AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #1 Skrevet 15. juni 2023 Jenta mi har bæsjet flere ganger på do siden hun var 1 år gammel. Nå er hun snart 2.5 år og jeg vil gjerne at hun skal begynne å få do trening. Jeg har ferie i 3 uker. Både i går og i dag har hun vært uten bleie på dag tida og hatt mange uhell. Hun klarer å si ordet tiss og vet hva det betyr, men hun har ikke brukt det ordet hver gang hun skal tisse. Når hun ser tiss på gulvet så blir hun litt lei seg også😅 I dag så hun på TV og var sååå opptatt med det at hun glemte heeelt at hun har tissa på seg. (Var mye tiss) Hun går med bukse og når det ikke er mye tiss da kommer det ingen ting på gulvet. På ettermiddag får hun på seg bleie igjen for da er jeg opptatt med husarbeid og blir vanskelig å følge med. Til høsten skal hun på storbarnsavd og bhg har sagt at det hadde vært fint om hun er ferdig med bleier. Tror dere hun klarer å slutte med dagbleie innen disse 3 ukene? (Min ferie) Tips og råd mottas med takk🙂🙂💪💪 Anonymkode: a1f38...645
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #2 Skrevet 15. juni 2023 Ja. Bare fjern bleien helt. Gjør toalett lett tilgjengelig (eller potte), la henne gå med kjole uten noe klær nedentil, så vil det gå seg til. Ikke av og på med bleie, da tar prosessen mye lengre tid😊 Anonymkode: 5cb57...7f4 8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #3 Skrevet 15. juni 2023 Ja det kan gå fint, men bare hvis hun er klar for det selv. Anonymkode: 2b584...3c0 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #4 Skrevet 15. juni 2023 Ja. Det går på under en uke. Anonymkode: 605b0...7e5 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #5 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja. Bare fjern bleien helt. Gjør toalett lett tilgjengelig (eller potte), la henne gå med kjole uten noe klær nedentil, så vil det gå seg til. Ikke av og på med bleie, da tar prosessen mye lengre tid😊 Anonymkode: 5cb57...7f4 Helt uten bleie 😵💫 vet ikke om jeg tørr🤑 hva om når hun skal sitte i bilen? Og hva om hvis er på besøk og sånt? Kan ikke la henne tisse på andres møbler Ts Anonymkode: a1f38...645
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #6 Skrevet 15. juni 2023 Sønnen min på 4 har brukt et år og er fortsatt ikke tørr, så hvem vet 😅 Anonymkode: 158ce...471 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #7 Skrevet 15. juni 2023 Våre to jenter sluttet nærmest på dagen da de var 2,5 år. Noen små uhell ble det jo, men veldig få egentlig. Gutten derimot sluttet forsåvidt med bleie rundt den tida, men hadde «småskvetting» leeeenge etterpå, og var ikke tørr på natta før han var 7. Hvis hun er klar for det, tror jeg 3 uker er mer enn nok, men kan jo hende dere konkluderer med at det er best å vente litt også. Tror kanskje vi prøvde med vår eldste da hun var 2, men da begynte vi på med bleie igjen ganske raskt, for hun forsto ikke helt greia. Var stor forskjell 6 mnd senere. Anonymkode: f6e07...978
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #8 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Helt uten bleie 😵💫 vet ikke om jeg tørr🤑 hva om når hun skal sitte i bilen? Og hva om hvis er på besøk og sånt? Kan ikke la henne tisse på andres møbler Ts Anonymkode: a1f38...645 Den første dagen sjekker du hvor lang tid hun bruker mellom hver gang hun tisser. Så kan det være greit å følge henne til toalettet før dere skal ting, i naturlige overganger. Feks skal dere ut, så går dere på do før dere går ut/på besøk/på butikken. Så går det halvannen to timer, så kan du følge henne på toalettet igjen. Skjønner godt at du er bekymret. Jeg hadde tisse laken i bilsetet og passet på å ha skift til både meg og ungen på besøk. Ungen kan sitte på fanget ditt, eller leke på gulvet. Vi dro bare til folk vi visste ville forstå at barn kan ha uhell i den perioden. Eventuelt kan du ta med et teppe hun kan sitte på i besøkets sofa feks.. Anonymkode: 5cb57...7f4 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #9 Skrevet 16. juni 2023 Jeg tenker at når barnehagen flytter barn på 2,5 år over på storbarnsavdelingen så må de bare være forberedt på og tilrettelegge hverdagen også for de minste barna. Jeg ville rett og slett ikke stresset med det. Mellomste sluttet ikke før nærmere 4 år, da var de en liten gjeng på samme alder som sluttet samtidig i barnehagen og fikk masse hjelp og støtte der. Anonymkode: 