AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #1 Skrevet 15. juni 2023 Særlig førstegangsforeldre. Skeptisk til at barnehagen gir mye sukker, at besteforeldre gjør det, og alt skal være så sunt hele tiden. Personlig er jeg mer opptatt av at barna mine skal være mye fysisk aktive. Har mye mer tro på at mye stillesitting er mye verre for barn enn litt sukker av og til. Hva mener dere? Anonymkode: c5416...f64 9
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #2 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Særlig førstegangsforeldre. Skeptisk til at barnehagen gir mye sukker, at besteforeldre gjør det, og alt skal være så sunt hele tiden. Personlig er jeg mer opptatt av at barna mine skal være mye fysisk aktive. Har mye mer tro på at mye stillesitting er mye verre for barn enn litt sukker av og til. Hva mener dere? Anonymkode: c5416...f64 Jeg har aldri opplevd at det er mye sukkerholdig mat i barnehagene rundt omkring. Skjønner derfor ikke hysteriet rundt dette. En vannis i blant i varmen er ikke en big deal liksom. Anonymkode: c7ac0...ba5 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #3 Skrevet 15. juni 2023 Bare opplevd én gang, én forelder som tok opp på foreldremøtet at barna ikke burde få Biola pga sukkerinnholdet. Så da ble det slutt på Biola. Ellers leser jeg bare om det her. Jeg er mye mer skeptisk til visse typer kunstig søtningsstoffer, og foretrekker rent sukker framfor det. Anonymkode: 10af2...e76 7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #4 Skrevet 15. juni 2023 Alt med måte, tenker jeg. Men jeg synes at det enkelte tider av året blir veldig mye sukker. Nå i mai og juni har det vært MYE i regi av både skole og barnehage, og fritidsaktiviteter, i tillegg til mange bursdager. Denne uka har det feks vært noe hver eneste dag, og i morgen får de ha med brus og godis på skolen.. samme er det i slutten av november og desember. Da er det fort flere ganger per uke, i tillegg kommer besteforeldre og det man eventuelt har av godt hjemme 😅 Kan ikke huske at det var like ille da jeg vokste opp. Anonymkode: 0e689...0f8 8 1 3
RockyRose Skrevet 15. juni 2023 #5 Skrevet 15. juni 2023 Problemet er at det ikkje er "av og til". Eg er ikkje hysterisk, men likar å ha kontroll over kostholdet til borna mine. Men det har eg ikkje. Det blir hyppig servert is og pølser i barnehagen "fordi". Også er det helg, også bursdag, også påske/jul/ferie, også avslutningar, også besøk med besteforeldre, også... Kan ikkje foreldra få bestemme kva "av og til" er for deira born, utan å bli kalla hysteriske? 12 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #6 Skrevet 15. juni 2023 Vokst opp hjem med svært restriktive regler , jeh vil ikke ha det sånn. Det er skadelig Anonymkode: b1d99...b38 7 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #7 Skrevet 15. juni 2023 Greit å begrense sukker for både barn og voksne. Vi vet jo nå hvor skadelig dette er for kroppen. Vi er i 2023 og har så masse annet godt å velge mellom. Er det hysterisk å begrense prossesert mat? Er det hysterisk og ikke røyke? Er det hysterisk å begrense alkohol? Anonymkode: fc615...c62 6 1
Teardrop Skrevet 15. juni 2023 #8 Skrevet 15. juni 2023 Ei jeg kjenner lar sin 8-åring plukke max 10stk biter i løsvekt som lørdagsgodt. Uavhenig av størrelse. Synes det er latterlig lite 🙄
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #9 Skrevet 15. juni 2023 Teardrop skrev (1 minutt siden): Ei jeg kjenner lar sin 8-åring plukke max 10stk biter i løsvekt som lørdagsgodt. Uavhenig av størrelse. Synes det er latterlig lite 🙄 Jeg synes ikke ti biter er latterlig lite? Min åtteåring får 15 biter smågodt nå, men det er bare et par måneder siden vi økte fra 10 biter (og det var i all hovedsak fordi vi følte vi måtte øke for storebror på 10). Ti biter blir en hel liten skål, og det er mer enn nok for barn. (Og jeg er IKKE hysterisk på sukker, mine barn kan f.eks lett få en is hver dag nå i sommervarmen. Men vi er alle normalvektige, mye i aktivitet og spiser generelt sunt og næringsrikt). Anonymkode: 50da9...0f7 9
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #10 Skrevet 15. juni 2023 Jeg som startet tråden om sukker i bhg. Det er så typisk å bruke hysterikortet når man føler seg truffet av hvordan andre ønsker å oppdra barna sine. Jeg gjør det ikke for å ha et slankt barn men et sunt barn, som skal få de beste forutsetninger i begynnelsen av livet. Det er en viktig vekstfase og ikke minst hva de spiser de første årene kan forme hvordan smaker de kommer til å like resten av livet. Å unngå fremtidige livsstilsykdommer eller tannråte burde ikke være ansett som negativt.. Jeg synes foreldre som ønsker barna sine skal få leve sunt burde slippe å bli kalt hysteriske. Helt enig at fysisk aktivitet er bra også, men fysisk aktivitet veier ikke opp for å spise masse sukker. Anonymkode: e87df...58d 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #11 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg som startet tråden om sukker i bhg. Det er så typisk å bruke hysterikortet når man føler seg truffet av hvordan andre ønsker å oppdra barna sine. Jeg gjør det ikke for å ha et slankt barn men et sunt barn, som skal få de beste forutsetninger i begynnelsen av livet. Det er en viktig vekstfase og ikke minst hva de spiser de første årene kan forme hvordan smaker de kommer til å like resten av livet. Å unngå fremtidige livsstilsykdommer eller tannråte burde ikke være ansett som negativt.. Jeg synes foreldre som ønsker barna sine skal få leve sunt burde slippe å bli kalt hysteriske. Helt enig at fysisk aktivitet er bra også, men fysisk aktivitet veier ikke opp for å spise masse sukker. Anonymkode: e87df...58d Føler seg truffet?? Herregud, heller litt dukker enn fanatisk som heg vokste opp med! Anonymkode: b1d99...b38 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #12 Skrevet 15. juni 2023 51 minutter siden, AnonymBruker said: Vokst opp hjem med svært restriktive regler , jeh vil ikke ha det sånn. Det er skadelig Anonymkode: b1d99...b38 I vårt samfunn er det også ekstremt skadelig å bli vant til daglig sukkerinntak og godis som premie, trøst og "bare fordi". Vi vokser ikke lenger opp med viljestyrke til å motstå. Anonymkode: 0c158...298 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #13 Skrevet 15. juni 2023 Det kan faktisk bli for mye. Dessuten begynner barn i barnehagen ca 10mnd. Og ikke alle er godt igang med å lære å like vanlig mat heller. Så små behøver man ikke å stresse med å gi søtsaker eller søt mat. Dog trenger man ikke være helt hysterisk heller. Mine fikk mer enn de hadde godt av hos besteforeldre. Så vi måtte begrense hvor ofte de var der. Fordi de var proppet med sukker hver gang. Så jeg ymtet på et par ganger at bittelitt holdt i massevis. Men uten noe respons Anonymkode: cc65a...629 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #14 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vokst opp hjem med svært restriktive regler , jeh vil ikke ha det sånn. Det er skadelig Anonymkode: b1d99...b38 Helt enig, det er skadelig å bli så hysterisk. Jeg er ikke oppvokst med strenge matrestiksjoner, men har sett galskapen på nært hold. Selv er jeg ikke redd litt sukker, synes kunstig søtning er mye værre, og egentlig mange andre av tilsetningene som er i mange matvarer, men det gjør meg ikke hysterisk likevel. Vi spiser normal mat, vi har sukker på havregrøten, drikker saft MED sukker om vi har lyst på det, lørdagsgodt på lørdag, og hold dere fast... av og til på søndager også. Anonymkode: cfbff...4fe 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #15 Skrevet 15. juni 2023 Du kan stryke sukker. Dagens foreldre er HYSTERISKE. Rett og slett. De må fortelles via podcaster og lese på google hvordan de skal være som foreldre, hvordan de skal oppdra barna sine. Er det rart det blir mentalt skjøre persilleblader, den oppvoksende generasjonen? 🤢 Anonymkode: 9db1b...91e 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #16 Skrevet 15. juni 2023 Hvem som er hysteriske kan diskuteres😅 Jeg vokste opp med frislipp av sukker, ble ikke feit nei faktisk anorektisk. Det er så mye annet som spiller inn. Skjønner ikke hvordan hele livet skal bli ødelagt selv om barnet ikke får sukker før 3 årsalder, skulle gjerne sett noe forskning på det . Jeg personlig har ikke tenkt å begrense sukker hele livet nei, men at det skal være relatert til bursdag eller helg , og ikke totalt frislipp med sukker på og i alt. Dere som er så kule og laidbacke foreldre er kanskje sukkeravhengige selv? Kan ikke skjønne annet siden dere blir så "hysteriske" når noen faktisk vil følge rådene fra helsedirektoratet. Ta dere en sigg med det samme😊 Anonymkode: e87df...58d 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #17 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvem som er hysteriske kan diskuteres😅 Jeg vokste opp med frislipp av sukker, ble ikke feit nei faktisk anorektisk. Det er så mye annet som spiller inn. Skjønner ikke hvordan hele livet skal bli ødelagt selv om barnet ikke får sukker før 3 årsalder, skulle gjerne sett noe forskning på det . Jeg personlig har ikke tenkt å begrense sukker hele livet nei, men at det skal være relatert til bursdag eller helg , og ikke totalt frislipp med sukker på og i alt. Dere som er så kule og laidbacke foreldre er kanskje sukkeravhengige selv? Kan ikke skjønne annet siden dere blir så "hysteriske" når noen faktisk vil følge rådene fra helsedirektoratet. Ta dere en sigg med det samme😊 Anonymkode: e87df...58d Det er forskjell på å barbere seg, og på å skjære av seg hode. Følger du alle rådene fra helsedirektoratet? Anonymkode: cfbff...4fe 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #18 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er forskjell på å barbere seg, og på å skjære av seg hode. Følger du alle rådene fra helsedirektoratet? Anonymkode: cfbff...4fe Jeg prøver selv å begrense alkohol, rødt kjøtt og sukker ja, være aktiv minst 30 min per dag, trene osv, men når det kommer til svangerskap og amming og baby så følger jeg rådene ja. Jeg vil jo selvfølgelig gi babyen min de beste forutsetninger for god tannhelse og fremtidig helse. Hvilket spørsmål er det? Jeg kunne absolutt levd sunnere selv ❤️ Anonymkode: e87df...58d 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #19 Skrevet 15. juni 2023 https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen/anbefalinger-for-mat-og-maltider-i-barnehagen/servering-av-kaker-kjeks-is-saft-og-liknende-bor-begrenses-i-barnehagen-godteri-snacks-og-brus-bor-unngas#e4fb5b76-911c-43ed-8b36-fe721452edc4-praktisk Deler denne igjen, som er en sterk anbefaling. Kanskje noen av dere som klager på hysteriske foreldre burde klage på de for å ha slike tullete råd? Anonymkode: e87df...58d 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #20 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): I vårt samfunn er det også ekstremt skadelig å bli vant til daglig sukkerinntak og godis som premie, trøst og "bare fordi". Vi vokser ikke lenger opp med viljestyrke til å motstå. Anonymkode: 0c158...298 Javel , du om det, vi velger vår måte Anonymkode: b1d99...b38 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå