Gå til innhold

Hva er greia med folk som "samler" på mastergrader?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nå har jeg riktignok bare en mastergrad, men den finansierte jeg 100%, ikke et øre i studielån. Tok den ved siden av full jobb. 

Anonymkode: 7fa77...749

Det er jo greit, bra for dere som kan det. Men mange har ikke den muligheten.

Anonymkode: 1780a...38e

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er CV-ekstremismen (Curriculum Vitae) som fortsetter å ta av og dette er den nye sideeffekten av det, nemlig å "runke" eller "masturbere" hardt mentalt til akademiske grader. Spesielt kvinner har en massiv akademisk fetisj nesten som visse menn som vil kjøpe truser i Japan

Anonymkode: 9f006...707

Kvinner tar oftere høyere utdanning enn menn, men synes det er spesielt å kalle det fetisj og å sammenligne det med menn som kjøper truser i Japan.  

Man må ha høyere utdanning for mange jobber. I tillegg virker kvinner å være mer opptatt av å få formelle kunnskaper enn menn. Kanskje fordi kvinner blir diskriminert og derfor har større behov for å få kunnskapen dokumentert. 

Anonymkode: f2e1f...2f5

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sikkert fordi det er enklere. En doktorgrad krever enormt mye mer enn en mastergrad. 

Ikke minst er det mye vanskeligere å få en stipendiatstilling. Det nåløyet kan være meget trangt (noe avhengig av fagområde). Master er jo lett å komme inn på.

Anonymkode: 0ed2e...1c6

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Den har lite verdi i min bransje. (økonomi)

Anonymkode: c428b...ae3

Ja. Gjelder nok de fleste bransjer. Det mest lønnsomme er jo å komme seg raskest ut i jobb. I økonomi er det også ofte kun karakterene som teller og ikke hvilke fag man har studert. Så er man ute etter de best betalte jobbene gjelder det å ta lettest mulig fag for å få opp snittet. I tillegg kan man ved å ta enkle fag også lettere ta studiet på under normert tid. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke minst er det mye vanskeligere å få en stipendiatstilling. Det nåløyet kan være meget trangt (noe avhengig av fagområde). Master er jo lett å komme inn på.

Anonymkode: 0ed2e...1c6

Sant også binder man seg også over lengre tid. og er mer forplikter mer.  Det er drøssevis av folk som bare melder seg opp i emner uten å levere noe av det obligatoriske i emnet. Man forplikter seg ikke til noe som helst om man melder seg på en mastergrad. 

Annonse

AnonymBruker

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor du har fått tre hjerter på innlegget ditt. 

Anonymkode: 59117...afa

Den brukeren virker alltid å 3-6 hjerter på innleggene. Vedkommende skriver de samme innleggene igjen og igjen.

Man kan jo også stemme på seg selv når man skriver som anonym, så det er en mulighet der. Ellers så har vi jo noen mennesker her med litt fiendtlige holdninger mot div. og det er nok ikke alle som er så glad for at kvinner er likestilte med menn. 

Anonymkode: 3710f...780

AnonymBruker

Dere med flere mastergrader/bachelor, eller som elsker å studere, hvilken studieteknikk bruker dere når det kommer til skoleeksamen? Følger dere som regel PowerPointpresentasjon som er lagt ut av foreleseren? Eller går dere på et dypere lag?

Anonymkode: 9ec30...0d4

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere med flere mastergrader/bachelor, eller som elsker å studere, hvilken studieteknikk bruker dere når det kommer til skoleeksamen? Følger dere som regel PowerPointpresentasjon som er lagt ut av foreleseren? Eller går dere på et dypere lag?

Jeg startet alltid med å lese eksamensoppgavene i faget, ofte går de samme temaene igjen. Om du har lest gode besvarelser på oppgavene de siste 10 årene kan du i enkelte fag bruke relativt lite tid i tillegg for å komme på en C-B. Selv på NHH. 

Så kjøpte jeg gode kompendium. Brukte sjeldent selve læreboka. Droppet ofte forelesninger. 

Leste fast 3-5 timer hver hverdag. Aldri lange dager, eller stress før eksamen, men jevn jobbing gjennom semesteret. 

Jeg har aldri vært noen ren A-kandidat, selv om de vippet inn innimellom. Men ligger jevnt på B. Noe som er nok for å få foten innafor på jobbintervju de første årene. 