16c20...c3f 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #10 Skrevet 16. juni 2023 Hvis barnet er klart går det fint. Hvis det ikke er klart går det ikke. Det jeg har gjort er å ta av dem bleie, og truse. Og så har vi vært mye ute, da uhell var enklere å håndtere ute enn inne. Men hvilken alder de var klare var veldig ulikt. De har vært mellom 2.5 og 3.5 år før de var klare. Den på 3,5 tisset var forøvrig sengevæter til elleveårsalderen. Så det er store forskjeller på barna. Det har med hormoner å gjøre, og de hormonene kommer når de kommer. Ikke stress med bleieslutt. Det er fint hvis det går, men går det ikke, så takler barnehagen bleier. Anonymkode: 53f65...d2d 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #11 Skrevet 16. juni 2023 Høres jo ikke ut som ungen er helt klar. Stresser du for mye med det, så kan det gå motsatt vei. Mi gikk på do fra ett år. Men bleie slutt 4,5år. Så det gikk bra i perioder. Vi prøvde litt hardere en periode. Men da ble det værre. Så angrer meg på den. Uansett passer du å sette på potta med faste mellomrom, så øker du sjansen for at de husker det selv. Og de får som regel ut litt om du gjør det en gang annenhver time feks. Anonymkode: 24368...a87 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #12 Skrevet 16. juni 2023 Ville benyttet sjansen nå som du har fri og det er sommer. Mye vanskeligere når de har masse tøy som må tas av hver gang. Følg henne på do hver halvtime-time og ta det derfra. Anonymkode: 437c3...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #13 Skrevet 16. juni 2023 Følg henne på do ofte, gå uten bleie hjemme, så utvider du det til turer ut, på butikken etc. Begge mine har sluttet da de var 2,5, nøkkelen var å følge de ofte på do og ikke forvirre de med å ta den av og på hjemme. Anonymkode: 503b4...9aa 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #14 Skrevet 16. juni 2023 Klart de klarer det. Anonymkode: 069ef...101 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #15 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Helt uten bleie 😵💫 vet ikke om jeg tørr🤑 hva om når hun skal sitte i bilen? Og hva om hvis er på besøk og sånt? Kan ikke la henne tisse på andres møbler Ts Anonymkode: a1f38...645 Dette er veldig individuelt fra barn til barn. Min eldste var ikke tørr før han var nesten 4, vi prøvde hver sommer, men det gikk ikke. Minsten var tørr på 2 dager når hun var 2. Vi holdt oss hjemme i prossessen med bleie slutt. Anonymkode: d8e28...1a3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #16 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er veldig individuelt fra barn til barn. Min eldste var ikke tørr før han var nesten 4, vi prøvde hver sommer, men det gikk ikke. Minsten var tørr på 2 dager når hun var 2. Vi holdt oss hjemme i prossessen med bleie slutt. Anonymkode: d8e28...1a3 Akkurat 2? Eller 2.5? Anonymkode: a1f38...645
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #17 Skrevet 16. juni 2023 Min sluttet den dagen hun ble flyttet til store barn (1. juni), jeg hadde tenkt å bruke sommerferien på det, men nei. Hun bestemte selv. Hadde ikke et eneste uhell heller. Alt er mulig, men de må være motiverte. Anonymkode: e51dd...570
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #18 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min sluttet den dagen hun ble flyttet til store barn (1. juni), jeg hadde tenkt å bruke sommerferien på det, men nei. Hun bestemte selv. Hadde ikke et eneste uhell heller. Alt er mulig, men de må være motiverte. Anonymkode: e51dd...570 Hun var forresten 2,5 år - født sent på året. Anonymkode: e51dd...570
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #19 Skrevet 16. juni 2023 Alle mine tre sluttet den sommeren etter de ble 2 år. De gikk uten bleie hjemme i varmen og da sa de fra at de måtte på do. Gikk helt av seg selv. Har ikke øvd med potte heller, hadde kun sånn ring til dosetet for barn. Anonymkode: 7dc7a...489
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #20 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle mine tre sluttet den sommeren etter de ble 2 år. De gikk uten bleie hjemme i varmen og da sa de fra at de måtte på do. Gikk helt av seg selv. Har ikke øvd med potte heller, hadde kun sånn ring til dosetet for barn. Anonymkode: 7dc7a...489 Var de akkurat 2 den sommeren? Anonymkode: a1f38...645
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå