AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #1 Skrevet 15. juni 2023 Har sett Linkedinprofilene til en del som har fått svært attraktive nybegynnerstillinger i finans. Ser at flere av disse inkluert mastergrad i finans har tatt enkeltemner eller bachelorgrad i realfag(matematikk, informatikk og statistikkemner). Så lurer på om det å ta slik emner gjør en mer attraktiv. LInkedinprofilene jeg har sett på har alle hatt svært gode karakterer i finans-graden(type A-snitt eller best i kullet). Så ikke lett å vite om de har fått noen fordel av realfagene eller om de hadde fått stillingene likevel. Med svært attraktive nybegynnerstillinger tenker jeg på jobber i Oljefondet, jobber i store internasjonale investeringsbanker(som Goldman Sachs), Private Equity,osv. Anonymkode: 91444...540
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #2 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har sett Linkedinprofilene til en del som har fått svært attraktive nybegynnerstillinger i finans. Ser at flere av disse inkluert mastergrad i finans har tatt enkeltemner eller bachelorgrad i realfag(matematikk, informatikk og statistikkemner). Så lurer på om det å ta slik emner gjør en mer attraktiv. LInkedinprofilene jeg har sett på har alle hatt svært gode karakterer i finans-graden(type A-snitt eller best i kullet). Så ikke lett å vite om de har fått noen fordel av realfagene eller om de hadde fått stillingene likevel. Med svært attraktive nybegynnerstillinger tenker jeg på jobber i Oljefondet, jobber i store internasjonale investeringsbanker(som Goldman Sachs), Private Equity,osv. Anonymkode: 91444...540 For oss økonomer så er jo statistikk, matematikk og informatikk en del av studiet da. Anonymkode: 87f55...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #3 Skrevet 15. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: For oss økonomer så er jo statistikk, matematikk og informatikk en del av studiet da. Anonymkode: 87f55...b0c Ser at åpningsinnlegget mitt var upresist. Med realfag mente jeg at de hadde tatt emner på realfagsinstituttene på universitetet(UiO og UiB) i tillegg til realfagene som er del av graden når man studerer finans på BI eller NHH. Så lurte på om det løftet søknaden deres, at de hadde tatt vanskeligere realfag enn det man trenger å ta i mastergrader i finans. TS Anonymkode: 91444...540
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #4 Skrevet 15. juni 2023 Om de klarer å opprettholde et bra snitt på finansmasteren samtidig som de tar ekstra emner så er det jo et pluss. Allikevel så er nok relevant erfaring og karakterer fra mastergraden viktigere. Hadde ikke tatt flere emner på andre institutter om det hadde ført til mer stress og dårligere karakterer generellt. Anonymkode: 06e3e...d7e
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #5 Skrevet 15. juni 2023 Jeg studerte realfag og jeg traff en del økonomer som fordypet seg i matematikk på vårt institutt. De studerte ved en annen institusjon. Anonymkode: 6808c...909
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #6 Skrevet 15. juni 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Om de klarer å opprettholde et bra snitt på finansmasteren samtidig som de tar ekstra emner så er det jo et pluss. Allikevel så er nok relevant erfaring og karakterer fra mastergraden viktigere. Hadde ikke tatt flere emner på andre institutter om det hadde ført til mer stress og dårligere karakterer generellt. Anonymkode: 06e3e...d7e Enig i at førsteprioritet må være å få god karakter på mastergraden. De jeg har sett fått disse jobbene og som har skrevet karakterene sine har som sagt alle hatt A-snitt, A- i alle fag og/eller best i kullet sitt. Så nivået er særdeles høyt. 18 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg studerte realfag og jeg traff en del økonomer som fordypet seg i matematikk på vårt institutt. De studerte ved en annen institusjon. Anonymkode: 6808c...909 Ja, UiO har også en samfunnsøkonomigrad med matematikk på matematisk institutt. Slik jeg har forstått det kan den tunge matten også hjelpe om man skal ta doktorgrad. TS Anonymkode: 91444...540
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #7 Skrevet 16. juni 2023 Nei, du får ingen stjerne i boka av slikt. Det som gjelder for slike jobber er: 1) Karaktersnitt 2) Skole / linje du har gått (i Norge betyr dette nesten utelukkende Siv.Øk ved NHH, Ind.Øk ved NTNU, o.l. studier - generelt selektive studier med høyt snitt) 3) Internships og erfaring Faglig sammensetting fra studiene havner langt ned på lista. Du får ingen bonuspoeng for å ta de hardeste fagene studiene har å tilby, kontra de letteste. Dersom du har som mål om å skaffe deg slike jobber, så bør du strategisk ta de letteste fagene studiene har å tilby. Når det er sagt, så finnes det mange i bransjen som var veldig flinke og skarpe studenter, og som av ren nysgjerrighet tok tunge fag, eller ekstra. Men dersom du er en helt A4 student som sliter med å få A/B snitt, så bør du fokusere all din energi på å ta fag som lettest mulig drar snittet opp. For fakta er at dersom du går ut med C/D i snitt - til tross for at du har tatt de tyngste fagene - så blir ikke engang søknaden din vurdert. Kilde: Har jobbet for en investeringsbank, og ble under intervjuet grillet pga. et par fag der jeg fikk C. Dette var også relativt tunge realfag fra Siv.Ing studiene. Skal du begynne i Private Equity, Hedge Fond, o.l rett ut av universitetet så bør du være helt i toppen av kullet ditt. De fleste slike ansetter folk fra f. eks investeringsbanker, management / strategy consulting. Og gjerne etter at folk har fått MBA (her er paradoksalt ikke karakterer så viktig selve skolen) Anonymkode: 0de3a...e56
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #8 Skrevet 17. juni 2023 On 6/16/2023 at 9:59 AM, AnonymBruker said: Nei, du får ingen stjerne i boka av slikt. Det som gjelder for slike jobber er: 1) Karaktersnitt 2) Skole / linje du har gått (i Norge betyr dette nesten utelukkende Siv.Øk ved NHH, Ind.Øk ved NTNU, o.l. studier - generelt selektive studier med høyt snitt) 3) Internships og erfaring Faglig sammensetting fra studiene havner langt ned på lista. Du får ingen bonuspoeng for å ta de hardeste fagene studiene har å tilby, kontra de letteste. Dersom du har som mål om å skaffe deg slike jobber, så bør du strategisk ta de letteste fagene studiene har å tilby. Når det er sagt, så finnes det mange i bransjen som var veldig flinke og skarpe studenter, og som av ren nysgjerrighet tok tunge fag, eller ekstra. Men dersom du er en helt A4 student som sliter med å få A/B snitt, så bør du fokusere all din energi på å ta fag som lettest mulig drar snittet opp. For fakta er at dersom du går ut med C/D i snitt - til tross for at du har tatt de tyngste fagene - så blir ikke engang søknaden din vurdert. Kilde: Har jobbet for en investeringsbank, og ble under intervjuet grillet pga. et par fag der jeg fikk C. Dette var også relativt tunge realfag fra Siv.Ing studiene. Skal du begynne i Private Equity, Hedge Fond, o.l rett ut av universitetet så bør du være helt i toppen av kullet ditt. De fleste slike ansetter folk fra f. eks investeringsbanker, management / strategy consulting. Og gjerne etter at folk har fått MBA (her er paradoksalt ikke karakterer så viktig selve skolen) Anonymkode: 0de3a...e56 Takk! Var C-ene dine fra tidlig eller sent i graden din? Har selv 3 Cer i bachelorgraden min. Men det var fordi jeg ikke brydde meg om karaktrene i de fagene, jeg tenkte ikke på at arbeidsgiverne kunne bry seg. Men har A/B i snitt så vet jeg kan bedre o jeg prøver. Og håper på å klare bedre på mastergraden. Planen er å velge lette fag for å få så godt snitt som mulig. Er klar over at man i Private Equity og lignende som hovedregel må ha jobbet tidligere i investeringsbank eller managment constulting. Tenkte på vitnemålet man trenger for å få jobbene etter noen år i arbeidslivet. Jeg har heller ikke en bestemt jobb i tankene, derfor jeg skrev flere ulike prestisjestillinger. Sluttet du i investeringbank for å få mindre intensiv jobb eller endte du med å søke over til en like intensiv jobb? TS Anonymkode: 91444...540
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå