Gå til innhold

Ditt beste tips (PCOS)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

PCOS omfatter så mye, og jungelen av tips og råd er lengre enn lang.

Lurer derfor på hva som er DITT beste tips i forhold til PCOS?

Tenker da på noe som har fungert godt for deg. Hva skulle du ønske du hadde visst om tidligere?

Takknemlig for alle svar!

Anonymkode: d2077...0ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå ned i vekt. Det var rådet jeg fikk av gynekologen min, jeg veide akkurat 100kg (173cm), veier nå 79kg, var hos gynekolog i Februar og alle cystene mine er borte!

veldig glad for vi planlegger barn de neste årene og gynekolog sa alt så fint ut for graviditet😊

hadde ikke så mange plager annet en kraftig lang mensen, kunne vare i ukesvis. Gått på minipiller siden diagnosen, så vet ikke hvordan mensen ville vært nå.

Fått bittelitt hårvekst under haken som jeg håper ikke blir værre nå som vekten stabiliseres (snakk om 1-2 hårstrå som dukker opp en gang i blandt) napper de ut når jeg ser de, kan bare være aldring også, blir det værre så tar jeg laserfjerning!

lykke til!

Anonymkode: d33c8...421

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gå varig ned i vekt. Det gjorde all forskjell for meg. Jeg gikk ned 15 kilo for 10 år siden, har ingen flere plager mer.

Anonymkode: d2e75...c1f

AnonymBruker
Skrevet

Vektreduksjon kan gjøre det enklere å bli gravid hvis du er overvektig. Men hjelper ikke på hårveksten er min og flere jeg kjenner sin erfaring. 
Metformin er til god hjelp for å få regelmessig mens og kan bidra til vektreduksjon hvis du samtidig har et sunt kosthold. 

Anonymkode: 5ad9d...0c3

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

BMI 28, så bør vel ned noen kg.

Graviditet er uaktuelt, jeg er ferdig med barn, men skulle gjerne tenkt meg å bli kvitt alle andre PCOS-symptomer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble helt hundre prosent frisk av pcos da jeg steriliserte meg. Ingen cyster, normal syklus, ingen hormonsvingninger, normalt store blødninger. 

Skulle ønske kvinnehelse ble mer forsket på, det må jo være en god forklaring på at dette skjer og dette må være mulig å få til på andre måter også. 

Anonymkode: 3da69...67c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ble helt hundre prosent frisk av pcos da jeg steriliserte meg. Ingen cyster, normal syklus, ingen hormonsvingninger, normalt store blødninger. 

Skulle ønske kvinnehelse ble mer forsket på, det må jo være en god forklaring på at dette skjer og dette må være mulig å få til på andre måter også. 

Anonymkode: 3da69...67c

Så bra!

Veldig synd at det forskes så lite på. Så omfattende diagnose med mye konsekvenser, og lite informasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Vektnedgang hjalp ingenting på meg, hadde like mye ekstra hårvekst, ekkel hud, cyster og ingen menstruasjon. Metformin og svangerskap derimot endret hele pcosen min, men man kan jo ikke være gravid for evig og alltid. Lær deg å leve med det, og så kan man få hjelp til de tingene man trenger hjelp til. Har du ekstremt mye ekstra hår, kan man få laser, man kan til en viss grad få hjelp til hormoner og kvise/urenheter i hud, man kan få medisin ift å bli gravid, og så hjelper vektnegang på livet og helsen generelt - selvsagt kun hvis du er overvektig. Mange med pcos som er normalvektig.

Anonymkode: 485d2...bd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vektnedgang hjalp ingenting på meg, hadde like mye ekstra hårvekst, ekkel hud, cyster og ingen menstruasjon. Metformin og svangerskap derimot endret hele pcosen min, men man kan jo ikke være gravid for evig og alltid. Lær deg å leve med det, og så kan man få hjelp til de tingene man trenger hjelp til. Har du ekstremt mye ekstra hår, kan man få laser, man kan til en viss grad få hjelp til hormoner og kvise/urenheter i hud, man kan få medisin ift å bli gravid, og så hjelper vektnegang på livet og helsen generelt - selvsagt kun hvis du er overvektig. Mange med pcos som er normalvektig.

Anonymkode: 485d2...bd2

Jeg vet at det er ulikt hva som hjelper, derfor jeg opprettet tråden for å få DITT beste tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...