AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #21 Skrevet 15. juni 2023 Logoped gjør da veldig mye. Anonymkode: 56de5...3d0 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #22 Skrevet 15. juni 2023 Sier som flere her - alt man skal lese.... Som mamma til en femåring som nå - endelig - får oppfølging av logoped, og som venninne av fire mødre med barn som har autisme (to går i nåværende barnehage) kan jeg fortelle følgende: Før et barn får oppfølging av logoped i barnehagealder undersøker man i de aller fleste tilfeller andre tilleggsutfordringer. Man gjennomfører kartlegging av generell utvikling (da i barnehagen, gjennomført av ansatte, typisk AlleMed og TRAS), enkle kognitive tester, samt testing av språkforståelse i form av tester som NYA SIT eller lignende (gjerne gjennomført av PPT). Disse testene avdekker om barnet har 1) kognitive utfordringer 2) sosiale utfordringer 3) Språkvansker 4) Språklydvansker. Logogped søker man om, og får innvilget, i utgangspunktet kun når problemene dreier seg om de to siste punktene i lista over. Ja, en logoped kan være en del av oppfølgingen for barn med autisme, men dette vil typisk være en del av bredere oppfølging. Om et barn har utfordringer som henger sammen med påvist autismediagnose eller autismeutredning vil det være mye mer sannsynlig at barnet får en spesialpedagog som hjelper barnet inn i lek, med følelseregulering, selvstendighet og lignende. Du nevner både kognitiv svikt og autisme. Dette er to separate diagnoser/problemstillinger. I vår barnehage har vi ett barn med autismediagnose som har helt normale kognitive evner (og har spesialpedagog 50% av tiden), og vi har ett barn med diagnose hvor mor har fortalt at han har scoret svært lavt på kognitive tester og at han muligens vil få tillegsdiagnose psykisk utviklingshemmet. Han har fått innvilget spesialpedagog/assistent "på fulltid" (usikker på timeantall). Min sønn har endelig fått en grundig utredning av logoped, han vil muligens få et par timer i måneden fra høsten av - hans problemer er dårlig munnmotorikk, særlig tungekontroll. Ellers helt normalt utviklet gutt som i en alder av fem kan regne og skrive. Håper du kan svare på dette spørsmålet: Hvorfor i alle dager er dette så interessant for deg at du starter en tråd? Dette bør vel være like lite interessant som "overhørte snakk i garderoben om at X ikke skal spise pølse, er dette vanligvis tegn på at familien er muslimer?" Hvis du ønsker å lære mer om diagnoser generelt, og språkvansker spesifikt får du bare si ifra, så kan jeg legge ut noen gode lenker. Siden sønnen din leker med barnet ville du (forutsatt at du har normalt justerte antenner) ha fanget det opp selv om dette barnet skilte seg nevneverdig ut? Alle barna jeg kjenner med autisme skiller seg markant ut - selv de med godt språk og normale kognitive evner. Det avhenger selvfølgelig av alder på barna, men du ville normalt ha merket "noe". For guds skyld: Støtt oppunder vennskapet mellom ditt barn og dette barnet. Innlegget ditt virker noe fordomsfullt, og jeg håper du ikke overfører disse til barnet ditt. Anonymkode: f2d85...6f9 7 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #23 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Overhørte i garderoben at et barn får oppfølging av logoped i barnehagen. Betyr det at det er noe ordentlig galt med det barnet? Kan det få et «normalt» liv? Vil gjerne vite det siden mitt barn leker en del med det barnet. Kan vel ikke spørre foreldrene heller, for jeg skulle kanskje ikke overhørt det. Anonymkode: 56383...033 Den med kognitiv svikt her er ikke barnet. Anonymkode: 7996c...f05 10 1 5
17.11 Skrevet 15. juni 2023 #24 Skrevet 15. juni 2023 Kjenner en haug av folk som har vært hos logoped som barn, flere med høyere utdanning og ingen jeg anser som dumme. Det er da helt vanlig og fullstendig udramatisk.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #25 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Så barnet vil ikke få et normalt liv? Står at logoped kan hjelpe barn som har autisme, så kanskje barnet har det Anonymkode: 56383...033 Hva spiller det for rolle egentlig om barnet ditt leker med et annet barn med autisme? Anonymkode: 7996c...f05 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #26 Skrevet 15. juni 2023 Det er nok en viss fare for at de blir programledere i NRK radio. Anonymkode: c6257...fec 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #27 Skrevet 15. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er nok en viss fare for at de blir programledere i NRK radio. Anonymkode: c6257...fec Eller statsråd. Eller statsminister. Flere med uttalevansker og lese- skrivevansker blant dem Anonymkode: f2d85...6f9
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #28 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Overhørte i garderoben at et barn får oppfølging av logoped i barnehagen. Betyr det at det er noe ordentlig galt med det barnet? Kan det få et «normalt» liv? Vil gjerne vite det siden mitt barn leker en del med det barnet. Kan vel ikke spørre foreldrene heller, for jeg skulle kanskje ikke overhørt det. Anonymkode: 56383...033 Nei. Uttalevansker sikkert. Anonymkode: 2f2bf...9bc
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #29 Skrevet 15. juni 2023 En logoped hjelper dersom barnet har talefeil. Man går ikke til logoped fordi man har nedsatte kognitive evner, da er det andre instanser som kobles inn. Anonymkode: 60733...d04 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #30 Skrevet 15. juni 2023 Min datter går til logoped. Medisinsk grunn er antagelig at barnet hadde veske i mellomøret og hørte dårlig da lydene skulle etableres, i en uviss periode mellom 2 og 4 år. Hun er ellers veldig smart og oppegående unge. Lærte seg selv å lese som 4-åring bare ved å følge med på storebror som gjorde hjemmelekser.. Men akkurat uttale må jobbes med. Anonymkode: c0563...2bd 1
Grüner Skrevet 15. juni 2023 #31 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Overhørte i garderoben at et barn får oppfølging av logoped i barnehagen. Betyr det at det er noe ordentlig galt med det barnet? Kan det få et «normalt» liv? Vil gjerne vite det siden mitt barn leker en del med det barnet. Kan vel ikke spørre foreldrene heller, for jeg skulle kanskje ikke overhørt det. Anonymkode: 56383...033 Er det mulig… For å si det sånn; jeg er mer bekymret for deg som har slike holdninger enn for det barnet som trenger logopedhjelp. 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #32 Skrevet 15. juni 2023 ToveM skrev (1 time siden): Endre skarre R, er det en talefeil. Hilsen bergenser med skarre R Nei, det er ikke en talefeil og du får ikke logoped for det. hilsen logoped. Anonymkode: 8f4ad...63e 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #33 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, det er ikke en talefeil og du får ikke logoped for det. hilsen logoped. Anonymkode: 8f4ad...63e Det er vel en talefeil om man bor på Østlandet? Anonymkode: 1d4a3...a4f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #34 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel en talefeil om man bor på Østlandet? Anonymkode: 1d4a3...a4f Jeg er nemlig tante til en gutt på 8 år som ruller på R-ene. Snakker ellers østlandsk, så det er ofte vanskelig å skjønne hva han sier. Anonymkode: 1d4a3...a4f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #35 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er vel en talefeil om man bor på Østlandet? Anonymkode: 1d4a3...a4f Nei, skarre r er en helt fin norsk r. Vi tar ikke i mot henvisninger på det. Anonymkode: 8f4ad...63e 2
Millimani Skrevet 16. juni 2023 #36 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 20.40): Overhørte i garderoben at et barn får oppfølging av logoped i barnehagen. Betyr det at det er noe ordentlig galt med det barnet? Kan det få et «normalt» liv? Vil gjerne vite det siden mitt barn leker en del med det barnet. Kan vel ikke spørre foreldrene heller, for jeg skulle kanskje ikke overhørt det. Anonymkode: 56383...033 AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 20.47): Så barnet vil ikke få et normalt liv? Står at logoped kan hjelpe barn som har autisme, så kanskje barnet har det Anonymkode: 56383...033 Har du problemer? Logoped-hjelp er mer vanlig enn du tydeligvis tror. Noen får logoped-hjelp fordi de har løpsk tale, - altså snakker for fort. Andre får logoped-hjelp fordi de snakker sakte. Andre igjen fordi de stammer. Noen får logoped-hjelp for kj-lyden og g-lyden. Noen for at de har dysleksi, eller at de bytter om bokstaver når de snakker. For eksempel kan de si stølvene istedenfor støvlene. I tillegg har du slag-pasienter som overlever, og har talen i behold. Det er ikke gitt at sistnevnte klarer å snakke "rent" med en gang, og da må logoped inn for å bistå med taleflyten. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg er nemlig tante til en gutt på 8 år som ruller på R-ene. Snakker ellers østlandsk, så det er ofte vanskelig å skjønne hva han sier. Anonymkode: 1d4a3...a4f Det kan da ikke være vanskelig å skjønne hva han sier med skarre-r på østlands-dialekt? Høres nesten ut som en sørlending da Jeg er ikke logoped, men jobber sammen med noen logopeder. En måte du kan lære ungen å rulle på r er å bruke "ed-metoden". Jeg kjenner ikke til andre metoder de bruker. Den så kalte ed-metoden, altså bokstavene e og d, går ut på at man prøver å si f. eks. ordet "troll", men bytter ut r med ed, og så øver på å si det fortere og fortere etter hvert. Da kan man "provosere" fram bokstaven r på den måten. Bare prøv selv. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #37 Skrevet 16. juni 2023 Sønnen min gikk til logoped. Han er i dag 16 år, og har toppkarakter i alle fag, og flere gode venner. Anonymkode: 5b1fa...d9c 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #38 Skrevet 16. juni 2023 Jeg klarte ikke å ha en rullende R før i 9ende klasse, og har faktisk høy nok IQ til være medlem av MENSA. Fikk god hjelp av logoped! Anonymkode: 4e3b3...614 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #39 Skrevet 17. juni 2023 Nevøen og niesen mim måtte begge til logoped da de gikk i barnehagen. Han går på indøk og hun på lektor på NTNU. Så nei, ikke nødvendigvis kognitiv svikt. Men det kan være det. Det er uansett ikke din sak. Anonymkode: 26c48...86d 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #40 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 20.48): Herregud. Logoped er hjelp til uttale. Samboer gikk til logoped fordi han ikke kunne si "kj", det regnes ikke akkurat som kognitiv svikt.. Anonymkode: fdd13...abe Jo, det er en kollektiv kognitiv svikt i noen deler av landet 😂😂 Anonymkode: d131f...ce5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå