Gå til innhold

Mistenker at venninne har spiseforstyrrelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at min venninne har spiseforstyrrelser. Jeg har over lang tid observert ting jeg har stusset ved. Som at hun aldri tar imot noen form av mat, spiser minimalt om hun først spiser og at hun alltid går på toalettet rett etter måltider. Hun er alltid kald, tidvis humørsyk og kan sovne lett i sosiale settinger. 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette, da jeg ikke ønsker å påtvinge henne en diagnose dersom hun ikke har det. Samtidig er jeg bekymret for det jeg ser. Jeg aner ikke om dette er noe jeg bør ta opp med henne, i frykt for å «tråkke inn» i noe jeg ikke har noe med, samtidig som jeg ønsker at hun skal vite at jeg er der for henne om hun har det vanskelig. 

Hadde vi vært unge kunne jeg luftet dette for foreldrene hennes, men vi snakker om et godt voksent menneske og jeg føler derfor det blir feil å gå den veien. Det er jo også slik at siden hun er voksen, så må hun jo selv ønske hjelp for å få hjelp.. 

Er det noen der ute som kan gi meg innspill på hva som er lurt/ikke lurt å gjøre? Jeg vil henne kun det beste!

Anonymkode: 262b1...d4c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo også være ulike typer kroniske mageplager.

Blir akkurat slik når mine blusser opp, og i årevis før jeg fikk rett diagnose.

Mat ble vanskeligere og vanskeligere, fordi jeg alltid fikk vondt og akutt diaré etter å ha spist. Å spise ute eller sammen med andre ble et mareritt.

Uttrykk bekymring, men ikke anta at du vet grunnen.

Anonymkode: e3f99...de3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er hun tynn?

Anonymkode: e07f5...96d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er hun tynn?

De fleste med spiseforstyrrelse er overvektige. 

Anonymkode: 582b8...afd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser lite sammen med andre, og tar sjeldent i mot mat. 
Jeg er egentlig heldig om jeg klarer vente til etter jeg har spist før jeg må på do. 

Og jeg blir ufattelig sliten av å ha så mye vondt, det tapper meg for krefter, og jeg blir trøtt og lett irritabel. 
Kald har jeg alltid vært uansett. 

Jeg har IBS-D, og har fortsatt ikke funnet ut hva som trigger den akutte diareen ved inntak av mat. 

Anonymkode: 70411...7b2

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke spørre henne om hun har det bra? 

Anonymkode: d8435...1e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste med spiseforstyrrelse er overvektige. 

Anonymkode: 582b8...afd

Anorektikere er vel magre men mange med overspisingslidelse er vel normalvektige eller overvektige?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Anorektikere er vel magre men mange med overspisingslidelse er vel normalvektige eller overvektige?

Ts

Men hvis du skal legge vekt på at hun fryser hele tiden har det egentlig mest å si hvis hun er såpass tynn at det er årsaken til at hun fryser mtp spiseforstyrrelse. Ellers kan frysing være tegn på masse annet om hun er normalvektig eller overvektig, sykdommer for eks.

Anonymkode: 5778b...49c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dere hadde vært unge hadde det ikke vært greit å lufte det for foreldrene hennes syns jeg. 

Men det er helt greit å ta opp med henne at du lurer på om hun har det greit og hvorfor hun sovner i sosiale settinger, at du har lagt merke til at hun ikke spiser og lurer på om det er fordi hun ikke får i seg nok næring til å ha nok energi. Du trenger ikke nevne ordet spiseforstyrrelser med en gang, men om samtalen utvikler seg sånn kan du spørre henne rett ut om det eller si at hvis det er det hun sliter med så er du der hvis hun vil prate og håper at hun får profesjonell hjelp, for det er en grusom lidelse å leve med som påvirker livet til enhver tid 

Anonymkode: 0478d...141

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er hun tynn?

Hun er ekstremt tynn. 
Ts

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts

Hvorfor i alle dager utgir du deg for å være trådstarter når du ikke er det? 
Hilsen hun som faktisk skrev innlegget

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hun er ekstremt tynn. 
Ts

Hvorfor i alle dager utgir du deg for å være trådstarter når du ikke er det? 
Hilsen hun som faktisk skrev innlegget

Jeg skrev ts av gammel vane 🙈 Beklager dette altså😀

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 11.57):

Ts

Jeg er tynn, fryser mye, sjelden kollegaene ser meg spise og de kommenterer at jeg spiser så lite. 

Mitt problem er allergier og kronisk sykdom. Mange ganger så spiser store mengder etter jobb i stedet for å risikere å bli syk på jobb. 

Anonymkode: 856c5...fc0

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...