Gå til innhold

Klokken er 20.05 og det er 28 grader i oslo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

IMG_2216.thumb.jpeg.ef36c51c293cb9f173fabe38ff7baba4.jpeg

Dette er ikke normalt. Men ingen sier noe. 

Anonymkode: b6ab5...af0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er amazing. I fjor hadde vi en dritt sommer med usedvanlige lave temperaturer. Ingen som kavet seg opp på kg da med at det ikke var normalt. Denne varmen er vel bare noen få dager til før den vanlige sommeren med 13 grader og regn kommer.

Anonymkode: c867b...66c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er amazing. I fjor hadde vi en dritt sommer med usedvanlige lave temperaturer. Ingen som kavet seg opp på kg da med at det ikke var normalt. Denne varmen er vel bare noen få dager til før den vanlige sommeren med 13 grader og regn kommer.

Anonymkode: c867b...66c

Det stikk motsatte faktisk 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper det blir kjøligere. 30 grader inne, men har portabel AC som blåser rett på meg. 

Anonymkode: c5173...75d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Håper det blir kjøligere. 30 grader inne, men har portabel AC som blåser rett på meg. 

Anonymkode: c5173...75d

Heldigvis har jeg ikke temperaturmåler inne. Tror ikke jeg orker å vite. 

I morgen skal det bli enda varmere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er på ferie i utlandet og har 24 grader på dagen, 19 på kvelden. Det holder, så misunner dere ikke. 

Anonymkode: 6c6f9...69d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nydelig 🥰 Er bare å nyte så lenge det varer.

Anonymkode: 1dc90...977

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nydelig 🥰 Er bare å nyte så lenge det varer.

Anonymkode: 1dc90...977

Ja, nyte at bøndene mister avlingene og at det blir skogbrann og vannmangel og økte matvarepriser 🙄

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, nyte at bøndene mister avlingene og at det blir skogbrann og vannmangel og økte matvarepriser 🙄

Takk for omtanken. Ja, det er vanskelig å produsere mat nå. Krysser fingrene for at det kommer regn snart. Sommeren 2018 logger som et tørt mareritt i bakgrunnen - og hvis folk synes at maten er dyr nå, så tenker jeg de får annet å klage på når det tynnes av div varer i butikkene. For det er likens i de andre landene vi KUNNE HA importert fra - men de trenger så sårt selv det lille de klarer å produsere...

Hilsen bonde.

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Skogshuldra said:

Takk for omtanken. Ja, det er vanskelig å produsere mat nå. Krysser fingrene for at det kommer regn snart. Sommeren 2018 logger som et tørt mareritt i bakgrunnen - og hvis folk synes at maten er dyr nå, så tenker jeg de får annet å klage på når det tynnes av div varer i butikkene. For det er likens i de andre landene vi KUNNE HA importert fra - men de trenger så sårt selv det lille de klarer å produsere...

Hilsen bonde.

Føler med dere 💔 En av statsmeteorologene sa at dette ligner veldig på 2018, kanskje verre til og med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogshuldra skrev (51 minutter siden):

Hilsen bonde.

Du, siden du nevner det, jeg er nysgjerrig på noe.

Jeg snakka med noen andre bønder som tror at hvis denne varmen fortsetter nå, så vil det bli verre enn 2018, fordi grunnvann-nivåene og  vannreservoarene de brukte til vanning ikke kom seg opp på normalt nivå pga tørken i 2018.

Har du hørt noe lignende?

Krysser fingrene for at det kommer regn snart, lite om gangen over lengre tid, sånn at avlingene ikke drukner....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen sier noe?

En ting er at det har vært flere tråder om varmen, men det har også vært både på nyhetene og i avisene. Både skadene varmen gir nå, med tørke, avling som dør, vannmangel og skogbranner, men også hva dette har å si angående klima.

Og en ting er varmen her, men man skal ikke glemme andre siden av landet som har nedbørsrekorder, og langt kaldere enn normalt.

Anonymkode: c9746...bb3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (45 minutter siden):

Du, siden du nevner det, jeg er nysgjerrig på noe.

Jeg snakka med noen andre bønder som tror at hvis denne varmen fortsetter nå, så vil det bli verre enn 2018, fordi grunnvann-nivåene og  vannreservoarene de brukte til vanning ikke kom seg opp på normalt nivå pga tørken i 2018.

Har du hørt noe lignende?

Krysser fingrene for at det kommer regn snart, lite om gangen over lengre tid, sånn at avlingene ikke drukner....

Nei, har ikke hørt noe i kommunen jeg bor i. Gudskjelov. Grunnvannet her tok seg opp til normalen i fjor - og håper det gjelder de fleste andre steder. Så trist å høre det du forteller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

IMG_2216.thumb.jpeg.ef36c51c293cb9f173fabe38ff7baba4.jpeg

Dette er ikke normalt. Men ingen sier noe. 

Normalt, fint sommervær, nyt! 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Virkelig noe å nyte ja 😣 Fatter ikke hva folk tenker med.

Anonymkode: 054d1...4b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Bor en halvtime utenfor Oslo, samme temperatur her. I går begynte det plutselig å styrtregne, det varte i ca 3 min. 5 min. etterpå var asfalten knusktørr igjen. Lokalavisen skrev at det hadde vært lyn samtidig og at det hadd oppstått en liten skogbrann de heldigvis fikk slukket fort.  Det er skummelt tørt nå. 
Håper på noen dager med regn snart og temperaturer på maks 22 grader.

Anonymkode: 9ce7f...1f0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Skogshuldra skrev (12 timer siden):

Hilsen bonde.

Etter den sommeren i 2018 stod det i avisen - var det aftenposten tro - om en nordmann som hadde knallbra avling tross tørken. Det var noe med at han i starten jobbet med at røttene skulle gå langt ned, da ble de raskt selvforsynt og klarte seg uten påfyll av vann. Han hadde en hypotese som viste seg å stemme.  Veldig interessent i alle fall. Han hadde reist fra det pga sykdom og kom tilbake til en suksess. Var nok ikke bonde, men dog. Skal se om jeg klarer å Google meg frem til det. 

Anonymkode: 50ab1...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Varmen er drepen. Til og med dyrene her sliter i varmen. Det er altfor tørt og flere av kuene hoster og er elendig varme stakkar... det er greit med varme, men når varmen dreper avlinger, og skogbrann faren blir stor, dyrene sliter og folk sliter så er det lite trivelig. Jeg er gravid, var i fjor sommer og. Og det er totalt slit å bare gå ut i 30 grader. Så må alltid ha flere flasker iskaldt vann, for å helle over meg selv, kald dusj osv. Skal jeg handle må jeg handle før klokken 08.00 om morningen. Klokken 08.00 var det 17 grader alt og nå enda varmere. Og ingen vind. Iallefall, så funker ikke laber bris fra sørøst. Gleder meg til kveldene, og håper det blir torden som meldt fra Windy nå.

Anonymkode: 16037...794

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Virkelig noe å nyte ja 😣 Fatter ikke hva folk tenker med.

Anonymkode: 054d1...4b5

Vi klarer å ha to tanker i hodet samtidig, skjønner du. Nyte været, og samtidig forstå at det er katastrofe for enkelte.

Anonymkode: fcf0a...dce

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...