Rakfisken Skrevet 15. juni 2023 #2 Skrevet 15. juni 2023 Selvsagt er det ok. Det er ikke veileder som er sensor på fagprøven. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #3 Skrevet 16. juni 2023 Rakfisken skrev (8 timer siden): Selvsagt er det ok. Det er ikke veileder som er sensor på fagprøven. Hva med inhabilitet? Anonymkode: fcda8...c55
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #4 Skrevet 16. juni 2023 Her kan man jo stille spørsmålet om veileder er mann 45 og lærling pike 19, og kanskje i en vernet bedrift. Her virker det som om veileder M45 ønsker godkjennelse ved å stille vagt spørsmål. Fortell om relasjon, alder, bakgrunn, type firma og litt mer ting så vil du få noen mer fornuftige svar. I utgangspunktet høres det jo greit ut, men en veileder vil komme i en posisjon for en lærling hvor maktforholdet er skjevt. Så er det her i det hele tatt en mulighet for at det kan utvikle seg til noe seksuelt så ville jeg sagt nei. Ikke greit vennskap. Anonymkode: 7ef60...15e 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #5 Skrevet 16. juni 2023 Rakfisken skrev (8 timer siden): Selvsagt er det ok. Det er ikke veileder som er sensor på fagprøven. Så mann 45 vil ikke være i en litt spesiell posisjon ovenfor en ung jente på 18-19 år? Ville det vært ok i din bedrift om den veilederen ble så god venn at han endte opp med seksuelt samkvem med lærlingen? Anonymkode: 7ef60...15e 1
Raven.Writingdesk Skrevet 16. juni 2023 #6 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva med inhabilitet? Anonymkode: fcda8...c55 Det er kanskje uheldig men meg bekjent er det ingen regler som tilsier at det er ugreit. Nå har vel de fleste lærlinger flere læreplasser enn bare en? Og det er jo et arbeidsmiljø rundt, inklusiv ledelse, som også vil stille krav til lærlingen da lærlingen også forventes å yte noe i jobbsammenheng. Ergo vil en «inhabil veileder» som eventuelt ikke ser at sin lærling «ikke duger» mest sannsynlig få press fra arbeidsgiver/kollega. - Er dette noe du har kjennskap til, siden du spør, og mener du lærlingen ikke er flink nok og veileder ikke tar tak i dette? 2
Raven.Writingdesk Skrevet 16. juni 2023 #7 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så mann 45 vil ikke være i en litt spesiell posisjon ovenfor en ung jente på 18-19 år? Ville det vært ok i din bedrift om den veilederen ble så god venn at han endte opp med seksuelt samkvem med lærlingen? Anonymkode: 7ef60...15e Oddsen for at dette skjer er ned på promillenivå. Tror du virkelig jenter på 18 ønsker «seksuelt samkvem» med mann 45? Det er snakk om vennskap i HI, så forhold deg til det som står og skriv heller dine erotiske noveller i en annen tråd. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #8 Skrevet 16. juni 2023 Hva slags arbeidsplass er det? Skal veilederen vurdere lærlingen min? Som frisørlærling ble jeg jevnlig vurdert av noen fra opplæringskontoret, så det medførte ikke noen spørsmål om inhabilitet. Hvis veilederen er den som vurderer lærlingen så kan man derimot stille spørsmål ved habiliteten. Jeg er sikker på at dette er nevnt i et eller annet dokument som omhandler lærlinger i dette feltet. Anonymkode: 43330...516 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #9 Skrevet 16. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Hva slags arbeidsplass er det? Skal veilederen vurdere lærlingen min? Som frisørlærling ble jeg jevnlig vurdert av noen fra opplæringskontoret, så det medførte ikke noen spørsmål om inhabilitet. Hvis veilederen er den som vurderer lærlingen så kan man derimot stille spørsmål ved habiliteten. Jeg er sikker på at dette er nevnt i et eller annet dokument som omhandler lærlinger i dette feltet. Anonymkode: 43330...516 Lærlingen sin* Anonymkode: 43330...516
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #10 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hva slags arbeidsplass er det? Skal veilederen vurdere lærlingen min? Som frisørlærling ble jeg jevnlig vurdert av noen fra opplæringskontoret, så det medførte ikke noen spørsmål om inhabilitet. Hvis veilederen er den som vurderer lærlingen så kan man derimot stille spørsmål ved habiliteten. Jeg er sikker på at dette er nevnt i et eller annet dokument som omhandler lærlinger i dette feltet. Anonymkode: 43330...516 Det er sykehjem. Anonymkode: fcda8...c55
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #11 Skrevet 16. juni 2023 Ja, selvsagt. Ble sammen med, samboer og fikk barn med (den midlertidige) veilederen min, jeg. Men vi er altså like gamle. Anonymkode: b9a1f...83a
Rakfisken Skrevet 16. juni 2023 #12 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva med inhabilitet? Anonymkode: fcda8...c55 Inhabilitet på hvilken måte? Det stilles krav til veileder i form av å følge læreplaner. Det stilles også selvstendige krav til lærlingens arbeid med teoretiske oppgaver. I tillegg er et opplæringskontor tilknyttet, og følger oftest opp hvert halvår. Fagprøven vurderes av ukjente sensorer. Så sant begge er voksne, ser jeg ingen problemer med vennskap. Det er ikke større maktubalanse enn mellom leder og ansatt. 1
Gjest takinova Skrevet 16. juni 2023 #13 Skrevet 16. juni 2023 Voksen lærling står det i overskriften. Det er ingenting i veien for at man har vennskap, på lik linje med alle andre kollegaer man har.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #14 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, selvsagt. Ble sammen med, samboer og fikk barn med (den midlertidige) veilederen min, jeg. Men vi er altså like gamle. Anonymkode: b9a1f...83a Hva prater du om? Vi er to damer ikke snakk om noe romantisk kun vennskap. Anonymkode: fcda8...c55
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #15 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her kan man jo stille spørsmålet om veileder er mann 45 og lærling pike 19, og kanskje i en vernet bedrift. Her virker det som om veileder M45 ønsker godkjennelse ved å stille vagt spørsmål. Fortell om relasjon, alder, bakgrunn, type firma og litt mer ting så vil du få noen mer fornuftige svar. I utgangspunktet høres det jo greit ut, men en veileder vil komme i en posisjon for en lærling hvor maktforholdet er skjevt. Så er det her i det hele tatt en mulighet for at det kan utvikle seg til noe seksuelt så ville jeg sagt nei. Ikke greit vennskap. Anonymkode: 7ef60...15e Vi er to damer, på samme alder, ....skrev vennskap. Anonymkode: fcda8...c55
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #16 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva prater du om? Vi er to damer ikke snakk om noe romantisk kun vennskap. Anonymkode: fcda8...c55 Nei, det antydet jeg heller ikke? Men siden det var helt innenfor så er det jo i hvert fall innenfor å være venner, var poenget. Anonymkode: b9a1f...83a
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #17 Skrevet 17. juni 2023 Det er helt ok det. Så lenge læreplan følges, oppgaver blir laget og vurdert på nøytralt grunnlag og veileder ikke gir lærling gode tilbakemeldinger på feil grunnlag. Det er jo ellers vurdering hvert halvår, de bytter arbeidssted, og det er ikke veileder som skal være sensor. Anonymkode: 36ddf...36d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå