Gjest Petrinella Skrevet 15. juni 2023 #1 Skrevet 15. juni 2023 Hei! Jeg har ikke hatt oppvaskmaskin før, aner ikke hva det er men den tar ikke inn varmtvann (tror det er problemet) Den begynner på programmet men så stopper den. Har renset filteret, men en lampe sier at jeg må fylle på salt (i følge google) Kjøper det i morgen, men kan det være hele årsaken til at den ikke kjører programmet? Jeg leier og har bodd her i 4 mnd, så jeg veit ikke hvor gammel den er. Jeg vil helst prøve alle de tingene jeg kan prøve før jeg sier ifra, det er så teit om det er noe som jeg burde ha funnet ut av 😊 Det er en vaktmester i blokka, kan jeg spørre henne eller er det ikke private problemer hun tar seg av? På forhånd takk for hjelpen!
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #2 Skrevet 15. juni 2023 Oppvaskmaskinen tar ikke inn varmtvann, den tar inn kaldtvann og varmer det opp, akkurat som vaskemaskinen. Min oppvaskmaskin tar inn vann, går litt (spyler), og så stopper den litt mens den varmer opp vannet. Anonymkode: 04ef7...fef 6 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #3 Skrevet 15. juni 2023 Du har sannsynligvis stengt vannlåsen, i og med at den begynner for deretter å stoppe. Dette er en durt i vasken din/i forbindelse med vannkrana, vri den til den andre enden og prøv på nytt Anonymkode: 8b6ef...643 4 1
abderitt Skrevet 15. juni 2023 #4 Skrevet 15. juni 2023 Sjekk på kranen på vasken, om det er ein liten "dings" ein kan skru på! 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #5 Skrevet 15. juni 2023 Det er ikke noe knapp på selve kranen, bare selve kranen og en liten "arm" som man snur på for å bestemme vannmengde og temperatur. Eller mente dere under vasken? Beklager dette er veldig dumt 😅 Men jeg er så glad dere hjelper meg! Anonymkode: fffb0...d79
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #6 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke noe knapp på selve kranen, bare selve kranen og en liten "arm" som man snur på for å bestemme vannmengde og temperatur. Eller mente dere under vasken? Beklager dette er veldig dumt 😅 Men jeg er så glad dere hjelper meg! Anonymkode: fffb0...d79 Den "armen" er en stoppekran. Den brukes ikke til å regulere vannmengde eller temperatur. Åpne den helt opp. Anonymkode: f0048...58c
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #7 Skrevet 15. juni 2023 Det er den "armen" vi mener. Det er stoppekrana, og du må vri den til den andre siden så maskina får tatt inn vann Anonymkode: 8b6ef...643
Gjest Petrinella Skrevet 15. juni 2023 #8 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er den "armen" vi mener. Det er stoppekrana, og du må vri den til den andre siden så maskina får tatt inn vann Anonymkode: 8b6ef...643 Så den står vridd mot kaldt helt opp? (men ikke så det renner vann?) 🤭 Huff, jeg er ikke så dum ellers altså....
tdm900 Skrevet 15. juni 2023 #9 Skrevet 15. juni 2023 Petrinella skrev (3 minutter siden): Så den står vridd mot kaldt helt opp? (men ikke så det renner vann?) 🤭 Huff, jeg er ikke så dum ellers altså.... Hvordan ser kjøkkenkrana ut? 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #10 Skrevet 15. juni 2023 Har du bilde av krana? Anonymkode: 458f2...a7c 1
Gjest Petrinella Skrevet 15. juni 2023 #11 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du bilde av krana? Anonymkode: 458f2...a7c Under vasken er det to ledninger, en med rødt og en med blått på, tipper det er varmt og kaldt vann så den varmer nok ikke vann selv? Ikke noen ting som lar seg skru på eller spaker.
cleangal Skrevet 15. juni 2023 #12 Skrevet 15. juni 2023 Ser du noe lignende dette på/under kranen din? Det er kranen til oppvaskmaskinen. På dette bildet er den åpen slik at maskinen får vann. Hvis du ikke har noe lignende, så sjekk under vasken om det er et rør eller en slange som går til oppvaskmaskinen, og om det er en krane der som du må åpne.
cleangal Skrevet 15. juni 2023 #13 Skrevet 15. juni 2023 Petrinella skrev (3 minutter siden): Under vasken er det to ledninger, en med rødt og en med blått på, tipper det er varmt og kaldt vann så den varmer nok ikke vann selv? Ikke noen ting som lar seg skru på eller spaker. Har du mulighet til å ta et bilde av rør og slanger under vasken? 1
Gjest Petrinella Skrevet 15. juni 2023 #14 Skrevet 15. juni 2023 cleangal skrev (15 minutter siden): Har du mulighet til å ta et bilde av rør og slanger under vasken? Får ikke til å sende det på mobilen. Men det er to slanger som går opp til vasken og så ned i gulvet av skapet. Det er en stikkontakt der som kommer opp av det hullet også, tok den ut og satte den inn igjen i håp om at det kunne gjøre noe Det er alt som er der. Makinen begynte sånn ut av det blå. Jeg har ikke skrudd på noe
cleangal Skrevet 15. juni 2023 #15 Skrevet 15. juni 2023 Petrinella skrev (3 minutter siden): Får ikke til å sende det på mobilen. Men det er to slanger som går opp til vasken og så ned i gulvet av skapet. Det er en stikkontakt der som kommer opp av det hullet også, tok den ut og satte den inn igjen i håp om at det kunne gjøre noe Det er alt som er der. Makinen begynte sånn ut av det blå. Jeg har ikke skrudd på noe Så maskinen har virket normalt før? Har du bruksanvisningen (hvis ikke googler du merke + modell + bruksanvisning)? Det pleier å stå noe bakerst i bruksanvisningen om hva som kan være galt hvis maskinen ikke virker, og hvordan du fikser det.
Gjest Petrinella Skrevet 15. juni 2023 #16 Skrevet 15. juni 2023 cleangal skrev (1 minutt siden): Så maskinen har virket normalt før? Har du bruksanvisningen (hvis ikke googler du merke + modell + bruksanvisning)? Det pleier å stå noe bakerst i bruksanvisningen om hva som kan være galt hvis maskinen ikke virker, og hvordan du fikser det. Ja, de sa at jeg skulle skru den av/på, rense filter og så lyser lampen for salt, at den vil ha påfyll så det kjøper jeg i morgen. Har bare vanskelig for å tro at den slår seg vrang på grunn av tomt for salt? Og så er det den litt kjipe tingen jeg kom over, at varme elementet er ødelagt. det var generelt og ikke for denne modellen, men det er en årsak til at vannet ikke blir varmt. MEN trenger den varmeelement når den har to slanger for både varmt og kaldt som går fra vasken da? Bare noen tanker jeg roter med...
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #17 Skrevet 15. juni 2023 Oppvaskmaskinen tar kun inn kaldt vann. Anonymkode: 1bea0...d9f 1
cleangal Skrevet 15. juni 2023 #18 Skrevet 15. juni 2023 Petrinella skrev (21 minutter siden): Ja, de sa at jeg skulle skru den av/på, rense filter og så lyser lampen for salt, at den vil ha påfyll så det kjøper jeg i morgen. Har bare vanskelig for å tro at den slår seg vrang på grunn av tomt for salt? Og så er det den litt kjipe tingen jeg kom over, at varme elementet er ødelagt. det var generelt og ikke for denne modellen, men det er en årsak til at vannet ikke blir varmt. MEN trenger den varmeelement når den har to slanger for både varmt og kaldt som går fra vasken da? Bare noen tanker jeg roter med... Har aldri brukt salt i oppvaskmaskinen, det er vanligvis ikke nødvendig her i landet. Det er mulig å skru av det varselet, se i bruksanvisningen. Det er også svært sjelden at oppvaskmaskinen er tilkoblet varmtvann i Norge. Det tror jeg aldri at jeg har vært ute for andre steder enn på båter. Ellers virker det litt rart at det ikke er mulig å stenge vannet til oppvaskmaskinen noe sted. Jeg trodde at det måtte være det i tilfelle lekkasje e.l. Jeg foreslår at du tar en telefon til vaktmesteren i morgen (ikke i kveld, dette er ikke noe akutt).
Gjest Petrinella Skrevet 15. juni 2023 #19 Skrevet 15. juni 2023 cleangal skrev (1 minutt siden): Har aldri brukt salt i oppvaskmaskinen, det er vanligvis ikke nødvendig her i landet. Det er mulig å skru av det varselet, se i bruksanvisningen. Det er også svært sjelden at oppvaskmaskinen er tilkoblet varmtvann i Norge. Det tror jeg aldri at jeg har vært ute for andre steder enn på båter. Ellers virker det litt rart at det ikke er mulig å stenge vannet til oppvaskmaskinen noe sted. Jeg trodde at det måtte være det i tilfelle lekkasje e.l. Jeg foreslår at du tar en telefon til vaktmesteren i morgen (ikke i kveld, dette er ikke noe akutt). Tusen takk for hjelpen! 😊 Jeg er bare skikkelig stressa for at jeg må kjøpe ny 😳 Eller at jeg har ødelagt den.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #20 Skrevet 15. juni 2023 Petrinella skrev (49 minutter siden): Får ikke til å sende det på mobilen. Anonymkode: 0faf7...64e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå