AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #1 Skrevet 15. juni 2023 Sønnen vår har melkeallergi så både han og jeg lever melkefritt (jeg ammer). Opplever til stadighet at folk som jobber i butikk og restaurantbransjen tar litt lett på det. Hvis jeg spør om det er melk (eller soya som vi også holder oss unna) svarer de ofte at det ikke er det, i en lite overbevisende tone. Når jeg da sjekker nærmere viser det seg at det ikke stemte. Hadde nylig en tur på restaurant hvor den ene retten var melkefri i følge menyen. Siden brødet i denne retten ofte inneholder smør spurte jeg for sikkerhets skyld om det stemte at den var melkefri. Da servitøren sjekket viste det seg at det var smør i brødet i tillegg til rømme i resten av retten. Dette var på en populær og "gammel" restaurant i Oslo så man skulle tro de var seriøse. Hvor lenge det har stått på menyen er vanskelig å vite, men kan ikke huske at de har byttet meny nylig. Har også flere ganger opplevd å få feks burgere med ost når jeg har bestilt mat via Foodora. Og ikke vegansk ost, men vanlig ost på burgere som i utgangspunktet ikke skal ha ost og hvor vi også har presisert i bestillingen at må være melkefri. Og dette er jo kun det som er synlig. Umulig å vite om de har brukt andre kumelksprodukter. Kan man egentlig ikke stole på andre enn seg selv? Tør dere gå ut og spise og har dere noen triks for hva man kan si/bør være obs på? Anonymkode: 88911...2cb 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #2 Skrevet 15. juni 2023 Stoler ikke på det, jeg har ikke allergi selv. Og det kommer sikkert an på hvor man jobber, men når jeg var rundt 16 år hadde jeg en deltidsjobb i en fast food kjede, der jobbet det nesten kun ungdommer. Og noen av de tok veldig lett på at man ikke måtte skjære noe eller legge noe på samme flate som allergenet f.eks. Skremmende. Takknemlig for at vi ikke har allergi, og syns man skal ha stor respekt for de som har det. Vet ikke hva man burde gjøre, si at man er så allergisk at man kan dø? Anonymkode: d9a6b...f07 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #3 Skrevet 15. juni 2023 Jeg har ikke barn, men er allergiker selv. Og kan si med sikkerhet at jeg aldri ville stolt på at barn fikk riktig mat, med tanke på hvor mange ganger jeg selv er blitt servert ting jeg har sagt fra jeg ikke tåler. Både i privat sammenheng og på hoteller og diverse arrangementer. "Er det noen alllergier?" virker nærmest bare som en høflighetsfrase fra mange. Anonymkode: ab84d...10b 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #4 Skrevet 15. juni 2023 Min datter har peanøttallergi og jeg stoler på andre. Men alle kan gjøre feil og derfor har hun absolutt alltid med seg epipen. Anonymkode: 61398...305 1
Pølsevann Skrevet 16. juni 2023 #5 Skrevet 16. juni 2023 Begge mine barn har mpa og jeg ammer den yngste så jeg er også melkefri. Jeg stoler på litt finere restauranter hvor det typisk ikke jjobber ungdommer. Men på cafeer osv er det litt ymse. Jeg informerer når jeg bestiller at det er allergi, men jeg bestiller vanligvis noe som er naturlig melkefritt. Så det er nyttig å kunne litt oppskrifter når man er ute å spiser. Jeg googler også hvis jeg ikke vet så jeg finner oppskrifter, og så spør jeg i tillegg om det er melk, smør, yoghurt, creme fraiche osv. Folk flest har null peiling på allergier, og vi får ofte svar at "ja, denne er glutenfri" når vi spør om melkefritt. Mange skjønner ikke at det er helt forskjellige allergier. Veganske retter er det tryggeste, så jeg er veldig glad for at veganisme er mer populært, så det er mer å velge i for oss som er allergiske også. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #6 Skrevet 16. juni 2023 Stoler på folk helt til de har bevist at de ikke er til å stole på. Og da tenker jeg ikke på en liten glipp, for det hender at skjer her hjemme også, men typisk folk som ikke tar allergier seriøst og bevisst har allergenet i maten enten fordi de ikke tror på allergier eller fordi de tror det går fint med "bare litt". Men han har alltid med seg eget brød og eget smør, for det er typiske ting som kan bli kontaminert uten at man tenker over det. Anonymkode: cbed1...149 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #7 Skrevet 16. juni 2023 Har barn med cøliaki. Barnet reagerer raskt og kraftig på det minste tilfelle av gluten. Allikevel stoler vi på de fleste ang. mat. I løpet av 16 år har det vært noen feil, men de er så få at det er godkjent hos oss. Blir også veldig flink til å gjøre de rette kontrollspørsmålene og spotte de som er usikre. I eksempelene TS er det bare å ta det med mattilsynet. Innhold er noe spisesteder skal ha oversikt over og slike tilfeller bør raporteres inn. Å ta der opp når feil skjer er jo den beste måten å få spisestedene til å bli bedre. Anonymkode: baba6...e2a 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #8 Skrevet 16. juni 2023 Jeg har dessverre dårlig erfaring med allergier på restauranter. Senest denne uken bestilte jeg salat og informerte om melkeproteinallergi og ba dem droppe alt med melk. Det gjorde dem, men jeg fikk parmesan på toppen og prøvde å overbevise meg at parmesanen ikke inneholder melk, kun ost. Servitøren himlet med øynene, da jeg ba hn dobbeltsjekke om det virkelig var en vegansk parmesan. Dette var en populær restaurant i Oslo. Anonymkode: 68cf8...fbf
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #9 Skrevet 16. juni 2023 Da jeg måtte spise melkefritt pga baby som ikke tålte melkeprotein var det ikke noe problem. Mindre fine steder, type kaféer og gatekjøkken, hadde god allergenmerking på menyen. Det var egentlig vanskeligere på besøk, siden noen blir usikre når man plutselig ikke kan spise noe helt vanlig. Til en del eldre slektninger tok jeg bare med egen mat, siden det ville bli for mye stress for dem om de skulle prøve å finne ut av slikt selv. Jeg var nøye med å presisere at jeg ikke kunne spise melk, smør, ost eller noe annet med melk, siden mange forveksler melkeproteinallergi/-intoleranse med laktoseintoleranse. Anonymkode: 0788a...a35
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #10 Skrevet 16. juni 2023 Vi har en sønn med melkeproteinallergi. Og det er kjempevanskelig å spise ute. Jeg har gitt opp å telle hvor mange ganger jeg har blitt fortalt at en matrett er melkefri, men så viser det seg at den inneholder ost eller smør. For å ikke snakke om at de kun har brukt laktosefri melk. Og jeg synes det er vanskelig å sende gutten på besøk. Og liksom ramse opp gang på gang, nei hverken smør eller ost eller yoghurt (nei, ikke gresk heller) osv osv. Folk er fine, og de prøver. Men jeg husker jo selv da vi måtte over på melkefri kost, hvor vanskelig det var. Hvor mye sært som inneholder melk. Slik som mange krydderblandinger, tannkrem, svært mange typer chips. Og sønnen min blir så dårlig. Sitter på do i dagesvis, vrir seg i smerte, og får blødende sår over hele kroppen. Jeg er superfornøyd med at veganisme har blitt så mye mer vanlig. Og ser at vi har enormt mye flere (og bedre!) produkter å velge mellom. Samtidig gjør det at det er vanskelig å nå fram til enkelte at min sønn faktisk blir syk, det er ikke bare en "sær greie".. Anonymkode: 85d3a...45e 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #11 Skrevet 16. juni 2023 Vi spiser svært sjeldent ute nettopp på grunn av melkeproteinallergi hos datteren vår. Anonymkode: c4bb2...7bf
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #12 Skrevet 16. juni 2023 Etter å ha prøvd å bake glutenfritt fra bunnen av for første gang ville jeg aldri stolt på noen 🙈 Bør ikke bruke tresleiv, hva med boks med bakepulver som er åpnet fra før og står i melskuffen, hva med formene, hva med ovnen hvor jeg bakte boller i går... det gikk jo bra, men det føltes seriøst som om hver lille støvfnugg kunne være gift. Neste gang blir det ferdigmiks i papir muffinsformer 😆 Anonymkode: c0666...a66
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #13 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Etter å ha prøvd å bake glutenfritt fra bunnen av for første gang ville jeg aldri stolt på noen 🙈 Bør ikke bruke tresleiv, hva med boks med bakepulver som er åpnet fra før og står i melskuffen, hva med formene, hva med ovnen hvor jeg bakte boller i går... det gikk jo bra, men det føltes seriøst som om hver lille støvfnugg kunne være gift. Neste gang blir det ferdigmiks i papir muffinsformer 😆 Anonymkode: c0666...a66 Ferdigmixer er alltid å anbefale om man ikke KAN bake glutenfritt. Kake går greit, det er jo bare melet man bytter ut, men brød bakst - dropp det. Anonymkode: 9705b...542 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #14 Skrevet 20. juni 2023 TS her. Takk for svar. Trist å høre at det er så mange med lignende opplevelser som meg. Takk for tips fra de som kom med det! Er enig med de som sier at alle kan gjøre feil, men det er stor forskjell på å gjøre en feil og å bare overse at man har sagt at det må være melkefritt. Og jeg synes ikke det er å gjøre en feil når man bare svarer "ja, det er melkefritt" uten å tenke seg om eller sjekke det opp, da synes jeg bare man gjør en slett jobb. På restauranter og litt ordentlige kafeer forventer jeg faktisk at de kjenner til allergier (selv om de åpenbart ikke gjør det). Trist at så mange tar så lett på det. Er glad sønnen vår ikke er dødelig allergisk, da hadde jeg ikke turt å spise noen steder enn hjemme. Her om dagen var vi i en bursdag så kom det en dame forbi og stoppet opp og snakket med sønnen vår. Hun holdt en dessert i hånden som han strakk seg mot så lot hun ham stikke fingeren nedi og begynte å føre fingrene mot munnen hans. Jeg kastet meg over hånden og forklarte at han har melkellergi. Da kommenterte hun at "han fikk jo bare litt av sausen på fingeren så det går sikkert bra" og prøvde på nytt å dytte fingeren hans inn i munnen hans... Jeg hadde blitt så flau hvis det var jeg som nesten ga et barn med allergi noe de ikke tålte og jeg hadde i hvert fall ikke avfeid det. I tillegg har vi ikke noe ønske om at sønnen vår skal få dessert da han ikke har fyllt ett år en gang. Jeg blir altså overrasket over hva folk får seg til å gjøre. Anonymkode: 88911...2cb
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #15 Skrevet 21. juni 2023 Jeg ble inspirert av denne tråden til å lage en oversikt over spisesteder som er flinke med mpa, så jeg lagde en insta konto melkefritt_oslo følg gjerne og send gjerne inn tips til steder så mange kan få utbytte av listen. Forrløpig bare ett innlegg, men det skal bli fler 😄 (nb jeg tjener ingenting på dette, annet enn bedre oversikt over melkefrie steder) Anonymkode: 37ce3...842 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #16 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 23.27): Sønnen vår har melkeallergi så både han og jeg lever melkefritt (jeg ammer). Opplever til stadighet at folk som jobber i butikk og restaurantbransjen tar litt lett på det. Hvis jeg spør om det er melk (eller soya som vi også holder oss unna) svarer de ofte at det ikke er det, i en lite overbevisende tone. Når jeg da sjekker nærmere viser det seg at det ikke stemte. Hadde nylig en tur på restaurant hvor den ene retten var melkefri i følge menyen. Siden brødet i denne retten ofte inneholder smør spurte jeg for sikkerhets skyld om det stemte at den var melkefri. Da servitøren sjekket viste det seg at det var smør i brødet i tillegg til rømme i resten av retten. Dette var på en populær og "gammel" restaurant i Oslo så man skulle tro de var seriøse. Hvor lenge det har stått på menyen er vanskelig å vite, men kan ikke huske at de har byttet meny nylig. Har også flere ganger opplevd å få feks burgere med ost når jeg har bestilt mat via Foodora. Og ikke vegansk ost, men vanlig ost på burgere som i utgangspunktet ikke skal ha ost og hvor vi også har presisert i bestillingen at må være melkefri. Og dette er jo kun det som er synlig. Umulig å vite om de har brukt andre kumelksprodukter. Kan man egentlig ikke stole på andre enn seg selv? Tør dere gå ut og spise og har dere noen triks for hva man kan si/bør være obs på? Anonymkode: 88911...2cb Hva med og si "finnes det noe som helst spor av noe som helst som har noe i seg om aldri så liten antydning av noe som stammer fra ei ku eller ei geit?" Har merka at folk blir litt sånn, oh shitt er det det du mener. Anonymkode: bc8d9...3f2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #17 Skrevet 21. juni 2023 Nei, har barn med cøliaki, og må alltid stille kontrollspørsmål, og det er en mengde steder vi ikke kan/tør spise. Mat og helse-læreren på barneskolen forveksler det med laktoseintoleranse, enda vi har sent side opp og side ned med info, hatt eget møte og barnet ble syk to ganger. Ingen har hørt om at rug og bygg er gluten, og at «spor av» gjelder proteinet, altså ikke store brødsmuler og synlig mel, men noe så lite som et usynlig protein. Det gjelder jo sikkert melkeprotein også. Klart de fleste tror det er laktose det er snakk om. Anonymkode: f8b4d...557
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #18 Skrevet 22. juni 2023 Jeg har en søster med melkeproteinallergi, og ville aldri stolt på noen om mitt barn viste seg å ha det samme.. Folk som ikke skjønner forskjellen på laktoseallergi og melkeallergi, som svarer at jaaaaada, det er melkefritt, når det de egentlig mener er at det er laktosefritt... Anonymkode: d24fb...3e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå