Gå til innhold

Gaver til folk i slekta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I slekta mi er det en dysfunksjonell regel som sier at tanter og onkler slutter å gi penger til nevøer og nieser etter konfirmasjonen. Alle tantene og onklene mine har nedbetalt hus, god inntekt og mye penger på sparekontoen. Besteforeldrene på pappas side er døde og min pappa er død. Besteforeldrene på mammas side gir oss barnebarna og våre foreldre litt penger til jul og bursdag. Min egen mamma får jeg sjeldent gave fra. 

Og jeg har bursdag i neste uke. Jeg forventer faktisk å få gave fra folk i slekta mi. For meg er det viktig at familie stiller opp for hverandre. 

Er det flere familier som har lignende dysfunksjonelle regler? 

Ellers i min omgangskrets er det meget vanlig å få mye penger fra alle i slekta si. 

Jeg er ufør, arbeidsledig og singel. Derfor er det ekstra viktig med gaver for min del. 

Anonymkode: 779c3...3fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Du virker litt kravstor.

Enig at det er tidlig å slutte med gaver ved konfirmasjonen, men etter 18 tenker jeg det er normalt å droppe gaver til nevøer og nieser. Husker du selv når slekta har bursdag, og gir du gaver?

Anonymkode: c5ec0...d66

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gir du gaver til de, da?
Eller lener du deg på "regelen" da, men forventer nå?

Anonymkode: 0faa3...994

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dysfunksjonell regel? Synes det er en grei regel. Har aldri hørt om at noen får penger i gave som voksne i min omgangskrets, og gaver fra onkler og tanter er det ingen som får med mindre det er rundt tall. 

Anonymkode: 44581...3aa

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I min familie gir vi gaver til voksne til alle bursdager, både penger og gaver. MEN- det går begge veier.

Jeg gir også til mine tanter og onkler, selvsagt. 

Anonymkode: 0faa3...994

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At du ikke liker noe betyr ikke at det er dysfunksjonelt. I min familie er det samme regel, og har vært det de siste 30+ årene. En av grunnene er jo gjerne at man ikke har familieselskap med tanter, onkler og søskenbarn lenger når man kommer opp i den alderen, en annen er forelderene heller vil bruke større summer på egne barn enn å dele litt her og litt der ila året. Er jo ikke dine tanter og onkelrs feil at du ikke har forelder som kan gi deg penger. 

Anonymkode: 59e8b...57b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

God regel. I min svigerfamilie gir vi fortsatt gaver til tantebarn som er godt over 20 og har flyttet hjemmefra for lengst, bare fordi ingen tør å si noe og «barnets» foreldre ikke tenker lenger enn egen nese og skjønner at dette er unødvendig. Stor familie, og jula blir dyr. 

Anonymkode: 40f30...c5a

AnonymBruker
Skrevet

Dysfunksjonell? Det er jo helt vanlig. Et godt tips: ikke forvent noe som helst, så blir du ikke skuffet. 

Anonymkode: 3b14f...f2d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er ufør, arbeidsledig og singel. Derfor er det ekstra viktig med gaver for min del. 

Ufør og arbeidsledig, gitt. Du verden. 

Anonymkode: 3b14f...f2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør og arbeidsledig men krever 250 kr timen for å klippe hekken til onkelen min. Han sier jeg er grådig derfor får jeg ikke gave.  Det er dårlig gjort siden han vant flere millioner i lotto   Å  være gjerrig er kvalmt altså!

Anonymkode: 69123...0d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får og gir gaver til foreldre. Har avtalt med søsken at man ikke gir. 

Det er normalt like dyrt å gi som å få så økonomi burde ikke spille mye inn.

Anonymkode: 5f907...30d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ufør og arbeidsledig men krever 250 kr timen for å klippe hekken til onkelen min. Han sier jeg er grådig derfor får jeg ikke gave.  Det er dårlig gjort siden han vant flere millioner i lotto   Å  være gjerrig er kvalmt altså!

Så slutt å klippe hekken? Det er da ikke plikt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også en slik regel i vår familie - ingen gaver til nieser/nevøer etter konfirmasjonsalder. Det synes jeg er veldig greit å forholde seg til.

Som voksen er det da ikke vanlig å få mange bursdagsgaver? Jeg pleier å få to gaver - en fra mamma og pappa, en fra samboeren min.

Hvis jeg tilfeldigvis har andre på besøk, eller hvis jeg arrangerer fest, blir det litt mer. Har aldri tenkt over at man skal ha bursdagsgaver når man er voksen...

Anonymkode: d7249...8a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I slekta mi er det en dysfunksjonell regel som sier at tanter og onkler slutter å gi penger til nevøer og nieser etter konfirmasjonen. Alle tantene og onklene mine har nedbetalt hus, god inntekt og mye penger på sparekontoen. Besteforeldrene på pappas side er døde og min pappa er død. Besteforeldrene på mammas side gir oss barnebarna og våre foreldre litt penger til jul og bursdag. Min egen mamma får jeg sjeldent gave fra. 

Og jeg har bursdag i neste uke. Jeg forventer faktisk å få gave fra folk i slekta mi. For meg er det viktig at familie stiller opp for hverandre. 

Er det flere familier som har lignende dysfunksjonelle regler? 

Ellers i min omgangskrets er det meget vanlig å få mye penger fra alle i slekta si. 

Om du er ufør og har dårlig råd, kjøper du gaver til andre da??

Anonymkode: a8bad...d0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Herregud! Griske folk er verre enn gjerrige... 

------

TS - å forvente gaver og penger fra andre er en uting. Det er ingeting dysfunksjonelt ved regelen i familien deres. Vi har samme regel, og det har mange andre også, og jeg er så glad jeg slipper å løpe rundt etter gaver hver eneste uke. Det er slitsomt! Ikke er jeg interessert i gave fra alle heller. Vi har mer enn nok med oss selv, foreldre, barn osv. Prøv heller å slutte å være misunnelig og prøv å gjøre noe med egen situasjon! 

Anonymkode: 0d1b9...33e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg får og gir gaver til foreldre. Har avtalt med søsken at man ikke gir. 

Det er normalt like dyrt å gi som å få så økonomi burde ikke spille mye inn.

Det er sant, I tillegg så bruker du penger på gaver til andre, og får kanskje noe tilbake som ikke du hadde ønsket det, eller ønsket å bruke penger på selv - og da er det jo et tap. Å pliktkjøpe gaver ødelegger jo hele gleden ved gaver. 

Anonymkode: 0d1b9...33e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig hyggelig med en oppmerksomhet fra slekt og venner, men penger er ikke normalt å gi til voksne i «funksjonelle» familier. 

Anonymkode: 0c686...13f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...