Gå til innhold

Hvorfor jobber ikke flere deltid? Mer tid til seg selv og sine hobbyer er jo bare bra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste årene jobbet deltid. Har hoppet av hamsterhjulet. Jeg trenger ikke å ha 15.000 ekstra til overs hver måned. Jeg trenger tid. Tid til å trene. Tid til å gå tur i skogen - selv på en mandag, eller onsdag. Tid til å lage god og ny mat. Tid på å leve!

Hvorfor jobber så mange 100% egentlig?

Anonymkode: a1a8d...b61

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke råd til deltid, og vil ha en ok pensjon. 

Anonymkode: d40c4...1d7

• Liker 25
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg jobber 80%. Det er deilig. Da kan jeg jobbe litt ekstra hvis jeg trenger mer penger, eller så har jeg litt fri innimellom. Da kan jeg møte venninner og gå på tur midt i uka. Jeg sparer heller litt ekstra selv til pensjonen. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å jobbe 100%. Har såpass god lønn at jeg kan kjøpe meg fritid når jeg vil - og ta ekstra fri i lenger perioder, stor fleksibilitet og jobbe når det passer meg. Har tid til både hund, katt, barn, hobby og friluftsliv. Tenker som deg, om man føler seg fanget eller har lite tid, og har mulighet økonomisk, kan man jobbe mindre! :) 

Anonymkode: 281d0...487

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har de siste årene jobbet deltid. Har hoppet av hamsterhjulet. Jeg trenger ikke å ha 15.000 ekstra til overs hver måned. Jeg trenger tid. Tid til å trene. Tid til å gå tur i skogen - selv på en mandag, eller onsdag. Tid til å lage god og ny mat. Tid på å leve!

Fordi de må av økonomiske årsaker.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi de færreste har 15 000 ekstra til overs hver måned.

Anonymkode: 1fc63...d5a

• Liker 32
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg rekker trene styrke 2-3 dager i uken, og jogge eller sykle 2-3 dager pr uke, lage god mat ofte, og være sosial flere ganger i uka, i tillegg til å jobbe 100 %...

Noen klarer disponere fritiden sin fint, og gjøre mye, selv om man også jobber.

Anonymkode: 64bd0...638

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

I min bransje finnes det ingen deltidsstillinger 

Anonymkode: a5290...a66

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Enig. Man bør prioritere andre ting og.

Anonymkode: 8dd90...ec5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle har råd. Hvis man tjener 45 000kr netyp i 100% stilling, har man kanskje råd til å gå ned til 30 000kr i mnd hvis begge jobber. Men mage tjener maks 30 000 kr/mnd i helt vanlige jobber, f.eks som sykepleier. Da kan man ikke gå ned 10-15 000. Også har du mange som jobber i f.eks butikk eller i barnehage og tjener maks 25 000kr i 100% stilling. 

Så nei, ikke lat som det er lett å jobbe deltid mtp økonomi. Er jævlig provoserende med folk som som sier "jeg får det til, det er ikke noe problem" og evner ikke se realiteten.

Anonymkode: 35bdc...a5a

• Liker 18
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke alle har råd. Hvis man tjener 45 000kr netyp i 100% stilling, har man kanskje råd til å gå ned til 30 000kr i mnd hvis begge jobber. Men mage tjener maks 30 000 kr/mnd i helt vanlige jobber, f.eks som sykepleier. Da kan man ikke gå ned 10-15 000. Også har du mange som jobber i f.eks butikk eller i barnehage og tjener maks 25 000kr i 100% stilling. 

Så nei, ikke lat som det er lett å jobbe deltid mtp økonomi. Er jævlig provoserende med folk som som sier "jeg får det til, det er ikke noe problem" og evner ikke se realiteten.

35.000 utbetalt og halvtidsmamma i en storby, om jeg skulle kutta 15.000 hadde jeg hatt råd til verken mat eller barnehage 🙈

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men det er jo sant? Vi er alle ansvarlige for våre valg. Jeg lever slik at jeg kan leve på å jobbe deltid og får et mye rikere liv av det.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alt handler om prioriteringer og vilje til å ikke la kun det materielle styre livet. 

Anonymkode: 1fac4...fc2

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Alt for glad i jobben min. Jeg har likevel ikke problem med å få tid til andre ting jeg vil gjøre, det er 5-6 timer igjen av ettermiddag/kveld etter arbeidstid.  God tid til å lage god mat, gå lange turer, hygge seg med venner, og ikke minst, tid til mange hobbyprosjekter.

Anonymkode: 06d0b...852

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

To grunner: Pensjon, og dagpengegrunnlag i tilfelle man blir syk.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Fordi jeg liker jobben min og ikke savner mer fritid.  Det handler om prioriteringer, og for meg er jobben viktig.  

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg ikke har råd. Måtte evt bodd i telt eller campingvogn, da har jeg det bedre på jobb! 

Anonymkode: a1de1...c05

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja flere burde vurdere det og legge opp livene sine så det ikke er bare stress og mas. Selv jobber jeg 50% og har ca 42000,- utbet en vanlig mnd. Før når jeg jobbet fullt var det jo betydelig mer men jeg ser at lever jeg ganske normalt har jeg også råd til noen utenlandsturer i året. Mye bedre balanse i livet med mulighet til å ta vare på meg selv og helsen.

Anonymkode: 7b09f...4e1

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt handler om prioriteringer og vilje til å ikke la kun det materielle styre livet. 

Det materielle? Men man må jo helst ha et sted å bo, klær på kroppen og mat på bordet? Jeg reiser aldri, ingen dyre uvaner eller dyre innkjøp. Hadde likevel ikke hatt mulighet til deltid. 

Jeg og sønnen min kunne selvsagt bodd mye billigere, men da langt fra nettverk og jobb. Det hadde blitt et mye mer stusselig liv for sønnen min, og da hadde vel mye av poenget falt bort?  

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler ikke bare om materielle goder. Om jeg skal bo billigere/mindre, så betyr det også å flytte bort fra venner. Altså vil jeg få bedre råd, men jeg vil få betraktelig mindre tid med venner.

Å velge bedre økonomi fremfor venner/familie vil jeg betrakte som det motsatte av å la det materielle styre livet.

Anonymkode: 64bd0...638

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...