Anonymkode: c428b...ae3

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men hva med studielånet? Folk kan ha ti mastergrader uten at jeg bryr meg, good for them. Men hvordan i allverden forsvare det økonomisk? To år x antall ganger der man i beste fall har redusert inntekt, og sannsynligvis sitter igjen med mer studielån hvert år. Men når man endelig har kommet seg ut i arbeid, stiger jo ikke lønna proporsjonalt for hver mastergrad, den vil jo i de fleste tilfeller være den samme som for noen med "bare" en mastergrad. 

Når du først har tatt en mastergrad - så er det vesentlig lettere å den neste. Om det krever 100 % innstats å ta den første - vil jeg si den neste koster 40 % innstats. Alt blir lettere når man kan det - og mastergrad er i de fleste tilfeller en test i metode, og ikke så mye i emnet i seg selv. (og litteratursammendrag er enkel øvelse når man har gjort det før det og). 

Anonymkode: 23d3e...c88

AnonymBruker

TS her: 

Nå var ikke en direkte kritikk på dette med å hamstre akademiske grader, men jeg tenker jo at når du først har tatt én mastergrad, da sitter du jo på kunnskapen til å drive på med liknende mini-forskning (en mastergrad er sjeldent mer enn 5%-15% faktisk "forskning"), uten at du trenger å avlegge en helt ny mastergrad. 

Eventuelt kan jo du heller skrive forskningsartikler - som faktisk går mer i dybden, enn hva en mastergrad ville gjort. 

For meg virker hele greie rett og slett som en slags forfengelighet. "Vanity projects", som det så fint heter på Engelsk. Men det kan jo være at folk føler seg mer komfortable med de akademiske rammene, kontra det arbeidslivet eller hva forskning krever. 

Også var denne posten som sagt rettet mot dem som gjerne tar nye grader i svært like felt - type siviløkonomer som også finner ut at de skal skrive master i offentlig ledelse, så en annen mastergrad innen offentlig forvaltning. osv. 

Anonymkode: f00b3...148

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er lettere å studere enn jobbe. Du møter kulere folk, opplever en hverdag som aldri er lik og du lærer mye matnyttig. Det er noe annet enn å jobbe med trauste Berit, som er blitt 53, vært i samme jobb i 20 år og som snakker med kollegene om hvor udugelig mannen hennes er.. Forstår de godt!

Anonymkode: f4c0f...432

Det er forskjell på å barbere seg å skjære av seg hodet.

Mastersyken er jo et kjent problem og i en større sammenheng skadelig for totalen i Norge.  Folk tar en bachelor, som tidligere var bra nok, får ikke jobb og tar master, får fremdeles ikke jobb og tar en ny master. Får tilslutt  jobb skoleverket eller off. administrasjon  hvor det sitter andre med samme bakgrunn og lager stillingsbeskrivelser til hverandre som som egentlig har krav som ikke er nødvendig men høye krav i stillingen kan gi høyere lønn. Så begynner karusellen.

Politiskolen var tidligere yrkesfag med lønn under utdanning, så ble det høyskole og bachelorgrad og studielån og dermed høyere status (i egne øyne). Men seriøst , trenger man høyskole for å drive med fangetransport eller passkontroll. Noen driver med det og de hadde klart seg med mindre utdanning.

Så oppstår problemet med har folk har tilbrakt 10år på universitet, selvbildet er høyt og oppblåst. Så får de tilslutt jobb som 30 åringer med enormt studielån og tjener mindre enn elektrikere på Gardermoen på 22år. Fordi det er så mange av voksen livstidstudenter og det offentlige evner ikke lenger å produsere stadig nye jobber til alle som pøses ut av universiteter som skriver mastere ingen leser.

Så oppstår misnøyen med at de ikke lønnes høyt nok etter hva de føler de fortjener.

Og de kommer veldig seint ut i arbeidslivet og må jobbe til de er 70 om de skal få nok opptjening.

Anonymkode: de851...86e

• Liker 2
AnonymBruker
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke flere mastergrader, men har studert på mange studier(uten å fullføre). Vil si det er veldig stor forskjell på ulike fag og ulike forlesere. Så om man kan fokusere på PowerPoints eller ikke varerer fra fag til fag og foreleser til foreleser. Mitt tips er å spørre folk på kullet over eller som har studert faget hva som er god strategi i faget man studerer. 

Samme gjelder vanskelighetsgrad, det er veldig stor forskjell på fag hvor mye man må jobbe med dem. 

