Gå til innhold

Jeg klarer ikke akseptere hårtapet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mann i midten/slutten av 30-årene her. Singel selvfølgelig.

Helt siden midten av 20-årene har jeg blitt stadig tynnere i håret. Jeg husker ærlig talt ikke når jeg først ble observant på det, men det har plaget meg de siste 6 årene i alle fall. Kanskje jeg ikke tenkte over det før den tiden.

Har vel egentlig alltid hatt litt tynt hår, selv som barn/ungdom. Men når jeg ser meg selv på bilder fra da jeg var 22, så det ut som en fyldig og flott sveis. Savner det. Virker som det skjedde noe rundt 24-års alder, ut i fra bilder.

Nå er det så lite igjen at jeg egentlig "burde" skinne meg. Jeg bare liker å kjenne at det er hår bak og på sidene, så derfor klarer jeg det ikke. Jeg har nokså lyst hår på toppen, så det skinner igjennom uansett hvor "langt" jeg lar det gro.

Tilbake i 2017 husker jeg at jeg kikket på issen med to speil, og det var først da jeg merket at det begynte å bli skikkelige viker. Trist hvor raskt det har gått. Bare senest i 2021 hadde jeg i det minste en slags sveis.

Det er vel for sent å gjøre grep nå som det er så langt fremskreden "sykdom"? Jeg brukte Toppik rundt 2016/2017, og brukte Minoxodil fra februar 22 til vinteren i år. Intet resultat.

Det er ikke slik at jeg sparer på "fjonet" til det blir lange, pistrete hårstrå, men jeg klipper det helt kort på sidene og bak til ca 3.mm hver uke. Det på toppen kan jeg ikke la bli lengre enn et par cm.

Dessverre har jeg ikke skjegg som kan kompensere, har ikke anlegg for det (heller). Prøvd å trene styrke, men jeg har veldig slank beinbygning. Har tynne håndledd og armer, f.eks.

Har generelt dårlig selvtillit, så vet ikke hvordan jeg skal akseptere dette? Får mange kommentarer på det også, og det er like sårende som kommentarer på andre ting man ikke kan gjøre noe med.

Anonymkode: f85aa...1a8

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen gode råd men sender deg en klem❤️ Hårtap er tøft. Jeg sliter med det samme, er kvinne.
Tror kort sveis er det beste til slutt, trenger ikke ikke ta alt men holder du det kort så synes det ikke like godt. 

Anonymkode: 4ff37...383

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er rart du får kommentarer på det. Min mann mistet håret i veldig ung alder, men ingen sa et ord om det noen gang. Det er jo ikke noe høflig å påpeke sånt.

Man må nok bare finne en måte å fokusere på det man kan kontrollere, og rette energien riktig sted.

Anonymkode: 4a9cb...faa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei 😊

Kvinne her, jeg mister håret, det er Fen meg så surt. Jeg skal ha meg parykk! Det kan jo du også, tipper du tenker at det ikke blir bra, men 70 talls tupe er ikke det eneste alternativet! De er skikkelig gode nå 😁 Man kan få dem limt på så du kan svømme med dem til og med.

Anonymkode: c7cf6...e10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vet ikke om jeg hadde taklet det selv.. Men man MÅ jo nesten det om man vil fortsette dette korte livet på jorda..

Anonymkode: 69d10...d49

AnonymBruker
Skrevet

Er like gammel som deg og har samme hårsituasjon. Tenker ikke mye på det, bare barberer meg når det blir mer enn 1-2 cm. Heldigvis er jeg kjekk og kler å være skinna. Prøv og se om du kler det.

Ikke fokuser så mye på det, du lager deg et problem ut av lite her tror jeg.

Anonymkode: 4c532...3d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt annet, men jeg er kvinne som tidlig i 20-årene etter en ulykke fikk mer enn 10 cm arr i ansiktet.

Jeg fant ut at jeg kunne gå resten av livet og gremmes over arrene og la dem hemme meg og psyke meg selv ned... ev. gjøre meg selv til nervevrak i et forsøk på å sminke dem bort, være redd for at sminken smittet av, ble påvirket av regn og uvær...

Eller jeg kunne akseptere at de var kommet for å bli og bare ikke gjøre noe nummer ut av dem, ikke la det påvirke meg negativt, ikke psyke meg selv ned.

Jeg valgte det siste.

Fikk en del kommentarer de første årene, "er det ikke grusomt å se slik ut", "jeg hadde aldri taklet å få slike arr i ansiktet", "nå MÅ du bare begynne å sminke dem bort".

På slike kommentarer valgte jeg å svare "nei, det er ikke grusomt, det er bare arr, jeg er heldig som lever", "du hadde taklet å få enda mer arr i ansiktet, hvis du visste at alternativet var at du døde i ulykken", "hvorfor skal jeg bruke sminke for å gjemme arrene, hvis andre ikke takler å se dem så er det deres problem, ikke mitt".

Jeg har vært så avslappet rundt disse arrene at når jeg nå blir kjent med nye personer kan det gå lang tid før de i det hele tatt oppdager dem. De har sagt at det må være fordi jeg selv har et så avslappet forhold til dem.

Det har aldri hemmet meg i dating heller - igjen, fordi jeg aldri har gjort noe nummer ut av det selv, bare vært meg selv, akseptert meg selv og vist hvem jeg er som person. Det er mer enn nok :)

Så aksepter deg selv akkurat slik du er, vær glad i deg selv. Slutt å fokusere på noe du uansett ikke kan endre uten å bli enda mer opphengt i det. Gå til en ordentlig god frisør og be om råd, hvilken klipp som vil være finest for deg med det håret du har. Og vær fornøyd med det.

Tro meg, håret ditt stopper deg ikke fra å få kjærest ❤️

Anonymkode: 3f1ea...31c

• Liker 1
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 21.26):

Ja, jeg vet ikke om jeg hadde taklet det selv.. Men man MÅ jo nesten det om man vil fortsette dette korte livet på jorda..

Anonymkode: 69d10...d49

Ja, det er veldig vanskelig. Er du også mann?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 21.20):

Mann i midten/slutten av 30-årene her. Singel selvfølgelig.

Helt siden midten av 20-årene har jeg blitt stadig tynnere i håret. Jeg husker ærlig talt ikke når jeg først ble observant på det, men det har plaget meg de siste 6 årene i alle fall. Kanskje jeg ikke tenkte over det før den tiden.

Har vel egentlig alltid hatt litt tynt hår, selv som barn/ungdom. Men når jeg ser meg selv på bilder fra da jeg var 22, så det ut som en fyldig og flott sveis. Savner det. Virker som det skjedde noe rundt 24-års alder, ut i fra bilder.

Nå er det så lite igjen at jeg egentlig "burde" skinne meg. Jeg bare liker å kjenne at det er hår bak og på sidene, så derfor klarer jeg det ikke. Jeg har nokså lyst hår på toppen, så det skinner igjennom uansett hvor "langt" jeg lar det gro.

Tilbake i 2017 husker jeg at jeg kikket på issen med to speil, og det var først da jeg merket at det begynte å bli skikkelige viker. Trist hvor raskt det har gått. Bare senest i 2021 hadde jeg i det minste en slags sveis.

Det er vel for sent å gjøre grep nå som det er så langt fremskreden "sykdom"? Jeg brukte Toppik rundt 2016/2017, og brukte Minoxodil fra februar 22 til vinteren i år. Intet resultat.

Det er ikke slik at jeg sparer på "fjonet" til det blir lange, pistrete hårstrå, men jeg klipper det helt kort på sidene og bak til ca 3.mm hver uke. Det på toppen kan jeg ikke la bli lengre enn et par cm.

Dessverre har jeg ikke skjegg som kan kompensere, har ikke anlegg for det (heller). Prøvd å trene styrke, men jeg har veldig slank beinbygning. Har tynne håndledd og armer, f.eks.

Har generelt dårlig selvtillit, så vet ikke hvordan jeg skal akseptere dette? Får mange kommentarer på det også, og det er like sårende som kommentarer på andre ting man ikke kan gjøre noe med.

Du kan jo ta hårtransplantasjon.

Anonymkode: b190e...dd0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør noe med det da.

Ta hårtransplant,eller kjøp slik du limer på i salong. Disse ser helt ekte ut for vanlige folk.

Man kan ikke PRØVE trene styrke heller.

Du må spise OG trene rett! 

Så få deg proff Personlig trener, og kjøp deg hår!

Anonymkode: c7d67...0eb

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er like gammel som deg, og opplevde det samme som deg. Vikene ble bare høyere og høyere i slutten av 20-årene, og i 30-årene begynte det å tynnes ut på toppen. Jeg har enda hår, men ser hodebunnen bare mer og mer nå. Typisk måne, med hår på sidene. Litt rart siden INGEN i familien min på noen sider har hatt måne. Jeg har sett meg nødt til å klippe det helt ned. Ikke skalla, men typ 10mm. Jeg ser best ut slik situasjonen tatt i betraktning. Det fine er at jeg kan klippe meg selv, om ikke annet. 

Har for øvrig alltid fått kommentarer om jeg hadde viker og begynte å bli skalla osv. Ser ikke ut til at noen har terskler mot å si slik til en annen. Men vet du, jeg gir faen. Realiteten er slik, og man må bare godta at slik er det. Jeg har distansert meg fra tankene om at det å ha måne og å være skalla er trist/leit osv. Det er som det er, og fakta er at det er MANGE menn som er slik. 

Så prøv å trøst deg med at det er slik du har blitt, og du kan ikke noe for det. Prøv å finne en frisyre der du ser best ut gitt utgangspunktet ditt. Og hårtap er egentlig ingen krise. Krisen er litt hva du gjør det til selv. Hvis du vil at det skal være krise så blir det krise, men gir du faen og prøver å drite i det, så går det bare godt. 

Angående kommentarer så må du bare jatte det bort. "Ja, sånn er det. Ikke min feil" eller noe slikt. Og lærer du å drite i at du har lite hår på hodet, så lærer du deg automatisk å drite i kommentarene som kommer om det. For du bryr deg ikke. 

Mitt råd er altså ikke kjemp imot. La det skje. Og så driter du i det. 

Anonymkode: a8f12...af9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste bryr seg virkelig ikke.. Klem ❤️

Anonymkode: f684d...790

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd nisim? Hva med hårtransplantasjon?

Anonymkode: 4112d...682

Skrevet

Jeg var i samme situasjon i din alder, bortsett fra at jeg aksepterte det. Fikk også veldig sent tett skjeggvekst.

Senere i livet har jeg aldri merket noen ulemper pga. lite hår og nå er jeg en distingvert gammel mann med barbert hode og ellers moteriktig ubarbert. En stor fordel er at jeg ikke trenger å bruke penger på frisør. Fikser det selv.

Mitt råd er å akseptere det og ikke prøve med transplantasjon eller andre lugubre og kostbare metoder. Det er sannsynligvis bare du selv som synes det er lite kledelig (?). Jeg hadde aldri noe problem med damene pga. hårveksten, men heller fordi jeg var generelt litt sjenert og umoden. Høres det ut som deg . . ?

Og slank beinbygging og tynne armer og bein er inngen unnskyldning for ikke å trene styrke eller idrett. Heller motsatt. Jeg har fått veldig stort utbytte av å løpe, gå på ski og sykle. Trener også styrke fremdeles med 80+ år.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og liker veldig godt menn med nesten ikke hår. Fokuser heller på å trene, det er mye viktigere. 

Anonymkode: a6f92...3eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hårtransplantasjon om du har råd? Hvis ikke vil jeg definivt barbert det. Grusomt med måne eller fjoner på sidene. Skallet er mye bedre 😁 

Forøvrig (unsolicited advice unnskyld) er ikke skalla menn et problem for meg, det er alle problemene man får med en mann som enten har null selvtillit eller større problemer pga det. Du er forøvrig på min alder og det siste jeg virkelig vurdert er du er skalla eller har hår 😂

Noen liker ikke skalla menn, akkurat som du kanskje ikke liker store jenter, jenter med tatoveringer eller jenter som røyker? Who knows, man er ikke alle sin smak, men for mange så har hår eller ikke INGENTING å si. Du kan ikke noe for at du mister håret og det er veldig vanlig. Jeg vet det er lett å si, men du MÅ prøve å gi litt faen i hva folk syns. Om noen gjør narr av deg pga HÅRTAP sier det MYE mer om dem enn deg. 

Så skal jeg si en ting til som noen sikkert er uenig i, men det absolutt verste jeg ser er skalla menn som kompenserer med masse skjegg, det er helt grusomt faktisk. Også menn over 15 som går med caps og lue året rundt, inne som ute. Du får ikke gjort noe med det, det er lite vits å bruke tid på ting her i livet man ikke får gjort noe med ❤️

Anonymkode: 27370...bfd

AnonymBruker
Skrevet

Håret ville aldri vært et problem for meg, jeg har allerede en partner med hårtap. Jeg vet om hundrevis, om ikke tusenvis, av menn bare i den lille kommunen jeg bor i, som har hårtap, men likevel forhold og familier. At håret ditt (eller tynne håndledd) er skyld i at du er singel er usant. Du må slutte å fortelle deg selv dette, det er løgn.

Det som ville vært et problem for meg er holdningene du viser i HI. Kan godt hende det er feil, men du fremstår selvopptatt med et nesten sykelig fokus på eget utseende og opplevde "mangler". Det er ikke rart man ikke har suksess med kvinner når man har et fokus som er innover og attpåtil negativt. Se deg rundt, ha fokuset ditt utover, vær opptatt av andre, vær nysgjerrig på andre og hvem de er.

Du klarer ikke akseptere hårtapet og har dårlig selvtillit. Hva har du tenkt å gjøre med det? Du kan sette deg ned og google hvordan få bedre selvtillit og jobbe med det på egenhånd, men hvis du ikke greier å komme ut av det må du be om profesjonell hjelp. Det er neppe noen her på KG som kan komme med et enkelt svar som løser opp i 30 år gamle tankefloker...

Anonymkode: fb5a3...1b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2023 den 22.44):

Har du prøvd nisim? Hva med hårtransplantasjon?

Nisim har ingen dokumentert effekt, og jeg fikk uansett utslett av den shampooen. Hårtransplantasjon har jeg ikke råd til

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd Good for me for menn? Prøv det om du ikke har prøvd.

Anonymkode: 6e0c4...36d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nisim har ingen dokumentert effekt, og jeg fikk uansett utslett av den shampooen. Hårtransplantasjon har jeg ikke råd til

Jo det er klinisk dokumentert. 
hvilken av shampoene prøvde du? Brukte du ekstraktet og?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...