miss summers Skrevet 15. juni 2023 #1 Skrevet 15. juni 2023 Jeg har en venn som spør meg hva som må til for å kunne bli fisker i Norge. Jeg har googlet litt, men syns ikke det er så lett å finne noen organisasjoner/foreninger etc som kan gi gode råd. Så da prøver jeg jo selvsagt her Noen som har peil?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #2 Skrevet 15. juni 2023 Er ikke fisker selv, men har en bekjent som jobber på fiskebåt. Man trenger sikkerhetskurs for å jobbe på fiskebåt. Han jeg kjenner fikk jobb ved å gå ned til alle båtene langs kaia(Bergen) og spørre om å få snakke med sjefen. Der fikk han av noen først tilbud om å være en slags tilkallingsvikar som ble tilkalt om noen av de fast ansatte var syke ved avreise. Senere fikk han fast jobb på en fiskebåt. Vet ikke om dette hjelper. Men så at ingen hadde svart på tråden så tenkte jeg kunne dele det lille jeg vet. Anonymkode: ebd59...e79 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #3 Skrevet 15. juni 2023 Er jo ikke så vanskelig å finne svaret på det, vel? Den mest åpenbare måten er å gå vg1 naturbruk, vg2 fisk og fangst, for så å ta læretiden ombord i fiskebåt, og deretter ta fagbrev. Da blir du fisker. Ellers kan det lønne seg å kjenne noen, men uansett må du ha sikkerhetskurs som koster en god del tusenlapper. Vet ikke om det gjelder hele landet, men her jeg bor er fiskeryrket ekstremt populært, og snittet på linja fisk og fangst er rekordhøyt. Med god grunn, lønna er jo skyhøy. Anonymkode: 809c2...b83 1
miss summers Skrevet 16. juni 2023 Forfatter #4 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er ikke fisker selv, men har en bekjent som jobber på fiskebåt. Man trenger sikkerhetskurs for å jobbe på fiskebåt. Han jeg kjenner fikk jobb ved å gå ned til alle båtene langs kaia(Bergen) og spørre om å få snakke med sjefen. Der fikk han av noen først tilbud om å være en slags tilkallingsvikar som ble tilkalt om noen av de fast ansatte var syke ved avreise. Senere fikk han fast jobb på en fiskebåt. Vet ikke om dette hjelper. Men så at ingen hadde svart på tråden så tenkte jeg kunne dele det lille jeg vet. Anonymkode: ebd59...e79 Takk! AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er jo ikke så vanskelig å finne svaret på det, vel? Den mest åpenbare måten er å gå vg1 naturbruk, vg2 fisk og fangst, for så å ta læretiden ombord i fiskebåt, og deretter ta fagbrev. Da blir du fisker. Ellers kan det lønne seg å kjenne noen, men uansett må du ha sikkerhetskurs som koster en god del tusenlapper. Vet ikke om det gjelder hele landet, men her jeg bor er fiskeryrket ekstremt populært, og snittet på linja fisk og fangst er rekordhøyt. Med god grunn, lønna er jo skyhøy. Anonymkode: 809c2...b83 Jeg har sett etter fagforeninger for å spørre der, men fant ingen. Tenkte det gikk an å spørre her også. Takk for svar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå