AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #1 Skrevet 15. juni 2023 Toåringen min sovner ikke før halv ni / ni om dagen. Han må opp senest syv, men noen ganger står han opp halv syv fordi jeg må opp å lage matpakker og kle på meg og han vil ikke ligge alene. Han er trøtt, men det tar et kvarter til tjue min før han "våkner til seg selv". Når vi har fri, får han styre dupp litt selv, og noen dager går han uten dupp og andre ganger blir det ti min på sofaen eller i bilen på vei et sted. Power nap fungerer fint for ham, han er aktiv og uthvilt resten av dagen og sovner halv åtte. Men bhg mener han skal ha en time hvertfall pga alder. Jeg er enig i at de små trenger mye søvn, men trodde det var meningen at sammenhengende søvn er bedre, og det på natta. De sier han er vanskelig å vekke etter halvtime bare. Jeg kjenner jeg er usikker her. Jeg vil ikke være en slem mamma som ikke vil la ungen min sove lenge i bhg, men jeg ser jo at det går utover nattesøvnen ved at det blir for sent og kortes ned generelt.. Og jeg er helt enig i at han må få sove om han er trøtt, men må det være i en time liksom? Gjør det noe egentlig om han legger seg sent når han har det bra når han er våken? Fordelen er jo at vi får lengre ettermiddager sammen nå i sommerkveldene.. Anonymkode: 8c7cc...123
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #2 Skrevet 15. juni 2023 Har samme problem.. min er 1 år+10 mnd og sover 1,5 t i bhg. Sovner aldri før 20.30/21 men våkner fortsatt kl 05🥵🥵🥵 Anonymkode: 801c7...25b 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #3 Skrevet 15. juni 2023 Barn er ulike, og jeg tenker at det ikke finnes én fasit her. Som barnehageansatt tenker jeg det kommer an på hvordan barnet har det i barnehagen hvis det ikke sover, eller sover for kort. Om dagen ikke blir så god da, fordi barnet er slitent, tenker jeg luren er viktig. Jeg har to barn selv. Den eldste sluttet helt å sove i barnehagen da hun var 2,5 år. Hun sov sjelden hjemme i helger og ferier etter at hun fylte 2, og det gikk helt fint. Hun ville ikke legge seg i barnehagen, og sluttet etter hvert å sovne der selv om hun ble lagt som vanlig. Så hun avsluttet det egentlig på egen hånd, og det var tydelig at tiden var inne Nå har jeg en treåring som vil sove i barnehagen. Med søvn i barnehagen gjør sover hun fra ca. 20.30 - 05.30, i stedet for fra ca. 19.00 til 07.00 etter noen dager hjemme uten særlig dagsoving. Hjemme går det som regel fint å droppe luren, eller det blir en powernap i bilen eller på fanget. Men hun har det bra med den søvnen i barnehagen. Hun sovner raskt og sover godt der. Hun har forsøkt å hvile sammen med de barna som har sluttet å sove, men sovner da likevel ganske raskt. Da vurderer jeg det som at den dupp på dagtid i barnehagen er viktigere enn lengre søvn på natten, fordi den hvilen gir et mer opplagt, mer aktivt og gladere barn (i følge de ansatte, samt hva vi ser hjemme på ettermiddagstid). Det er naturlig for små barn med flere søvnperioder i døgnet, men det kommer jo også en tid hvor de er klare for å klare seg uten dagsøvnen. Og det kan også bli en ond sirkel for noen. Kort natt, gir slitent barn på dagtid som sover lenge og som igjen får en kort natt. Samtidig, jeg ser tydelig både på mitt eget barn, og noen av barna på jobb, at det er forskjell på å ikke sove hjemme og å ikke sove i løpet av en uke med barnehagedager hvor det er mange inntrykk og høyt tempo. Anonymkode: 4d61a...366 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #4 Skrevet 15. juni 2023 Jeg jobber i barnehage og fakta er at søvn avler søvn. Det er forsket på om det er tilfelle at så små barn får dårligere søvn pga dagsoving, det stemmer ikke. Det forskningen viser er at foreldre som vet at barna har sovet en time eller mer i barnehagen tror at barna kommer til å sovne sent. Så stresser man over det, dette merker det lille barnet og blir derfor giret opp og sovner sent. Når foreldre blir fortalt at barna har sovet i 20 min, selv om de har sovet i 2 timer så sovner barnet til vanlig tid. Blir foreldrene fortalt at barna har sovet 2 timer når de bare har sovet 20 min så sovner de også sent. Så dette ligger hos dere foreldre, uten at dere mener det. Anonymkode: 8ae7f...a4d 11
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #5 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg jobber i barnehage og fakta er at søvn avler søvn. Det er forsket på om det er tilfelle at så små barn får dårligere søvn pga dagsoving, det stemmer ikke. Det forskningen viser er at foreldre som vet at barna har sovet en time eller mer i barnehagen tror at barna kommer til å sovne sent. Så stresser man over det, dette merker det lille barnet og blir derfor giret opp og sovner sent. Når foreldre blir fortalt at barna har sovet i 20 min, selv om de har sovet i 2 timer så sovner barnet til vanlig tid. Blir foreldrene fortalt at barna har sovet 2 timer når de bare har sovet 20 min så sovner de også sent. Så dette ligger hos dere foreldre, uten at dere mener det. Anonymkode: 8ae7f...a4d Lol.. Du har ikke barn... Anonymkode: 1691e...c25 9 7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #6 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber i barnehage og fakta er at søvn avler søvn. Det er forsket på om det er tilfelle at så små barn får dårligere søvn pga dagsoving, det stemmer ikke. Det forskningen viser er at foreldre som vet at barna har sovet en time eller mer i barnehagen tror at barna kommer til å sovne sent. Så stresser man over det, dette merker det lille barnet og blir derfor giret opp og sovner sent. Når foreldre blir fortalt at barna har sovet i 20 min, selv om de har sovet i 2 timer så sovner barnet til vanlig tid. Blir foreldrene fortalt at barna har sovet 2 timer når de bare har sovet 20 min så sovner de også sent. Så dette ligger hos dere foreldre, uten at dere mener det. Anonymkode: 8ae7f...a4d Link til forskning? Vi lot vårt barn sove på dagtid i barnehagen til det avsluttet dagsoving selv. På slutten så sov barnet noen dager og andre dager ikke. Det var ikke alltid de husket å gi beskjed om det hadde vært soving på dag, men vi så det alltid på når barnet sovnet ( de ansatte kunne bekrefte dagen etter). Klokken 19 uten lur og klokken 21/2130 med lur. Så med 1 times lur sov barnet minst 1 time mindre i døgnet. Anonymkode: 258eb...0e9 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #7 Skrevet 15. juni 2023 Takk for svar dere. Det viktigste for meg er at sønnen min har det bra og er uthvilt når han er våken. Da får han det best i løpet av dagen. Jeg har vært bekymret for at sidene han sovner sent, så er han trøtt om morgenen og har fått for lite nattlig søvn.. Anonymkode: 8c7cc...123
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #9 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar dere. Det viktigste for meg er at sønnen min har det bra og er uthvilt når han er våken. Da får han det best i løpet av dagen. Jeg har vært bekymret for at sidene han sovner sent, så er han trøtt om morgenen og har fått for lite nattlig søvn.. Anonymkode: 8c7cc...123 En overgangsperiode er det sånn for de fleste. Barnet vil nok snart slutte å sove på dagtid av seg selv. Dersom dere ønsker å prøve å slutte så prøv første gangen på en mandag når barnet har sovet godt om natta. Vi hadde og en periode i en ferie der barnet vårt sov lur annenhver dag. Når det sov på dagtid sovnet det seint og sov lenger om morgenen. Da trengte det ikke lur, men la seg tidlig om kvelden. Siden det sovnet tidlig våknet det tidlig og trengte lur neste dag osv 😅 Anonymkode: 258eb...0e9 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #10 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dupp?? Anonymkode: 405f8...822 =Lur Anonymkode: 258eb...0e9 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #11 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar dere. Det viktigste for meg er at sønnen min har det bra og er uthvilt når han er våken. Da får han det best i løpet av dagen. Jeg har vært bekymret for at sidene han sovner sent, så er han trøtt om morgenen og har fått for lite nattlig søvn.. Anonymkode: 8c7cc...123 For små barn er det best å slippe å holde seg våken veldig lenge om gangen. Hjernen deres trenger pauser for å kunne fordøye alle inntrykkene. Det er mye viktigere enn å sove flest mulig timer i et strekk om natta. Anonymkode: e95ee...2d3 7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #12 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): =Lur Anonymkode: 258eb...0e9 Takk! Anonymkode: 405f8...822
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #13 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg jobber i barnehage og fakta er at søvn avler søvn. Det er forsket på om det er tilfelle at så små barn får dårligere søvn pga dagsoving, det stemmer ikke. Det forskningen viser er at foreldre som vet at barna har sovet en time eller mer i barnehagen tror at barna kommer til å sovne sent. Så stresser man over det, dette merker det lille barnet og blir derfor giret opp og sovner sent. Når foreldre blir fortalt at barna har sovet i 20 min, selv om de har sovet i 2 timer så sovner barnet til vanlig tid. Blir foreldrene fortalt at barna har sovet 2 timer når de bare har sovet 20 min så sovner de også sent. Så dette ligger hos dere foreldre, uten at dere mener det. Anonymkode: 8ae7f...a4d Jeg ville også gjerne sett link til den forskningen. Jeg har ikke noen vansker med å tro på at det er en faktor som kan spille inn. Men jeg tror ikke på at det alltid er slik, det stemmer ikke overens med hva jeg ser hverken som barnehageansatt eller forelder. Barna har et individuelt søvnbehov, og trenger et visst antall timer. Har de sovet to timer i barnehagen, så er det to av de kanskje tolv timene det trengte i døgnet. Og da sier all min erfaring at de vil sovne senere og/eller våkne tidligere. Noen våkner veldig tidlig, og en merker seg det kanskje mindre da. Det betyr ikke at ikke småbarn ofte trenger, eller har det best med, å ha litt av døgnets sovetid i på dagtid. Anonymkode: 4d61a...366 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #14 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg jobber i barnehage og fakta er at søvn avler søvn. Det er forsket på om det er tilfelle at så små barn får dårligere søvn pga dagsoving, det stemmer ikke. Det forskningen viser er at foreldre som vet at barna har sovet en time eller mer i barnehagen tror at barna kommer til å sovne sent. Så stresser man over det, dette merker det lille barnet og blir derfor giret opp og sovner sent. Når foreldre blir fortalt at barna har sovet i 20 min, selv om de har sovet i 2 timer så sovner barnet til vanlig tid. Blir foreldrene fortalt at barna har sovet 2 timer når de bare har sovet 20 min så sovner de også sent. Så dette ligger hos dere foreldre, uten at dere mener det. Anonymkode: 8ae7f...a4d Nei, det er på ingen måte fakta. Link til denne "forskningen"? Du er veldig heldig som kjenner til alle barn og alle foreldre her i verden! Anonymkode: ff6b0...aeb 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #15 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for svar dere. Det viktigste for meg er at sønnen min har det bra og er uthvilt når han er våken. Da får han det best i løpet av dagen. Jeg har vært bekymret for at sidene han sovner sent, så er han trøtt om morgenen og har fått for lite nattlig søvn.. Anonymkode: 8c7cc...123 Se på antall timer det blir til sammen sett opp imot søvnbehovet som skal være på mellom 11-14 timer i den alderen Anonymkode: 4d61a...366 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #16 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Se på antall timer det blir til sammen sett opp imot søvnbehovet som skal være på mellom 11-14 timer i den alderen Anonymkode: 4d61a...366 https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/hvorfor-er-barnas-sovn-viktig Anonymkode: 4d61a...366 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #17 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg jobber i barnehage og fakta er at søvn avler søvn. Det er forsket på om det er tilfelle at så små barn får dårligere søvn pga dagsoving, det stemmer ikke. Det forskningen viser er at foreldre som vet at barna har sovet en time eller mer i barnehagen tror at barna kommer til å sovne sent. Så stresser man over det, dette merker det lille barnet og blir derfor giret opp og sovner sent. Når foreldre blir fortalt at barna har sovet i 20 min, selv om de har sovet i 2 timer så sovner barnet til vanlig tid. Blir foreldrene fortalt at barna har sovet 2 timer når de bare har sovet 20 min så sovner de også sent. Så dette ligger hos dere foreldre, uten at dere mener det. Anonymkode: 8ae7f...a4d Stemmer overhodet ikke for alle barn. Og ser det fortsatt på min yngste, rekker hun å sovne 10 min i bilen på ettermiddagen, så sovner hun veldig sent på kvelden. Anonymkode: ab4d7...793 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #18 Skrevet 15. juni 2023 Her står det litt om hvorfor dagsøvn er så viktig: https://www.science.org/content/article/naps-nurture-growing-brains Anonymkode: e95ee...2d3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #19 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stemmer overhodet ikke for alle barn. Og ser det fortsatt på min yngste, rekker hun å sovne 10 min i bilen på ettermiddagen, så sovner hun veldig sent på kvelden. Anonymkode: ab4d7...793 Det er fordi hun sover for sent. Anonymkode: e95ee...2d3
AprilLudgate Skrevet 15. juni 2023 #20 Skrevet 15. juni 2023 Mja, her tenker jeg at kanskje den dagsøvnen fortsatt kan være fin sålenge det ikke blir endel oppvåkninger på natta. Vi krevde (jepp, jeg var sykemeldt av ekstreme søvnproblemer) å redusere dagsøvn. Men det var på bakgrunn av at legging var et helvete, og masse oppvåkninger hele natt i tillegg til å ville opp dødstrøtt og sur kl 04-05. I helgene gikk det bedre når vi styrte. Her virker det som nattesøvnen til barnet er god, og en soveøkt i barnehagen er viktig i den alderen om det ikke ødelegger natta. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå