mer enn på foreldrene og oppdragelsen enn selve barnet. 

Dagens foreldre gjør i sin overhjelpsomhet barna mindre kapable til å ta ansvar. 

Anonymkode: e1cab...3a1

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min startet i åtteårsalderen. 

Da fikk hun også sin første mobil, dette var i 1998, jeg ringte og vekket henne hver morgen. Hadde også alliert meg med en nabo i tilfelle.

Så kom taxien og hentet henne hver morgen, vi bodde langt unna skolen, samt farlig skolevei. Matpakke var smurt dagen før og frokosten var klargjort. 

For oss fungerte det veldig fint. Pappaen jobbet utenlandsk, så jeg var alene om det hele. Heldigvis kunne jeg dra tidlig på jobb og følgelig slutte tidlig, deilig å hente tidlig rett etter skolen var slutt. 

Anonymkode: 0b159...c82

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på barnet.  Min ene kunne gjort det fra 6årsalderen, den andre klarer det ikke som 8åring. 

De dagene jeg må dra tidlig så vekker jeg ungene og får på dem klær før jeg drar, sekkene er pakket klare, og frokost står på bordet. 

Anonymkode: e7603...4dc

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på om det er mamma eller pappa som styrer heimen om morgenen. Er mamma hjemme, har de klart det fra de var 7 år. Er pappa hjemme, så er det ingen som klarer noe som helst. Pappa fikser. 

Anonymkode: 70f4c...b96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine startet da minste begynte i 1.klasse og eldste i 4.klasse. Eldste har høytfungerende autisme, så jeg vil si at de begge var som 2.klassinger mentalt. De spiste frokost mens jeg var hjemme, jeg ordnet skolemat. Da jeg dro var de alene 30-45 min før de dro. Det gikk alltid strålende og var ikke noen utfordringer med det. 

Jeg vet også en familie der barna mellom 2.-7.klasse skulle klare seg alene en morgen. De satte seg ned for å se en lang film og kom flere timer for sent på skolen 😅 Men det Må jo ha vært dårlig kommunikasjon fra voksne til barn. 

Anonymkode: b0b48...a37

AnonymBruker
Skrevet

Vi var ikke vant med at foreldre sto opp med oss og gjorde oss klare, de fulgte oss heller ikke til skolen. Jeg var ikke klar over at dette var vanlig før jeg så det på film. Vi fikk ansvar litt for tidlig, i grunn. Vokste opp på 90-tallet. 

Anonymkode: 6cfde...a4c

AnonymBruker
Skrevet

Jar heldigvis aldri trengt å teste det ut:)

Anonymkode: 0ac62...90f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det KAN allerede fra 7 års alderen om de blir gitt ansvaret og får kred. Imidlertid blir det ofte til at vi ikke gir de nok tiltro og bare liksomgir ansvaret og da faller de tilbake på at foreldrene ordner opp. Hadde de visst at foreldrene dro etter vekking så hadde de kunnet. Det kommer faktisk mer enn på foreldrene og oppdragelsen enn selve barnet. 

Dagens foreldre gjør i sin overhjelpsomhet barna mindre kapable til å ta ansvar. 

Dette er helt sant. Jeg er ufør og har et barnehagebarn i tillegg, så jeg er jo oppe, jeg smører jo allerede matpakke til barnehagebarnet og jeg pakker barnehagesekken. Så da blir det til at jeg smører matpakke og pakker sekken til skolebarnet også. Han har alltid orden på skolesaker da, så sjeldent jeg gjør noe annet enn å putte nedi matpakka. 

Hadde jeg vært i jobb så hadde han måtte gjøre det selv og klart det helt fint.

Anonymkode: 6cad2...2c8

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn vekket jeg kl syv før jeg dro på jobb fra barnet var 9 år. Da måtte hun kle på seg, ordne frokost og matpakke og komme seg på skolen i tide. Det har gått fint fra første stund, men jeg ringte 15 minutter før hun måtte gå.

Anonymkode: 88b8f...cd3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte det strengt tatt helt fint fra førsteklasse, men jeg ville ikke på skolen og møtte ikke opp med mindre jeg ble levert. 🤪

Anonymkode: 79abf...cd5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kommer an på om det er mamma eller pappa som styrer heimen om morgenen. Er mamma hjemme, har de klart det fra de var 7 år. Er pappa hjemme, så er det ingen som klarer noe som helst. Pappa fikser. 

Anonymkode: 70f4c...b96

😂 hos oss er det motsatt.. 

Hilsen mamma’n som smører matpakke til 7- og 10-åring, men resten klarer de selv, inkl solkrem, gymtøy osv.

15-åringen gjør alt selv.

Ser jo jeg bør la de smøre matpakka selv også.. 

Anonymkode: 7fb9d...e54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg klarte det strengt tatt helt fint fra førsteklasse, men jeg ville ikke på skolen og møtte ikke opp med mindre jeg ble levert. 🤪

Skolevegring?

Anonymkode: 63ef3...c81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her også. Vi var veldig tidlig med å lære dem at dem måtte lære seg selv gode rutiner. Jeg har tvillinger, så jeg var veldig opptatt av å ha gode rutiner. 
Det har hatt sine gevinster. Nå er dem ferdig med videregående og skal studere videre. Vi har aldri måttet vekket dem for at dem skal nå skolen, her har dem vært flinke med å bli vekket av vekkerklokken, spise frokost, lage matpakke selv, fulgt opp timeplaner og jeg tror faktisk aldri dem har kommet forseint til skolen. Vi har felles middager og er ellers flinke med å være sammen med dem ellers på fritiden (ikke så mye nå da med at dem er 19 år 😆)

Anonymkode: 804b9...fad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg gjorde alt selv fra jeg gikk i første klasse, altså 6 år. Ikke å annbefale, var ganske mange rare matpakker. Eller ingen matpakker. Fra 3.klasse er en fin tid å starte på tenker jeg. 

Anonymkode: 25c9c...570

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager havregrøt eller eggerøre til frokost, og smører gode matpakker. De klarer seg selvfølgelig selv hvis de må, men da blir det mer lettvint. 

Anonymkode: f3b8d...995

AnonymBruker
Skrevet

Yngste gikk i andre og eldste i tredje da de fikk ansvaret for å stå opp når klokka ringer, stelle seg, smøre frokost og matpakke selv. Inntil de begynte i fjerde og femte hadde far en jobb som innebar at han ikke dro hjemmefra før ungene. Etter at han begynte å pendle har de også måttet passe på å komme seg ut døra i tide.

Anonymkode: 22e3c...cd6

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Skolevegring?

Anonymkode: 63ef3...c81

Nei, jeg bare syntes det var kjedelig.

AnonymBruker
Skrevet

Begynte med det i 1.klasse, ordnet matpakke, ordnet sekken og passet klokken. Men vi holdt øye med de det første året. 

Anonymkode: ae41f...863

AnonymBruker
Skrevet

Bonusbarn på snart 10 år og ikke i stand til noen ting. Er ikke vi til stede så står hun ikke opp, kan ikke å lage matpakke, passer ikke klokka osv. Far mener hun er for liten til slikt ansvar, mor nytter det ikke å snakke med. Hun skjønner ikke problemet. Så jeg har bare gitt opp og lar far få ordne opp med henne. Jeg gidder ikke å ta meg fri på morningen for å være hjemme med henne lengre. Det samme når hun kommer hjem. Kan ikke være hjemme alene lengre enn en halvtime i følge far. 

Anonymkode: 2d369...e09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...