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ser i disse tider (på sosiale medier) folk som kommer med oppdateringer / kunngjøringer om at mastergrad nr. 2, 3, osv. er i boks. Jeg kan jo skjønne at dette er relevant dersom du ønsker et karrièreskifte, og tar noe helt nytt - men nesten alle tar jo en ny master i noe som er veldig likt de de allerede har, uten at det virker å være noen umiddelbar fordel?

Anonymkode: f00b3...148

Om folk har noe mer enn en master, så er det stort sett en bachelor. Kun hørt om en person som har to mastergrader, og hun er helt inkompetent i arbeidslivet, så det er nok derfor hun heller har studert. Tre mastergrader har jeg aldri hørt om, og det er neppe mange i Norge som har det.

AnonymBruker
9 minutter siden, Reign said:

Om folk har noe mer enn en master, så er det stort sett en bachelor. Kun hørt om en person som har to mastergrader, og hun er helt inkompetent i arbeidslivet, så det er nok derfor hun heller har studert. Tre mastergrader har jeg aldri hørt om, og det er neppe mange i Norge som har det.

Ja, er uvanlig. Men nåværende oljefondsjef har to mastergrader(som begge var tatt mens var fondsjef og ikke trengte noe mer utdannelse). Og forrige forrige oljefondsjef har fire mastergrader(men 2 av dem er i økonomi). 

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, er uvanlig. Men nåværende oljefondsjef har to mastergrader(som begge var tatt mens var fondsjef og ikke trengte noe mer utdannelse). Og forrige forrige oljefondsjef har fire mastergrader(men 2 av dem er i økonomi). 

Edit: Så det er ikke sånn at alle med mye utdannelse kun har skrekk for å jobbe eller er udugelige i arbeidslivet. 

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er dette ekte grader, eller er det sånne MBA greier du får lett?

AnonymBruker
1 minutt siden, Reign said:

Er dette ekte grader, eller er det sånne MBA greier du får lett?

Det er ekte grader. Nicolai Tangen tok mastergrad i sosialpsykologi og master kunst. I tillegg til en bachelor i økonomi. Yngve Syngstad har embetsekasmen i juss, er siviløkonom fra NHH, har master i økonomi fra USA og master i statsvitenskap fra Frankrike. Det er sikkert noe overlapp i gradene til Slyngstad. To av dem er jo økonomi.

Synes Slyngstad virker som en interessant type. Han tok 4! friår etter studiene for å reise rundt i verden.  Spesielt å først ta kanskje den mest ambisisøe utdannelsen av alle i Norge(neppe mange som tok like mye utdannelse som han), for så å ta 4 friåer og virke som verdens mest arbeidsskye mann. For så å jobbe i finans og få en av de mest prestisjefylle jobbene i hele landet. 

https://www.linkedin.com/in/nicolai-tangen/

https://no.wikipedia.org/wiki/Yngve_Slyngstad

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men hva med studielånet? Folk kan ha ti mastergrader uten at jeg bryr meg, good for them. Men hvordan i allverden forsvare det økonomisk? To år x antall ganger der man i beste fall har redusert inntekt, og sannsynligvis sitter igjen med mer studielån hvert år. Men når man endelig har kommet seg ut i arbeid, stiger jo ikke lønna proporsjonalt for hver mastergrad, den vil jo i de fleste tilfeller være den samme som for noen med "bare" en mastergrad. 

Svært få tar høyere utdannelser fordi det kaster av seg økonomisk. For det gjør det sjeldent.

Veien til god og romslig økonomi går ikke igjennom høye utdannelser og mange studiepoeng.

Anonymkode: 3e37c...f03

AnonymBruker

Så oppstår problemet med har folk har tilbrakt 10år på universitet, selvbildet er høyt og oppblåst. Så får de tilslutt jobb som 30 åringer med enormt studielån og tjener mindre enn elektrikere på Gardermoen på 22år. Fordi det er så mange av voksen livstidstudenter og det offentlige evner ikke lenger å produsere stadig nye jobber til alle som pøses ut av universiteter som skriver mastere ingen leser.

Så oppstår misnøyen med at de ikke lønnes høyt nok etter hva de føler de fortjener.

Og de kommer veldig seint ut i arbeidslivet og må jobbe til de er 70 om de skal få nok opptjening.

Anonymkode: de851...86e

Utrolig hvor mange som ikke forstår dette og tror at mye/lange utdannelser automatisk fører til god økonomi.

Anonymkode: 3e37c...f03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...