Teardrop Skrevet 15. juni 2023 #1 Skrevet 15. juni 2023 Ønsker å spare opp penger til mitt kommende barn. Hvordan gjør dere det? Har dere opprettet konto i baby-navn, eller bare opprettet en ny konto innpå deres egen bank? hvor mye sparer du pr mnd, evt i året? Sparer både mor og far på hver sin eller setter dere inn på den samme kontoen? Tenker dere gi barnet tilgang på pengene til konfirmasjon eller 18årsdagen? Evt bruke disse pengene på bunad, lappen osv i frmtiden?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #2 Skrevet 15. juni 2023 Setter av 2500 kr til hvert begge barna hver måned. Anonymkode: 0c65b...eab
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #3 Skrevet 15. juni 2023 Begynte veldig seint med sparing. Han er 15 år og har bare spart 44 000 kr ikke mye. Anonymkode: ef35f...72a
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #4 Skrevet 15. juni 2023 Ikke spart noe til ungene. De har kommet seg inn på boligmarkedet uten hjelp. Alle 3 fikk sertifikat betalt. Anonymkode: 81d47...326 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #5 Skrevet 15. juni 2023 Spar i indexfond i ditt navn men merk gjerne kontoen med barnetsnavn. Ikke bestem deg nå for hva det skal brukes til og ikke fortell barnet at du sparer til det når det blir eldre. Da kan du bestemme deg senere for hva det skal brukes til. Til mine barn ble det utvekslingsår, privat skole, fritidsinteresser som kostet mye, bunader, moped, førerkort, bil og hjelp når de flyttet ut. I tillegg har de jo trengt telefoner og pc’er, sykler, ski, slalom mm utstyr. Fra de er 10-12 år til de er ferdig studert koster de enorme summer!! Anonymkode: 25732...efb 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #6 Skrevet 15. juni 2023 Setter inn 500 i fond til hver av dem i måneden Anonymkode: 14351...046 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #7 Skrevet 15. juni 2023 Sparer barnetrygden hver måned i fond til begge barna. Bruker en sjelden gang av det til større investeringer (feks ny bilstol til eldstemann når han vokste ut av spedbarns-stolen), men ellers står pengene urørt. Anonymkode: 52de7...a60
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #8 Skrevet 15. juni 2023 Sparer barnetrygden på egen konto. Vi sparer også i fond for fremtiden og betaler ekstra på boliglånet hver måned. Anonymkode: becd2...368
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #9 Skrevet 15. juni 2023 Null. Jeg øremerker ingenting til barna, men vil selvfølgelig gjøre alt jeg kan for å hjelpe de når de trenger hjelp med å komme inn på boligmarkedet når de er et stykke ut i 20-årene. Anonymkode: bd328...a08 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #10 Skrevet 15. juni 2023 Fond eller aksjer.. vanlig sparekonto er ikke kjempelurt på lang sikt da pengene ikke blir like mye verdt i fremtiden. Anonymkode: e3099...c83
Snuppa09 Skrevet 15. juni 2023 #11 Skrevet 15. juni 2023 Dere som kun sparer 1-2000,- i mnd har ikke sjans til å dekke utgiftene som følger med ungdomstiden i forhold til aktiviteter, sko/klær, sykkel/moped, reiser, skole, tlf/data, konfirmasjon/bunad/gave, kontigenter osv. Lykke til, det er små penger det som går med på utstyr/mat til små barn og barnehage/sfo.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #12 Skrevet 15. juni 2023 Barnet har en konto som alle penger til ulike høytider og bursdag blir satt inn på. Følger med på at det inne kommer over beløpet til overformynderiet. Og så barnet kan få studiestipend uten å bli trukket pga formue. utenom det sparer vi i vårt navn til barnet. Så barnet kan bruke det til BSU når den har inntekt som gir skattefradrag, eller beløp den kan bruke til annet eller ta over når det er ferdig studert. Anonymkode: 844c7...ecf
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #13 Skrevet 15. juni 2023 Nei, jeg har ikke spart. Jeg hadde nok med å skaffe enebolig, betale for alt, fra barnehage til tenårene, bunad, tannregulering, komf, klassetur, lappen osv..for 3 barn. Jeg ble mor som 23 åring. Nå er yngste 18 og utgiftene har roet seg...og vi har betalt ned på lån, så nå sparer jeg, far og den eldste 12 000 i måneden, 4000 hver, til leilighet. Så tar vi unge for unge ettersom de blir store. Anonymkode: 6cae7...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #14 Skrevet 15. juni 2023 Snuppa09 skrev (2 minutter siden): Dere som kun sparer 1-2000,- i mnd har ikke sjans til å dekke utgiftene som følger med ungdomstiden i forhold til aktiviteter, sko/klær, sykkel/moped, reiser, skole, tlf/data, konfirmasjon/bunad/gave, kontigenter osv. Lykke til, det er små penger det som går med på utstyr/mat til små barn og barnehage/sfo. Så om jeg sparer "kun" 2000 i mnd fra barnet er født til han flytter ut så har jeg ikke sjans til det? Tror du har sykt dyre unger. Du bruker forresten "i forhold til" helt feil. Anonymkode: 9e0ec...131 3 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #15 Skrevet 15. juni 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Fond eller aksjer.. vanlig sparekonto er ikke kjempelurt på lang sikt da pengene ikke blir like mye verdt i fremtiden. Anonymkode: e3099...c83 Ja, vurderer å sette beløpet inn sammen med sparingen i det fondet vi allerede har. Det har god avkastning Anonymkode: becd2...368
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #16 Skrevet 15. juni 2023 Nei, jeg sparer til meg selv og da også til familien. Jeg tenker hjelpe barna økonomisk i så stor grad jeg klarer men føler ikke at å sette penger på egen konto til barna er økonomisk lurt. Jeg fokuserer heller på en god og trygg økonomi, eie bolig osv. betale ned lån, slik at jeg vil ha råd til å hjelpe i fremtiden. Gaver de får spares såklart, de er på barnas konti. Anonymkode: 5baf2...65d 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #17 Skrevet 15. juni 2023 Sparer til barna mine ved å betale ned på huslånet. Beste "renta", og kommer oss alle til nytte. Når barna er så store at de trenger egenkapital så er jeg forberedt på å ta opp lån på ny. Anonymkode: 392e6...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #18 Skrevet 15. juni 2023 Teardrop skrev (32 minutter siden): Ønsker å spare opp penger til mitt kommende barn. Hvordan gjør dere det? Har dere opprettet konto i baby-navn, eller bare opprettet en ny konto innpå deres egen bank? hvor mye sparer du pr mnd, evt i året? Sparer både mor og far på hver sin eller setter dere inn på den samme kontoen? Tenker dere gi barnet tilgang på pengene til konfirmasjon eller 18årsdagen? Evt bruke disse pengene på bunad, lappen osv i frmtiden? Vi sparer barnetrygden hver måned i fond. Pengene skal ikke brukes før barna er fylt 18. Anonymkode: 747b8...5ff
Snuppa09 Skrevet 15. juni 2023 #19 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så om jeg sparer "kun" 2000 i mnd fra barnet er født til han flytter ut så har jeg ikke sjans til det? Tror du har sykt dyre unger. Du bruker forresten "i forhold til" helt feil. Anonymkode: 9e0ec...131 Ungdom kan koste veldig varierende summer. Gir du de en gaming pc til 40-50.000,- så koster jo ikke andre fritidsinteresser så mye. Det kan bli rimelig. Våre barn er aktive og med på mye, da koster fritidsinteresser fort 10-15000,- pr barn i mnd. Våre har hatt interesser som var enda dyrere. Så skal de med venner på ski/snowboard/hytteturer på vinterstid og ut på fjellturer, treningssamlinger osv sommerstid. Så koster transport, mat hjemme og ute og klær/sko/utstyr store summer. Ofte er det utenlandsturer de blir bedt med på av venner, skole el konfirmasjon osv. Skal love deg at pengene flyr. De siste to mnd har jeg brukt over 200.000,- på barna uten at noen bekjente el familie nok har tenkt på det. Og i tillegg skal du vite at vi bor i et helt normalt bystrøk og har helt normale lønninger. Vi har ikke familie som støtter oss økonomisk og vi har hellet ikke arvet.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #20 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sparer til barna mine ved å betale ned på huslånet. Beste "renta", og kommer oss alle til nytte. Når barna er så store at de trenger egenkapital så er jeg forberedt på å ta opp lån på ny. Anonymkode: 392e6...2f3 Nei det er ikke «beste» rente over tid ( å betale på huslånet). Hvis man har vært langsiktig og spart jevnt har aksjemarkedet alltid slått denne renten betydelig. Skal du spare smart betaler du minst mulig ned på boliglånet og sparer mest mulig jevnlig i indexfond. Dette krever selvfølgelig at du er så strukturert at du ikke faller for fristelsen til å bruke bort disse pengene på ting som ikke gir verdi plutselig (bil, ferie osv) Anonymkode: 25732...efb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå